Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
De gamla svenska standardcyklarna är jag däremot väldigt övertygad om att man behöver ha en väldigt romantiserad bild av för att verkligen kunna uppskatta. Visst, de kanske håller för att leva ett slit-och-släng-liv i ett cykelställ någonstans, men att de duger så mycket mer till än att glida omkring i sakta mak med är en överdrift..
Jag har en Monark tioväxlad standardcykel som jag använder relativt mycket, alldeles utmärkt långfärdscykel som rullar på riktigt bra. Det är en enklare cykel men det gör den inte dålig att cykla på och den är långt mera robust än en fincykel.

Visa din Miyata!
Fälgarna är Ryde Andra 40. Tyvärr har jag bara hittat dem i svart, men eftersom jag redan har dem på div. hjul så ville jag köra vidare på samma för att kunna skifta hjul utan att justera bromsarna. Ett av framhjulen har ex. dynamo och det vill jag kunna flytta runt.
Har funderat på dem också men låter någon annan testa hur bredden funkar med fälgbromsarna först ;)

Visa din Miyata!
Tog ut min 610 på en tur till Kåseberga via Kabusa skjutfält och sen uppe på backafallen ända fram till Ale stenar, otroligt fin led även om det mest blev "walk a bike" i kombination med ett oändligt antal lyft över stängselstättor. Fortsatte sen norrut längs kusten upp mot Åhus innan jag vek av inåt landet. Lite äventyr blev det och 255 km fick jag ihop så det börjar arta sig :)

Cyklade på sent på kvällen/natten så bilderna är inte så bra men leden går högt uppe på toppen av en betad gräsbevuxen ås, Kåsebergaåsen, alldeles vid havet som skapat branta backafall på ena sidan. Många stättor som sagt och i en av hagarna gick det tjurar som gjorde klart att det var deras område och att jag skulle bli mos om jag gick in där, turligt nog upptäckte jag det innan jag hoppade över stängslet och leden gick så att man kunde passera utanför deras hage.

ebjl2fQ.jpg

WBbhU4h.jpg

Qpu6ZsO.jpg
Kul tur! Hur är vägen utmed kusten? Jag körde Skåneleden+Kattegattleden förra året mellan Malmö-Göteborg i snabbcyklings-mode, men har någon tanke om att köra Göteborg-Malmö, sen så som du kört utmed kusten, vidare upp till Kalmar-trakten för att hälsa på en kompis och därefter korsa landet tillbaks till Göteborg (där har jag cyklat innan och har koll).

Går det att köra så som du gjort med cykel med flerdagarspackning på?

Visa din Miyata!
Kul tur! Hur är vägen utmed kusten? Jag körde Skåneleden+Kattegattleden förra året mellan Malmö-Göteborg i snabbcyklings-mode, men har någon tanke om att köra Göteborg-Malmö, sen så som du kört utmed kusten, vidare upp till Kalmar-trakten för att hälsa på en kompis och därefter korsa landet tillbaks till Göteborg (där har jag cyklat innan och har koll).

Går det att köra så som du gjort med cykel med flerdagarspackning på?
Som ritat på kartan är det inga problem, matade in hållpunkter i Google Maps så den visar farbar väg och mycket cykelväg så inga problem med trafiken. Vid Kåseberga cyklade jag vid sidan om, först på Kabusa skjutfält där det är riktig väg men man kommer inte ur skjutfältet utan att lyfta cykeln över en grind men sedan leden jag tog uppe på åsen är det besvärligt med packning. Var på vippen att tappa cykeln på flera av stättorna som är ganska höga och jag hade inte mycket på cykeln och det är dessutom relativt krävande stig.

Tog även vägen alldeles vid havet vid Haväng och Ravlunda norr om Kivik, första biten fram till Ravlunda skjutfält är möjlig men förhållandevis krävande med stig och mycket sand men sen genom Ravlunda skjutfält är det fina grusvägar. Om inte skjutfälten är avlysta på grund av militärövning är de ett måste att uppleva om man tycker om att cykla på grus.

De besvärliga bitarna är avstickare som sagt och inte alls nödvändiga, går fin väg att cykla på bredvid..

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
De där karta var intressant tips här på forumet trafiken punkt nu för min del där jag bor Norrbotten har blå kartan men slipper går använda trafiken nu E4 och gå Google karta där och får plats här är jag i mobilen.

