Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Nope. Det blir inte att jag gör.
Kollat in den bättre idag i dagsljus.
Alla växlar och cantibromsarna är stx så de har nog varit med sen den var ny.
Sadeln och sadelstolpe känns som originalgrejer.
Den lila sadelstolpklämman? Är den med från början tror du? Eller är den eftermonterat bling för att matcha den läckra lila effekten som ramen har?

Visa din Miyata!
Den lila sadelstolpklämman? Är den med från början tror du? Eller är den eftermonterat bling för att matcha den läckra lila effekten som ramen har?
Sån klämma hade jag på min likadana hoj också, så gissningsvis är det original. Avundsjuk på sadeln!

Visa din Miyata!
8AA048DF-ED1A-473B-BB5F-969374A69C37.png

Det mesta är orginal ?

Visa din Miyata!
Godmorgon! Jag och @Valdemar har slagit våra kloka (nåja) ihop och planerar ett SWAP-MEET den 6:maj i Högsbo industriområde. Vore väldigt kul om lite människor från "församlingen" dök upp <3 Det är en ball, stor lokal så spara datumet, spara prylarna och tipsa din granne så småningom. Har ni idéer på aktiviteter, vet en bra foodtruck (eller bara har en passning på om det stavas swap meet, swapmeet eller swap-meet) så låt oss veta det!

kommer posta mer info i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/swap-meet-gbg-6-maj-save-the-date.3696145/

Happy friday to y'all!

Visa din Miyata!
Godmorgon! Jag och @Valdemar har slagit våra kloka (nåja) ihop och planerar ett SWAP-MEET den 6:maj i Högsbo industriområde. Vore väldigt kul om lite människor från "församlingen" dök upp <3 Det är en ball, stor lokal så spara datumet, spara prylarna och tipsa din granne så småningom. Har ni idéer på aktiviteter, vet en bra foodtruck (eller bara har en passning på om det stavas swap meet, swapmeet eller swap-meet) så låt oss veta det!

kommer posta mer info i den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/swap-meet-gbg-6-maj-save-the-date.3696145/

Happy friday to y'all!
Halleluja!

FCB2A255-B1FE-488F-A0A0-79F0A0BFFA4E.jpeg

Visa din Miyata!

Happy friday to y'all!
Det vill man inte missa ?

Visa din Miyata!
Om man gör slut på en 200-förpackning rostfria M5x12 insex maskinskruv på egna och några få andras Miyata-byggen (fru LWB, don LWB, LWB Jr., han som heter ”min vän hjulbyggaren” och hon som heter ”grabbens kusin”)…

Visa bilaga 611059

…håll med om att det då är roligare att köpa en ny låda skruv än att sluta bygga cyklar?

Würth får till i morgon på sig att ta hem dem, sen far jag västerut över helgen för att steka upp kompisens On/Off.
Västkusten här kommer vi.

4E5A3BBE-1A7A-4503-903D-317E3A515134.jpeg

Det finns en risk att jag återkommer under helgen. En 8-10 gånger. Per dag.

Visa din Miyata!
En mycket lyckad mekdag hos och med min gode vän idag.

Planen var som nämnts ovan att plocka det göttaste av hans båda On/Off - som vid närmare koll visade sig vara en On/Off och en Sportis - och sätta ihop på den finaste ramen, den lila.

Såhär tedde sig den lila vid dagens början:
F24730D7-AF19-440C-B40D-579FDC22AD00.jpeg

Och såhär tedde sig den svarta:
457B6590-BDD4-42EE-87EA-BB3C576E158D.jpeg

Den svarta är för övrigt inte svart utan mörkt mörkblå med flake i, otroligt snygg lack men tyvärr i ganska tråkigt skick.

Här har sönderdelningen påbörjats, min cykelmekovane vän sköter sig exemplariskt under mitt stränga överinseende:
DFC3386D-6FB8-4063-B087-3E38C1FA0ED4.jpeg

Trots att den lila av allt att döma inte hade varit föremål för så mycken omsorg under sina ~30 år så fanns det inte en enda detalj som kärvade vid nedplockningen. Mycket glädjande.

