Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tycker aldrig den varit botten egentligen, möjligtvis komponenterna, inte ramen. Tänker att allt över 300lx gör den sjukt exklusiv?
Sssschhh! Avslöja inte vårt bike hack!

Alltså färgen. Färgen! Från att ha sett de rosa som ganska vedervärdiga, i bästa fall lite 80-tals komiska, så tycker jag att... ja, som en avlägsen bekant brukar beslås med att ha påstått, rosa är det nya rosa. Med silvriga komponenter - i alla fall så långt det är möjligt - så kommer den bli snabbaste cykeln på den här sidan Walnut Creek.
A0DD9A8E-3475-4814-9C58-22D68FD68499.jpeg

Visa din Miyata!
Alltså, jag är helt med på det rosa tåget. Köpte en billig rosa gammal racerram att fixa till som höstprojekt. Från att ha tyckt att färgen ”kanske är lite fulsnygg, eller ska jag göra slag i saken och testa att äntligen spraya om en cykel som jag har funderat på så länge?” till ”färgen är ju helrätt och snygg-snygg, den rör jag inte!” på bara några veckor.
Ursäkta foto på en icke-Miyata (väl?Inte lyckats hitta vad det är för ram egentligen).
4D40278A-D336-4644-B685-B9CF84EDED55.jpeg

Visa din Miyata!
Alltså, jag är helt med på det rosa tåget. Köpte en billig rosa gammal racerram att fixa till som höstprojekt. Från att ha tyckt att färgen ”kanske är lite fulsnygg, eller ska jag göra slag i saken och testa att äntligen spraya om en cykel som jag har funderat på så länge?” till ”färgen är ju helrätt och snygg-snygg, den rör jag inte!” på bara några veckor.
Ursäkta foto på en icke-Miyata (väl?Inte lyckats hitta vad det är för ram egentligen).Visa bilaga 467871
Det är lugnt. Tråden handlar först och främst om rosa cyklar. ? En del av dem råkar också ha ”Miyata” skrivet på ramen, men det är främst en lackeringsfråga.

Visa din Miyata!
Sssschhh! Avslöja inte vårt bike hack!

Alltså färgen. Färgen! Från att ha sett de rosa som ganska vedervärdiga, i bästa fall lite 80-tals komiska, så tycker jag att... ja, som en avlägsen bekant brukar beslås med att ha påstått, rosa är det nya rosa. Med silvriga komponenter - i alla fall så långt det är möjligt - så kommer den bli snabbaste cykeln på den här sidan Walnut Creek.
Visa bilaga 467868
Kör silver.. rätt igenom nu?

Visa din Miyata!
Kör silver.. rätt igenom nu?
Jag ska göra mitt bästa. Problemet är att Ryde-fälgarna bara fanns i svart, om än med silvriga bromsytor, och jag ville ha samma fälgar som på Norrskensflamman för att enkelt kunna skifta hjul. Synd hur som helst eftersom fälgarna gör så stor del av helhetsintrycket.

Och nog för att en cykel ska tåla att ses på, men jag hoppas kunna tagga ner på det här torrsimmet snart och istället bidra med lite bilder på när junket rullar.

Visa din Miyata!
Sådär, då var det beställt Gevenalle GX-reglage (2x10), Deore 9-delad bakväxel (att köras som 10-växlad, får se hur det funkar) och Salsa Woodchippers 46 cm. Rena gissningsleken eftersom jag inte kan nåt om landsvägs- eller bockstyre-svängen och knappt nåt om nåt annat heller, men håll tummarna. Bara att sitta lugnt i båten nu och vänta och se om grejerna kommer fram innan hösten.

På tal om budgetbygge så är jag fortfarande ganska golvad av hur prisvärda Deore T610-naven var, 250 kr bak och 150 kr fram, not bad!

Visa din Miyata!
Sådär, då var det beställt Gevenalle GX-reglage (2x10), Deore 9-delad bakväxel (att köras som 10-växlad, får se hur det funkar) och Salsa Woodchippers 46 cm. Rena gissningsleken eftersom jag inte kan nåt om landsvägs- eller bockstyre-svängen och knappt nåt om nåt annat heller, men håll tummarna. Bara att sitta lugnt i båten nu och vänta och se om grejerna kommer fram innan hösten.

På tal om budgetbygge så är jag fortfarande ganska golvad av hur prisvärda Deore T610-naven var, 250 kr bak och 150 kr fram, not bad!
Jag fick precis en Lx 560 7 växlad bakväxel att lira med ett 8 växlat x-ray reglage, utsikterna är goda. Extra bra om det är longcage.... skall jag beställa lite bling nu kanske?

Visa din Miyata!
Kul med Gevenalle! Var beställde du? Känns svårt att undvika olika typer av tullavgifter om man vill ha indie-reglage nuförtiden.
Det blev Bikemonger i UK. Som du säger, svårt att undvika tull mm. Men om suget efter vår och barmark är stort nog så skiter man i gränser och tullar. Tyvärr hittade jag varken reglage eller styre i silver så detta får gå tills hjulen börjar rulla igen.

Visa din Miyata!
För övrigt ligger det en sjukt fin on/off -94 på K&S
Allt är orginal förutom Barends och pedaler...
GH sadel och handtag samt Miyata Ibex däck är ovanliga saker. Lite högt pris bara...och något liten ram?

Visa din Miyata!
Ingen vits med att vila på hanen. Gilles Berthoud-sadel införskaffad ikväll, en väl beprövad modell som under åren har visat sig komma förträffligt överens med undertecknads intellektuella fakulteter och vars enda nackdel är att den får alla andra sadlar att framstå som tortyrredskap.

Därtill blev det visst ett TA Pro 5 Vis vevparti med 44T resp 28T.

Det kommer att bli SÅ snyggt det här. Hoppas vid gud nu bara att geometrin passar mig även i dirt drop-utförande, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Då utlyser jag Code Pink och så får ni prowla k&s...

Nu gäller det att komma sig ut på tur med grejerna också. Det kryper i benen efter att komma ut och nöta.

Visa din Miyata!
Ingen vits med att vila på hanen. Gilles Berthoud-sadel införskaffad ikväll, en väl beprövad modell som under åren har visat sig komma förträffligt överens med undertecknads intellektuella fakulteter och vars enda nackdel är att den får alla andra sadlar att framstå som tortyrredskap.

Därtill blev det visst ett TA Pro 5 Vis vevparti med 44T resp 28T.

Det kommer att bli SÅ snyggt det här. Hoppas vid gud nu bara att geometrin passar mig även i dirt drop-utförande, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Då utlyser jag Code Pink och så får ni prowla k&s...

Nu gäller det att komma sig ut på tur med grejerna också. Det kryper i benen efter att komma ut och nöta.
Kommer bli så grymt! Kul att du fastnade för TA!
Väl vågat, snyggt byggt. ?

Visa din Miyata!
Såatteeh, ni som har skärmar på era Valley runners, hur har ni fäst dom nere baktill där det inte finns nån brygga?
Visa bilaga 468204
På min tidigare Valleyrunner och även QuickCross har det varit ett gängat hål in i vevlagerhylsan. Jag har tillverkat z-formade järn som skruvas fast i vevlagerhylsan och andra sidan i skärmen. Längd anpassad efter var skärmen skall hamna. Jag har tidigare tillverkat järn rostfritt. Inte lika snyggt men enklare är att ta lagom stora gummiklammor och böja till metallremsan. Då är hålen på köpet med. På Quickcrossarna har jag behövt slipa av lite så inte växelvajern ligger och skaver.IMG_20210204_195312763.jpg IMG_20210204_195300900.jpg

Visa din Miyata!
Inte för att jag har någon Valley Runner, men buntband är din bästa vän här
Inte heller jag har någon VR men jag har några fulmeck på mitt samvete där skärmar/däckbredd/cykel inte har varit helt fit & forget-mässiga sinsemellan. Ofta har buntband varit räddningen då.

Om jag nånsin tillfrisknar så pass att jag kommer ur Miyata-träsket och bygger mitt definitiva snyggbygge, vad nu det skulle tjäna till när jag redan har en solblekt rödflammig On/Off och en rosa dito, så kanske det får bli utan buntband. Men till dess, köp aktier i buntbandsbranschen gott folk, jag kommer att hålla kursen stadigt uppåtgående!

Visa din Miyata!
Inte heller jag har någon VR men jag har några fulmeck på mitt samvete där skärmar/däckbredd/cykel inte har varit helt fit & forget-mässiga sinsemellan. Ofta har buntband varit räddningen då.

Om jag nånsin tillfrisknar så pass att jag kommer ur Miyata-träsket och bygger mitt definitiva snyggbygge, vad nu det skulle tjäna till när jag redan har en solblekt rödflammig On/Off och en rosa dito, så kanske det får bli utan buntband. Men till dess, köp aktier i buntbandsbranschen gott folk, jag kommer att hålla kursen stadigt uppåtgående!
Miyata träsket är uppenbarligen lika svårt att komma ur som VAG träsket för mig.... sneglar på annat men trillar alltid dit igen... diagnos?

Visa din Miyata!
På min tidigare Valleyrunner och även QuickCross har det varit ett gängat hål in i vevlagerhylsan. Jag har tillverkat z-formade järn som skruvas fast i vevlagerhylsan och andra sidan i skärmen. Längd anpassad efter var skärmen skall hamna. Jag har tidigare tillverkat järn rostfritt. Inte lika snyggt men enklare är att ta lagom stora gummiklammor och böja till metallremsan. Då är hålen på köpet med. På Quickcrossarna har jag behövt slipa av lite så inte växelvajern ligger och skaver.Visa bilaga 468244 Visa bilaga 468245
Tack för bra tips, ska kolla i plåtlagret.

