Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Sluta retas nu och ge oss en helbild av den där röda cykeln!

MB-???
?
Just ja!
Ingen MB alls tyvärr, men en CB-1. Har haft den ute på köp&sälj med annan spec och högt pris. Svalt intresse ledde till nya delar. Den ska ut till försäljning igen, måste bara testa hjulen lite till ?
Enormt goa däck, tubeless så klart, på Pacenti Brevet-hjul. Nya 650b gjorde tokstor skillnad på cykeln jämfört med gamla 26"are. Cykeln känns nu snabb och förmögen att behålla fart och bara sväva fram på grova grusvägar.
Stabil styrkombo stämplad Nitto står för kontroll och komfort ?

20220523_193050.jpg

20220523_191026.jpg

20220523_191018.jpg
20220523_191049.jpg

Visa din Miyata!
Det är ju inte mkt att komma med nuförtiden i detta sällskapet, men här är den. Rödbetarn!
Billigaste av alla cyklar jag fixat hittills och den krångligaste ?
Bytt wires, höljen, klossar, kedja/krans och skruvarna till växelreglagen (får hjärnblödning när rostiga skruvar är det som tar allt fokus) Resten har fått rejäl översyn med milda ord. Thats it!
Donerad till 13 åringen som tog emot den med orden… jag älskar den röda färgen pappa och den är så snabb! Uppdrag slutfört ✔️ ??

Bilagor

• D3CB7EC9-FD78-4BCB-B83B-30339265BE7C.jpeg
    D3CB7EC9-FD78-4BCB-B83B-30339265BE7C.jpeg
    889.6 KB · Besök: 79
  • EB81AB8E-1578-44A7-82B2-59B889CF6B92.jpeg
    EB81AB8E-1578-44A7-82B2-59B889CF6B92.jpeg
    722.1 KB · Besök: 75
  • CD7F4AF4-AF18-4AAF-B764-569DCBDB7680.jpeg
    CD7F4AF4-AF18-4AAF-B764-569DCBDB7680.jpeg
    1.2 MB · Besök: 88
  • E17E9CEE-ECA4-46D8-AFB2-22F1D7BDE1B8.jpeg
    E17E9CEE-ECA4-46D8-AFB2-22F1D7BDE1B8.jpeg
    1.2 MB · Besök: 83
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
?
Just ja!
Ingen MB alls tyvärr, men en CB-1. Har haft den ute på köp&sälj med annan spec och högt pris. Svalt intresse ledde till nya delar. Den ska ut till försäljning igen, måste bara testa hjulen lite till ?
Enormt goa däck, tubeless så klart, på Pacenti Brevet-hjul. Nya 650b gjorde tokstor skillnad på cykeln jämfört med gamla 26"are. Cykeln känns nu snabb och förmögen att behålla fart och bara sväva fram på grova grusvägar.
Stabil styrkombo stämplad Nitto står för kontroll och komfort ?

Visa bilaga 557374

Visa bilaga 557375
Visa bilaga 557376Visa bilaga 557377
Alltså… låt vara att detta är en Miyata-tråd. Men den där cykeln kan du väl inte skiljas ifrån? Den är bland det grymmaste jag har sett sen… sen… sen du visade din trippelkryssare.

Och däcken ja… suck.

Visa din Miyata!
Ser att växlar på min miyata on/off rodrunner att kombinationen stora fram och de tre största bak går det inte trampa bakåt lägger ett drev växel neråt på bak och inje låser bakdrev verkar grupp växlar gjort (1-1.2.3)(2-3.4.5)(3-5.6.7) funkar bra bara man inte trampa bak när (3-4.5.6.7) där 4 är gräns om man trampar bakåt snabbt göra så är HG-Narrov kjedja igetlige ligger yttre stora fram för långt ut i för hållande till bak drev en eller tvärtom.(sid130-131-132)

Nåja fungerar fint är medveten om ett så man undviker göra så trampa bakåt när växel kombinationen används använde bil transport hållare som service stället och kollade funktioner med framhjul 90 grader så Trampen inte tar i stället när man vevar runt brukar ha upp och ner cykeln men kom på går använda det till service ställ.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ser att växlar på min miyata on/off rodrunner att kombinationen stora fram och de tre största bak går det inte trampa bakåt lägger ett drev växel neråt på bak och inje låser bakdrev verkar grupp växlar gjort (1-1.2.3)(2-3.4.5)(3-5.6.7) funkar bra bara man inte trampa bak när (3-4.5.6.7) där 4 är gräns om man trampar bakåt snabbt göra så.
Nåja fungerar fint är medveten om ett.
Det är precis så som det brukar funka. Mittenklingan fram brukar funka med de flesta bak, men yttersta klingan fram funkar med de yttersta dreven bak och innersta klingan fram funkar med de innersta dreven bak.

