Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hahaha men ser inte gaffeln lite skev ut? ? (ett sista försök till sans)
Hahaha!

Ni får låta stackaren vara i fred! ;)
IMG_1824.jpeg

Visa din Miyata!
Tips
Såg i FB inte oftare ser grön Miyata
Verkar som finns Cantileverbroms 28” hjul just områden östergötland
Vem blir lycklig äger grön Miyata? ?
Tror Triple Cross?

Bilagor

• 6BD040B2-8534-4723-A595-25F4929FE41A.png
    6BD040B2-8534-4723-A595-25F4929FE41A.png
    251.8 KB · Besök: 125
  • CFA75842-8919-49F0-871D-994CCD23CC51.png
    CFA75842-8919-49F0-871D-994CCD23CC51.png
    41.8 KB · Besök: 115
  • 041140E5-688B-408B-89EC-20502D2C5E87.jpeg
    041140E5-688B-408B-89EC-20502D2C5E87.jpeg
    67.7 KB · Besök: 118
Visa din Miyata!
Clutch med skärmmonteringen i low rider racket. En tredje infästningspunkt är lösningen för en helt tyst och hållbar framskärm tror jag.

✌?️

Edit: måste supa ner min granne snart så jag kan övertyga honom att sälja sin tusing till mig.

Visa din Miyata!
Ikväll blev det en förlängd cykla-till-grannen-och-köpa-ägg-runda med LWB Jr och den Stora Lila. Istället för 2 km dit och samma 2 km hem så valde vi ”motocrossvägen” hem, dvs ömsom skogsmaskinväg, timmertransportväg och good old grusväg. När vi småningom rullade in på tunet igen hade vi kört 7,5 km vilket torde vara rekord för pojkstackarn. Snart dags att leta riktig cykel till honom… ?

Jag sportade SportRunner:n, och förutom RaceKing-däcken som inte låter sätta sig helt centrerat - det märks bara på slätt underlag men är fruktansvärt irriterande då - så behåller och befäster den sin position som pappas nya älskling.

Modiga killar visar NDS:
2083050B-9324-4B02-A960-5965CA0FB31E.jpeg

Bäst av allt är nog bannemej bromsarna. Dia Compe-cantis, fläskiga moto grips och Kool Stop Salmon-klossar som tillsammans funkar otroligt bra och har en fantastiskt skönt känsla. Som att sätta slipade strängar på basen, y’know. Det både låter bättre och känns skönare. Mmmmmmm!

För att ni ska kunna sova gott i natt och få er välförtjänta skönhetssömn får ni här även drivsidan:
9B2434CF-99CD-4795-A7A2-4B91ADB0B004.jpeg

Om makterna vill (läs ”förutsatt att vi inte drar på oss förkylningar”) så bär det i morgon av till brorsan i Skåne för ett par dagars häng och trivselcykling. Det lär inte bli några långa turer eller håriga snigeltrackstunts, men får jag ett par mil på den lila och en kaffe eller två på någon smakfull krukmakerikaféateljé så är jag nöjd. Norrmännen på yr lovar utmärkt cykelväder:
B069FD9A-7304-4606-8F0F-A7848AD80862.jpeg

Visa din Miyata!
Har en fråga som inte är Miyata-specifik men tror att rätt expertis finns här. Finns det snygga skärmar/pakethållare/front racks/lowriders för cyklar som inte har korrekta fästen?

Visa din Miyata!
Har en fråga som inte är Miyata-specifik men tror att rätt expertis finns här. Finns det snygga skärmar/pakethållare/front racks/lowriders för cyklar som inte har korrekta fästen?
Om det räcker med mindre frampakethållare så finns dels Surly Eight Pack Rack (bra men inte så snyggt) och div. Nitto som fäster antingen i cantifästena (m12) eller med p-klämmor (m18).

Visa din Miyata!
Hur gjorde du baktill? Eller hade du möjligen fästen där från början?
Nere vid kedjestagen fick jag böja till ett metallbeslag jag hade liggandes, funkar helt okej men är väl inte jättesnyggt kanske. Den övre fästpunkten mitt på skärmen fick jag ordna med buntband.

Detta är alltså inte någon fincykel, om det nu skulle undgått någon. Så lite fullösningar gör inget, nästan så de adderar till stilen ?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
2672846b-bd9c-4504-a566-fc05f757c277.jpeg
Screenshot 2023-09-16 at 21.03.54.png

Koga-Miyata TerraRunner från 1989...90 euro, tyvärr tvåa på bollen på den så liten risk att jag får den, säljaren hör av sig imorgon om det skiter sig med den första spekulanten. Det hade varit coolt att ha den, största ramen på den modellen och lila är ju nästan rosa.

Edith: ...å andra sidan får jag trösta mig med att den inte verkar vara en äkta:

Screenshot 2023-09-16 at 21.33.39.png

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Skåneresan blev av, trots milda förkylningstendenser. Cyklingen hittills har varit ytterst beskedlig, men också helt och hållet trivselbetonad.

I förmiddags blev det en asfaltrunda med påhängsmojängen:
BFDB3E0F-2555-4C26-B533-71B4746A135B.jpeg

Liten höjning av styrstammen som gjorde stor skillnad:
DC840877-25CC-4F1A-A292-18F1C55B69F9.jpeg

Jag passade också på att justera framväxeln så att cykeln åter blev 3x. Jag justerade den först för 2x, men så länge alla tre originalklingor ändå sitter där - och jag lär inte slita ut dem så länge jag lever - så kan cykeln lika väl få vara 3x. Enbart positivt såhär långt.

Ikväll blev det sedan en grustur solokvist. Blotta två mil men bland den finaste cykling jag har gjort:
13BC374C-933C-4C65-AF7C-8DD7F0D34967.jpeg

Asfalt är också en slags grus…
762FB7BA-53EC-42AC-AC61-DCE3CC0AD34E.jpeg

…men så värst brant kan jag inte påstå att backen var.

Jag har cyklat i de här krokarna tillräckligt många gånger för att rimligen ha sett de mest uppenbara pärlorna. Ändå spontansnubblade jag över en fantastisk liten snutt ikväll som min ciceron brorsan har undanhållit för mig:
0FAD9028-EAF2-4815-A749-93DE87BF751B.jpeg

Bara någon kilometer, men otroligt fin cykling. Det måste vara den Lila det kommer an på, n’est-ce pas?

A680E331-F035-4F65-A780-132B9D899807.jpeg

Jag fick sådan feeling att jag kostade på mig en helt onödig avstickare till Mölle. Där vältrade sig societeten i sin förment goda smak, men maken till slätstruken endräkt har jag inte sett sen jag betraktade samma klientel på Österlen för ett par veckor sedan. För att skänka dem en smula tröst i gruvbrytningen ställde jag upp den Stora Lila för allmän beskådan i hamnen en stund innan gjorde en rundpall och vände söderut igen.

Som sagt, bara ett par mil men en tur som jag kommer att leva länge på.

303EB453-BFAD-47F8-910D-99253912C898.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Jag fick sådan feeling att jag kostade på mig en helt onödig avstickare till Mölle. Där vältrade sig societeten i sin förment goda smak, men maken till slätstruken endräkt har jag inte sett sen jag betraktade samma klientel på Österlen för ett par veckor sedan. För att skänka dem en smula tröst i gruvbrytningen ställde jag upp den Stora Lila för allmän beskådan i hamnen en stund innan gjorde en rundpall och vände söderut igen.
Kullaberg är fint, om man vänt norrut alltså, både on och off road med cykel. Kul historia från senaste turen dit: Var inne i det påkostade Naturrum invid fyren ute på spetsen av Kullaberg och tittade på utställningen men saknade en karta över djupförhållandena i havet så jag frågade en länsstyrelsens experter som guidade efter ett sjökort. -Tror inte vi har det här, skall fråga min kollega ... vad är ett sjökort för något egentligen?

Men jag var snäll och skrattade inte även om det inte var lätt och förklarade att ett sjökort är som en karta fast över sjöbottnen och den visar hur djupt det är på olika platser.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Kullaberg är fint, om man vänt norrut alltså, både on och off road med cykel. Kul historia från senaste turen dit: Var inne i det påkostade Naturrum invid fyren ute på spetsen av Kullaberg och tittade på utställningen men saknade en karta över djupförhållandena i havet så jag frågade en länsstyrelsens experter som guidade efter ett sjökort. -Tror inte vi har det här, skall fråga min kollega ... vad är ett sjökort för något egentligen?

Men jag var snäll och skrattade inte även om det inte var lätt och förklarade att ett sjökort är som en karta fast över sjöbottnen och den visar hur djupt det är på olika platser.
Häpnadsväckande och sorgligt, men helt rätt hanterat att idka folkbildning. Nu vet experterna även vad ett sjökort är.

Igår touchade jag bara Kullaberg när jag passerade Arild, men är man på stighumör så finns det ju att ta av också. Förhoppningsvis hinns det med en samfälld runda upp på berget innan färden går norrut ikväll.

Visa din Miyata!

Intressant.
Jag var på en 7eleven för några år sen för att köpa porto.

Ungdomen i kassan såg väldigt frågande ut, ända tills en något mer erfaren kollega en bit bort i lokalen sa: ”frimärken, han vill ha frimärken”

Visa din Miyata!
Häpnadsväckande och sorgligt, men helt rätt hanterat att idka folkbildning. Nu vet experterna även vad ett sjökort är.

Igår touchade jag bara Kullaberg när jag passerade Arild, men är man på stighumör så finns det ju att ta av också. Förhoppningsvis hinns det med en samfälld runda upp på berget innan färden går norrut ikväll.
Hon var nog mest kunnig på fåglar tror jag så kanske inte så konstigt att hon inte visste, mest egentligen att de som ansvarar för Naturrum och dess innehåll inte tar med en så viktig sak som hur djupförhållandena ser ut runt berget. Fast det är lika på andra Naturrum, mer konstutställning än fakta.

Ser ut som ni får kanonväder även idag :)

Visa din Miyata!
Hon var nog mest kunnig på fåglar tror jag så kanske inte så konstigt att hon inte visste, mest egentligen att de som ansvarar för Naturrum och dess innehåll inte tar med en så viktig sak som hur djupförhållandena ser ut runt berget. Fast det är lika på andra Naturrum, mer konstutställning än fakta.

Ser ut som ni får kanonväder även idag :)

Men hallå, var är din byggtråd på din nya??

Visa din Miyata!
Clutch med skärmmonteringen i low rider racket. En tredje infästningspunkt är lösningen för en helt tyst och hållbar framskärm tror jag.

✌?️
För långa skärmar i alu så är det bra med en tredje fästpunkt. Jag kör fäste i rack på mina cyklar med långa skärmar.
IMG_0485.jpeg

Korta skärmar och skärmar i rostfritt behöver ofta ingen tredje fästpunkt.

Visa din Miyata!
Ytterligare några bilder från helgen, med anonymisering i LWB Jr:s favoritfärg vilken som av en händelse är Miyatamajestätsblå.

Downtown Höganäs:
B5B2B46A-58B7-4451-ADCB-899D3D970826.jpeg

Slit och släp upp på berget:
7A3FB0AA-F61F-4FE3-837C-0D212447C571.jpeg

Snart uppe på toppen:
91AE08EB-37FC-4E25-89D5-CF7605D7B223.jpeg

Därifrån hade jag hoppats att vi båda skulle få njuta av en skön utförslöpa, var och en på eget rull. Men vi hade visst glömt DH-chopsen hemma idag, så Jr vägrade cykla med mindre än att jag kopplade ihop oss igen. Men det gick det också. Bra skit på Kullaberg.

Visa din Miyata!
I runda slängar 72 mil enkel väg är det nog så får försöka smyga in hämtning i en väl planerad semester om ingen råkar ha vägarna förbi @LWB med destination Stockholm/Uppsala/Arvika där jag har några kurirer för vidare transport norrut ?
Ifall det skulle underlätta logistiken så åker jag regelbundet mellan Stockholm och Bollnäs. Ibland till och med så långt norrut som till Ljusdal.

Tillbaka
Topp