Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hallå hallå. Hallå.

Hitchen på en traktor är en dragkrok, fast utan kula som på en bil. Vi kommer dit. Fast ändå inte.

Dagen inleddes med att stolpen borrades så att jag kunde få ett schackel på plats.

Visa bilaga 662637

Med det gjort spändes cykeln upp mellan traktor och bil. Som synes dock inte i hitchen utan framifrån.

Visa bilaga 662638

Det sägs att det inte finns några lyckliga skilsmässor.

Visa bilaga 662639

Det stämmer inte:

Visa bilaga 662640

Lite spänn på grejerna och sen bara ett litet juck på stolpen så delade de på sig. Stor succé och fest i Kapernaum. I jämförelse är den brustna m5:an ett litet bekymmer.

Här är 16,5:an ihop med en 18,5:a och en 22,5:a. Inte helt enkelt att illustrera med vidvinkeln i mobilen, men notera skillnaderna i höjd och de relativa likheterna i längd.

Visa bilaga 662641

Största och minsta ihop:
Visa bilaga 662642

Peace out gott folk.
Jag brukar hävda att deltidsdtyrkan här på bygden bygger på lika delar vuxna människor som verkligen tycker om att hjälpa andra och vuxna människor med barnasinnet och vurmen för coola leksaker intakt.

Du är välkommen alla dagar i veckan. ?

Visa din Miyata!
135:an var ju "uppföljaren" åtminstone, men kan inte mina veterantraktorer så bra. 30:an ska man akta sig för, medan en BM430 är the shit och har legat jättehögt i pris senaste åren.

Det är inte utan att man funderar på att skaffa en 135:a igen så man kan sätta potatis osv. Våra traktorer idag är stora som hus och har däck som är bredare än vad en Miyata är lång...
Ja, uppföljare var nog ordet jag sökte. Är det 30:an som finns i bensinversion möjligen? Har inte heller nån superkoll men har ju kört några från den tiden.
Gört! De är ju väldigt små och smidiga ?

Visa din Miyata!
Du vinner i varje fall tävlingen: flest handpositioner på rakt styre ;) ?
Cykeln jag parkerade bredvid nyss håller inte med
IMG_6371.jpeg

Visa din Miyata!
Fortsätter på spåret om Miyatas rör och varför deras ramar är så bra med två tvärsnitt från underröret till en Triple Cross. Övre delen av diagonalröret utsätts för stora påfrestningar och det är inte ovanligt att en ram går av här. Bilderna visar hur Miyata kraftigt förstärkt röret här, mätte godstjockleken på diagonalröret till 1,3 mm (!) uppe vid styrröret och 0,8 mm nedanför fästena till växelreglagen/vajerstoppen. Har aldrig sett någon annan tillverkare göra så men Miyata kunde för att de som enda cykelmärke tillverkade rören själva.

(Notera också att de skippat splinesen här, vilket har sina fördelar ur hållfasthetsynpunkt det också)

53294195179_ffdaa55b42_o_d.jpg

53292947432_3c3699079a_o_d.jpg

Tror bero på lite tjock vid vajrarstoppet pga hålet till ram växel utan hålet då extra tunnare ?

Visa din Miyata!
God morgon kamrater,
Jag har delat denna förr men gör det gärna igen:

Mycket och många intressanta resonemang, och trots att jag anser mig vara vass på engelska så är det en så pass stadig bit att jag hör nya grejer och gör nya reflektioner varje gång jag lyssnar på den.

Det är inte lika enkelt att komma på allmängiltiga lösningar som det är att hålla med om problembeskrivningen, men det väcker onekligen många tankar. Lyssna, njut och låt er förskräcklas [sic].

IMG_2626.jpeg

Visa din Miyata!
Koga-Miyata-Tiebreaker-StrippedCrank - 1.jpeg
Koga-Miyata-Tiebreaker-StrippedCrank - 1 (1).jpeg

Med facit på hand borde jag ha låtit bli att röra den där veven...

Ja, så kan det gå, inget fel från min sida den här gången, möjligtvis har de dragit den för långt eller så har tiden gjort sitt...allt har varit tiptop på min TieBreaker så jag är lite förvånad över att strippa veven. Nåväl, bara ta nya tag, det var bara en LX och jag har ett gäng vevar att ta från.

Apropå nya tag, den kosmiska balansen kanske nu tippar åt mitt håll, jag ska och kolla på den här imorgon:

KogaMiyata-WorldTraveller - 1.jpeg

En WorldTraveller i 60 cm, precis vad jag har letat efter för att bygga en snabbare pendlare.

Tillbaka
Topp