Visa din Miyata!
Det vet jag inte ännu. Ska kika på den under veckan är tanken, inget är bestämt ännu. Min tanke är att strunta i hur lacken ser ut, men kolla så sadelstolpen går att lossa osv.
Om sadelstolpen händelsevis sitter fast - jag har ett ratio på fem lösa mot fem fastsittande ? - så strippa ned ramen och ta med den hit så vet jag en som kan bistå med tillintetgörandet.

Visa din Miyata!
Om sadelstolpen händelsevis sitter fast - jag har ett ratio på fem lösa mot fem fastsittande ? - så strippa ned ramen och ta med den hit så vet jag en som kan bistå med tillintetgörandet.
Tack! Har tidigare löst det problemet medelst våld (besitter ett ganska stort våldskapital i form av stora verktyg och annat), men kemi-angreppet skulle ju kunna tänkas vara mer elegant. Uppdaterar hur det går med anförskaffandet framöver!?

Visa din Miyata!
Bra inspel om rimliga priser, kvalitet mm.

Nu är ju iaf. för egen del en stor del av tjusningen just cyklarnas företräden och begränsningar sammanvägda. Det finns många andra cyklar som jag kan önska mig, med fler företräden eller färre begränsningar. Men då hade de inte gått för några hundralappar. Och ffa hade själva gubb-aspekten gått om intet, att leta, hoppas, hitta fel, leta mer, hitta rätt och börja pyssla med tusenbitarspusslet.

Men med det sagt, om jag hade fått välja fritt så hade jag kunnat tänka mig ex. lite mer däckbredd (jag är en av de där…), lite lite kortare överrör i förhållande till höjden, men det är mer en anpassning till min anatomiska abnormalitet, och… ja det är väl egentligen det.

Men återigen, en stor del av lockelsen är just att de är så väl lämpade att göra roliga byggen utav lika mycket trots som tack vare begränsningarna. Utan övriga jämförelser så blev gamla tiders hotrods och choppers - vars estetik tilltalar mig även om jag inte är nån motorkille - de blev som de blev för att man tog vad man hade och vad som var tillgängligt och så gjorde man det bästa man kunde därav.

Om man kunde få en ny Crust, Riv eller nåt annat nedskickad från ovan genom att knäppa med fingrarna så vetefan, jag hade ändå muppat vidare med 1” quill, 26x2.2, fälgbroms och flagade dekaler.

Vad hade ni helst sett att cyklarna hade som de nu saknar? Skivbroms? TA? Slajding dropouts? Annat?

Visa din Miyata!
Möjlighet till typ 40-42 mm däck och 130 mm OLD-nav på Tusingen. Men begränsningarna den har är en del av charmen och bidrar till cykelupplevelsen.

Visa din Miyata!
Bra inspel om rimliga priser, kvalitet mm.

Nu är ju iaf. för egen del en stor del av tjusningen just cyklarnas företräden och begränsningar sammanvägda. Det finns många andra cyklar som jag kan önska mig, med fler företräden eller färre begränsningar. Men då hade de inte gått för några hundralappar. Och ffa hade själva gubb-aspekten gått om intet, att leta, hoppas, hitta fel, leta mer, hitta rätt och börja pyssla med tusenbitarspusslet.

Men med det sagt, om jag hade fått välja fritt så hade jag kunnat tänka mig ex. lite mer däckbredd (jag är en av de där…), lite lite kortare överrör i förhållande till höjden, men det är mer en anpassning till min anatomiska abnormalitet, och… ja det är väl egentligen det.

Men återigen, en stor del av lockelsen är just att de är så väl lämpade att göra roliga byggen utav lika mycket trots som tack vare begränsningarna. Utan övriga jämförelser så blev gamla tiders hotrods och choppers - vars estetik tilltalar mig även om jag inte är nån motorkille - de blev som de blev för att man tog vad man hade och vad som var tillgängligt och så gjorde man det bästa man kunde därav.

Om man kunde få en ny Crust, Riv eller nåt annat nedskickad från ovan genom att knäppa med fingrarna så vetefan, jag hade ändå muppat vidare med 1” quill, 26x2.2, fälgbroms och flagade dekaler.