Visa din Miyata!
Ni får ursäkta att den inte är rosa men en bild på min 1000.
Nytt lite bredare touringstyre, 1cm kortare styrstam och nya bromsreglage.
Ingen stor skillnad utseendemässigt mot original men kommer att bli mycket behagligare att cykla på. Kvar är att byta till nya däck (när de kommer i lager). De som sitter på är original Miyata. Nära nog nyskick men jag vill ha "moderna" med bättre punkaskydd.

IMG_20210206_132706152.jpg

Visa din Miyata!
Ingen stor skillnad utseendemässigt mot original men kommer att bli mycket behagligare att cykla på. Kvar är att byta till nya däck (när de kommer i lager). De som sitter på är original Miyata. Nära nog nyskick men jag vill ha "moderna" med bättre punkaskydd.

Visa bilaga 468539
Snygg, ser ut att vara i kanonskick! Årsmodell 1990??

Visa din Miyata!
Jag hade oxå hål på min och även om det är länge sedan kanske det funkar med en lång skruv och några muttrar? Jag drog min mot vevlagret. Inte snyggt, men funkade.
Japp där är ett hål i botten på vevhuset som lär funka fint som fästpunkt. Hade inga bra vinkeljärn hemma men har beställt nåt stänkskärmsfästeskit från bikester som förhoppningsvis funkar.

Testade framskärmen och nytt styre igår. Sitter som en smäck men funkade väl inte hundraprocentigt mot pudersnö som yrde runt överallt. Fint dock.
76E81A61-8310-4E4C-B439-96359D278723.jpeg

Ska byta till V-bromsar för att få bort den centrerade frambromsvajern, och sen nån pakethållare eller två, lite lampor och lullull. Sen får det bli vår tycker jag.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag hade oxå hål på min och även om det är länge sedan kanske det funkar med en lång skruv och några muttrar? Jag drog min mot vevlagret. Inte snyggt, men funkade.
Det funkar som du skriver. Jag använde lång skruv och distanshylsa på en Quickcross för några år sedan. Dock tror jag att det blir väl stor hävarmsbelastning på fästpunkten så jag skulle inte göra det igen.

Visa din Miyata!
Snygg, ser ut att vara i kanonskick! Årsmodell 1990??
Stämmer, 1990 är det. Det var ett kort intervall där bakre bromsen satt på framsidan av sadelstagen.
Skicket är grymt fint, den var nog knappt cyklad på innan jag kom över den. Däcken är orginal och såg knappt använda ut när jag köpte den. Fortfarande riktigt fina i skicket men har rullat en del med mig.
Det enda i kråksången var väl att den en gång varit konverterad till flatbar och orginal broms- och växelreglage försvann då på vägen. Sitter 8sp Ultegra bar end shifters på den nu vilket funkar riktigt bra.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 468539

Ser precis så trevlig ut som man önskar varje gång man kammar igenom annonssidorna, ser inte så galet stor ut som de flesta brukar vara kan bara hoppas att man har samma tur själv någon dag.

Visa din Miyata!
Inte för att jag har någon Valley Runner, men buntband är din bästa vän här
Det är inte helt tvunget att skruva fast skärmen där. Montera skärmen med lite lätt tryck i riktning mot vevhylsan så sitter den rätt bra ändå. Gärna med lite eltejp mellan skärm och ram för att undvika lackskav. Ursäkta att jag besudlar tråden med fulmek!

Annars var väl den ursprungliga tanken att mtb-Miyatorna skulle köras utan skärmar eller möjligen med clip-on skärmar. På min ValleyRunner har jag skärm med skruvfästen fram och clip-on bak.

Att det blev clip-on där bak berodde på att bakskärm med skruvfästen inte alls lirade med pakethållaren. Varken estetiskt eller infästningsmässigt.

Visa din Miyata!
Det är inte helt tvunget att skruva fast skärmen där. Montera skärmen med lite lätt tryck i riktning mot vevhylsan så sitter den rätt bra ändå. Gärna med lite eltejp mellan skärm och ram för att undvika lackskav. Ursäkta att jag besudlar tråden med fulmek!

Annars var väl den ursprungliga tanken att mtb-Miyatorna skulle köras utan skärmar eller möjligen med clip-on skärmar. På min ValleyRunner har jag skärm med skruvfästen fram och clip-on bak.
Fast nu har jag ju köpt skärmar som kostar tusen spänn mer än själva cykeln så jag ska fanimej montera dom ordentligt. :)

Tillbaka
Topp