Visa din Miyata!
Det är precis så som det brukar funka. Mittenklingan fram brukar funka med de flesta bak, men yttersta klingan fram funkar med de yttersta dreven bak och innersta klingan fram funkar med de innersta dreven bak.
Så är det, alla system har sina små egenheter som man vänjer sig vid och anpassar sig efter. Har en sliten växelförare på min Monark och med minsta klingan fram får man överväxla en aning på fjärde och femte bak för att kedjan skall gå över men det är jag så van vid att det går automatiskt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nästa vecka lovar fint cykelväder här, måste bara bestämma mig för om det blir 610 eller Runner, lutar åt att Runnern får komma ut på en tur igen .)

Visa din Miyata!
Alltså… låt vara att detta är en Miyata-tråd. Men den där cykeln kan du väl inte skiljas ifrån? Den är bland det grymmaste jag har sett sen… sen… sen du visade din trippelkryssare.

Och däcken ja… suck.
??? Tack så mycket. Nej jag skulle gärna behålla den, men ramen passar mig dåligt i storleken. Har kort överkropp i förhållande till min längd. Det ihop med ischiasbesvär efter diskbrock kräver upprätt sittställning.
Om någon har en 26" ram av större modell och är intresserad av ett byte så säg till :)

Visa din Miyata!
Helt klart ett fynd! Kul att du hittade en ny 22,5 och dessutom finare en jätten från Gävle?Grattis!
Tacobock. Den ser riktigt fin ut, men jag har bara skruvat av hjulen och hävt in den bak i Den Lille Fransmannen så fullständig undersökning får bli lite senare. Sadelstolpen sitter i alla fall fast, det känns bekant och tryggt.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag har hunnit med en snabb koll.

Cykeln är en 1990 års On/Off.
Förutom sadelstolpen så verkar ram och gaffel vara i riktigt gott skick. När allt kommer omkring hade det räckt med att byta vajrar och kablage, kedja och kassett.

Här tillsammans med don LWB:s On/Off i samma storlek men med sadeln sänkt till min lilleputtnivå:

15BEDD38-98A6-4A31-B211-04751D690A14.jpeg

I vanlig ordning välte båda cyklarna kvartssekunden efter att bilden togs, dock utan att ta någon skada.

Om den nån gång verkligen ska bli en smooth operator så går det åt lite lyxkonsumtion, men tack och lov med betoning på lite. Vi återkommer.

Visa din Miyata!
Jag har hunnit med en snabb koll.

Cykeln är en 1990 års On/Off.
Förutom sadelstolpen så verkar ram och gaffel vara i riktigt gott skick. När allt kommer omkring hade det räckt med att byta vajrar och kablage, kedja och kassett.

Här tillsammans med don LWB:s On/Off i samma storlek men med sadeln sänkt till min lilleputtnivå:

Visa bilaga 557564

I vanlig ordning välte båda cyklarna kvartssekunden efter att bilden togs, dock utan att ta någon skada.

Om den nån gång verkligen ska bli en smooth operator så går det åt lite lyxkonsumtion, men tack och lov med betoning på lite. Vi återkommer.
Stora hojar är grejen, mätte upp sadelröret på min Maruishi till 59 cm C-T med förhållandevis kort överrör med 56 cm C-C, testade slänga på en bock och det verkar som om jag kommer att ha en monstercross med normalt sadelutstick. Och ja, även jag skulle egentligen bara tvätta min och 1.5 dagar senare sitter jag här och har gjort hälften av projektet...får väl dra av vevarna och plocka fram autosolen för att dra ut på det hela lite mer...

Visa din Miyata!
Stora hojar är grejen, mätte upp sadelröret på min Maruishi till 59 cm C-T med förhållandevis kort överrör med 56 cm C-C, testade slänga på en bock och det verkar som om jag kommer att ha en monstercross med normalt sadelutstick. Och ja, även jag skulle egentligen bara tvätta min och 1.5 dagar senare sitter jag här och har gjort hälften av projektet...får väl dra av vevarna och plocka fram autosolen för att dra ut på det hela lite mer...

Wow, den geometrin skulle passa perfekt, hög men kort. Det är väl enda tvivlet kring 22,5:an, att den möjligen blir väl lång. Men when all else fails there’s always ett Albatrosstyre. Och jag ska i alla händelser ge den ett tappert försök.

Visa din Miyata!
Bra pris är årets understatement, rena rånet för en sådan i det fina skicket om man frågar mig.
Säljaren bekräftade att det hade varit ett otroligt riv efter cykeln. Inom 20 minuter efter att annonsen lades ut hade tydligen meddelandena exploderat med spekulanter.

Hoppas nu bara inte att den ruvar på några obehagliga hemligheter när jag börjar riva i den. Först ut blir en strippning och traditionsenlig NaOH-behandling av sadelstolpen.

Visa din Miyata!
Säljaren bekräftade att det hade varit ett otroligt riv efter cykeln. Inom 20 minuter efter att annonsen lades ut hade tydligen meddelandena exploderat med spekulanter.

Hoppas nu bara inte att den ruvar på några obehagliga hemligheter när jag börjar riva i den. Först ut blir en strippning och traditionsenlig NaOH-behandling av sadelstolpen.
Kan tänka mig det, nog en av de mest eftersökta Miyata och till det priset.

Vad planerar du för styre på din? Jag är helt inkörd på bockstyren, i princip det enda jag använt sen jag var liten, men jag testade med rakt styre och inflyttade barends och det fungerade över förväntan på väg och mycket bättre än bockstyre på stigar så jag kommer fortsätta laborera med den uppsättningen.

Visa din Miyata!
Jag kommer nog att känna mig fram vad gäller styren. Jag har kört raka styren hela livet och först de senaste åren testat bock. Men på den här lutar det åt rakt, ganska brett och hyfsat bakåtsvept.

Albatross är en klar favorit för mer tillbakalutad cykling. Underbart bekvämt och snyggt som sattan! Men det känns inte hundra tryggt när det börjar bli stökigt och gå undan så för mig passar det bäst på en finglidare (Enpetaren… ?).

Jones är en annan favorit (Norrskensflamman), men dels är jag lite för snål för att köpa ett sådant, dels vill jag testa något nytt. Jag skulle också vilja testa mindre bakåtsvep än Jonesets 45°. Om jag ska vara lite fåfäng så får det också gärna bli lite snyggare än med ett Jones.

Drömmen vore ett übertrendigt Crust Uncle Ron’s Orthopedic Back Bar eller ett Monē Meal Replacement Bar. Men med höga inköpspriser till att börja med och USA-import på det så vete tusan. Någon som vet om de finns att köpa inom eu?

Det blir nog något slags riser bar. Abret med dem verkar vara att jag inte kommer undan med mina befintliga styrstammar som alla har 25,4 mm klämma. Det verkar inte finnas så många roliga styren med både ordentlig bredd och 25,4 mm, naturligtvis av förklarliga skäl.
Men det är når alt kommer til alt som Wittgenstein konstaterade i sitt tractatus logic-philosophicus, att varom man inte kan slå en 25,4 mm klämma, därom måste man slå en 26 eller 31,8 mm klämma.

Det är snärjigt som ni märker. Vad säger ni andra i frågan?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag hittade ett 25,4 mm "riser bar" från tiden innan de hette så som jag tänker ha till min 20,5", visserligen i stål men ovanligt lätt och utformning och bredd känns rätt så jag tror det kommer bli bra.

Provade förresten först ett "mustasch"-styre på min Runnern den Röde men tyckte inte om handpositionen som var något slags mittemellan, inte riktigt bra varken för stigar eller på väg.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag satte på min on/off rodrunner med ca 53.5 ram är 180 ett Monark cross styre typ Rise där styrstam är 1cm över märke blev lätt framåtlutad funkade bra på min 4 mil sväng med min miyata.
Jag provade styret på Logan Smögen men där känner jag blev fel för rak sitt ställning för terräng cykla.
IMG_20220510_165558_7~2.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kl 12:57 fylldes ramen med NaOH. Håll nu tummarna för att lutet gör vad det ska och att sadelstolpen ger efter utan att trilskas för mycket.

865C2509-4CAC-43FB-A532-CB95A385DC99.jpeg

Innan dess hade cykeln strippats, och förutom lite kvarglömda (icke borttvättade) spår av vad som uppenbarligen har varit algbeväxning så ser den otroligt välkonserverad ut.

Vevarna gav sig utan motstånd, likaså vevlagret. En såhär clean hylsa har jag aldrig varit med om tidigare:
690636CC-E338-4D6C-9522-B8D1E3A77737.jpeg

En mycket liten men i ärlighetens namn mycket störande finne i röven är att en M5:a på de här fästena brast. Men har man inte bekantat sig med grispittar förr så är det väl hög tid nu.

2EA1E835-1899-45B7-8F21-566D7736283E.jpeg

Trots säljarens synbara ovetskap så vågar jag med intill förvissning gränsande sannolikhet påstå att de har försökt sig på sadelstolpen tidigare:
8FB5112F-D091-4383-84BB-FE87B028F095.jpeg

Men skit samma, nu puttrar det så hemtrevligt där nere i mörkret så innan solen går ned hoppas jag kunna förevisa en ram befriad från sin sadelstolpe. Nu ska jag gå och leta efter mina försvunna styrlagernycklar. På återseende.

Visa din Miyata!
Kl 12:57 fylldes ramen med NaOH. Håll nu tummarna för att lutet gör vad det ska och att sadelstolpen ger efter utan att trilskas för mycket.

Visa bilaga 557720

Om den är i källaren - se till att ventilera så inte ångorna stiger upp i huset. Eller att du andas in dem när du letar verktyg.
Innan dess hade cykeln strippats, och förutom lite kvarglömda (icke borttvättade) spår av vad som uppenbarligen har varit algbeväxning så ser den otroligt välkonserverad ut.

Vevarna gav sig utan motstånd, likaså vevlagret. En såhär clean hylsa har jag aldrig varit med om tidigare:
Visa bilaga 557721

En mycket liten men i ärlighetens namn mycket störande finne i röven är att en M5:a på de här fästena brast. Men har man inte bekantat sig med grispittar förr så är det väl hög tid nu.

Visa bilaga 557722

Trots säljarens synbara ovetskap så vågar jag med intill förvissning gränsande sannolikhet påstå att de har försökt sig på sadelstolpen tidigare:
Visa bilaga 557723

Men skit samma, nu puttrar det så hemtrevligt där nere i mörkret så innan solen går ned hoppas jag kunna förevisa en ram befriad från sin sadelstolpe. Nu ska jag gå och leta efter mina försvunna styrlagernycklar. På återseende.

Edit- sorry för klantig citering. Svårt att rätta i mobilen.

Visa din Miyata!
Ha, jag höll på i fyra dagar tror jag innan min gav med sig :)

Visa din Miyata!
Ha, jag höll på i fyra dagar tror jag innan min gav med sig :)
Ännu har jag inget färdigt resultat att visa upp…

Första gången jag frätte bort en fastsittande sadelstolpe - på Norrskensflamman - gick det på ungefär en dag. De övriga har tagit från ett par dagar till många veckor. Den värsta, förstod jag efterhand, var lackad med någon oerhört seg och tålig lack som gjorde att kaustiksodan inte kom åt aluminiet.

Jag ska gå ut och hälla i en sista ny blandning, sen får det jobba i sin egen takt under natten.

Visa din Miyata!
Jag hittade ett 25,4 mm "riser bar" från tiden innan de hette så som jag tänker ha till min 20,5", visserligen i stål men ovanligt lätt och utformning och bredd känns rätt så jag tror det kommer bli bra.

Provade förresten först ett "mustasch"-styre på min Runnern den Röde men tyckte inte om handpositionen som var något slags mittemellan, inte riktigt bra varken för stigar eller på väg.
Mustaschstyren ska helst vändas uppochned för att komma till sin rätt. Själv är jag på jakt efter ett styre som är som ett Nitto B130 men lite bredare.

Visa din Miyata!
Själv har jag fixat med Blackie inför konventet. Har bytt ut den fasta vajern på främre cantibromsen till en vanlig straddlevajer. Var tvungen att kapa av det jättekonstiga vajerstoppet från Rose Bikes så att jag kunde få den så lågt som jag ville, typ tre-fyra centimeter ovan däck. Bättre bett nu! Justerade bakbromsen också. Ja, jo, det är ju u-broms..
image.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp