Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Lite inspiration:

Det är viktigt att välja rätt kläder när man ska ut i bergen:
Visa bilaga 531393
Rätt kläder, och rätt cykel!
1E6BE6F8-5D3A-46DA-A193-17920969F8B0.jpeg

Visa din Miyata!
Jag är helt för att skogshoja i jeans. Bra stuk på hojarna också på den där bilden, för ett otränat öga ser de väldigt mycket ut som såna hojar man hittar olåsta och bortglömda på random tågstation.

Visa din Miyata!
Jag är helt för att skogshoja i jeans. Bra stuk på hojarna också på den där bilden, för ett otränat öga ser de väldigt mycket ut som såna hojar man hittar olåsta och bortglömda på random tågstation.
Det är en del av vad som gör filmklippen och bilden så intressanta. Dels att de flesta i klippen körde turen på gamla klunkers, om än modifierade, men jävlar i mig att de tog sig över passet ändå. Dels att cyklarna på bilden på sin tid var rena spjutspetsteknologin (tre av fyra är Joe Breeze’s Breezers), styckvis hemmabyggda av några få tokfantaster. Och bara några år senare så massproducerades de, i alltifrån fullständig skräpkvalitet, via goda försök som slutade som trötta bojsänken (ex. Crescent, DBS mfl som tog sina vanliga modeller och gjorde dem dubbelt så tunga) till själva Skapelsens Krona (dvs. Miyata? ?), och som var tillgängliga även för vanligt folk.

Jag tänker inte gå in i diskussionerna om huruvida moderna cyklar verkligen är nödvändiga eller om det minsann går lika bra med selleri, men utseendemässigt tycker jag att en hederlig Double Diamond är svårslagen. Lägg till ett tvärstag à la Breezers så kan jag leva med det också.

Nej fy fan, hade jag inte haft mördarförkylningen Allan så hade jag grenslat endera Miyatan och klättrat över Pearl Pass.

Visa din Miyata!
Det är en del av vad som gör filmklippen och bilden så intressanta. Dels att de flesta i klippen körde turen på gamla klunkers, om än modifierade, men jävlar i mig att de tog sig över passet ändå. Dels att cyklarna på bilden på sin tid var rena spjutspetsteknologin (tre av fyra är Joe Breeze’s Breezers), styckvis hemmabyggda av några få tokfantaster. Och bara några år senare så massproducerades de, i alltifrån fullständig skräpkvalitet, via goda försök som slutade som trötta bojsänken (ex. Crescent, DBS mfl som tog sina vanliga modeller och gjorde dem dubbelt så tunga) till själva Skapelsens Krona (dvs. Miyata? ?), och som var tillgängliga även för vanligt folk.

Jag tänker inte gå in i diskussionerna om huruvida moderna cyklar verkligen är nödvändiga eller om det minsann går lika bra med selleri, men utseendemässigt tycker jag att en hederlig Double Diamond är svårslagen. Lägg till ett tvärstag à la Breezers så kan jag leva med det också.

Nej fy fan, hade jag inte haft mördarförkylningen Allan så hade jag grenslat endera Miyatan och klättrat över Pearl Pass.
Miyata alltid creme de la creme…. Vem vill ha en Ritchey P-21, Cannondale M1000
Eller en Pace??? Nä…Jag vidhåller Japanskt järn även om jag till vardags kör På grejer från typ Kina ?? ?

Visa din Miyata!
E5A9B666-B35F-48B1-8DE8-00C4C06F6720.jpeg

B18394FC-E201-4883-AC87-06E090B6B5FF.jpeg

- Vad sa du att det var du gjorde sa du?
- Jo, jag sa att jag hade två fullt fungerande, högkvalitativa växelförare liggande men jag bestämde mig för att lägga löjligt mycket tid på att plocka ned två andra växelförare och sätta ihop dem igen för att en smakfull man (läs: @aben) på ett cykelforum tyckte att jag skulle behålla originalen och jag fick feeling.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 531414
Visa bilaga 531415
- Jo, jag sa att jag hade två fullt fungerande, högkvalitativa växelförare liggande men jag bestämde mig för att lägga löjligt mycket tid på att plocka ned två andra växelförare och sätta ihop dem igen för att en jävel (läs: @aben) på ett cykelforum tyckte att jag skulle behålla originalen och jag fick feeling.
Låter rimligt.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 531414
Visa bilaga 531415
- Jo, jag sa att jag hade två fullt fungerande, högkvalitativa växelförare liggande men jag bestämde mig för att lägga löjligt mycket tid på att plocka ned två andra växelförare och sätta ihop dem igen för att en jävel (läs: @aben) på ett cykelforum tyckte att jag skulle behålla originalen och jag fick feeling.
En kompis berättade om när han hade köpt ett gammalt hus och började renovera det. Hans vän snickaren som kom dit för att hjälpa till frågade:
- Har du vattenpass och vinkelhake?
- Ja!
- Bra. Då lägger du dem här, längst in längst bort, och så glömmer du dem.

Detsamma gäller här:
- Har du sans och förmåga att göra kloka prioriteringar?
- Ja!
- Vad bra. Lägg dem här, längst in…

…ja, du fattar.

Visa din Miyata!
En kompis berättade om när han hade köpt ett gammalt hus och började renovera det. Hans vän snickaren som kom dit för att hjälpa till frågade:
- Har du vattenpass och vinkelhake?
- Ja!
- Bra. Då lägger du dem här, längst in längst bort, och så glömmer du dem.

Detsamma gäller här:
- Har du sans och förmåga att göra kloka prioriteringar?
- Ja!
- Vad bra. Lägg dem här, längst in…

…ja, du fattar.
Dessvärre saknar jag förmågan.

Min svärfar (byggnadssnickare) har en mycket bra devis: Rakt tillräckligt.

Visa din Miyata!
Jag hörde snickarna som jag anlitade för vårt kök säga ”lite snett är också rätt”.
Måttligt nöjd med deras arbete f ö.
Lite snett är inte snett, är en klassiker. Obs: Jag är snickare från början.

Skämt åsido, det ska inte stöta ögat. När hembyggare snickrar blir det ofta rakt, men fult.

För övrigt är min egen devis ”Fort men fel”. Har ärvt den av min pappa.

Visa din Miyata!
Aj då, det låter lovande. Du kommer att skänka oss mycket nöje och glädje här i tråden.

Jag hoppas att vi någon gång kan få till det där omtalade Miyata-konventet. Herregud vilken cirkus, men vad trevligt vi skulle ha det.
Det är egentligen bara att man spikar det! Men man vill ju oxå att så många som möjligt har möjlighet att delta. Där får vi fila på geografisk plats och någonstans för alla att övernatta då allt cykelsnack och grill? Skall sköljas ner framför öppen eld efter en dags vintagecykling genom skog och mark.
Som du säger @LWB vilken cirkus ? men ingen dålig sådan?
Vips så är nog svenska Miyataklubben ute på äventyr???

Visa din Miyata!
Det är egentligen bara att man spikar det! Men man vill ju oxå att så många som möjligt har möjlighet att delta. Där får vi fila på geografisk plats och någonstans för alla att övernatta då allt cykelsnack och grill? Skall sköljas ner framför öppen eld efter en dags vintagecykling genom skog och mark.

Någonstans för alla att övernatta: Check så länge det går bra att tälta.
Cykelsnack, grill och öppen eld: Check.
Vintagecykling: Hell yeah!
Skog och mark: Om Småland duger så… Check.

Vips så är nog svenska Miyataklubben ute på äventyr???
Kul, då får jag å medlemmarnas vägnar gratulera till ordförandeskapet @Carl Edfeldt!

Visa din Miyata!
Någonstans för alla att övernatta: Check så länge det går bra att tälta.
Cykelsnack, grill och öppen eld: Check.
Vintagecykling: Hell yeah!
Skog och mark: Om Småland duger så… Check.

Kul, då får jag å medlemmarnas vägnar gratulera till ordförandeskapet @Carl Edfeldt!
Jag säger ja till Småland och ordförandeposten… får fila på det med klubben och återkomma ?

Visa din Miyata!
Jag är inte en "jävel på ett cykelforum" :(
Förlåt. Svårt med ironi på internet. Uppskattar dig supermycket. Jag gör ibland felet att tro att människor hör mitt tonfall när jag skriver, men så är det ju inte. Jag avsåg att peka på det en smula absurda i mitt beteende. Förlåt igen.

Visa din Miyata!
Alltså det där med konvent, det vetefan om vi inte skulle göra ett försök i sommar ändå?

…beroende på hur det blir med covid förstås.

Var finns vi? Jag anar en viss tyngdpunkt västerut, men också ganska god spridning uppåt landet? Och så själva Centrum i Bollnäs.

För egen del kan jag erbjuda tältplats/stellplatz och enklare bekvämligheter (el, vatten, grill och ölkyl ungefär) strax utanför Jönköping. Här finns också mycket skog att trötta ut sig i. Huvudsakligen grusväg men även lite stig om jag får lite tid att tänka och pussla.

Badsjö finns 5 km fin skogsväg bort.

För Landsvägssektionen finns också vissa partier asfalterad väg.

Lokalbefolkningen är huvudsakligen vänligt sinnad och jag agerar tolk för den som behöver kommunicera med dem.

Intresse?

Andra förslag på platser?

Tankar kring upplägg?

Visa din Miyata!
Alltså det där med konvent, det vetefan om vi inte skulle göra ett försök i sommar ändå?

…beroende på hur det blir med covid förstås.

Var finns vi? Jag anar en viss tyngdpunkt västerut, men också ganska god spridning uppåt landet? Och så själva Centrum i Bollnäs.

För egen del kan jag erbjuda tältplats/stellplatz och enklare bekvämligheter (el, vatten, grill och ölkyl ungefär) strax utanför Jönköping. Här finns också mycket skog att trötta ut sig i. Huvudsakligen grusväg men även lite stig om jag får lite tid att tänka och pussla.

Badsjö finns 5 km fin skogsväg bort.

För Landsvägssektionen finns också vissa partier asfalterad väg.

Lokalbefolkningen är huvudsakligen vänligt sinnad och jag agerar tolk för den som behöver kommunicera med dem.

Intresse?

Andra förslag på platser?

Tankar kring upplägg?
Alltså jag är på… jag är så grymt på! Grusvägar och tältplats, vem säger nej till det lixom? JPG är ypperligt.. fan måste köpa husvagn nu då?‍♂️??

Upplägg: Samling med presentation av respektive förare och dess utrustning för dagen, cykling ??‍♀️ till lämpligt ställe för mingel Mellan deltagare och vätskepaus
Sedan @LWBs superspecial med sevärdheter genom Småland för att sedan vända
Tillbaka mot base camp! Kollektivet grillar, dricker öl och snackar cykel, byggen och lite besiktningar av våra material, någon kanske är duktig på gitarr och då blir det allsång… godnatt och Ridå! Vem vet, det kanske blir ett litet pris för best i show?
Ja en smula förskönat men för sjutton det är ju så man vill ha det eller?

Visa din Miyata!
Alltså jag är på… jag är så grymt på! Grusvägar och tältplats, vem säger nej till det lixom? JPG är ypperligt.. fan måste köpa husvagn nu då?‍♂️??

Upplägg: Samling med presentation av respektive förare och dess utrustning för dagen, cykling ??‍♀️ till lämpligt ställe för mingel Mellan deltagare och vätskepaus
Tillbaka mot base camp! Kollektivet grillar, dricker öl och snackar cykel, byggen och lite besiktningar av våra material, någon kanske är duktig på gitarr och då blir det allsång… godnatt och Ridå! Vem vet, det kanske blir ett litet pris för best i show?
Faen, måste köpa en miyata igen så jag får komma! Älskar denna tråden, vänligast på hela happy!

Visa din Miyata!
Förlåt. Svårt med ironi på internet. Uppskattar dig supermycket. Jag gör ibland felet att tro att människor hör mitt tonfall när jag skriver, men så är det ju inte. Jag avsåg att peka på det en smula absurda i mitt beteende. Förlåt igen.
Vi skippar det, jag överreagerade och feltolkade lite av andra skäl.

Visa din Miyata!
Förresten, råkar någon ha ett par bromsreglage liggande för en billig peng? Shimanovarianten (RX100) som satt på är spruckna på ett par ställen och hoodsen trasiga.

Det måste dessvärre vara reglage anpassade för Shimanos SLR-system, ser jag nu, med returfjäder i handtaget.

Visa din Miyata!

Blir det i Jönköping kommer jag och Triple Crossen direkt!

Visa din Miyata!
Ursäkta att det tog lite längre tid än utlovat, men det var så mycket nytt att lära sig. Jag har aldrig mekat med så här moderna grejer tidigare.

Jag tycker att den blev fin. Estetiskt tycker jag inte om intern kabeldragning och bromsreglage där man tejpar under lindan men det är ju som det är. Sadeln matchar inte i färg men den är himla bra så den kommer min käresta bli nöjd med. Lindan är för övrigt i nåt slags plastkork (högst otrevligt) men jag vill inte lägga ut pengar på en läderlinda just nu. Allt som allt (nya hoods är beställda) kostade cykeln 600 kronor.

AA70295D-CCE8-4D0E-AC40-100DA67D982F.jpeg
EED7AED0-B508-4090-BAD0-50CAE908FA7B.jpeg
E34BB00A-8562-4A05-9572-5E1A673B8DB8.jpeg
3BB5FBCE-D014-4648-B114-317777C04DD7.jpeg

Visa din Miyata!
Estetiskt tycker jag inte om intern kabeldragning ..
Gillar den inte heller och det är ingen bra lösning tekniskt, ger utmattningssprickor och vatten läcker in. Miyata gick också tillbaka till utvändig kabeldragningen på sina stålramar året efter tror jag. Din har förstärkningar kring hålen så den lär inte vara i farozonen men tidigare modeller utan förstärkning bör man kolla noga.

Slutresultatet blev hur bra som helst tycker jag! Och rött är sött :)

Tillbaka
Topp