Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Gentlemen,

Nåt enstaka Mixte-bygge har vi väl haft i tråden (@Peth ? @Moses95 ?): vad ska man ha för en pulley-wheel-thingamajix för att fixa en canti-setup på en damtralla? Jag hittar bara överdyra gamla Mafac etc från ze ebay UK och hoppas kunna hitta en bra lösning för min lila Lady-Pig. Det bästa alternativet so far, en retro BMX del från Odyssey:

Visa bilaga 611761

Problemställningen i bild, med den sista skarpa svängen uppe vid sadelstolpsklämman:

Visa bilaga 611768

Det andra alternativet vore chockrosa Magura harlekin, men jag tror det enda kända paret sitter på en skön Miyata i tråden.

Bilagor

• Skärmavbild 2023-03-05 kl. 22.19.29.png
    Skärmavbild 2023-03-05 kl. 22.19.29.png
    161.3 KB · Besök: 56
Visa din Miyata!
…och kanske det olycksaliga mustaschstyret.
Oooh ja!

EC6B851C-8DA1-42DD-9C2D-A236BA5D739A.jpeg

LWB:s Mockup-fest gick ikväll in på tredje dygnet utan att visa tecken på att avta. Men när alla tänkbara dumheter syntes vara uttömda och Puff Daddy körde Come With Me för hundrade gången, då åkte en polerad stam på ihop med själva Webster-definitionen av svåranpassad, Nitto Mustaschstyret.

Då tystnade musiken.

De frånskilda 43-åringskorna på balkongen fimpade sina gula blend i blomlådan och slutade flabba och gapa och gick in i strumplästen.

De likaledes frånskilda 47-åringarna stängde av F1-spelet, kavlade åter ned skjortärmarna och tog varsitt stort glas vatten…

…och sen satt vi bara där på mattan på golvet, alldeles tysta, och lyssnade på koltrasten som sjöng i trädet utanför medan dagen långsamt grydde.

Visa din Miyata!
En pinsam fadäs under helgens Miyata-mek var att jag gjorde slut på alla 5/32” lagerkulor till styrlagret. Det saknades fyra kulor, så jag löste det genom att köra nya fräscha kulor i det undre lagret och återanvända fyra gamla kulor i det övre, som såg betydligt fräschare ut och som får betydligt mindre juling än det undre.

Hög tid därför att fylla på (kul-)lagren där hemma, inte minst för att stå redo när arbetet med den midnattsblå går vidare.

3E68B609-DC5E-4AD7-8B05-39350E15A3FE.jpeg

Den midnattsblå, som för övrigt bär det stolta arbetsnamnet Skäggiga Damen.

Ja? Mustaschstyret alltså.

Visa din Miyata!
En sådan Sanyo-dynamo satt på min 610 också när cykeln var ny , men dynamon är väldigt utsatt och förstörs fort av smuts och väta tyvärr.
Ja, den måste ju få ta rejält med skit och smällar. Bortsett från det så är det ju en fiffig undanskymd placering.
Med det sagt, om man är sugen på en dynamolampa till sin pendlare för att slippa hålla på och ladda hela tiden, finns det nåt någorlunda snyggt, enkelt och billigt alternativ? En modern flaskdynamo? Budget på hundralappar alltså, inte tusenlappar.

Visa din Miyata!
Ja, den måste ju få ta rejält med skit och smällar. Bortsett från det så är det ju en fiffig undanskymd placering.
Med det sagt, om man är sugen på en dynamolampa till sin pendlare för att slippa hålla på och ladda hela tiden, finns det nåt någorlunda snyggt, enkelt och billigt alternativ? En modern flaskdynamo? Budget på hundralappar alltså, inte tusenlappar.
Nyfiken fråga för jag har noll koll på området men är navdynamo fel svar?

Visa din Miyata!
Oooh ja!

Visa bilaga 611938

LWB:s Mockup-fest gick ikväll in på tredje dygnet utan att visa tecken på att avta. Men när alla tänkbara dumheter syntes vara uttömda och Puff Daddy körde Come With Me för hundrade gången, då åkte en polerad stam på ihop med själva Webster-definitionen av svåranpassad, Nitto Mustaschstyret.

