Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har bara ett råd @ostrand. Bli inte som jag. Sluta medan tid är.
När man har uppnått ett innehav av ett visst antal cyklar märks det inte lika mycket när man plussar på ytterligare en. Procentuellt sett är det ju bara en ökning med 10% från 10 > 11 medan det är 33% om man går från 3 > 4. Så det är ju inte lika illa att skaffa en eller två till.

Visa din Miyata!
När man har uppnått ett innehav av ett visst antal cyklar märks det inte lika mycket när man plussar på ytterligare en. Procentuellt sett är det ju bara en ökning med 10% från 10 > 11 medan det är 33% om man går från 3 > 4. Så det är ju inte lika illa att skaffa en eller två till.
Så jäkla rätt! Vi måste applicera ett matematiskt tankesätt kring vårt cykelhoardandesamlande.

Visa din Miyata!
Tips i FB röd One Ten tror 59” Sthlm

Bilagor

• 1515F35E-57B8-47EC-8098-F85DF6FF44A5.webp
    1515F35E-57B8-47EC-8098-F85DF6FF44A5.webp
    266.6 KB · Besök: 62
Visa din Miyata!

Bilagor

• BB1D02D1-7084-4BEE-A00C-DE268231EE9D.webp
    BB1D02D1-7084-4BEE-A00C-DE268231EE9D.webp
    1.2 MB · Besök: 76
  • 035F2E6A-659B-434E-BB3A-018940C9B138.webp
    035F2E6A-659B-434E-BB3A-018940C9B138.webp
    286.7 KB · Besök: 69
  • 17FBBC20-1B43-4B52-8D6B-0CF2C9D60630.webp
    17FBBC20-1B43-4B52-8D6B-0CF2C9D60630.webp
    250.2 KB · Besök: 69
  • 42ADE2A7-D8F2-4BA4-A043-D22F6B7C6B04.webp
    42ADE2A7-D8F2-4BA4-A043-D22F6B7C6B04.webp
    1.3 MB · Besök: 78
Visa din Miyata!
Words are very unnecessary
They can only do harm

Nej men lite bilder då:

Bilagor

• 20250518_192420.webp
    20250518_192420.webp
    132.2 KB · Besök: 92
  • 20250518_191200.webp
    20250518_191200.webp
    309.3 KB · Besök: 69
  • 20250518_191207.webp
    20250518_191207.webp
    292.2 KB · Besök: 74
  • 20250518_191629.webp
    20250518_191629.webp
    186 KB · Besök: 70
  • 20250518_191637.webp
    20250518_191637.webp
    286.2 KB · Besök: 81
  • 20250518_191936.webp
    20250518_191936.webp
    249.6 KB · Besök: 73
  • 20250518_191957.webp
    20250518_191957.webp
    257.4 KB · Besök: 77
  • 20250518_192219.webp
    20250518_192219.webp
    267 KB · Besök: 79
  • 20250518_192226.webp
    20250518_192226.webp
    452.7 KB · Besök: 92
  • 20250518_192258.webp
    20250518_192258.webp
    700.9 KB · Besök: 95
Visa din Miyata!
Jag har tyvärr en fundering kring fortfarande fast sadelstolpe..
Jag har kämpat på under lång tid med att spraya in rostlösare och gått på den med framförallt polygrip för att försöka rubba den utan att lyckas. Men det märkliga är att den rör sig nedåt om jag slår ett rejält slag med hammare. Då borde det inte krävas så mycket mer för att kunna lirka upp den? Kanske har jag för veka verktyg helt enkelt? Jag tror inte jag kommer testa lut för jag bor i lägenhet osv. Alternativet är väl då att såga upp den inifrån, jag har en bågfil liggandes så det är rätt lätt att testa. Eller om jag då ska försöka hitta ett kraftigare verktyg. Bor i Stockholm och cykelkök Solna kostar 300 och har antagligen resurserna. Vad tror ni, är jag nära att nå fram utan sågning? Hur hade ni gått vidare? Sadelstolpen är illa åtgången så den ska bytas oavsett.

Visa din Miyata!
Jag har kämpat på under lång tid med att spraya in rostlösare och gått på den med framförallt polygrip för att försöka rubba den utan att lyckas. Men det märkliga är att den rör sig nedåt om jag slår ett rejält slag med hammare. Då borde det inte krävas så mycket mer för att kunna lirka upp den? Kanske har jag för veka verktyg helt enkelt? Jag tror inte jag kommer testa lut för jag bor i lägenhet osv. Alternativet är väl då att såga upp den inifrån, jag har en bågfil liggandes så det är rätt lätt att testa. Eller om jag då ska försöka hitta ett kraftigare verktyg. Bor i Stockholm och cykelkök Solna kostar 300 och har antagligen resurserna. Vad tror ni, är jag nära att nå fram utan sågning? Hur hade ni gått vidare? Sadelstolpen är illa åtgången så den ska bytas oavsett.
Du har hamnat i rätt tråd, iallafall.... ;)

Visa din Miyata!
Om den rör sig så är du nära att få loss den, men en vanlig polygrip har inte mycket till hävarm att tala på. Verktyg med lång hävarm (gärna upp mot en meter) eller hellre ett skruvstycke som sitter stadigt att fästa sadelstolpen i och vrida med hjälp av ramen borde fungera.

Visa din Miyata!
Om den rör sig så är du nära att få loss den, men en vanlig polygrip har inte mycket till hävarm att tala på. Verktyg med lång hävarm (gärna upp mot en meter) eller hellre ett skruvstycke som sitter stadigt att fästa sadelstolpen i och vrida med hjälp av ramen borde fungera.
Eller en rejäl stor rörtång. Det kan vara smart också att stoppa i ett järnrör eller massiv stång inuti stolpen så minskar man risken att man klämmer ihop stolpen så mycket att den smulas sönder.

Visa din Miyata!
Du är bland bröder. Välkommen hit ned.

Om den rör sig runt och tom. nedåt med visst våld så är den lös och du går en ljus framtid till mötes. Sätt dig ned med en kopp gott kaffe, lägg undan alla verktyg för en stund och gläds över att det värsta är över. Risken om du går vidare med för mycket våld (såg, rörtång, hävarm mm) är klassikern ”operationen lyckades men patienten dog” som jag har hänvisat till tidigare i dessa sammanhang. Eftersom stolpen rör sig så är det viktiga redan klart.

Det som behövs nu är något sätt att få kraft på stolpen ut ur ramen. När jag har lyckats med det så har det varit förvånansvärt enkelt att få loss eländet.

Såhär gjorde jag:
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4390493

Notera att jag inte drog med traktorn utan endast hade den som fast förankring. Dragkraften kom från ett spännband som jag tajtade lite lagom men inte brutalhårt. Motsvarande ankare kan du skapa med ex. två bilar, mellan två träd eller lyktstolpar av grövre kaliber. Med spänn på grejerna så behövdes i fallet ovan bara ett litet knix på stolpen så släppte alltihop.

Lycka till!

Visa din Miyata!
Tack för alla svar! Rörtång har jag inte lyckats få att fastna, den glider runt på stolpen till skillnad från polygripen där underkäken gräver sig in i metallen tillräckligt för att sitta fast.
Stolpen kan bara röra sig nedåt och inte runt, lite märkligt. Så har det varit från början faktiskt. Kanske ändå värt att testa försiktigt med ett skruvstycke om den får fäste, jag har en i grannskapet jag kan "låna".
LWBs upplägg är väldigt imponerande och lyktstolpar finns såklart nära, men jag hade behövt köpa grovt spännband till det.
Ingen verkar förespråka sågning från insidan, jag tycker det verkar rätt skonsamt ändå? Så länge man märker när aluminiumet är slut och stålet tar vid..

Visa din Miyata!
Tack för alla svar! Rörtång har jag inte lyckats få att fastna, den glider runt på stolpen till skillnad från polygripen där underkäken gräver sig in i metallen tillräckligt för att sitta fast.
Stolpen kan bara röra sig nedåt och inte runt, lite märkligt. Så har det varit från början faktiskt. Kanske ändå värt att testa försiktigt med ett skruvstycke om den får fäste, jag har en i grannskapet jag kan "låna".
LWBs upplägg är väldigt imponerande och lyktstolpar finns såklart nära, men jag hade behövt köpa grovt spännband till det.
Ingen verkar förespråka sågning från insidan, jag tycker det verkar rätt skonsamt ändå? Så länge man märker när aluminiumet är slut och stålet tar vid..
Jag tror många med mig har prövat att såga, är det så att stolpen är lång är det ett jävla slitjobb utan säker garanti i min bok.

Visa din Miyata!
Du är bland bröder. Välkommen hit ned.

Om den rör sig runt och tom. nedåt med visst våld så är den lös och du går en ljus framtid till mötes. Sätt dig ned med en kopp gott kaffe, lägg undan alla verktyg för en stund och gläds över att det värsta är över. Risken om du går vidare med för mycket våld (såg, rörtång, hävarm mm) är klassikern ”operationen lyckades men patienten dog” som jag har hänvisat till tidigare i dessa sammanhang. Eftersom stolpen rör sig så är det viktiga redan klart.

Det som behövs nu är något sätt att få kraft på stolpen ut ur ramen. När jag har lyckats med det så har det varit förvånansvärt enkelt att få loss eländet.

Såhär gjorde jag:
https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4390493

Notera att jag inte drog med traktorn utan endast hade den som fast förankring. Dragkraften kom från ett spännband som jag tajtade lite lagom men inte brutalhårt. Motsvarande ankare kan du skapa med ex. två bilar, mellan två träd eller lyktstolpar av grövre kaliber. Med spänn på grejerna så behövdes i fallet ovan bara ett litet knix på stolpen så släppte alltihop.

Lycka till!
Bara inte ramen eller stolpen far iväg och träffar någonting dyrt, t ex en bilruta, när spänningen släpper.

Visa din Miyata!
Bara inte ramen eller stolpen far iväg och träffar någonting dyrt, t ex en bilruta, när spänningen släpper.
Vid min operation så var det bara en liten ”fjupp” och så låg delarna var för sig på backen. Men då gick som sagt stolpen runt men jag kunde inte för mitt liv få den att röra sig ut ur ramen.

Här sitter man med ärmen uppkavlad, redo för nästa titansil. Så @ostrand var det inte alltför länge sedan du la upp uppdateringar på Hojen?
Underbara sjukdom, måtte den sprida sig!

Fick precis beröm för min Miyata på lokala Konsum-butiken och då har jag bara en enkel One-100 som jag pendlar på.
Så lätt och fin sa konsumkvinnann!
Konsumkvinnan… 😍
Har du någon bild på lätthundringen?

Visa din Miyata!
Fan, rakstyre åkte på.. älskar rakstyre!
Hade inte tid med detta men det drog så….

Visa bilaga 769977
En terra Runner dekal ser on/off men det där är väl terra runner nå snygg i alla fall.
Själv är läder olja och läder fett från slöjd detaljer på paket utlämning att hämta ut och tradera sadel på ingång till paket utlämning hämta upp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp