En mycket lyckad mekdag hos och med min gode vän idag.
Planen var som nämnts ovan att plocka det göttaste av hans båda On/Off - som vid närmare koll visade sig vara en On/Off och en Sportis - och sätta ihop på den finaste ramen, den lila.
Såhär tedde sig den lila vid dagens början:
Visa bilaga 611520
Och såhär tedde sig den svarta:
Visa bilaga 611534
Den svarta är för övrigt inte svart utan mörkt mörkblå med flake i, otroligt snygg lack men tyvärr i ganska tråkigt skick.
Här har sönderdelningen påbörjats, min cykelmekovane vän sköter sig exemplariskt under mitt stränga överinseende:
Visa bilaga 611530
Trots att den lila av allt att döma inte hade varit föremål för så mycken omsorg under sina ~30 år så fanns det inte en enda detalj som kärvade vid nedplockningen. Mycket glädjande.
Med ramen rensad och grovstädad blev det tvätt med vatten och såpa:
Visa bilaga 611531
Medan ramen torkade gav vi oss på renoveringen av vev- och styrlager:
Visa bilaga 611533
Min adept gjorde mig tårögd. En naturbegåvning:
Visa bilaga 611523
Återuppbyggnaden påbörjad, humöret på topp:
Visa bilaga 611526
Original styrstam byttes mot en LWB Signature Series polerad styrstam och originalstyret från den lila byttes mot komfortstyret från den svarta. Cykeln såg åter ut som en cykel, och jag tror att det var äkta känd glädje och inte bara artighet som gjorde att leendet på min väns läppar blev bredare och bredare:
Visa bilaga 611532
Därefter fick vi ett litet sjunk när blodnivån i koffeinomloppet blev för hög. Men varsin snabb kopp och så var vi igång igen. Vajrar och växeljustering, och sen dags för testtur.
Och det var då som det gick upp för oss att min vän saknade pump, att den pump som jag hade tagit med mig hade fel munstycke och att de ventiladaptrar som jag fingrade på när jag packade för avfärd blev kvar hemma i skogen. Ett oerhört snöpligt klimax på dagen eftersom vädret var perfekt för en testrunda. Men tålamod är en dygd, och detta ger mig om inte annat anledning att komma tillbaka frampå vårsommarkanten på uppföljning när han har gett cykeln några mil. Vi måste ändå prata däck och montera pakethållare och lite annat.
Här är cykeln i all sin majestätsblå prakt efter dagens behandling, håll tillgodo:
Visa bilaga 611527