Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Konst av Veloform-Anders i förgrunden och LWB Jr. i fonden:
0CF01DE4-103B-4F8E-AF17-3BE57727DC00.jpeg

Konst av Wilfried Schmidt:
AAC610EB-E225-4B06-9EE6-B4C6BF4DC6E3.jpeg

Visa din Miyata!
Kul!
Vad har du för planer med den?
Planer? ?

Jorå. Först och främst ett par ordentliga däck.
AAC18DBB-14CD-477A-AB6F-34F7412156D1.jpeg

Sedan måste jag jogga igång broms/växelreglagen. De kändes väääldigt trötta när jag provcyklade. Pakethållaren och skärmarna ska väck - skärmarna behövs på Blackie och pakethållaren är så ful att jag kommer att njuta av att riktigt massakrera den innan den hamnar i en metallcontainer på tippen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Mumma! Underbar rr, stort tack för mysigt berättande och vackert foto. Som balsam för själen detta, att få drömma sig bort till sånt här när man själv knappt har tid att cykla till affären och tillbaka.

Plötsligt händer det! Med lågt satta mål är allt möjligt.

Ca 10 kg i korgen är knappast optimalt men i lugnt tempo funkar det. Det svajar en hel del så inget kryssande mellan bilar precis. Mycket plats kvar i vagnen men ettåringen hade knappast låtit det ligga…

Bilagor

• D31D73AC-1FDC-47C1-AC23-DB60D428E8D5.jpeg
    D31D73AC-1FDC-47C1-AC23-DB60D428E8D5.jpeg
    1 MB · Besök: 52
Visa din Miyata!
Tvingas då och då att använda den här Trail Runnern som tillhör min far. Fortfarande bland de vidrigaste cyklar jag framfört. ?:ROFLMAO:

DSCF3999_2048.jpg

Edit: Bilden är förresten ett tragikomiskt exempel som kan tas upp när någon hävdar att cykling sliter på stigarna. Hälsingeleden, totalt sönderkörd av skogsmaskiner. :confused:

Visa din Miyata!
@Makten har givetvis inte alla hästar hemma när han kallar detta underverk för vidrigt.
Tja, om det är att inte ha "alla hästar hemma" att värdera funktion över nostalgi, så visst. Cykeln är inte bra på något men möjligen utståbar för kortare turer på asfalt. Den skulle kunna bli duglig med bockstyre, v-bromsar och vettigare drivlina. Men jag ser fortfarande inte varför någon vid sina sinnens fulla bruk frivilligt skulle cykla runt på en dylik när det finns bättre doningar. Den är inte ens charmig, bara jobbig, tung och rätt ful. :cautious:?

Visa din Miyata!
Tja, om det är att inte ha "alla hästar hemma" att värdera funktion över nostalgi, så visst. Cykeln är inte bra på något men möjligen utståbar för kortare turer på asfalt. Den skulle kunna bli duglig med bockstyre, v-bromsar och vettigare drivlina. Men jag ser fortfarande inte varför någon vid sina sinnens fulla bruk frivilligt skulle cykla runt på en dylik när det finns bättre doningar. Den är inte ens charmig, bara jobbig, tung och rätt ful. :cautious:?
Haha, du är för go.

Tosca isn´t for everyone.

Visa din Miyata!
Vill ni bli av med den hemska cykeln så kan jag behandla den vackert och ge den fina vitsord ?‍♂️???

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Jag är långt ifrån finsnickare (snarare fulsnickare på en bra dag) men vad är det för instrument du trakterar på bilden? Ser ut som ett oerhört komplicerat sätt att få ut en skruv! ?
Jag som har arbetat som snickare måste bara ösa beröm över denna amerikanska uppfinning. Du kopplar en svängbar axel på en tryckluftshammare och sätter ett bits i änden. Helt sjukt effektiv. Alltså helt sjukt. Jag har renoverat en del båtmotorer så jag har stött på en del fastärgade och fastrostade skruv, men jag har faktiskt aldrig misslyckats med Shake’n’brake.

Visa din Miyata!
Jag som har arbetat som snickare måste bara ösa beröm över denna amerikanska uppfinning. Du kopplar en svängbar axel på en tryckluftshammare och sätter ett bits i änden. Helt sjukt effektiv. Alltså helt sjukt. Jag har renoverat en del båtmotorer så jag har stött på en del fastärgade och fastrostade skruv, men jag har faktiskt aldrig misslyckats med Shake’n’brake.
Det var det jävligaste! Skulle behövt en sån när jag meckade pedal som satt fast i vevarm häromdagen. Nu slutade det annorlunda (ett skruvstäd som släppte och ett ögonbryn som min fru sa "det där borde du nog sy ändå" när jag kom in och väckte henne för lite hjälp med omplåstring.)

Visa din Miyata!
Det var det jävligaste! Skulle behövt en sån när jag meckade pedal som satt fast i vevarm häromdagen. Nu slutade det annorlunda (ett skruvstäd som släppte och ett ögonbryn som min fru sa "det där borde du nog sy ändå" när jag kom in och väckte henne för lite hjälp med omplåstring.)
Aj då. Men, å andra sidan, bättre än att komma upp från verkstaden och skrika ”en handduk!” efter att ha fräst sönder två fingrar.

Visa din Miyata!
Ni som har sett något eller några av mina vansinnesprojekt tidigare vet kanske att jag inte brukar ta i så att jag skiter knäck när jag ska beskriva skick på grejer. Men den här ramen är så nära nyskick jag har kommit än så länge.
Visa bilaga 552533Visa bilaga 552534Visa bilaga 552535
Visa bilaga 552536
Bra bling på den, riktigt bra skick. Tanken om att det är en -90 känns rimligt. Man ändrade A.P.A emblemet till underrörets övenkant där den går in i styrhuvudet så att säga till senare årsmodeller och även wiredragningen till överröret för växlarna.
Bryggan som håller bromswirehöljet på bakgaffeln försvann också och ersattes av en hängare som sitter i sadelsolpsbulten. Gamla grafiken på överröret tog adjö och ersattes av text ( … Runner) och de 3 trekanterna omgivna av guld i bakkant av texten. Framgaffeln ersattes av Bigfork som har samma diameter hela vägen. Din Trailrunner är majestät blå, kod M17.

Grattis ?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Då var cykeln - som jag tänkte döpa till Oliver - upphämtad. Förhoppningsvis kommer det snart bli tydligt varför den heter Oliver.

Fru LWB hade lämnat av cykeln hos en mycket trevlig äldre dam i som noga sett efter cykeln. Även hon var hundägare och hade inga problem med att jag kom och hämtade cykeln före jobbet. Sagt och gjort, jag väckte min stackars jycke 05:30, släpade ut honom på en tidig morgonkiss, sa adjö till min kära fru och gav mig sedan av med morgontåget till stora staden. Därefter var det en liten tur på styr-och-ställ-cykel och så var jag framme.
86974C82-3A15-417B-B0A4-6D0C4CAEE6E1.jpeg

Artighetsfraser utbyttes och cykel överlämnades. Hon frågade hur jag skulle få med cykeln och jag svarade att jag inte visste men i värsta fall fick jag gå. Faktum var att jag själv funderat på det en del. Jag övervägde att cykla med cykeln bredvid mig med en hand på vardera cykels styre men vet av erfarenhet att det är svårt när styret på den transporterade cykeln är lågt. Dessutom var det en ganska lång och backig väg till jobbet. Men cykeln var förtjänstfullt försedd med idel snabbkopplingar och det var inga problem att demontera den till ram + hjul + sadel och stolpe. Och säga vad man vill om Styr-och-ställ men för 300 kr/år får man en mycket kapabel cykel. Jag ska inte säga att styrningen var opåverkad men jag tog mig utan problem till jobbet.
2C877EAF-FC1B-4508-90C3-86D9ED4E4C05.jpeg
FCC321EA-C809-4674-9766-276E13FE2F67.jpeg

Väl framme på kontoret kunde jag slå fast två saker.
- Jag förstår fascinationen för Miyata. Det är väldigt fin finish på ramarna.
- Satan vad tunga de är. Om de rören är reducerade så måste de varit ordentligt tilltagna till att börja med.

Här har vi den i alla fall:
B4302128-7A36-44ED-AC3A-8A958FA95DE3.jpeg

Tillbaka
Topp