Moses95
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Finaste sen konfirmationen!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finaste sen konfirmationen!
Vad tror vi om konvertering till 650b, rando style?
I så fall blir det ett rätt stort projekt med hjulbygge och nytt allt.
Tektro har en modell som har tillräckligt med reach.Bromsarna är enda kruxet. Du får bygga om, kapa och jävlas.
Tektro har en modell som har tillräckligt med reach.
Åh fasen? Länk?
![]()
Tektro - CR720 Cantilever Brake
Cantilever Brake System made from Forged aluminum arms Linear Spring Design Dual micro tension adjusters cartridge pads Dimension 21-35 mm Weight 126 gramswww.goldsprintshop.com
Precis!Snygga var de ju också.
Precis!
Jag tror det är såna jag har på en monstercross. De är funkis.![]()
Tektro - CR720 Cantilever Brake
Cantilever Brake System made from Forged aluminum arms Linear Spring Design Dual micro tension adjusters cartridge pads Dimension 21-35 mm Weight 126 gramswww.goldsprintshop.com
Jag har flickfötter.Jag tror det är såna jag har på en monstercross. De är funkis.
Tänk på att beroende på storlek på ram så kan det vara ganska tajt mellan bakbromsen och hälen på foten. De sticker ut en del. Hade jag haft två storlekar större skor hade de slagit i.
Hur stora skor har du då?Jag tror det är såna jag har på en monstercross. De är funkis.
Tänk på att beroende på storlek på ram så kan det vara ganska tajt mellan bakbromsen och hälen på foten. De sticker ut en del. Hade jag haft två storlekar större skor hade de slagit i.
Hur stora skor har du då?
Det var ju storleken på skorna det handlade om inte fötterna?Inte fötter då?
Tjusig hoj dessutom! När man som jag sitter med en tjusig ram utan någon konkret byggplan så är det bra med lite inspiration.Inlägg i tråden '[Byggtråd] CyclePro HillRunner, Monstercross Limited Edition™ aka den inofficiella Frukt och Mandel-tråden'
https://happyride.se/forum/threads/...-frukt-och-mandel-traden.3686469/post-3932105
Storlek 41 har jag
Då är du iofs även längre än jag och med större ram, så det kanske inte hade varit något problem iallafall. Men värt att tänka på! Jag hade bara tur när jag byggde ?Tjusig hoj dessutom! När man som jag sitter med en tjusig ram utan någon konkret byggplan så är det bra med lite inspiration.
Noterar problemet med frigång för cantisarna. Jag har storlek 47... :S Det där med U-broms på kedjestagen som på min Miyata kanske är en bra grej sett till det!
Soma Dream Hi Rise, blink blink.Jag kan väl förresten avslöja att det bygget för närvarande donerar lite delar till Beatern. Hjul kommer därifrån. Monstercrossen står normalt på landet hos mina föräldrar i Bohuslän, tanken var att kunna leka runt på fina grusvägar som finns däromkring. Men sen ställde jag även dit min cykelcross som trumfade monstret, så den har mest stått. Kommer bygga om den till lite mer cykla till stranden-hoj med rakt styre så småningom.
+1Tjusig hoj dessutom! När man som jag sitter med en tjusig ram utan någon konkret byggplan så är det bra med lite inspiration.
Det finns ju cantisar med lägre profil, eller tom v-bromsar.Noterar problemet med frigång för cantisarna. Jag har storlek 47.
Tack för tips! Jag är ute på okänd mark när det kommer till cantisar. Eller V-bromsar med för den delen. Har haft en enda cykel med annat än skivbromsar i vuxen ålder, och där kör jag V-broms med reglage som inte ska fungera med sådana men det funkar helt felfritt av någon anledning.+1
Det finns ju cantisar med lägre profil, eller tom v-bromsar.
Jag har en cykel med XTR v-bromsar med parallellogram, de är helt fantastiska!
Och det är inte endast jag som tycker det, när den cykeln blev utsatt för ett stöldförsök lyckades inte förövarna stjäla hela cykeln, eller ens hjulen. Däremot skruvade de loss och stal parallellogrambromsarna och sadel+stolpe med! Bromsarna var förstås utgångna men jag hittade på ebay. De (+ mer) sitter nu monterade med pitlock-skruvar.
Jag har för första gången haft v-bromsar på en cykel som är min! Alltid varit ett fan av canti och kanske speciellt frog-leg modeller. Själv har mina kanske korta 43or till skor aldrig gått i bromsen?Tack för tips! Jag är ute på okänd mark när det kommer till cantisar. Eller V-bromsar med för den delen. Har haft en enda cykel med annat än skivbromsar i vuxen ålder, och där kör jag V-broms med reglage som inte ska fungera med sådana men det funkar helt felfritt av någon anledning.
Inför byggnation av Miyata-cykel får jag skaffa mig lite delar så jag kan mock-up-prova diverse bromslösningar tänker jag..
Jag har ju flaggat för min totala brist på erfarenhet, men kan det inte vara så att om man gillar cantibromsarnas utseende så är det också lättare att tycka att de faktiskt bromsar bra? Ungefär som det där med att gamla stålcyklar är det bästa som finns...??Jag har för första gången haft v-bromsar på en cykel som är min! Alltid varit ett fan av canti och kanske speciellt frog-leg modeller. Själv har mina kanske korta 43or till skor aldrig gått i bromsen?