Då tystnade musiken.

De frånskilda 43-åringskorna på balkongen fimpade sina gula blend i blomlådan och slutade flabba och gapa och gick in i strumplästen.

De likaledes frånskilda 47-åringarna stängde av F1-spelet, kavlade åter ned skjortärmarna och tog varsitt stort glas vatten…

…och sen satt vi bara där på mattan på golvet, alldeles tysta, och lyssnade på koltrasten som sjöng i trädet utanför medan dagen långsamt grydde.
Oshit det där blir ball! Men hur är det att cykla med sånt styre? Är det semi räcer eller semi trekking?

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Gentlemen,

Nåt enstaka Mixte-bygge har vi väl haft i tråden (@Peth ? @Moses95 ?): vad ska man ha för en pulley-wheel-thingamajix för att fixa en canti-setup på en damtralla? Jag hittar bara överdyra gamla Mafac etc från ze ebay UK och hoppas kunna hitta en bra lösning för min lila Lady-Pig. Det bästa alternativet so far, en retro BMX del från Odyssey:

Visa bilaga 611761

Problemställningen i bild, med den sista skarpa svängen uppe vid sadelstolpsklämman:

Visa bilaga 611768

Det andra alternativet vore chockrosa Magura harlekin, men jag tror det enda kända paret sitter på en skön Miyata i tråden.
Fin!! Vad tycker du om reglagen? Har samma på min ValleyRunner och det vill sig inte riktigt.. Vinkel mellan styre och reglage blir ok, men lite off..

Ang bromsgrejen så sitter det på den jag byggt ett fast hjul som leder kabeln runt sådär! Kan man modda någon sån cantivajerhållare som man fäster i sadelstolpsklämmbulten?

Visa din Miyata!
Fin!! Vad tycker du om reglagen? Har samma på min ValleyRunner och det vill sig inte riktigt.. Vinkel mellan styre och reglage blir ok, men lite off..

Ang bromsgrejen så sitter det på den jag byggt ett fast hjul som leder kabeln runt sådär! Kan man modda någon sån cantivajerhållare som man fäster i sadelstolpsklämmbulten?
Jag beställde den där Odyssey Vapor delen, hoppas den kommer till helgen.

Tektro-handtagen tycker jag är helt OK, men å andra sidan är de de enda jag någonsin använt, har noll referens. Jag kör nästan uteslutande på hoodsen.

Visa din Miyata!
Oshit det där blir ball! Men hur är det att cykla med sånt styre? Är det semi räcer eller semi trekking?
Jag vet faktiskt inte. Jag har haft det på ett par olika byggen men det har hittills alltid slutat med att det har känts för mysko och åkt av igen. Vi får väl se hur långlivat det blir här. Jag gillar utseendet, men jag tror att mellanvarianten Albastache hade passat mig bättre. De verkar dock vara svåra att få tag på, och så försöker jag hålla igen på budgeten så det passar bra att jag har mustaschen liggande här hemma.

Frihet under övervakning, där vi människor mår som bäst! Styra snällt med järnhand!

Är din cykelmekovane vän läkare, ser ut som en sytång?
Han är biolog, fjällrävsfrälsare och en polarfarare av guds nåde, men han har en egen cykelmek med värdefulla kontakter... ? Det är en peang, mycket användbar.

. _ . _ . _ .

Ikväll knyckte jag mig nån timme i verkstaden och gjorde en närmare besiktning av Skäggiga Damen.

96125DDE-11F0-4768-9ACE-E00FDBCEF239.jpeg

Den är verkligen bra luggsliten, men allt ser ut att sitta där det ska. Serienumret säger oss att det är en 91:a.

Otroligt nog med tanke på allmäntillståndet så släppte både vevar, vevlager och styrlager utan minsta motstånd. Och så mycket som jag gillar att återanvända ett kopp- och konvevlager - och sedan jonglera-hoppsan-skrev-jag-kokettera-jag-menade-jonglera här i tråden med lösa kulor i konstiga tumdimensioner - så tackar jag inte nej till ett fräscht bb-un55.

Vevlagerhylsan pre stålborste. Osedvanligt fint skick, liksom insidan av rören:
113211CB-AE96-469E-82F8-A87F366444F6.jpeg

Notera flakelacken och betänk att den trots sin strålglans inte förmår överglänsa alla blemmor och ärr:
BE6C7A1E-3EF1-4802-9DF0-2795A40C3C15.jpeg

Håll nu någon vuxen i handen. Beredda?

7D162EA1-D292-4A47-ABA7-75B54E7D860A.jpeg

Det borde rendera en enkelbiljett till Hinseberg. Helgerån.

Sista nedsaltade veven:
C50E3264-30D9-4E9A-A710-F3E866604DA6.jpeg

Den kommer att sitta som en midnattsblå blåtira på cykeln ihop med 200cx-växlarna.

God natt.

Visa din Miyata!
Hur tung är du? (behöver inte svara) Jag är dels relativt tung, runt åttio kilo plus kläder och sitter med stor belastning på sadeln samt vill ha sadeln ganska högt, sånt kan spela in.

Jag varierar mycket, både fötternas position på pedalerna och armar och händer på styret.
Det är nog ett år eller så sedan jag vägde mig - men uppskattningsvis någonstans mellan 85-90 kilo.

Jag flyttar också runt händerna den hel del. Bortsett från när jag kör tempohojen.

Visa din Miyata!
Great success!

I min jakt på friktionsväxlingens fröjder tog jag beslutet att inte köpa CNC-fräst Paul-bling, utan istället gå tillbaka till slutet av 80-talet då Suntour släppte sin XCD6000 serie - 7s-indexerat eller friction, i kombination med bromshandtag som skulle passa på en motorcykel. Jag rådiggar stilen och känslan i såna handtag:

Bianchi-SuntourXCD600-lever.jpeg

Som vanligt följde det med en hel cykel på köpet, här en Bianchi med triple triangle frame, full XCD6000 grupp och en styrstam som man inte ser varje dag, dessutom i den diskreta tonen "Jaktmössa". Dia-Compe U-brake med intern kabeldragning! Sugino drev, dubbla flaskhållare och till sist en sadelstolpe som är som den ska...fan, jag tyckte den såg förjävlig ut när jag plockade upp den men nu känns det svårt att inleda slaktfesten.

Bianchi-SuntourXCD600 - 1 (14).jpeg

Visa din Miyata!
Great success!

I min jakt på friktionsväxlingens fröjder tog jag beslutet att inte köpa CNC-fräst Paul-bling, utan istället gå tillbaka till slutet av 80-talet då Suntour släppte sin XCD6000 serie - 7s-indexerat eller friction, i kombination med bromshandtag som skulle passa på en motorcykel. Jag rådiggar stilen och känslan i såna handtag:

Visa bilaga 612309

Som vanligt följde det med en hel cykel på köpet, här en Bianchi med triple triangle frame, full XCD6000 grupp och en styrstam som man inte ser varje dag, dessutom i den diskreta tonen "Jaktmössa". Dia-Compe U-brake med intern kabeldragning! Sugino drev, dubbla flaskhållare och till sist en sadelstolpe som är som den ska...fan, jag tyckte den såg förjävlig ut när jag plockade upp den men nu känns det svårt att inleda slaktfesten.

Visa bilaga 612308
Den där är ju värd en egen tråd. ?

Visa din Miyata!
Great success!

Visa bilaga 612309

Visa bilaga 612308
Riktigt snygg?GT look

Visa din Miyata!
Great success!

Visa bilaga 612309

Visa bilaga 612308
Och jag som trodde att det bara var GT som hade en sådan ram. Dom är rätt fräcka?

Visa din Miyata!
Grym! Men alltså, är du säker på att det inte sitter en gt-logga på topprörets bakände?
Alltså, jag var tvungen att forska på triple triangle ramar och kom till följande lista på tidiga tillverkare (förmodligen fler GT wannabees senare):

• GT
  • Fat Chance
  • Shogun
  • Gudereit --> vad jag trodde den var från säljaren bilder
  • Legnano
  • Bianchi --> NDS chainstay har en logga, alltså klart en Bianchi.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Great success!

Visa bilaga 612309

Visa bilaga 612308
Den där Suginoveven är så jäkla snygg, har en likadan (tror jag).
DDF87844-A1DD-4686-A292-32D28E678485.jpeg

Visa din Miyata!
I den osannolika händelse att det ännu finns några antivaxare kvar i någon fördunklad håla i vårt annars så midnattsblått upplysta land så ber jag att få visa vad en stund med bilvax och trasa kan göra:
Visa bilaga 612429Visa bilaga 612430

Inte så alldeles enkelt att fånga det på bild, men poängen torde framgå.
Gtfo är det bara vax? Eller 4 rundor med rub och poler innan? Oavsett vad är det vackert!

Visa din Miyata!
Jag har sagt det förr, men Skäggiga Damen är verkligen den häckigaste cykeln jag har lagt mina flottiga fingrar på.

Men efter en dag av Teamsmöten där jag överlevde tack vare att jag putsade ram och gaffel med vax like a motherfunker så har den jäklar i havet hämtat sig riktigt bra:

C76F2A50-858A-4DB1-9911-4AB3A6E59D57.jpeg

Här tillfälligt ihopsatt, men än återstår lite puts på de knöligaste ställena samt invändigt rostskydd. Sen får vi se när jag ids slutföra återuppbyggnaden.

Nånstans där i all glimrande härlighet skönjer den skarpögde texten On/Off Roadrunner.

6F097526-9EE4-44AD-BBB6-1FB8FCE35B5C.jpeg

Det är vackert. Det är det.

Edit:

Före:
DCF6BE5C-99D8-4B16-8BAB-73E9CE0089FF.jpeg

Efter:
4399A9AF-B88E-4EF1-9A7F-900E02A15253.jpeg

Det blir en hel del spår av vaxet kvar när lacken är så väl flagad, och de spår som är syns verkligen otroligt väl mot det mörka och i pannlampans sken. Men de små fläckar av originallacken som ännu finns kvar, de blänker igen.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag har sagt det förr, men Skäggiga Damen är verkligen den häckigaste cykeln jag har lagt mina flottiga fingrar på.

Men efter en dag av Teamsmöten där jag överlevde tack vare att jag putsade ram och gaffel med vax like a motherfunker så har den jäklar i havet hämtat sig riktigt bra:

Visa bilaga 612552

Här tillfälligt ihopsatt, men än återstår lite puts på de knöligaste ställena samt invändigt rostskydd. Sen får vi se när jag ids slutföra återuppbyggnaden.

Nånstans där i all glimrande härlighet skönjer den skarpögde texten On/Off Roadrunner.

Visa bilaga 612553

I en parallell Miyata-byggtråd har jag nyligen funderat över exakt hur jäkla risig en cykel faktiskt ska vara för att det inte ska gå att rädda den. Givet att det är ett vettigt utgångsobjekt så har tiden en rejäl utmaning i att ha ihjäl en cykel.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 612552

Visa bilaga 612553

Drömkollegan när kameran åker på...
- Ursäkta, men vad i helvete håller herrn på med?!
- jag vaxar bara en cykelram!

Visa din Miyata!
I en parallell Miyata-byggtråd har jag nyligen funderat över exakt hur jäkla risig en cykel faktiskt ska vara för att det inte ska gå att rädda den. Givet att det är ett vettigt utgångsobjekt så har tiden en rejäl utmaning i att ha ihjäl en cykel.
Verkligen!
Västkusten med sitt saltstänkt har en jäkla talang i den grenen, men även där tar det sin lilla tid att göra skrot av en hel cykel.

Skicket på denna är väl i all uppriktighet inget som jag hade byggt lyxkryssare på, men ett förutsättningslöst lattjolajbanbygge… ni ska få se.

Tillbaka
Topp