Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Ebay hör bön.
Hittat både nytt vevlager och ett sett med STX RC FC-MC36 Trampor i samma härliga Cromica-färg.
Ett steg upp i hierarkin från STX som kom på min Miyata och viktigast, fäste för 94 BCD ringar.

Härligt att det är jultider och posten lär ta evigheter ?

Visa din Miyata!
Vem var det som nyss i en granntråd utgjöt sig över den hejdlösa shoppingen i juletid? Jag bara frågar, helt utan värderingar.
D5D5700A-1D09-4716-8FEC-1F0D1244F1A3.jpeg

Jo. Ja. Må så vara. Men det här handlar om att möjliggöra återbruk. Jag kommer nämligen behöva de Deore V-bromsar som sitter på Norrskensflamman till ett annat projekt. Och hur skulle jag då få stopp på Norrskensflamman om jag inte fick lov att skaffa nya bromsar?

God jul gott folk.

Visa din Miyata!
Vem var det som nyss i en granntråd utgjöt sig över den hejdlösa shoppingen i juletid? Jag bara frågar, helt utan värderingar.
Visa bilaga 528489
Jo. Ja. Må så vara. Men det här handlar om att möjliggöra återbruk. Jag kommer nämligen behöva de Deore V-bromsar som sitter på Norrskensflamman till ett annat projekt. Och hur skulle jag då få stopp på Norrskensflamman om jag inte fick lov att skaffa nya bromsar?

God jul gott folk.
Tur att kreativ bokföring finns. Hur skulle man överleva annars?

Visa din Miyata!
Provade fulhacket med ny klinga på gamla STX RC-vevarna igår. Tycker inte mellankransen som agerar spindel stör så våldsamt mycket så jag kör nog på med detta. Sen om det dyker upp ett par schysta 94bcd-vevar får jag väl omvärdera. Inte helt bombis på vilka drevbultar jag ska köra med, men det lär väl bli nåt fånigt färgglatt kanske.
IMG_6088.jpg

Visa din Miyata!
Som vanligt är köpknappen snabbare än huvudet.
På Norrskensflamman sitter växelreglaget ihop med bromshandtaget by means of i-spec B (tror jag). Det kommer med andra ord inte att funka med Paul bromshandtagen. Har ni några konstruktiva förslag på alternativ?

Kan man köpa annan klämma till ett i-spex-reglage?

Alt. köpa nytt växelreglage med egen montering på styret?

Gå ifrån 11-delat och rapid fire och istället köra 9-delat med friktionsväxel på Paul thumbie?

Annat?

Det viktigaste är inte att ha tätstegad låda. Däremot är hyfsat mormoderlig granny gear önskvärd.

Nästan så att jag är sugen på att gå på 9- eller max 10-delat och friktions-tummis.

(Enkel klinga fram.)

Visa din Miyata!
På Norrskensflamman sitter växelreglaget ihop med bromshandtaget by means of i-spec B (tror jag). Det kommer med andra ord inte att funka med Paul bromshandtagen. Har ni några konstruktiva förslag på alternativ?

Gå ifrån 11-delat och rapid fire och istället köra 9-delat med friktionsväxel på Paul thumbie?

Annat?

Det viktigaste är inte att ha tätstegad låda. Däremot är hyfsat mormoderlig granny gear önskvärd.

Nästan så att jag är sugen på att gå på 9- eller max 10-delat och friktions-tummis.

(Enkel klinga fram.)
Jag hade gått ned i antal kransar, själv tycker jag även tio sitter för tätt och blir för känsligt :)

Edit. Läste att Shimano MTB 10- och 11-delat har (nästan) samma avstånd mellan kransarna.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Annat?

(Enkel klinga fram.)
10-delade Dura Ace bar end shifters. Totalt opraktiskt, men det ser tufft ut. Du vet att du vill!

Visa din Miyata!
10-delade Dura Ace bar end shifters. Totalt opraktiskt, men det ser tufft ut. Du vet att du vill!
Jag vågar nog utmana vem som helst i att med praktikalitet som argument krångla till det enklaste något alldeles i hästväg. Men just Jones h-bars 710mm ihop med bar end shifters, där vete hogan om inte tom. jag har nått min gräns.

Men man vet aldrig…

Edit:
B07EC2E4-A2E8-465C-9C44-8D9EEC5C7EDE.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Annat?

(Enkel klinga fram.)
Mitt lilla (planerade) fulhack för monstercrossen som ska bli 11-delad, en SLX-shifter (SL-M7000-11) med i-spec II som nu ska giftas med en Nitto B135AA med hjälp av följande "Screw Actuated Monstercross Shifter Fastening Device" (patent pending), aka Slangklämma:

Bildschirmfoto 2021-12-16 um 17.30.05.png

Måste fila bort lite material från fästet för att få in bandet, och sen borra ett hål i bandet för den lilla piggen. Tror detta kommer att bli utmärkt, the juxtaposition av ett billigt fulhack med dina Paul Component bromsar kommer att sätta Internet i brand, bäst att ringa dom på Radavist redan nu...

Visa din Miyata!
Jag väntar på en uppsättning cykelväskor men PostNord verkar inte vilja leverera, enligt spårtjänsten har de gått fram och tillbaka mellan lantbrevbäringen och utlämningsombud i en hel vecka. Nu är jag muntligen lovad nästa tisdag så kanske de kommer innan jul ändå.

Visa din Miyata!
Jag fick feeling och sågade bort växeldelen från mina stx-kombo-handtag, så nu är dom enbart bromshandtag, rätt tajta faktiskt. Meeeen det verkar inte gå att demontera så kommer bli ett helvete att lacka. Jaja. This is the way.
Visa bilaga 528916
Mycket sympatiskt!

Nu är ju inga av oss här lagda åt det pyssliga hållet, men är det någon som är invigd i Shimano-reglagens innersta hemligheter? Är axeln nitad på plats? Skulle det låta sig göras att borra ur den, eller finns något annat sätt att få isär handtagen för att ex. lacka de enskilda delarna?

Eller skulle det gå som vanligt när man ger sig på ett fulhack? Man står där efter ett par timmar, med förstörda komponenter, ett par förstörda verktyg, en obrukbar cykel och ett 6mm borrhål genom vardera handen?
Och när förrådet av svordomar är soprent, det tjocknar i halsen och ögonen spränger av ilska och förtvivlan lovar man sig själv att det här var fanimej sista gången. I alla fall till nästa gång.

På tal om det hoppas jag få tillfälle att skruva julklsppscykel under dagen. Återkommer.

Nu tillbaka till Hutnus kärlekshandtag.

Visa din Miyata!
Är axeln nitad på plats?
Japp, ser så ut. Jag har gjort tillräckligt många fulhacksfail för att veta att jag INTE ska borra upp den, då kan jag lika gärna lägga i metallskroten direkt.
Jag har sågat i sl-m8000 och målat i med pensel.
Så får det bli. De här kommer nog hamna som placeholders på min skrotiga Pathfinder-bmx medan jag väntar på att nåt extra kul dyker upp på ebay. Eller så så får de kliva över till min ännu skrotigare Cheyenne-ratbike där de kommer hålla stilen perfekt.

Visa din Miyata!
Den lilla lila är klar sånär som på bromsar och det sedvanliga finliret som får ske efterhand som cykeln används och testas.

8BDABEC9-5444-4AA3-A22C-8068507E6142.jpeg

Den nya kassetten till trots så är det mesta återbrukat. Förutom det som satt på cykeln vid leveransen så kommer bl.a. hjulen från den Edfeldtska Enpetaren, bakväxeln från Jätten från Gävle, däck från samlingarna, styre från nån gammal häck och så diverse plock från tidigare rivna Miyator.

Jag hade först hoppats kunna transplantera cantisarna från Jätten, men de var för tråkiga. Nu lutar jag åt att köra svarta Deore V-bromsar på denna, låta Norrskensflamman behålla sina bromsar och använda Paul-blinget på den TripleCross som är på ingång kring nyår.

Nu är det ju allom bekant att sjudelat är det nya svarta. Men vad som inte är lika väl känt är att wide range-moddad sjudelat är det nya rosa. Jag delade på kassetten och tog bort tredje minsta kransen. Sedan satte jag en bättre begagnad 32-tandad krans som granny gear.

717F3C5B-5FFB-489B-8C4C-4C004AB881BE.jpeg

Första försiktiga testet utföll till belåtenhet. Exage 300, det är grejer det.

9DFE9674-D852-4EEC-B39E-8BE9FA729962.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Den lilla lila är klar sånär som på bromsar och det sedvanliga finliret som får ske efterhand som cykeln används och testas.

Visa bilaga 529044

Den nya kassetten till trots så är det mesta återbrukat. Förutom det som satt på cykeln vid leveransen så kommer bl.a. hjulen från den Edfeldtska Enpetaren, bakväxeln från Jätten från Gävle, däck från samlingarna, styre från nån gammal häck och så diverse plock från tidigare rivna Miyator.

Jag hade först hoppats kunna transplantera cantisarna från Jätten, men de var för tråkiga. Nu lutar jag åt att köra svarta Deore V-bromsar på denna, låta Norrskensflamman behålla sina bromsar och använda Paul-blinget på den TripleCross som är på ingång kring nyår.

Nu är det ju allom bekant att sjudelat är det nya svarta. Men vad som inte är lika väl känt är att wide range-moddad sjudelat är det nya rosa. Jag delade på kassetten och tog bort tredje minsta kransen. Sedan satte jag en bättre begagnad 32-tandad krans som granny gear.

Visa bilaga 529043

Första försiktiga testet utföll till belåtenhet. Exage 300, det är grejer det.

Visa bilaga 529045

Borrar du bort nitarna då?

Visa din Miyata!
Fin förmiddagstur med Enpetaren idag. Ett par grader kallt, medvind, nedförsbacke och strålande solsken.

2F2F4F5B-EE5D-4803-A02F-8A3D263379DC.jpeg

Avfärd.
Efter 2m cykling bekräftades känslan av att sadeln var i lägsta laget. Jag hade sänkt den nån gång när fru LWB lånade cykeln.

82DA50FB-EAA1-4C8C-A93B-D4D2F3C9D453.jpeg

Mekställ i skogen.

BC9F87E4-60EF-4337-B16B-0F131445EC1B.jpeg

Lite lagom omdömeslöst att köra odubbad, men hastigheterna är låga på denna skjuts.

CEF4480F-E28C-4211-9EEA-D120DFB869A3.jpeg

En helt vanlig söndagsförmiddag.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Trevligt!

Vad är det för styre?
Ja, förbaskat trevligt.

Det är ett Albatross. Det är otroligt skönt för lugn snyggcykling. Inte lika tryggt när det går utför och blir stökigt, men då kan man ju å andra sidan bromsa lite lätt och vara Rivendell-corny istället för att vara snabbast i skogen.

Jag skulle vilja testa något liknande men med lite mindre bakåtsvep, men detta lär få sitta där det sitter.
Jag är också osunt dragen till Uncle Ron’s Orthopedic Back Bars, men de finns tack och lov inte att köpa. Än.

Visa din Miyata!
Ja, förbaskat trevligt.

Det är ett Albatross. Det är otroligt skönt för lugn snyggcykling. Inte lika tryggt när det går utför och blir stökigt, men då kan man ju å andra sidan bromsa lite lätt och vara Rivendell-corny istället för att vara snabbast i skogen.

Jag skulle vilja testa något liknande men med lite mindre bakåtsvep, men detta lär få sitta där det sitter.
Jag är också osunt dragen till Uncle Ron’s Orthopedic Back Bars, men de finns tack och lov inte att köpa. Än.
Har beställt tre olika styren till röda hundringen, varav ett är ett Nitto Albatross. Om inte det passar så funkar säkert nåt av de andra två (även om de inte är lika fina).

Visa din Miyata!
En riktig Miyata till salu i Bayern:

Han har köpt den i Sverige för sju år sedan, första ägaren har graverat in sitt telefonnummer, och verkar dessutom vara ansvarig för rostfläckarna pga av sitt ymniga svettande. Kanske därför han inte får den såld, har varit ute ett par månader och han började på 500 euro, nu nere på 400. Inte så mycket att göra på den, för 300 skulle jag kunna ta den, även om den är lite stor. Vad går en sån jubileumsmodell på nu i Sverige?

Visa din Miyata!
En riktig Miyata till salu i Bayern:

Han har köpt den i Sverige för sju år sedan, första ägaren har graverat in sitt telefonnummer, och verkar dessutom vara ansvarig för rostfläckarna pga av sitt ymniga svettande. Kanske därför han inte får den såld, har varit ute ett par månader och han började på 500 euro, nu nere på 400. Inte så mycket att göra på den, för 300 skulle jag kunna ta den, även om den är lite stor. Vad går en sån jubileumsmodell på nu i Sverige?
500-1000 kr skulle jag gissa på. Tror det är personnr som är ingraverat :)

Tillbaka
Topp