Vad hade ni helst sett att cyklarna hade som de nu saknar? Skivbroms? TA? Slajding dropouts? Annat?
Jag var inne på samma spår som dig att hade på min 610 velat haft bredare däck än de 38 mm som får plats men har nog delvis börjat tänka om på grund av Runnern. Att ha två fina cyklar som 610 och Runner som överlappar varandra i användningsområde och täcker hela långfärdsregistret men där den ena är mera förskjuten åt väg med större hjul och bockstyre och den andra åt expeditionshållet är inte så tokigt. Det är lyx med två cyklar men jag börjar mer och mer uppskatta att inte behöva kompromissa utan kan cykla på en för turen helt optimal cykel.

För mig är det (nästan) enbart funktion, de här Miyata jag har är så bra de kan bli för min användning.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
För mig är förbättringsprocessen en stor del av det hela -- att gå från nåt rattigt gammalt härk som snett skramlar fram till en väsentligt mycket bättre hoj som för ett par hundra euro inte ligger alltför långt borta från nya hojar för 10-20 ggr mer. Grejen är ju att veta att jag har fixat varenda skruv och lager, gått från äckligt gammalt skit till blank gammalt skit som funkar. Visst, skivbromsar har vansinnigt mer bromsverkan än gamla fälgbromsar, men å andra sidan brukar jag få till det så att stoppsladden sprutar grus även med cantis. Om jag hade kört dämpat mer så är det en enorm skillnad i prestanda mellan gamla och nya gafflar, men den övervägande delen av mina hojar är stela. Jag tycker dessutom de gamla stålramarna är så mycket snyggare än nyare, kanske är det också därför min acceptans av bristerna är förhållandevis hög.

Visa din Miyata!
Min framväxel
För mig är förbättringsprocessen en stor del av det hela -- att gå från nåt rattigt gammalt härk som snett skramlar fram till en väsentligt mycket bättre hoj som för ett par hundra euro inte ligger alltför långt borta från nya hojar för 10-20 ggr mer. Grejen är ju att veta att jag har fixat varenda skruv och lager, gått från äckligt gammalt skit till blank gammalt skit som funkar. Visst, skivbromsar har vansinnigt mer bromsverkan än gamla fälgbromsar, men å andra sidan brukar jag få till det så att stoppsladden sprutar grus även med cantis. Om jag hade kört dämpat mer så är det en enorm skillnad i prestanda mellan gamla och nya gafflar, men den övervägande delen av mina hojar är stela. Jag tycker dessutom de gamla stålramarna är så mycket snyggare än nyare, kanske är det också därför min acceptans av bristerna är förhållandevis hög.
Det är nog väldigt sällan man har nytta av motorcykelbromsar (skivor) på en cykel. Downhilldisciplinen är den enda jag kommer på nu. Eller vid väldigt mycket lera och skit - då blir bromsverkan mycket sämre med fälgbroms. Men i normala förhållanden får jag stopp väldigt fort när jag bromsar med båda bromsarna. Jag har canti, centrumdragna och sidodragna dual pivot på mina hojar.

Visa din Miyata!
Min framväxel

Det är nog väldigt sällan man har nytta av motorcykelbromsar (skivor) på en cykel. Downhilldisciplinen är den enda jag kommer på nu. Eller vid väldigt mycket lera och skit - då blir bromsverkan mycket sämre med fälgbroms. Men i normala förhållanden får jag stopp väldigt fort när jag bromsar med båda bromsarna. Jag har canti, centrumdragna och sidodragna dual pivot på mina hojar.

Även i annan mtb-åkning än downhill tycker jag skivbroms ger grymt mycket bättre känsla och möjlighet att bromsa precis så mycket som man vill i alla lägen.

Men är det mer vanlig grus- eller asfaltsåka går fälgbroms finfint.

Visa din Miyata!
Även i annan mtb-åkning än downhill tycker jag skivbroms ger grymt mycket bättre känsla och möjlighet att bromsa precis så mycket som man vill i alla lägen.

Men är det mer vanlig grus- eller asfaltsåka går fälgbroms finfint.
I min värld är Magura hydraulisk fälgbroms det bästa alternativet.
Skiva sliter inte fälg vid inbromsning i skitiga förhållande såklart.
Men skulle skivbromsarna finnas på båda sidor av navet, då närmar vi oss perfektion. ?

Visa din Miyata!
Min framväxel

Hur mycket har du cyklat med skivbromsar?

Visa din Miyata!
Hur mycket har du cyklat med skivbromsar?
En del. Kört gravel med skivbroms. Det känns rätt onödigt. Om det är riktigt dåligt väder och mycket lera har man nytta av det, men då cyklar inte jag ändå.

En rätt inställd fälgbroms funkar bra för mig. Mycket av skepsisen till fälgbroms har nog med dålig justering att göra. Min lokala LBS klarar t ex inte av att justera dem ordentligt, så jag har fått hjälpa ett par bekanta med det.

Slipper allt skit med luftning och sånt också. Usch. ? Däremot tycker jag att det är ganska snyggt med skivor, men det motiverar inte kostnaden. Och jag kan inte använda gamla ramar utan att svetsa på fästen, vilket jag inte klarar själv.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Cykel skivbromsar har jag aldrig provat än brorsans pojk har på sin xxl köpta cykel med dämpning fram det är någon trikking typ cykel.

Har själv 5 cyklar en monark cross limpcyckl en miyata on/off rodrunner en Logan Smögen en damcykel Troffe och en hitte gots cyckel dam BKC en dansk cykel börgen kindemo cyklar köpt från polisens utförsäljning skall bli hjul ekring ställ upp och ner av cykeln morbror köpte till faster cykeln blir lite verktyg till miyata inköpa framöver är elektromekaniker men blivit stenarbeten.

Visa din Miyata!
Hallå hallå där ute i Miyata-land. Hjälp mig att lösa ett problem!

Jag bygger som ni vet en grushoj av min TrailRunner Prunus. Jag kommer att ha tiodelad kassett och Shimano 105-brifters (ST-5600) vilket verkar funka bra ihop med original bakväxel som är en Deore LX.

Fram är en annan femma. Jag tänker försöka behålla LX-vevpartiet trots att det är gjort för en bredare kedja - vissa ”på internet” menar att det kan funka ändå. Jag har plockat bort det minsta drevet och kör 2x. Men originalframväxeln vill inte alls lira med reglaget. De verkar inte vara kompatibla med varandra. Det går inte att få växeln tillräckligt långt för att lägga kedjan på
största drevet. Jag har googlat sönder mig men tycker mig inte bli så mycket klokare.

Frågor då:
  • Kan det vara så att jag behöver ett kortare vevlager så att hela vevpartiet hamnar längre in mot ramen?
  • Hur mäter man sig fram till en bra kedjelinje?
  • Om inte växeln och reglaget lirar, vilken framväxel ska jag ha?
Svar till ”Förvirrad amatör -81”

Visa din Miyata!
Ja. Ha på beskrivning verkar som är vajer släppt ut som om det vore 3 fram klingor blir väl begränsa bort minsta med L skruven nog borde Eller tvärt om fast då är nog risk justera vajer fel större bottna den skall ju ha på största fram lit 1/2 eller 1 mm tryck upp mot gå till baka för lite låser upphak för att släppa vajer jag fick typen fenomen vid för stin vajer och stinde bort största drev upp lägg skruvade ut vid reglage 5 mm för långt vajer stinde inte nästa upp misstag men såg fort vad orsaken var ett drev bort frågan funktionella vajer början 1 eller slutet 3 bort upp hak den vill släppa mycket vid 3 om inte tryck passar prova sig fram vad som blir fungera men den typiska 4 bak för bakåtrampa på stora fram kvar står som vanligt med inte använda.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Fin kvällsrunda på Blackie i dag. Giro d’Allarängen. Nu när jag har lite mätutrustning är det fascinerande att se hur pass mycket långsammare jag är på honom än på Blå Måsen på samma sträcka. Det skiljer alltså 2-4 km/h. Det är mycket mer aktiv cykling på Blackie, mindre hjul, man är mer ”i” vägen. På Blå Måsen känns det som att flyta ovanpå - han bara äter mil.

Grusvägen mellan Allarängen och Öjersbo:
Visa bilaga 561756
Annebergssågen:
Visa bilaga 561755

Och hemma i verkstaden går det sakta men osäkert framåt:
Visa bilaga 561749Visa bilaga 561750Visa bilaga 561751Visa bilaga 561752
Blå måsen, jag kanske borde veta, men det gör jag ej! Vad är det för cykel, kan man få se?

Visa din Miyata!
Blir nog flytta fram växel 1 till 2 och 2 till 3 på miyatan för test när ni tar bort 1 drevet fram.
När det gäller bock styre cyklar provat är de Crescent som kusin hade och Bianchi dom morbrors pojk hade är lite väl grov grus kanter min klass kompis fick problem med sin helkama cykel.
Senare tid provade lite brorsans pojk heldämpade malajiska komponent Rumänien hop plockade cykel blev senare stulen och skrot hittad.

Visa din Miyata!

Jag bygger som ni vet en grushoj av min TrailRunner Prunus. Jag kommer att ha tiodelad kassett och Shimano 105-brifters (ST-5600) vilket verkar funka bra ihop med original bakväxel som är en Deore LX.

Fram är en annan femma. Jag tänker försöka behålla LX-vevpartiet trots att det är gjort för en bredare kedja - vissa ”på internet” menar att det kan funka ändå. Jag har plockat bort det minsta drevet och kör 2x. Men originalframväxeln vill inte alls lira med reglaget. De verkar inte vara kompatibla med varandra. Det går inte att få växeln tillräckligt långt för att lägga kedjan på
största drevet. Jag har googlat sönder mig men tycker mig inte bli så mycket klokare.

Frågor då:
  • Kan det vara så att jag behöver ett kortare vevlager så att hela vevpartiet hamnar längre in mot ramen?
Jag skulle säga att det räcker med att köpa en modern 2x-någonting-framväxel för landsväg. Jag krånglade ganska rejält med framväxel i kombination med moderna reglage på mitt senaste stålbygge. Tänkte att framväxel - det är en simpel grej, men så var det inte riktigt.

Tror inte du kommer behöva kortare vevlager eller så. Jag har ett STX-vevparti på min, dvs typ samma som ett LX.

Visa din Miyata!

Frågor då:
Är det friction eller indexerat fram? Jag gjorde denna operation igår och fick det att lira, från trippel till 2x, lager med kortare axel, dura-ace shifter med en gammal XT (MTB) framväxel, kör igenom alla växlar 2x10 med 11-34 kassett:

DSC00148.JPG

Bild från igårkväll, idag satte jag på en korrekt dimensionerad kedja och XTR bakväxel.

Visa din Miyata!
Nämen hörni den här ska man väl kunna visa sig på utan att behöva skämmas?

28F461F6-8E64-479E-8A1A-04CEE594BF39.jpeg

Jag krönte helgen med att sno en uppsättning hjul från en annan cykel och montera på Passrännar’n (också känd som Falbygden’s Finest) ihop med ahead-adaptern och stammen som skämde Tuppgöken så illa. Men på den här kan det nog bli riktigt bra ihop med ett högresestyre, eller vad tror ni?

Det blir befintliga LX fram och bak, befintlig vev, befintliga BR-M501 cantis och DX eller XT integrerade broms- och växelreglage, antingen 2x7 eller 3x7. Den numera välbekanta proceduren att överhala styr- och vevlager med nya lösa kulor är nog inte en särskilt vild gissning.

Jag har hitintills klarat mig riktigt bra utan goda anledningar, men om någon skulle fråga så kommer jag nog svara att den främst kommer att vara Alla Dubbdäckscyklars Moder. Den torde med lätthet svälja Ice Spiker Pro 26x2.3 både fram och bak.

Men ännu är det tidigt på jorden och långt till snö och is. Så om bara styret behagar komma fram från Just Pedal i Nederländerna så kan den säkert få komma till liv i en interimstappning redan i sommar.

Ni som är vana vid Gen. 2-ramarna, vad har ni för insidertips att dela med er utav?

Visa din Miyata!
Jag skulle säga att det räcker med att köpa en modern 2x-någonting-framväxel för landsväg. Jag krånglade ganska rejält med framväxel i kombination med moderna reglage på mitt senaste stålbygge. Tänkte att framväxel - det är en simpel grej, men så var det inte riktigt.

Tror inte du kommer behöva kortare vevlager eller så. Jag har ett STX-vevparti på min, dvs typ samma som ett LX.
Ja precis. ”Främre växelförare - vad kan gå fel?”. Ack vad jag bedrog mig. Det måste ha hänt något med cable pull-värdet för framväxeln i Shimanos reglage under åren, ity det vänstra STI-reglaget (för 3x7) på Blackie fungerar utmärkt med ett tredelat vevparti omgjort till tvådelat, LX-växel och ett 126 mm vevlager.

Det märkliga är att reglage för tiodelat (förutom Tiagra tydligen) samtidigt är helt kompatibla med våra gamla bakväxlar.

Efter att ha läst lite till verkar det som att ST-5600 bara fungerar med tvådelade vevpartier, och att det då inte är aktuellt med ett tredela med den inre ringen borta. Det blir för långt ut till den största ringen.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!

Visa bilaga 562282

Jag krönte helgen med att sno en uppsättning hjul från en annan cykel och montera på Passrännar’n (också känd som Falbygden’s Finest) ihop med ahead-adaptern och stammen som skämde Tuppgöken så illa. Men på den här kan det nog bli riktigt bra ihop med ett högresestyre, eller vad tror ni?

Det blir befintliga LX fram och bak, befintlig vev, befintliga BR-M501 cantis och DX eller XT integrerade broms- och växelreglage, antingen 2x7 eller 3x7. Den numera välbekanta proceduren att överhala styr- och vevlager med nya lösa kulor är nog inte en särskilt vild gissning.

Jag har hitintills klarat mig riktigt bra utan goda anledningar, men om någon skulle fråga så kommer jag nog svara att den främst kommer att vara Alla Dubbdäckscyklars Moder. Den torde med lätthet svälja Ice Spiker Pro 26x2.3 både fram och bak.

Men ännu är det tidigt på jorden och långt till snö och is. Så om bara styret behagar komma fram från Just Pedal i Nederländerna så kan den säkert få komma till liv i en interimstappning redan i sommar.

Ni som är vana vid Gen. 2-ramarna, vad har ni för insidertips att dela med er utav?

Jag tycker styrstammen sitter som ett smäck på den där! Blir en fräsig bmx-look med rätt styre till.

Visa din Miyata!
Hörni gänget. Kan det måhända vara så att någon av er sitter på ett tumreglage till bakväxel (7- eller möjligen 8-delat) som ni vill bli av med?

Nuvarande reglage får egentligen inte plats på styret pga att böjen på rajsern hamnar precis där reglaget ska sitta. Jag har fått köra en fuling och flytta ut handtagen några centimeter utanför styret för att kunna växla ordentligt, men det känns så där bra.
En thumbie skulle hamna i en mycket bättre position iom att den är ovanför istället för under.

Quickcrossen är sjudelad men jag har en annan cykel som har åttadelat som skulle kunna byta delar med QCen om det löser sig på det sättet.

Tysken har rätt billiga men alltid roligt om gamla saker som inte används får nytt liv.

Bilagor

• D597E9EB-ED98-4E0D-85F2-0525BEFF7D3E.jpeg
    D597E9EB-ED98-4E0D-85F2-0525BEFF7D3E.jpeg
    42.8 KB · Besök: 34
Visa din Miyata!

Visa bilaga 562282

Jag har 5st gen 2, behöver jag säga mer??

Visa din Miyata!
Ja precis. ”Främre växelförare - vad kan gå fel?”. Ack vad jag bedrog mig. Det måste ha hänt något med cable pull-värdet för framväxeln i Shimanos reglage under åren, ity det vänstra STI-reglaget (för 3x7) på Blackie fungerar utmärkt med ett tredelat vevparti omgjort till tvådelat, LX-växel och ett 126 mm vevlager.

Det märkliga är att reglage för tiodelat (förutom Tiagra tydligen) samtidigt är helt kompatibla med våra gamla bakväxlar.

Efter att ha läst lite till verkar det som att ST-5600 bara fungerar med tvådelade vevpartier, och att det då inte är aktuellt med ett tredela med den inre ringen borta. Det blir för långt ut till den största ringen.

Tjena!

Har inte ändrats något i cablepull på dom generationerna. Juster vajerspänningen efter yttre klingan så kommer det bli rätt.

Visa din Miyata!
Hej på dig.

Jag testar.

Ibland räcker dock inte justerskruven på framväxeln till för att nå ut till den andra klingan. Jag har lyckats fullösa det genom att släppa växelvajern, sedan kila in en liten träbit mellan framväxeln och ramen så att framväxeln hamnar i ett önskvärt bottenläge. Därefter skruvar jag fast växelvajern. Därefter tar jag bort träbiten. Då hänger växelvajern alltid i vajern och man använder i praktiken bara den övre stoppskruven.

Gick det att förstå?

Visa din Miyata!
Jag skulle testa skruva bort på ställskruv L lilla klinga sedan släppa av vajer i reglaget max sedan får 3 gå i H vägg bort de skall va lite hak fjädrande på 2 upp tryck och släpp 1 mm få kan se va noga att vajer inte slackar eller stinner på 2 om typ av reglage med hak används borde funka teoretiskt men som alltid måste kollas praktiskt.

Visa din Miyata!
Ibland räcker dock inte justerskruven på framväxeln till för att nå ut till den andra klingan. Jag har lyckats fullösa det genom att släppa växelvajern, sedan kila in en liten träbit mellan framväxeln och ramen så att framväxeln hamnar i ett önskvärt bottenläge. Därefter skruvar jag fast växelvajern. Därefter tar jag bort träbiten. Då hänger växelvajern alltid i vajern och man använder i praktiken bara den övre stoppskruven.

Gick det att förstå?
Absolut förståeligt! ?

Ställskruven på växeln räcker till, men jag kan inte få ut växeln så långt riktigt. "Klicket" i reglaget, där den liksom låser växeln i läge, kommer "för tidigt", mellan andra och tredje drevet. Det var därför jag tänkte att det kunde funka med en kortare vevlageraxel.

Visa din Miyata!
Stora drev skall gå fritt ram om axel kortare monteras i min on/off går det inte det skulle ta ramen är ju olika ram med drev Uttag modell kollade lite Biltemas reglage utbud.
Såg i min gamla ut skrivet dump stålbolagt från 1946 Skåne styre Up och ner blir kompakt bockstyre modell.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Absolut förståeligt! ?

Ställskruven på växeln räcker till, men jag kan inte få ut växeln så långt riktigt. "Klicket" i reglaget, där den liksom låser växeln i läge, kommer "för tidigt", mellan andra och tredje drevet. Det var därför jag tänkte att det kunde funka med en kortare vevlageraxel.
Finns det utrymme för kortare axel är det nog bäst på alla sätt! Skönt för knäna med tycker jag :)

Visa din Miyata!
Har märkt är ett konstig mellan hak 1 och 2 på min STI för fram drev men sen kommer normala upp hak är 2 tryck så behöver inte se kjedje drev platsen titta ner.

Visa din Miyata!
Har märkt är ett konstig mellan hak 1 och 2 på min STI för fram drev men sen kommer normala upp hak är 2 tryck så behöver inte se kjedje drev platsen titta ner.
Inga fel normalt fungerande på min miyata on/off rodrunner växlarna
Är från 2 till 3 där gjorde analys nyss i mitt bil transport hållare som fick bli mekar ställ och den fungerar 1 mm upp hak åter fjädra äfter släpp tryck mindre fungerar inte mer försämrar släpp men får inte hård trycka upp mot stumt då släpper den all till 1 när släpp trycker max av släpp stannar släpp tryck spak inne till lätt upp tryck på STI framväxlarna Jo bakåt trampande med 3 går inte
Med 3 största ny kjedjan är det 4 största bakdrev.
IMG_20220620_170536_9.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Inga fel normalt fungerande på min miyata on/off rodrunner växlarna
Är från 2 till 3 där gjorde analys nyss i mitt bil transport hållare som fick bli mekar ställ och den fungerar 1 mm upp hak åter fjädra äfter släpp tryck mindre fungerar inte mer försämrar släpp men får inte hård trycka upp mot stumt då släpper den all till 1 när släpp trycker max av släpp stannar släpp tryck spak inne till lätt upp tryck på STI framväxlarna Jo bakåt trampande med 3 går inte
Med 3 största ny kjedjan är det 4 största bakdrev.
Visa bilaga 562473

Smitit från polisen?:)

Visa din Miyata!
Smitit från polisen?:)
Avställd 360 har inga problem med polisen om ni syftar plast över reg skylt känd sten utbildare lokalt anväder mig inte av den bilen alls pernsonär snart från utbildning.

Växlarna på cykeln de är ände läge mot H skruv där blir vajer om upptryckt hårt en extra fjäder dra hårt dra fast i hak måste ha gå förb glapp 1mm till upp hak i vajer reglage och växel föraren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp