Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Både rack och korg har sina för- och nackdelar. Så det gäller att ha dubbla cyklar så man kan välja det som passar bäst just då ?
Korg är bra för mindre blandade saker, rack funkar finfint om man har väska och spännband.
Dubbla cyklar? I nuläget har jag stor korg, pakethållare och lowriders på pendlaren, en styrväska på dropbar-skrotisen, nån slags rack på bmx-ölcruisern, låg korg på singlespeedglassracern men inget på skogshojen, den kommer jag nog sällan använda till vardagssysslor. Jag har flyttat korgar och rack och pakethållare mellan hojarna hur många gånger som helst, det blir liksom aldrig helt perfekt.

Visa din Miyata!
Dubbla cyklar? I nuläget har jag stor korg, pakethållare och lowriders på pendlaren, en styrväska på dropbar-skrotisen, nån slags rack på bmx-ölcruisern, låg korg på singlespeedglassracern men inget på skogshojen, den kommer jag nog sällan använda till vardagssysslor. Jag har flyttat korgar och rack och pakethållare mellan hojarna hur många gånger som helst, det blir liksom aldrig helt perfekt.
Ja, alltså två i övrigt identiska cyklar där den ena har korg och den andra har rack.
Bara två cyklar totalt, det kommer man inte långt med…

Håller med, ingen lösning funkar till allt så jag har också flyttar runt grejer en del

Visa din Miyata!
Lösningen på det problemet är inte dubbla cyklar. Det är ännu fler cyklar!

Visa din Miyata!
Både rack och korg har sina för- och nackdelar. Så det gäller att ha dubbla cyklar så man kan välja det som passar bäst just då ?
Korg är bra för mindre blandade saker, rack funkar finfint om man har väska och spännband.
Helt rätt inställning. En cykel med främre pakethållare, en cykel med bakre, en cykel utan pakethållare, en cykel med framskärm, en utan o s v.

Visa din Miyata!
Planeringsverksamheten för Koga-Miyatan fortskrider så sakteliga. Men en sak fastnade jag på: hur löser jag kabeldragningen från bakväxeln upp till styret? I original satt garanterat reglage på underröret, men då förra ägaren hade tänkt bygga fixie av den finns inga spår av dessa. Tyvärr ej heller spår av någon form av fästen att använda sig av.

Visa din Miyata!
Planeringsverksamheten för Koga-Miyatan fortskrider så sakteliga. Men en sak fastnade jag på: hur löser jag kabeldragningen från bakväxeln upp till styret? I original satt garanterat reglage på underröret, men då förra ägaren hade tänkt bygga fixie av den finns inga spår av dessa. Tyvärr ej heller spår av någon form av fästen att använda sig av.
Vill minnas att den var ganska fin va? Annars kan du ju alltid brutal-löda nya vajerstopp: https://www.instagram.com/p/CaHG42rFUf7/?utm_medium=share_sheet

Visa din Miyata!
Kanske detta:
FB87AA5E-31A9-4CF0-BA1D-5B02546033EC.jpeg

Visa din Miyata!
Om du har en gammal bandklämma till typ shimano 600 eller andra ramrörsreglage så kan du kombinera dem med sedvanliga hölje-stop. Jag kan kanske ha någon sådan klämma över i lådorna.

(Inte mina bilder)

Bilagor

• DA77E9F6-8115-4560-B9F8-71F96988475E.jpeg
    DA77E9F6-8115-4560-B9F8-71F96988475E.jpeg
    60.6 KB · Besök: 50
  • 776C7D81-F2D0-4CFE-8822-5B1C219DF3A0.jpeg
    776C7D81-F2D0-4CFE-8822-5B1C219DF3A0.jpeg
    36.1 KB · Besök: 53
Visa din Miyata!
Några frågor till alla Miyata-kännare där ute!

1. Vad är egentligen sadelstolpsdiametern på en Seven Twelve (712) från typ 91? Den som sitter i idag är 26.8 men jag behöver skruva åt ordentligt för att "klämma fast" stolpen, därför misstänker jag att den är något för liten?

2. Hur gör jag lättast för att byta det internt dragna bromsvajerhöljet? Just nu tänker jag bara tejpa på den nya på den gamla och sedan försöka dra igenom och hoppas på det bästa.

3. Bromsarna på mitt objekt är slut/sönderrostade. Vad behöver jag tänka på när jag byter ut dem? Skulle exempelvis dessa passa: https://happyride.se/annonser/scott-tektro-r525-bromsar.175644/ ?

Ska självklart ladda upp bild när bygget är färdigt!

Visa din Miyata!

1. Vad är egentligen sadelstolpsdiametern på en Seven Twelve (712) från typ 91? Den som sitter i idag är 26.8 men jag behöver skruva åt ordentligt för att "klämma fast" stolpen, därför misstänker jag att den är något för liten?

2. Hur gör jag lättast för att byta det internt dragna bromsvajerhöljet? Just nu tänker jag bara tejpa på den nya på den gamla och sedan försöka dra igenom och hoppas på det bästa.

3. Bromsarna på mitt objekt är slut/sönderrostade. Vad behöver jag tänka på när jag byter ut dem? Skulle exempelvis dessa passa: https://happyride.se/annonser/scott-tektro-r525-bromsar.175644/ ?

2. Du köper eller tillverkar en skruv som är vass i båda ändar. Sen skruvar du in den i ändarna på nya och gamla höljet, varefter du drar igenom hela kalaset.

Har inte testat själv då jag aldrig behövt, men har sett både dedikerade "verktyg" av denna typ, men också att folk tillverkar av en vanlig gipsskruv eller liknande.

Lycka till!

Visa din Miyata!

Sadelstolpen är 26,8.

När jag bytt har jag kapat till det nya höljet i ungefär korrekt längd, bara inte för kort. Därefter har jag trätt den långa bromsvajern genom det nya höljet och därefter fortsatt och trätt vajern igenom också det gamla höljet. När vajern tittar ut ur det gamla höljet ser du till att bägge höljena ligger dikt an mot varandra. Sedan är det bara att dra i vajern och mata in det nya höljet samtidigt som det då trycker ut det gamla höljet och vajern guidar rätt.

Edit: det gamla höljet sitter alltså kvar i ramen och guidar vajern rätt innan du börjar dra igenom det nya höljet.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
2: Det borde väl funka att bara använda vajern som guide också. Alltså dra in en lång vajer, sen dra bort höljet så att bara vajern löper internt, och sen skjuta igenom ett nytt hölje med vajern som guide?

EDIT: what he said.

3: Du behöver ha koll så armarna har rätt längd och når till fälgen. Jag har ingen detaljkoll på 7-12, men det lär ju vara nån annan som har.

Visa din Miyata!
Jag använde en liten krok, sköt fram vajer till där den skulle upp och använde sedan kroken för att dra upp varjeränden genom plastgenomförningen. Gick hur enkelt som helst.

Visa din Miyata!
Ta bort plastskydden över hålen (och gör rent), mata igenom höljet och plocka upp det med en liten näbbtång. Sätt tillbaka plastskydden. Trä igenom vajern. Inga konstigheter.

Bromsarna i original är konventionella dual pivot med normallånga bromsarmar. Det mesta kommer att funka.

Visa din Miyata!
Den kommer att funka. Men hur ser det ut på undersidan vevhuset - har du spår för vajrarna där?

Har du en vajerstyrning i form av en klämma måste du komplettera med en bit hölje till och ett vajerstopp, som på min bild nedan.

Eller också kör du heldraget hölje från växelreglagen till vajerstoppet på sadelröret. Då måste du förstås ha klämmor på det undre ramröret för att hålla höljet.

Bilagor

• B780BD63-5E37-473A-9744-00AA4F1D83B2.jpeg
    B780BD63-5E37-473A-9744-00AA4F1D83B2.jpeg
    669.3 KB · Besök: 73
Visa din Miyata!

3. De där ser ut att vara för recessed (vad det nu ska heta på svenska). De passar på moderna ramar som har större hål för att montera i. Har man en äldre ram är skruvarna för korta för att nå hela vägen igenom. Det går dock att borra upp utan större bekymmer.

Osäker på vilken sort du behöver på din 712, det vet garanterat andra här bättre.

Visa din Miyata!
3. De där ser ut att vara för recessed (vad det nu ska heta på svenska). De passar på moderna ramar som har större hål för att montera i. Har man en äldre ram är skruvarna för korta för att nå hela vägen igenom. Det går dock att borra upp utan större bekymmer.

Osäker på vilken sort du behöver på din 712, det vet garanterat andra här bättre.
Det är försänkta hål på 712. ??

Visa din Miyata!
Den kommer att funka. Men hur ser det ut på undersidan vevhuset - har du spår för vajrarna där?

Har du en vajerstyrning i form av en klämma måste du komplettera med en bit hölje till och ett vajerstopp, som på min bild nedan.

Eller också kör du heldraget hölje från växelreglagen till vajerstoppet på sadelröret. Då måste du förstås ha klämmor på det undre ramröret för att hålla höljet.
Inga spår för vajrar under vevhuset tyvärr, så antar att jag behöver dra ovanför på liknande sätt som du har på bilden. Jag får laborera lite med de klämmor jag har när jag får tid och se vad som behövs.
Tackar för input

Visa din Miyata!
Om du har en gammal bandklämma till typ shimano 600 eller andra ramrörsreglage så kan du kombinera dem med sedvanliga hölje-stop. Jag kan kanske ha någon sådan klämma över i lådorna.

(Inte mina bilder)
Nesligt att jag donerade ett par såna bandklämmor i yardsale-tråden förra året. ”Dom här kommer jag aldrig ha nytta av”.

Skulle tacksamt ta emot om du har, ska bara bestämma mig för vilken lösning jag kör på.

Visa din Miyata!
Inga spår för vajrar under vevhuset tyvärr, så antar att jag behöver dra ovanför på liknande sätt som du har på bilden. Jag får laborera lite med de klämmor jag har när jag får tid och se vad som behövs.
Tackar för input
Lugnt - kul att kunna hjälpa till. Jag hade kört varianten med ett fäste för ramväxlar som jag sedan monterar vajerstopp på, sedan bar vajer och sedan en kortare bit vajerhölje till på slutet. Anledningen är att du kommer att behöva en justerskruv om du ska köra indexerad framväxel, och de vajerstopp som fästs istället för ramväxelreglagen har ofta en sådan skruv.

Visa din Miyata!
Lugnt - kul att kunna hjälpa till. Jag hade kört varianten med ett fäste för ramväxlar som jag sedan monterar vajerstopp på, sedan bar vajer och sedan en kortare bit vajerhölje till på slutet. Anledningen är att du kommer att behöva en justerskruv om du ska köra indexerad framväxel, och de vajerstopp som fästs istället för ramväxelreglagen har ofta en sådan skruv.
Framväxel tänkte jag inte ha någon alls, siktar på 1x9. Det jag funderar på är alltså främst hur jag bäst drar bakväxelns vajer förbi vevhuset på något smart sätt.

Visa din Miyata!
Varning dock för att en del människor tror att sådana vajerstyrningsklämmor är värda sin vikt i guld och kommer att begära hälften av pengarna du gav för själva ramen. Been there, done that. ??‍♂️

Visa din Miyata!
Jaha, det är ju superenkelt löst med en vanlig vajerstyrningsklämma.

Klart mer cleant med ensidig klämma då! Visst hade torpedo-växlar en sådan här klämma med större diameter? Hade ju varit snyggt!

Jag ska leta nästa gång jag är i förrådet (förhoppningsvis i helgen) men annars är cykelhistoriska föreningens pryltorg på facebook en möjlighet

Bilagor

• 3E99EC8B-5220-4B1A-90A0-6610825F34D8.jpeg
    3E99EC8B-5220-4B1A-90A0-6610825F34D8.jpeg
    169.1 KB · Besök: 48
Visa din Miyata!
Klart mer cleant med ensidig klämma då! Visst hade torpedo-växlar en sådan här klämma med större diameter? Hade ju varit snyggt!

Jag ska leta nästa gång jag är i förrådet (förhoppningsvis i helgen) men annars är cykelhistoriska föreningens pryltorg på facebook en möjlighet
Det är en sån här som behövs, eftersom det är för bakväxelvajern. Vajerstoppdelen kan man lätt kapa bort för ett renare utseende.

Visa din Miyata!
Då njuter du lite i ogjort väder, för man betalar bara avgift 10% när varan blir såld. Undantaget storsäljare med mer än 100 annonser per månad/faktureringsperiod.
Har de ändrat? Tidigare innebar ett högre startpris än 1 kr automatiskt en osåltavgift. Tradera har ju ingen nytta av att en massa varor med uppenbart för höga utgångspriser (typ 220 spänn för en rostig vajerklämma) flyter omkring i systemet.

Visa din Miyata!
Har de ändrat? Tidigare innebar ett högre startpris än 1 kr automatiskt en osåltavgift. Tradera har ju ingen nytta av att en massa varor med uppenbart för höga utgångspriser (typ 220 spänn för en rostig vajerklämma) flyter omkring i systemet.
Ja det är ändrat sedan några år tillbaka. Är själv aktiv på Tradera så jag har koll på läget. ?

Tillägg: Men "skrothandlare" med överpriser kommer nog dessvärre alltid att finnas.

Visa din Miyata!
Ja det är ändrat sedan några år tillbaka. Är själv aktiv på Tradera så jag har koll på läget. ?
Aha! Så tråkigt att höra. (Inte att du är aktiv där alltså, utan att man inte straffar näriga jävlar lite extra.) ?

Men Tradera är ändå ok. Värre är väl vissa personer i Cykelhistoriska föreningen som verkar njuta av att tjäna pengar på andra entusiaster. Usch och fy.

Tillbaka
Topp