Men vad säger ni om känsla, bromsverkan och kanske högst objektivt, utseende?
Min take är att v-broms biter rätt duktigt mycket mer än canti, lite en helt ny värld! Men känslan är 3/10, litelitelitelite sen PANG på framhjulet..
Är ni med på att det inte är snyggt, eller har ni fel?
Vad jag hört har folk säga är att rätt inställda canti-bromsar blir lika bra som v-bromsar?
Kanske är min fråga, hur ställer man in canti-bromsar så? ?
Jag har för första gången haft v-bromsar på en cykel som är min! Alltid varit ett fan av canti och kanske speciellt frog-leg modeller. Själv har mina kanske korta 43or till skor aldrig gått i bromsen?
Men vad säger ni om känsla, bromsverkan och kanske högst objektivt, utseende?
Min take är att v-broms biter rätt duktigt mycket mer än canti, lite en helt ny värld! Men känslan är 3/10, litelitelitelite sen PANG på framhjulet..
Är ni med på att det inte är snyggt, eller har ni fel?
Vad jag hört har folk säga är att rätt inställda canti-bromsar blir lika bra som v-bromsar?
Kanske är min fråga, hur ställer man in canti-bromsar så? ?
Jag har bra bromsverkan på tre av mina canticyklar, medan på den fjärde har jag på något sätt misslyckats kapitalt på bakbromsen. Vet inte vad jag gjort för fel.
Så härligt, var är detta?
Härligt! Hinner du hit redan ikväll eller kommer du i morgon?
Salig Sheldon har skrivit en hel del om bromsarKanske är min fråga, hur ställer man in canti-bromsar så?
Jag har voltat över styret och brutit nyckelbenet efter en liknande tvärbromsning, men med vanliga racer fälgbromsar.En enda gång har jag behövt maxbromsa på min skivbromsade landsvägscykel när en bil körde ut framför mig. Jag hann PRECIS snika undan fronten på den (typ 10 cm ifrån eller så) och hade jag haft lite mindre bromsar där hade jag inte hunnit få ner farten så mycket att jag hann svänga och hade garanterat avslutat cykelturen för att istället ta en flygtur.
Blir nog svårt ikväll, här är beckmörk i storskogen där jag är nu och jag har precid slagit läger för natten.Härligt! Hinner du hit redan ikväll eller kommer du i morgon?
Banvallsleden Halmstad - Karlshamn precis vid gränsen Halland och Småland.Så härligt, var är detta?
Ser härligt ut? fin liten plinga ochså??
Ja @Skyerider, hur går det med Pinky? Enligt vad jag hörde på stan så var det byggredogörelse i Miyatatråden på gång vilken dag som helst…?Jajävlars, då blir jag snart deporterad då? får sätta fart på skruvandet
Det var mycket upplyftande nyheter. Finns det rentav bilder på processen?Då kommer det lite här då; det står en gaffel på lut i en hink, kaustiksoda mot aluminium går inte fort. Har konstaterat att dom bromsarna jag tänkte sätta dit inte passar, har tänkt dual-pivot men vet inte vad som passar. Dom jag har är shimano 105 och dom är för korta och för smala? iallafall bak fram har jag inte kollat ännu. Men förövrigt så är allt som det ska??
La Vie en RoseDet var mycket upplyftande nyheter. Finns det rentav bilder på processen?
Angående hastigheten med vilken den gamla stammen tillintetgörs så gissar jag att enda ytan mot aluminiet som luten har att jobba emot är den ganska tunna spruttan som styrstamsbulten går igenom? Dvs lite yta att fräta på i förhållande till volymen aluminium som ska bort och därmed slow going. Men det är nog så det måste gå till, och ju mer av godset som försvinner desto mer anliggningsyta blir det. Belöningen är i alla händelser ljuv, och förr än du anar så kommer du att bada i rosa champagne och plötsligt drabbas av insikten att du lever livet i rosa. Jag, @slice me nice, @en_glad_fisk, fru @Carl Edfeldt med flera väntar tålmodigt på dig här på Den Andra Sidan.
Lut-jesus har talat!Det var mycket upplyftande nyheter. Finns det rentav bilder på processen?
Angående hastigheten med vilken den gamla stammen tillintetgörs så gissar jag att enda ytan mot aluminiet som luten har att jobba emot är den ganska tunna spruttan som styrstamsbulten går igenom? Dvs lite yta att fräta på i förhållande till volymen aluminium som ska bort och därmed slow going. Men det är nog så det måste gå till, och ju mer av godset som försvinner desto mer anliggningsyta blir det. Belöningen är i alla händelser ljuv, och förr än du anar så kommer du att bada i rosa champagne och plötsligt drabbas av insikten att du lever livet i rosa. Jag, @slice me nice, @en_glad_fisk, fru @Carl Edfeldt med flera väntar tålmodigt på dig här på Den Andra Sidan.
Det var mycket upplyftande nyheter. Finns det rentav bilder på processen?
Det där är fanimej en pendlarcykel med stil!