Med ramen rensad och grovstädad blev det tvätt med vatten och såpa:
B5438E68-B4B1-468B-8BB9-94E023A6D3BE.jpeg

Medan ramen torkade gav vi oss på renoveringen av vev- och styrlager:
707D4C10-DF2D-4B4F-97D7-8330E79AC167.jpeg

Min adept gjorde mig tårögd. En naturbegåvning:
374D1552-1435-4471-9430-B265F783653B.jpeg

Återuppbyggnaden påbörjad, humöret på topp:
CCA324E6-784F-4E3E-8B84-2B9301DEB7FB.jpeg

Original styrstam byttes mot en LWB Signature Series polerad styrstam och originalstyret från den lila byttes mot komfortstyret från den svarta. Cykeln såg åter ut som en cykel, och jag tror att det var äkta känd glädje och inte bara artighet som gjorde att leendet på min väns läppar blev bredare och bredare:
3071FC6D-FEE9-4016-B29A-AAF8DE0B52B4.jpeg

Därefter fick vi ett litet sjunk när blodnivån i koffeinomloppet blev för hög. Men varsin snabb kopp och så var vi igång igen. Vajrar och växeljustering, och sen dags för testtur.

Och det var då som det gick upp för oss att min vän saknade pump, att den pump som jag hade tagit med mig hade fel munstycke och att de ventiladaptrar som jag fingrade på när jag packade för avfärd blev kvar hemma i skogen. Ett oerhört snöpligt klimax på dagen eftersom vädret var perfekt för en testrunda. Men tålamod är en dygd, och detta ger mig om inte annat anledning att komma tillbaka frampå vårsommarkanten på uppföljning när han har gett cykeln några mil. Vi måste ändå prata däck och montera pakethållare och lite annat.

Här är cykeln i all sin majestätsblå prakt efter dagens behandling, håll tillgodo:
30ACE6CB-405B-4EB1-84C8-60F4B8DF4F0F.jpeg

Visa din Miyata!
20230302_151732.jpgDagsljus. Provcyklat.
Kul cykel och smidig för sin eminenta ålder.
Men bromsarna, shit alltså. Jag brukar skydda fälgbroms men gud vad dåliga.
Kan man rädda gamla stx cantilever eller är det byte till v broms som gäller?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 611578Dagsljus. Provcyklat.
Kul cykel och smidig för sin eminenta ålder.
Men bromsarna, shit alltså. Jag brukar skydda fälgbroms men gud vad dåliga.
Kan man rädda gamla stx cantilever eller är det byte till v broms som gäller?

Jag hade svinbra grepp på min Pathrunner av samma årsmodell med STX cantibromsar. Kolla så att de är ordentligt injusterade, att fjädrarna är ok, att du har bra belägg o s v.

Visa din Miyata!
Cyklade Skånes syd- och sydostkust längs havet igår . En femtonmilarunda, startade kl 10 på förmiddagen och cyklade i ett svep tills det var mörkt, tog en kortare rast och åt några smörgåsar innan jag cyklade hem på asfalt, hemma lite innan kl 11 på natten.

En kul sak hände när jag cyklade hem i månskenet. Hörde ett konstig prasslande som jag trodde kom från cykeln, som en liten kvist eller löv som kommit in under skärmen, det blåste kallt som f-n och jag hade huvan på så hörde inte så bra. Efter ett hundratal meter med ljudet råkade jag titta åt sidan och där sprang en stor vildsvinsgalt jämsides, bara fem-tio meter ifrån mig! Den sprang sen om mig och korsade vägen när jag saktade in.

Inga Rene Herse-däck eller Berthoud-bling så långt ögat kan nå, bara en stackars fattig On/Off Road Runner med Shimano 200GS och original vajrar, men om någon ändå vill se kan jag lägga in fler foton från turen :)

BxGwLk4.jpg
En Miyata är aldrig fattig! Spelar egentligen ingen större roll om du har 200gs eller Deore Lx, rätt justerade funkar båda kanon Dina fantastiska cykeläventyr bevisar det varje gång! ?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Cyklade Skånes syd- och sydostkust längs havet igår . En femtonmilarunda, startade kl 10 på förmiddagen och cyklade i ett svep tills det var mörkt, tog en kortare rast och åt några smörgåsar innan jag cyklade hem på asfalt, hemma lite innan kl 11 på natten.

En kul sak hände när jag cyklade hem i månskenet. Hörde ett konstig prasslande som jag trodde kom från cykeln, som en liten kvist eller löv som kommit in under skärmen, det blåste kallt som f-n och jag hade huvan på så hörde inte så bra. Efter ett hundratal meter med ljudet råkade jag titta åt sidan och där sprang en stor vildsvinsgalt jämsides, bara fem-tio meter ifrån mig! Den sprang sen om mig och korsade vägen när jag saktade in.

Inga Rene Herse-däck eller Berthoud-bling så långt ögat kan nå, bara en stackars fattig On/Off Road Runner med Shimano 200GS och original vajrar, men om någon ändå vill se kan jag lägga in fler foton från turen :)

BxGwLk4.jpg
Herregud aben, vilka bilder, det är knappast mobilkamera du fotar med va?

Vilket var det övergripande intrycket av galten, verkade han imponerad? Troligen var det inte lika lätt att köra om dessa japanska maskiner som han trodde. ?

Visa din Miyata!
Herregud aben, vilka bilder, det är knappast mobilkamera du fotar med va?

Vilket var det övergripande intrycket av galten, verkade han imponerad? Troligen var det inte lika lätt att köra om dessa japanska maskiner som han trodde. ?
Ärligt talat verkade han inte vara på bästa humöret när han sprang om och korsade vägen, så jag ville (vågade) inte fråga :)

(De långsmala bilderna är en mobil och de 4:3 är en systemkamera, men det blåste ganska kallt och ljuset gjordeatt jag inte riktigt såg vilka bländare jag hade så en del har lite väl kort skärpedjup)

Visa din Miyata!

BxGwLk4.jpg
Va då om vill, klart vi vill se mer??

Visa din Miyata!
En mycket lyckad mekdag hos och med min gode vän idag.

Planen var som nämnts ovan att plocka det göttaste av hans båda On/Off - som vid närmare koll visade sig vara en On/Off och en Sportis - och sätta ihop på den finaste ramen, den lila.

Såhär tedde sig den lila vid dagens början:
Visa bilaga 611520

Och såhär tedde sig den svarta:
Visa bilaga 611534

Den svarta är för övrigt inte svart utan mörkt mörkblå med flake i, otroligt snygg lack men tyvärr i ganska tråkigt skick.

Här har sönderdelningen påbörjats, min cykelmekovane vän sköter sig exemplariskt under mitt stränga överinseende:
Visa bilaga 611530

Trots att den lila av allt att döma inte hade varit föremål för så mycken omsorg under sina ~30 år så fanns det inte en enda detalj som kärvade vid nedplockningen. Mycket glädjande.

Med ramen rensad och grovstädad blev det tvätt med vatten och såpa:
Visa bilaga 611531

Medan ramen torkade gav vi oss på renoveringen av vev- och styrlager:
Visa bilaga 611533

Min adept gjorde mig tårögd. En naturbegåvning:
Visa bilaga 611523

Återuppbyggnaden påbörjad, humöret på topp:
Visa bilaga 611526

Original styrstam byttes mot en LWB Signature Series polerad styrstam och originalstyret från den lila byttes mot komfortstyret från den svarta. Cykeln såg åter ut som en cykel, och jag tror att det var äkta känd glädje och inte bara artighet som gjorde att leendet på min väns läppar blev bredare och bredare:
Visa bilaga 611532

Därefter fick vi ett litet sjunk när blodnivån i koffeinomloppet blev för hög. Men varsin snabb kopp och så var vi igång igen. Vajrar och växeljustering, och sen dags för testtur.

Och det var då som det gick upp för oss att min vän saknade pump, att den pump som jag hade tagit med mig hade fel munstycke och att de ventiladaptrar som jag fingrade på när jag packade för avfärd blev kvar hemma i skogen. Ett oerhört snöpligt klimax på dagen eftersom vädret var perfekt för en testrunda. Men tålamod är en dygd, och detta ger mig om inte annat anledning att komma tillbaka frampå vårsommarkanten på uppföljning när han har gett cykeln några mil. Vi måste ändå prata däck och montera pakethållare och lite annat.

Här är cykeln i all sin majestätsblå prakt efter dagens behandling, håll tillgodo:
Visa bilaga 611527
Ännu en räddning @LWB?

Visa din Miyata!

BxGwLk4.jpg
Väldigt fin bild, den får mig att vilja besöka Skåne! Mer tack snälla!

Hög puls när du insåg att det var ett djur och inte kvist? ?

Vill också ge kudos till samtliga cyklar som faktiskt rullar! 200gs funkar och även så Paul bling och René däck!

Visa din Miyata!
Hög puls när du insåg att det var ett djur och inte kvist? ?
De är så vanliga nu att man stöter på dem lite då och då när man ute, väldigt liten risk att bli attackerad om det inte är ett skadat och trängt djur. Betydligt läskigare ibland när man passerar hagar med kor och tjurar och man märker att de inte viker av utan sluter upp mot en, då ser jag till att hålla mig nära stängslet för att fort kunna ta mig ut.

Visa din Miyata!
En ST tror jag den heter. Ärligt talat inte särskilt, den är väl inte dålig och funkar hyfsat men den andra "hemgjorda" på min Miyata 610 är långt skönare när det blivit tio timmar eller mer i sadeln.
Sadlar är ju verkligen en konstant jakt efter det optimala, åtminstone för mig. Trodde jag hittat rätt, bytte till samma sadel på de flesta cyklar, varpå nya bekymmer uppdagades (efter ett par års flitigt användande, konstigt nog). Min femte Ergon SR köpt av en happyit anländer till mig på måndag - de har fungerat utmärkt i ett par år nu. Kanske dags att börja strula nu mao..?

Det ska sägas att sadlar inte är så kinkigt om man cyklar ett par timmar imho, utan blir bekymmer först när man som @aben (och ibland jag) cyklar heldagar eller åtminstone flera långa dagar i rad. Och för vissa är det aldrig några bekymmer - lyckostar!

Visa din Miyata!
Sadlar är ju verkligen en konstant jakt efter det optimala, åtminstone för mig. Trodde jag hittat rätt, bytte till samma sadel på de flesta cyklar, varpå nya bekymmer uppdagades (efter ett par års flitigt användande, konstigt nog). Min femte Ergon SR köpt av en happyit anländer till mig på måndag - de har fungerat utmärkt i ett par år nu. Kanske dags att börja strula nu mao..?

Det ska sägas att sadlar inte är så kinkigt om man cyklar ett par timmar imho, utan blir bekymmer först när man som @aben (och ibland jag) cyklar heldagar eller åtminstone flera långa dagar i rad. Och för vissa är det aldrig några bekymmer - lyckostar!
Hur pass stabilt håller du (ni, inklusive @aben ) din teknik, och sittställning?

Personligen tycker jag sällan att jag har några större problem med sadlar - jag har ett olika sadlar på alla mina cyklar och här väl egentligen bara stött på någon enstaka som jag inte trivs med under åren.

Nu skall sägas att jag ägnar helgdagar i då av dessa sadlar vilket givetvis spelar in, men frågan är om jag helt enkelt fuskar tillräckligt med sittställning och teknik för att kompensera sadlarna.

(Jag har fått mycket ovett genom åren, från kamrater som ondgjort sig, i dubbel bemärkelse, över att de själva åker på det ena skavsåret efter det andra - och beklagat sig över att jag helt osjälviskt trampar på utan ens ett ordentligt klagomål.)

Visa din Miyata!
Hur pass stabilt håller du (ni, inklusive @aben ) din teknik, och sittställning?

Personligen tycker jag sällan att jag har några större problem med sadlar - jag har ett olika sadlar på alla mina cyklar och här väl egentligen bara stött på någon enstaka som jag inte trivs med under åren.

Nu skall sägas att jag ägnar helgdagar i då av dessa sadlar vilket givetvis spelar in, men frågan är om jag helt enkelt fuskar tillräckligt med sittställning och teknik för att kompensera sadlarna.

(Jag har fått mycket ovett genom åren, från kamrater som ondgjort sig, i dubbel bemärkelse, över att de själva åker på det ena skavsåret efter det andra - och beklagat sig över att jag helt osjälviskt trampar på utan ens ett ordentligt klagomål.)
Hur tung är du? (behöver inte svara) Jag är dels relativt tung, runt åttio kilo plus kläder och sitter med stor belastning på sadeln samt vill ha sadeln ganska högt, sånt kan spela in.

Jag varierar mycket, både fötternas position på pedalerna och armar och händer på styret.

Visa din Miyata!

Det som eventuellt skiljer mig från flera andra i tråden är att jag inte har en enda cykel med distanser under styrstammen, utan sitter i princip i "raceposition" mer eller mindre hela tiden. Från denna position varierar jag vid långcykling med att sitta med armarna på tempopinnar. Detta ställer vissa krav på sadeln, så sadeln behöver funka med framåtlutad eller ännu mer framåtlutad position kan man säga. För min del funkar det inte utan försänkning i mitten av sadeln främst av denna anledning skulle jag tro.

Just gällande sittposition och ståcykling eller annat man kan göra för att inte bli för statisk på cykeln så är detta saker man kan träna upp har jag upplevt. För min del är det uteslutet att sitta för upprätt då min långcykling ofta sker med en hastighet runt omkring 30 km/h och det är inte roligt att ta all den vind man får på sig då om man inte har möjlighet att gömma sig.

Mina sadelpreferenser, både gällande ovanstående men lika mycket pga olika fysiska förutsättningar individer emellan, så är "sadeltips" väldigt svåra att både ge och ta till sig av.?

Visa din Miyata!
Det som eventuellt skiljer mig från flera andra i tråden är att jag inte har en enda cykel med distanser under styrstammen, utan sitter i princip i "raceposition" mer eller mindre hela tiden. Från denna position varierar jag vid långcykling med att sitta med armarna på tempopinnar. Detta ställer vissa krav på sadeln, så sadeln behöver funka med framåtlutad eller ännu mer framåtlutad position kan man säga. För min del funkar det inte utan försänkning i mitten av sadeln främst av denna anledning skulle jag tro.

Just gällande sittposition och ståcykling eller annat man kan göra för att inte bli för statisk på cykeln så är detta saker man kan träna upp har jag upplevt. För min del är det uteslutet att sitta för upprätt då min långcykling ofta sker med en hastighet runt omkring 30 km/h och det är inte roligt att ta all den vind man får på sig då om man inte har möjlighet att gömma sig.

Mina sadelpreferenser, både gällande ovanstående men lika mycket pga olika fysiska förutsättningar individer emellan, så är "sadeltips" väldigt svåra att både ge och ta till sig av.?

Jag sitter heller aldrig särskilt upprätt. Gillar inte det - för mycket luftmotstånd som du så riktigt påpekar. Har hittat ”min” sadelhöjd, modell(er) och vinkel och kan cykla i flera timmar utan problem numera. Annat var det i början..

Visa din Miyata!
Gentlemen,

Nåt enstaka Mixte-bygge har vi väl haft i tråden (@Peth ? @Moses95 ?): vad ska man ha för en pulley-wheel-thingamajix för att fixa en canti-setup på en damtralla? Jag hittar bara överdyra gamla Mafac etc från ze ebay UK och hoppas kunna hitta en bra lösning för min lila Lady-Pig. Det bästa alternativet so far, en retro BMX del från Odyssey:

IMG_20210203_221141.jpg

Problemställningen i bild, med den sista skarpa svängen uppe vid sadelstolpsklämman:

CheckerPig-CPXCL-NittoB135 - 1 (3).jpeg

Det andra alternativet vore chockrosa Magura harlekin, men jag tror det enda kända paret sitter på en skön Miyata i tråden.

Visa din Miyata!
Gentlemen,

Nåt enstaka Mixte-bygge har vi väl haft i tråden (@Peth ? @Moses95 ?): vad ska man ha för en pulley-wheel-thingamajix för att fixa en canti-setup på en damtralla? Jag hittar bara överdyra gamla Mafac etc från ze ebay UK och hoppas kunna hitta en bra lösning för min lila Lady-Pig. Det bästa alternativet so far, en retro BMX del från Odyssey:

Visa bilaga 611761

Problemställningen i bild, med den sista skarpa svängen uppe vid sadelstolpsklämman:

Visa bilaga 611768

Det andra alternativet vore chockrosa Magura harlekin, men jag tror det enda kända paret sitter på en skön Miyata i tråden.
Du kan ha en monarkpulley. Googla Monark 75 år jubileumcykel dam.

Visa din Miyata!
Hemma igen efter den lyckosamma återupplivningen av kompisens SportRunner. Jag är själv mycket nöjd med resultatet, och ännu mer nöjd med att han själv tyckte att det blev så lyckat. I morse åkte även pakethållaren på för att göra cykeln mer vardagscyklingsvänlig, till ägarens stora glädje.

Med hem från kusten följde skrotten av den midnattsblå:

F2BD03EC-AFF8-4D21-9FE8-9195664C29D9.jpeg

Den visade sig tyvärr vara ganska risig i lacken, men förhoppningsvis är ramen som sådan utan några skador:

44BC1966-9364-4A36-BE57-3958D556FCD9.jpeg

Och där lacken ännu är intakt, gud sig förbarme vad snygg den är. Så mörkt blå att den ser ut att vara svart, men när solen lyser på den så glimmar flakelacken till. Wow!

Sen är jag trots allt tveksam till om det verkligen är en Miyata. Sadelstolpen visade sig nämligen vara lös… mycket misstänkt.

Väl hemma slängde jag på ett par original Exage-hjul med renoverade hjullager. Det bådar gott:

31747311-21D0-40B4-8473-3AF9465FECB3.jpeg

Om ramen visar sig vara utan allvarligare skador så blir det dessa hjul, 200CX fram- och bakväxlar från den lila och kanske det olycksaliga mustaschstyret.

Lacken får vara som den är för att inte äventyra vad som återstår av originallacken. Möjligen om jag slipar lack- och rostrent där det är fult och klarlackar för att försegla, men det får bli som det blir när det blir.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Gentlemen,

Visa bilaga 611761

Visa bilaga 611768

Den Mixtemiyata med cantisar som jag fixade till åt syrran hade, ovanför sadelstagsbryggan, en liten ”halvbrygga” avsedd för ett hjul till bromsvajern.
F21350DC-22ED-4A89-AE8A-88A2DB06722C.jpeg

Tillbaka
Topp