Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Är det rimligt att man köper en Miyata för 1000:- tänker att man bara ska justera lite växlar och sedan cykla.

För att 2 dagar senare klicka hem prylar för 3500:-

Jag jag tror jag har problem.

Men jag skyller på alla i denna gruppen
Nej. Det är förstås helt orimligt. Egentligen.

Orimlig is my middle name. Jag tror att jag talar för de flesta här inne.

- Hej, jag heter Eric och jag är cyklist.
- (Alla i kör i tråden:) Hej Eric!

You go girl!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Är det rimligt att man köper en Miyata för 1000:- tänker att man bara ska justera lite växlar och sedan cykla.

För att 2 dagar senare klicka hem prylar för 3500:-

Jag jag tror jag har problem.

Men jag skyller på alla i denna gruppen
Knepet är att man ska köpa saker och sen lägga dom i "bra att ha lådan" ett tag så man kan rättfärdiga att man "ändå har nästan allt jag behöver för bygget sen tidigare" när man väl börjar ett nytt projekt.

T.ex
Edit2: Swishade PRECIS för ett XT-reglage från K&S för jag ska bygga en cykel med 1x10-drivlina!😂
Haha, då han du före mig med två minuter på reglaget!

Själv köpte jag precis två par pedaler och har ett excelark för att inte glömma bort något bygge...

Visa din Miyata!
I Väst!🐣
Lite småmysmek innan gästerna kommer.
Greg sadel med Tune strong stolpe 400mm och kolfiber fäste.
Funkar nog fint till Kolramen🤩

IMG_3134.webp

Visa din Miyata!
Någon som har en uppsättning crossride att sälja? De jag skulle köpa hann någon före.

Eller andra alternativ som funkar med 9 delat till ok pris. Gillar utseendet på crossride

Visa din Miyata!
Blev fixa backväxel bytte till venture och ny kjedja. Men venture har ett fel fjäder i fäst örat är för hård blev borra ett 2 mm nytt hål 3 mm bort i brickan slack för vrid fjädern. Hade kunnat korta flärpen mothåll men valde borra blev vinkel rätta arbetes fungera komplettera med shims bricka 9.1 mm hål och 0.7 millimeter tjockt bricka. Finns på kullager punkt se eller googlade. Bara vinklar verkar rätt fungerar annars. Blev fetta in och locktait juster skruvar H och L så inte riktigt ersattes rakt av utan att modifiera för att ersätta en Shimano 200GS. Och fram prova jag klick reglaget Sti för 300Lx men för att den inte skall hoppa över stora till lilla trycker upp fult ut tar om håll inne trycker samtidigt lilla då ramlar den ner på mellan fram lite teknik märks var större spak hamnar vid om tag. Gör jag lite annorlunda blir det att den hoppar över mellan till minsta drev fram.

Har tittat på stål cykel annars av nyare med gamla geometriska former.
skäpshult. Kronan. Stålhästen. Otis. För utom renovering gammalt stål ram ny går ju inner vaxa går också på gamla men är ju tunna rör lätt vikt se att inte rost tagit för mycket på begagnade invändigt.
1000000276.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
1000000275.webp
1000000240.webp

Blev senare kompletterande shims bricka 9 mm fila in till 9.1 mm och 0.7 tjockt röd punkt mellan skruv och mothåll bricka gjorde fel lite grann 5 mm bort för slack sedan 2.5mm blev fjäder lite stark fick bock i andra ände så exakt ca 3 mm då blev rätt fjäder spänst. Prova man inte lär man inte komma framåt.
Så var faktiskt bra för vara plåt pressad och plast bak växel men helt utan fett så plockar i sär fetta upp.
Fick flytta där fästöra fjädern sticker upp blev borra 3 mm hitom röda punkt effter testa ett 2 mm borr hål för stark i vrid blir som till 40 back drev orginal då och nu lirar den med 30 med mindre spänst i fjäder.😇
1000000278.webp
Finska fynd litium fett förstärk kom med senker och DHL paket till utlämning butik så blir smörja alla lager och reglage funkar året runt.
Blev en schims bricka också mot förstöra skruv 9.1x0.7 och mothåll fjäder bricka märker att nya kjedja är mycket flexibla inte tendens till av hopp med bakåt trampa på alla växlar så jag måste nog gå i genom gamla kjedja med kedje brytare och glesa länkar och skarv länken den nya är nog böja och dela med vidgande pryl för få i sär slotted link är ju lite annorlunda än nypa i hop typ.😇
1000000279.webp

Bilagor

• IMG_20250421_105647141.webp
    IMG_20250421_105647141.webp
    394.5 KB · Besök: 37
  • IMG_20250421_103107107.webp
    IMG_20250421_103107107.webp
    502.6 KB · Besök: 34
  • IMG_20250421_101931307_HDR.webp
    IMG_20250421_101931307_HDR.webp
    143.6 KB · Besök: 33
  • IMG_20250421_101904640.webp
    IMG_20250421_101904640.webp
    421.4 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Dag 6 i presentation av mina Miyata. Denna Terrarunner köpte min fru ny, 1997, tror jag. Hon har cyklat året runt på den i 25 år och sista åren har den varit dotterns vintercykel. Det är enda cykeln som lämnats in till cykelverkstad för helrenovering (5 år sedan): nya reglage, vevlager, vevparti, växel förare med mera. Tyvärr satte de på riktigt skräp visade det sig :(
Har någon bakhjul och vevparti/klingor till salu? Jag kan tänka mig att rädda kvar den pga historik och grym ram.

Bilagor

• IMG_20250415_093710.webp
    IMG_20250415_093710.webp
    339.9 KB · Besök: 62
  • IMG_20250415_093656.webp
    IMG_20250415_093656.webp
    913.6 KB · Besök: 64
  • IMG_20250415_093800.webp
    IMG_20250415_093800.webp
    431.5 KB · Besök: 67
  • IMG_20250415_093744.webp
    IMG_20250415_093744.webp
    513.9 KB · Besök: 61
  • IMG_20250415_093724.webp
    IMG_20250415_093724.webp
    359 KB · Besök: 68
Visa din Miyata!
Dag 6 i presentation av mina Miyata. Denna Terrarunner köpte min fru ny, 1997, tror jag. Hon har cyklat året runt på den i 25 år och sista åren har den varit dotterns vintercykel. Det är enda cykeln som lämnats in till cykelverkstad för helrenovering (5 år sedan): nya reglage, vevlager, vevparti, växel förare med mera. Tyvärr satte de på riktigt skräp visade det sig :(
Har någon bakhjul och vevparti/klingor till salu? Jag kan tänka mig att rädda kvar den pga historik och grym ram.
En -94, riktigt fin ram faktiskt! Även Alu i baktringeln på denna version.
Byggde en likadan till min son för många årsedan och det var den som inspirerade mig till det som senare blev denna tråden.
Bevara den!
IMG_3146.webp

Visa din Miyata!
Någon som vet hur jag kan få tag i en liknande styrstam som denna? Antingen i silver eller helst svart. Går bra med en ny modern med. Älskar utseendet på den
Tror att jag har den översta kvar i någon gömma. Lite osäker på styrdiameter dock. Hojta om det är intressant så kollar jag när jag är hemma nästa gång!

Bilagor

• 20230627_122558.webp
    20230627_122558.webp
    265 KB · Besök: 45
Visa din Miyata!
Varför har du undanhållit oss den sjukt fina Terran?🤩
Du vet hur det blir när man får hem nåt. Man börjar direkt fundera på vilka delar som ska bytas eller hur man kan ändra designen. Men nöjde mig med att sno original hjulen från Ridgerunnern än så länge. Ska byta däcken då jag aldrig varit nöjd med dessa lite väl smala. De känns lite "döa" så ska sätta på nåt roligare.

Visa din Miyata!
Fick feeling - inspirerad av @LWB - och snörade styrlindan på den ryska tusingen. Känns tajt och bra, men nu när jag skulle ytbehandla det så har jag bara nån variant på ”kvistlack för inomhusbruk”, ingen riktig shellack. Eller är det same same?
IMG_1316.webp

Visa din Miyata!
Du vet hur det blir när man får hem nåt. Man börjar direkt fundera på vilka delar som ska bytas eller hur man kan ändra designen. Men nöjde mig med att sno original hjulen från Ridgerunnern än så länge. Ska byta däcken då jag aldrig varit nöjd med dessa lite väl smala. De känns lite "döa" så ska sätta på nåt roligare.
Jo jag vet precis hur det är, och den ständiga visualiseringen med andra komponenter.
Just nu ligger Elevation Kolet i gästsängen då garaget är fullt. Lätt att gå förbi och fundera på hur delar skall passa in då😎
Vad skall du byta till för däck?

Visa din Miyata!
Fick feeling - inspirerad av @LWB - och snörade styrlindan på den ryska tusingen. Känns tajt och bra, men nu när jag skulle ytbehandla det så har jag bara nån variant på ”kvistlack för inomhusbruk”, ingen riktig shellack. Eller är det same same?
Visa bilaga 763973
Följ the feeling!
Det är förmodligen inte samma som schellack. Risken är att det inte är lika vattentåligt, men även schellack behöver bättras på med jämna mellanrum. Testa och se!

Visa din Miyata!
Följ the feeling!
Det är förmodligen inte samma som schellack. Risken är att det inte är lika vattentåligt, men även schellack behöver bättras på med jämna mellanrum. Testa och se!
Jag testar och återkommer. Lär bli svårt att hitta riktig fin-shellack i butik närmaste dygnen och ledighets-frustrationen är stor.

Visa din Miyata!
Jo jag vet precis hur det är, och den ständiga visualiseringen med andra komponenter.
Just nu ligger Elevation Kolet i gästsängen då garaget är fullt. Lätt att gå förbi och fundera på hur delar skall passa in då😎
Vad skall du byta till för däck?
Haha.
Jag har en ram under sängen i gästrum/kontorsrummet här hemma.

Sneglar lite på Maxxis Dth och Goodyear Wingfoot däck. Mest för utseendets skull.
Men kan mycket väl bli nåt mer grovmönstrat också.

Visa din Miyata!
Dag 7, sista Miyatan att visa: en Ridge runner team! Jag köpte den till min fru i morsdagspresent eftersom hennes kära Terrarunner höll på att ge upp. Tyvärr fick jag inte ihop växelreglaget igen när jag skulle serva det, så nu sitter det andra prylar på styret. Ni har nog förstått att hela familjen dragits med i den härliga Miyata-vågen, så det blir säkert ytterligare cyklar med tiden :)

Bilagor

• IMG_20250415_093408.webp
    IMG_20250415_093408.webp
    905.7 KB · Besök: 67
  • IMG_20250415_093216.webp
    IMG_20250415_093216.webp
    383.7 KB · Besök: 64
  • IMG_20250415_093517.webp
    IMG_20250415_093517.webp
    622.4 KB · Besök: 64
  • IMG_20250415_092936.webp
    IMG_20250415_092936.webp
    836.6 KB · Besök: 64
  • IMG_20250415_093048.webp
    IMG_20250415_093048.webp
    395.9 KB · Besök: 59
Visa din Miyata!
Dag 7, sista Miyatan att visa: en Ridge runner team! Jag köpte den till min fru i morsdagspresent eftersom hennes kära Terrarunner höll på att ge upp. Tyvärr fick jag inte ihop växelreglaget igen när jag skulle serva det, så nu sitter det andra prylar på styret. Ni har nog förstått att hela familjen dragits med i den härliga Miyata-vågen, så det blir säkert ytterligare cyklar med tiden :)
Det var ingen nådig uppställning du hade🤩
Mycket fin RR också 👍🏻
Kul att få se dem och lite historia bakom.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 763973
Snyggt!

Men som @LWB precis sade, modern kvistlack och shellac är helt olika saker. Shellac är väl gjort på löss, visst är det så?

Visa din Miyata!
Min Terrarunner har fått flång nytt (fast gammalt) vevparti.
IMG_5788.webp

Saknar dammkåpor, men det går ju att fixa. Sen var medföljande vevlager av italiensk modell och axeln som behövs är självklart både jättelång och asymmetrisk vilket man ju inte har liggandes. Så det blev till att använda den italienska axeln till ett par begagnade Shimano-koppar.

Visa din Miyata!
Min Terrarunner har fått flång nytt (fast gammalt) vevparti.
Visa bilaga 764106
Saknar dammkåpor, men det går ju att fixa. Sen var medföljande vevlager av italiensk modell och axeln som behövs är självklart både jättelång och asymmetrisk vilket man ju inte har liggandes. Så det blev till att använda den italienska axeln till ett par begagnade Shimano-koppar.
Skit va snyggt🤩

Visa din Miyata!

Bilagor

• Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 05.webp
    Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 05.webp
    518.7 KB · Besök: 105
  • Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 04.webp
    Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 04.webp
    555 KB · Besök: 108
  • Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 03.webp
    Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 03.webp
    611.5 KB · Besök: 99
  • Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 02.webp
    Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 02.webp
    465.1 KB · Besök: 100
  • Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 01.webp
    Miyata Ridge Runner drop bar refurb Eddy Merckx edition by Rob Conens 01.webp
    428.6 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Dagens Eko från Göteborg!

Det blev 5.5km runt ängården (promenad) med fru Edfeldt.
Väl hemkommen och utfodrad tog jag mig an utsättningen av robotgräsklipparen.
Det blev lite mulet då jag märkte att cabben dräller olja när jag backade ut för att komma åt grejerna. Känns dyrt och bra nu lagom till flytten.
Som plåster på det såret meckade jag lite hoj.

Valleyn fick luft i däcken efter vinterns sömn och även flitsadel på silverpinne. Som extra kläm drog jag på ett par gamla SPD också.

Rotade fram ett par gamla Continental och efter lite däckglans fick dem pryda de nya hjulen som skall sitta på kolet

Imorgon jobbar vi igen.. bara så ni vet!🤩

IMG_3166.webp

IMG_3165.webp
IMG_3163.webp
IMG_3169.webp
IMG_3170.webp

Visa din Miyata!
Köpte detta Vevparti till min valley runner. Vevlagret som sitter nu vill jag byta ut. Vad ska jag köpa för axellängd? Ska jag köra samma som jag har idag eller får jag bättre kedjelinje med någon annan?

Tänker mig. Ett bb-un300 förresten

1000004046.webp

Tillbaka
Topp