Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
😍
The story of my life.

Edit:
Bilden Àr frÄn en tur med familjen pÄ SjÊllands odde igÄr, och fastÀn jag visste att Danmark inte var sÄ alldeles kattskit för cykling sÄ klockar nog den hÀr turen in som en av de finaste jag har gjort.

Om den var extrem pÄ nÄgot vis sÄ fÄr det nog sÀgas vara att den var extremt trevlig. Huvudsakligen grus och stig men Àven lite cykelvÀg, danska samhÀllen och slÀp-a-bike lÀngs stranden.

Grus ska man akta sig för. Varning vid avtramp frÄn Klint:
Visa bilaga 786680

Se bara hur illa det kan gÄ:
Visa bilaga 786681

Ganska snart övergick tack och lov den förfÀrliga grusvÀgen i klapperstensstrand. KaraktÀrsdanande att slÀpa cykel över, men utsikterna att hitta bÀrnsten efter stormen Floris vÀgde i viss mÄn upp:
Visa bilaga 786642

FastÀn jag hade den mesta vikten pÄ min cykel, med ombyte, lÄs, vatten och gud vet allt, sÄ vann ÀndÄ mina (nedan bespottade) dÀck pÄ sin bredd över de övrigas relativt smala dÀck.

Innan nÄgon bröt samman sÄ blev stigen ovanför stranden Äter cyklingsbar. Och inte bara det utan dang near njutbar skulle jag sÀga. Om inte det hÀr Àr propagandacykling sÄ vet jag inte vad som skulle vara det:
Visa bilaga 786682

Efter ett par mil i motvind gjorde Jr. plötsligt tummen upp. PĂ„ frĂ„gan vad det betydde sĂ„ svarade han ”att det gĂ„r bra, och att det Ă€r roligt”. Fadern mycket nöjd.

DÀrefter blev det fish n chips och glass i Havnbyen samt beskÄdande av en Volvo-valp och en sugga pÄ pallbockar innan ÄterfÀrden antrÀddes.

Grova ekplank hos skeppsbyggaren i Havnbyen (aka. En övning i att se bortom Miyatan, för en gÄngs skull):
Visa bilaga 786644

ÅterfĂ€rd i relativ medvind:
Visa bilaga 786683

Fortsatt friska ben. VĂ€gen slutar i himlen:
Visa bilaga 786687

och vĂ€l dĂ€r uppe fĂ„r man lov att knĂ€ppa upp skjortan för att visa danskarna hur en riktig cyklist ser ut (och kanske ocksĂ„ för att svalka sig):
Visa bilaga 786685

Freddie Freeloader, det Àr hÀr han hÄlls:
Visa bilaga 786686

Vapnet för dagen var, som vana missbrukare förstĂ„s har listat ut, Skogsorkestern, en 20,5” (0,5207 m) SportRunner som valdes frĂ€mst för att jag hellre har den Ă€n nĂ„got av mina flĂ„dbyggen hĂ€ngande bakpĂ„ bilen i en vecka. Inte fullt lika bekvĂ€m som mina 22,5:or (0,5715 m), men den skĂ€ms verkligen inte för sig för den sakens skull. Jag Ă€r förstĂ„s partisk och förvriden, men jĂ€mfört med de glĂ€djande mĂ„nga touringcyklar som syns hĂ€r i Danmark, dĂ€ribland en Koga Miyata World Traveller hĂ€ngande bakpĂ„ en nederlĂ€ndsk husbil, sĂ„ hade jag valt en lĂ€mpligt kittad ATB-stĂ„lis för vilken lĂ„ngtur som helst. Skönt dock att mina skruvade preferenser inte Ă€r nĂ„gon annans lag.

3x7 med gammal fin Deore/DX inkl. de fantastiska MT62 (63?) tummisarna och de likaledes fantastiska bromshandtagen. En toppgrupp som ger en tuppgrop att dö för:

Visa bilaga 786638

NDS, det nya svarta:
Visa bilaga 786645

Original hjul och, dessvÀrre, original Avocet-limpa. DÀcken, onödigt grova Conti Trail King/Mountain King, gör ingen mÀnniska glad förutom möjligen dÄ pÄ en klapperstensstrand, men jag valde dem för att jag sÄg nÄgon tipsa om att den danska flintan gÀrna Àter sig igenom klenare dÀck. Om det stÀmmer vete far, men med 7,5 Är LWB Jr. i laget sÄ var farterna beskedliga och dÀrmed gjorde det inte sÄ mycket att dÀcken var tröga.

Sadeln var annars det enda som skavde. Bokstavligt. Fyra mil semestertripp pÄ rÀtt sadel hade varit ett intet. Dito pÄ fel sadel
 det gick, men jag insisterade inte pÄ att fÄ cykla lÀngre nÀr vi om aftonen rullade tillbaka till expeditionsmobilen i Klint.

PÄ tal om expeditionsmobil i Klint, sÄhÀr stÄndsmÀssigt rullar tyskarna:
Visa bilaga 786688

Trots lