Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag ser att du även har skaffat ett sådant gaffelmonterat bromshöljestopp som jag tipsade om tidigare, i #4.283
och som du var skeptisk mot i #4.285
Men oavsett det är det kul att se och att även du har blivit nöjd!

Vill du förbättra dina bromsar ytterligare kan du byta ut "Y-kabeln" mot en sådan här
acor_brake_cable_bridge_hanger_silver_550_grande.jpg

Då kan du finjustera bromsverkan genom att enkelt ändra längden på tvärvajern
Jag köpte den för att originalvajerstoppet sitter i styrstammen. Den nya stammen är annorlunda. Jag har ändå inte lika bra bromsverkan på Blackie som på Pralin med originallösningen.

Visa din Miyata!
Jag köpte den för att originalvajerstoppet sitter i styrstammen. Den nya stammen är annorlunda. Jag har ändå inte lika bra bromsverkan på Blackie som på Pralin med originallösningen.

Det är ju inte heller längden på kabeln utan styvheten i mothållet som avgör. Den klämma du har är ju styvare än många som fäster i styrlagret men vekare än en styrstamsintegrerad :)

Visa din Miyata!
Det är ju inte heller längden på kabeln utan styvheten i mothållet som avgör. Den klämma du har är ju styvare än många som fäster i styrlagret men vekare än en styrstamsintegrerad :)
Vissa menar ju att det hänger på vinkeln på själva straddlevajern. Ju längre ned mot däcket, ju flackare vinkel och ju bättre bromsverkan. Ja ja, jag har två bromsar och tillsammans funkar de ju bra liksom. ?

Visa din Miyata!
Vissa menar ju att det hänger på vinkeln på själva straddlevajern. Ju längre ned mot däcket, ju flackare vinkel och ju bättre bromsverkan. Ja ja, jag har två bromsar och tillsammans funkar de ju bra liksom. ?

Det låter ju rimligt! (Vad som är rätt vinkel däremot vågar jag inte ens gissa!)

Ja - good enough ska inte underskattas :D

Visa din Miyata!
Ok, för exakt tre månader minus ca. En vecka lämnade jag in en miyata damcykel till polisen. Börjar bli spännande det här!

Åker nog direkt ut i tråden sedan - min fru (jag) har redan två projektcyklar;)
Eventuellt letar jag efter ett projekt till morsan, cykeln hon cyklar på är egentligen för liten för henne. Det skulle ju inte bli någon ny konventkompis för er dessvärre, men det skulle vara fint att få bygga något tjusigt åt henne.

Nåväl, skulle du vilja släppa den och planeterna står i fas för ett sådant förslag så hör av dig. Efter din insats är det ju fint om den cyklas på, oavsett vem ägaren är. ?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det låter ju rimligt! (Vad som är rätt vinkel däremot vågar jag inte ens gissa!)

Ja - good enough ska inte underskattas :D
Bromsar är överreklamerat, utan skärmar behövs de inte, det går fint att bromsa med undersidan av skon mot framdäcket om man tar stöd mot gaffelkronan. Jag testade det häromdagen på min Runner och det gick bra, fick stopp på cykeln. Man kan även använda foten mot körbanan men det funkar sämre.

Visa din Miyata!
Bromsar är överreklamerat, utan skärmar behövs de inte, det går fint att bromsa med undersidan av skon mot framdäcket om man tar stöd mot gaffelkronan. Jag testade det häromdagen på min Runner och det gick bra, fick stopp på cykeln. Man kan även använda foten mot körbanan men det funkar sämre.
”Bromsar är överreklamerat” kommer härmed att vara mitt motto. Skönt att dänga till med i debatten om vilka hydrauliska skivbromsar som är bäst.

Visa din Miyata!

Hittade ju cyklingen genom fixed Gear men de riktigt hårda körde singelspeed (alltså oväxlad cykel med frihjul) utan bromsar och sul-bromsade sig ner för backarna med en fot på bakhjulet. I varje fall sa de att de gjorde så ;)

Fot-bromsa på framhjulet är knivigare!

Visa din Miyata!
Det var som sagt växeln och div andra komponenter som jag var ute efter på Pathrunner:n. Jag kommer med andra ord att få en 18,5” ram och gaffel över, och - note to self - den här gången ska jag INTE behålla cykeln själv.

Av två möjliga förtursspekulanter har en tackat nej och en kvarstår. Om även han avstår så skänker jag ram+gaffel till bättre behövande, med upphämtning i Jönköping.

Förtur kommer att ges till de som saknar men hett åtrår en konventbiljett. Om intresset är svalt så dagtingar jag med den och alla andra principer. Om intresset verkligen är iskallt så sprayar jag den i guld och har som Grand Prix på Giro de Småland på konventet i sommar.

Vill man ge en slant till UNHCR så säger jag inte emot.

Bilder kommer. Jag gissar att den passar upp till 175 max 180 cm.

Visa din Miyata!
Dagens slutmek på Trailrunnern var tillfredställande. Kul med korg och snäpp fäste, det gör livet med korg flexibelt. De svettiga Blåmellsen är injusterade och sitter förhållandevis bra. Nöjd med staget under vevlagerhuset för skärmfäste?

Det planerade lagerbytet på Terrarunnern blev positivt då det under urmonteringen upptäcktes att lagerbanor, kulor och axel var i nyskick. Nytt fett och pang på rödbetan igen (ja cykeln är röd?) Nu återstår lite mer meck med den innan jag lämnar den för några dagar… uppdaterar med bild lite senare ?

Bilagor

• 2F9263E3-86E8-4F93-8AE5-13EF1F4AFF62.jpeg
    2F9263E3-86E8-4F93-8AE5-13EF1F4AFF62.jpeg
    998.5 KB · Besök: 108
  • D8F6E427-56CA-4E04-96E6-CABD578F7334.jpeg
    D8F6E427-56CA-4E04-96E6-CABD578F7334.jpeg
    521.1 KB · Besök: 82
  • B8C5EFC7-4D39-4138-9671-64A76E48A0FF.jpeg
    B8C5EFC7-4D39-4138-9671-64A76E48A0FF.jpeg
    554.9 KB · Besök: 101
  • 5F1B44F1-F10F-4887-B6E9-E9E306427645.jpeg
    5F1B44F1-F10F-4887-B6E9-E9E306427645.jpeg
    989.9 KB · Besök: 109
  • 2A1EBD3B-C4F8-40A3-B152-97A0F2AED669.jpeg
    2A1EBD3B-C4F8-40A3-B152-97A0F2AED669.jpeg
    1,007.1 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Dagens slutmek på Trailrunnern var tillfredställande. Kul med korg och snäpp fäste, det gör livet med korg flexibelt. De svettiga Blåmellsen är injusterade och sitter förhållandevis bra. Nöjd med staget under vevlagerhylsan för skärmfäste?

Det planerade lagerbytet på Terrarunnern blev positivt då det under urmonteringen upptäcktes att lagerbanor, kulor och axel var i nyskick. Nytt fett och pang på rödbetan igen (ja cykeln är röd?) Nu återstår lite mer meck med den innan jag lämnar den för några dagar… uppdaterar med bild lite senare ?
Så jäkla snygg!

Visa din Miyata!
Håll någon vuxen i handen, här kommer bilderna som jag hotade med.

62654D16-A0C9-46D0-9512-80E3D88E739F.jpeg

A4C68928-8A24-476A-BF95-5AE6A7DE1620.jpeg

Med lite god vilja kan man skönja ”Pathrunner”. Det gäller att lägga sig till med den rätta känsligheten bara.

585C7E54-4D3D-4BD9-B81E-AD8528F96D2C.jpeg

Inte världens spjut idag kanske. Men någon har jävlarimej trampat denna cykel nio varv runt Vättern.

91904938-2653-4C15-A3BF-C0FD7EF7C07C.jpeg

…och däremellan klämt in ett varv runt Sommen.

D87F413F-CEAC-4FCD-AFD5-B52DCD2BFBFE.jpeg

Kärt återseende av DX-reglagen från min ungdoms Miyata. De kommer att transplanteras och få nytt liv på något nytt projekt.

Visa din Miyata!
Dagens slutmek på Trailrunnern var tillfredställande. Kul med korg och snäpp fäste, det gör livet med korg flexibelt. De svettiga Blåmellsen är injusterade och sitter förhållandevis bra. Nöjd med staget under vevlagerhylsan för skärmfäste?

Oerhört stiligt!
Vad är det för korg? Min fru har efterlyst något liknande till ett bygge jag håller på med.

Visa din Miyata!
Slutligen helt rengjord, infettad, smord, polerad, pratad fint med och redo för wire, hölje, kedja och klossar?⚫Katalog orginal?

Bilagor

• 4B210327-15A4-40D2-9BDD-7ECD0E3FFA99.jpeg
    4B210327-15A4-40D2-9BDD-7ECD0E3FFA99.jpeg
    635.4 KB · Besök: 89
  • 33D6265D-1720-4E3E-A4D5-CAA7FF047211.jpeg
    33D6265D-1720-4E3E-A4D5-CAA7FF047211.jpeg
    943.9 KB · Besök: 94
  • 122C3144-17DF-46CE-9717-D149510FC4B8.jpeg
    122C3144-17DF-46CE-9717-D149510FC4B8.jpeg
    1 MB · Besök: 97
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Haha, där fick du mig ... Tange-dekalen är såklart ditsatt på skoj senare.

Förstår att du högg cykeln, DX-gruppen är jag också sugen på :)
Ja det är lite pyssel och plock över cykeln. Hjul och bromsar är original (Araya VP-20, Exage nav och br-m501 bromsar).
Reglage och bakväxel är DX. Framväxel är en senare Deore. Veven är nån kexig Shimano med nitade klingor.

Säljaren verkade inte så svårt nördig utan det var nog den ursprungliga ägaren som mest använde och skruvade med cykeln. Kul, som nämndes ovan, att se en gammal Miyata som verkar ha fått sitt mesta slitage av faktisk cykling och inte av ovarsam utomhusförvaring.

Visa din Miyata!
Miyata använde ju Tange-rör i början, skulle gissa att de hittat ett överblivet rörset och inte ville låta det gå till spillo, Tange Mangaloy är inte de sämsta rören heller så den går nog att cykla på ;)
Apropå att cykla: Jag tycker att du har legat lite lågt när det gäller konventet @aben. Du kommer väl?!

Visa din Miyata!
Nu har jag för övrigt sett fyra lila PathRunners som är byggda 1992. Måste ha varit ett bra år.

Visa din Miyata!
Nedmonteringen av DX-växeln fortsätter, nu är det i princip bara ram och gaffel kvar på den.

D9173E29-1018-452D-BAEA-5618FCFAF2E5.jpeg

AE9F2331-E944-4385-8E7E-A12694F0D26E.jpeg

Med en pendlarcykel i det skick som denna hade så är det inte att undra på varför många ”vanliga” cyklister, i bemärkelsen icke-cykelentusiaster, är och förblir just måttligt entusiastiska. Fullagad sadelstolpe, glapp i framhjulet, gamla vajrar och kablage, skärmar som inte hade skyddat mot smuts och vatten ens om de hade suttit fast som de borde och en drivlina som hade kunnat förse en mellanstor svensk stad med olja i ett par veckor. Jösses vilken sorglig historia…

Jag kunde ju strängt taget bara skita i det och gotta mig i min egen förträfflighet. Men eftersom jag gärna hade sett en hundrafaldig ökning av nytto- och okynnescyklingen i samhället, på bekostnad av den grasserande bilismen, så gör det mig beklämd när jag ser skicket på de cyklar från vilka många skaffar sig sin uppfattning om cykling.

Nu ska det dock förhoppningsvis bli ändring på det vad just den här cykeln beträffar. Om cykeln hamnar i en kärleksfull ny familj och återuppbyggs med enkla men bra prylar så kan den bli ett gott föredöme och en listig gerillasoldat i revolutionskriget för en anständig folkcyklism värdig ett välfärdsland anno gratiae 2022.

Visa din Miyata!
Nedmonteringen av DX-växeln fortsätter, nu är det i princip bara ram och gaffel kvar på den.

Visa bilaga 549181

Visa bilaga 549182

Med en pendlarcykel i det skick som denna hade så är det inte att undra på varför många ”vanliga” cyklister, i bemärkelsen icke-cykelentusiaster, är och förblir just måttligt entusiastiska. Fullagad sadelstolpe, glapp i framhjulet, gamla vajrar och kablage, skärmar som inte hade skyddat mot smuts och vatten ens om de hade suttit fast som de borde och en drivlina som hade kunnat förse en mellanstor svensk stad med olja i ett par veckor. Jösses vilken sorglig historia…

Jag kunde ju strängt taget bara skita i det och gotta mig i min egen förträfflighet. Men eftersom jag gärna hade sett en hundrafaldig ökning av nytto- och okynnescyklingen i samhället, på bekostnad av den grasserande bilismen, så gör det mig beklämd när jag ser skicket på de cyklar från vilka många skaffar sig sin uppfattning om cykling.

Nu ska det dock förhoppningsvis bli ändring på det vad just den här cykeln beträffar. Om cykeln hamnar i en kärleksfull ny familj och återuppbyggs med enkla men bra prylar så kan den bli ett gott föredöme och en listig gerillasoldat i revolutionskriget för en anständig folkcyklism värdig ett välfärdsland anno gratiae 2022.
Varje gång jag renoverar en hoj känner jag mig som en soldat i kriget om den ekonomiska framtiden. Cirkulärt eller linjärt?

Tillbaka
Topp