I vår populära serie ”Leverera sådant som ingen har efterfrågat” har turen idag…
Va? Fel serie? Jaha, ok omtag:
Då ska vi se. I vår populära serie ”Jakten på triangelpunkterna” har det nu blivit dags för ännu ett avsnitt.
Norrmännen som i mitt tycke är vassast på att spå svenskt väder utlovade ganska tidigt fint väder idag och jag hade således bespetsat mig på en tur i väl en vecka. Som brukligt är blev prognosen bara gladare och gladare ju längre tiden led, tills det utlovades idel sol från arla till särla.
Ett litet moln seglade över denna klarblå himmel, och det var ett snöfall dagarna innan helgen som såg ut att kunna ställa till problem på de mindre vägarna som jag hade planerat att köra. Det skulle visa sig vara delvis befogat, men inte värre än att jag tog mig både bort och åter.
Nåväl, redo för avfärd i morse. 8-9 grader friskt men vackert som en dag:
Visa bilaga 610352
Bra flyt trots snön och förvånansvärt bra fäste trots att jag körde odubbat. RaceKing vet vad de gör. Klassiskt stopp, särskilt utvalt av Kodak:
Visa bilaga 610353
Valet föll som synes på Donna, och det kan inte hjälpas, han som pillade ihop den cykeln får också sägas ha vetat vad han sysslade med. Niodelat där bak, fast läge på mittenklingan fram och Exage-cantisar för Speed & Traction Control. Rosa.
Deras grevliga högheters diskreta båthus. Oerhört vackert byggnadshantverk:
Visa bilaga 610354
Härefter började det roliga, med klättring och små bommade vägar där det inte sällan var helt ospårat och aldrig plogat. Men på lätta växlar och i farbroderlig takt fulldiffade vi oss framåt, Donna och jag. Särskilt nöjd blev jag vid denna varningstriangel…:
Visa bilaga 610355
…där jag alltså efter hemska faror kom bakvägen fram till den signal som var utställd för att varna och skydda resande från umbäranden.
Strax därefter kom jag fram till ett av de grevliga hjorthägnen. Skylten, som möjligen upplyste om att vanliga människor inte var välkomna in, kunde jag inte för mitt liv komma på hur jag skulle kunna läsa. Dessutom var grinden olåst…:
Visa bilaga 610356
…så jag gled igenom och påbörjade klättringen upp mot den första triangelpunkten.
Strax såg jag dock de första oroväckande spåren av hur tidigare inkräktare hade behandlats…
Visa bilaga 610357
…men jag räddes icke utan fortsatte framåt och uppåt. En snabb blick över axeln illustrerade dock fint den orörda snön:
Visa bilaga 610358
Vid hägnets slut fanns en likadan grind, med den lilla skillnaden att denna var låst:
Visa bilaga 610359
Enda sättet att ta mig ut var en stätta en bit därifrån, så jag tänkte på alla bilder där RSF forcerar betydligt värre hinder, gaskade opp mig och gick dit bort. Inte så alldeles föredömligt, men det gick:
Visa bilaga 610361
Äntligen dags för första triangelpunkten efter två timmars cykling, Stenkullen på 329 meter:
Visa bilaga 610362
In i skogen, trixa och traja, konstatera att den här punkten nog inte var utmärkt, bara för att i nästa sekund se den prydligast och tydligast utmärkta punkten av dem alla:
Visa bilaga 610363
One down. Innan jag drog vidare spanade jag in gården Stenkullen. Milt bedagad men väldigt fint belägen. Dessutom en fin alggrön nyans mot Donnas rosa:
Visa bilaga 610364
Som vanligt bar det utför från triangelpunkten. De ligger alltid på platser som slutar på -berget, -kullen, -åsen eller -backen.
Nästa anhalt låg i mer bekanta trakter så jag glömde bort att fotografera på vägen dit. Tack, det var så lite. Ni vet att jag gör allt för er. Och tack för tålamodet, nu är det snart över för den här gången.
Nåväl, triangelpunkt nummer två låg hela vägen ned i dalen och sedan hela vägen upp på andra sidan, strax bortom och till och med högre än den imposanta slalombacken som utgör traktens alpina centrum. Skratta ni, det körde en strid ström av halvmiljon-SUV:ar dit och därifrån, dessa de sista skälvande timmarna av sportlovet, och liften knirrade och knarrade dragande hundra sinom hundra stelfrusna pjäxfötter upp för backen.
Men to hell med dem, vi har viktigare saker för oss. Den andra punkten låg inte särskilt långt in i skogen, men jag, som anser mig vara hyfsad på att orientera och röra mig i skog och mark, valde krångligast möjliga väg genom en svårt gallringsnödig grantätning, och var nära att ge upp och vända om. Jag förstod med armar och ben vad jag tidigare bara hade förstått med huvudet, nämligen varför de tidigaste RSF-pionjärerna inte ryggade för att stanna och skruva av pedalerna innan de anträdde asandet av sina cyklar genom något besvärligt område. Det blev kort sagt ett litet helvete.
Än en gång blev jag stående där punkten
borde vara utan att se den. Dags att unna sig en pink innan fortsatt letan… vad är det? Där är den ju!
Visa bilaga 610365
Ännu en prydligt utmärkt punkt, även om platsen som sådan var intetsägande produktionsskog.
Väl på platsen såg jag att grantätningen var en fullständigt onödig omväg. En lätt push nedför backen genom skogen så var jag ute på vägen igen. Men orientera, det kan jag.
Jag konstaterade att dagens båda triangelpunkter var ganska trista, medan vägarna dit var desto finare. Andra gånger har det varit tvärtom.
Efter den andra punkten fick jag uppenbarligen hemlängtan, för det blev inga fler bilder tagna. Men vädret var fortsatt fantastiskt och temperaturen hade stigit såpass att det blev korta stunder av naket grus på vägen hem.
Allt som allt en fantastisk tur. Dryga fem mil på sex timmar. Även om jag inte är snabbast i bygden så säger det mer om att vägarna var utmanande än om min fysiska förbättringspotential, och som vanligt lär jag somna gott ikväll utan vaggning.
Tack ni båda som har läst ända hit.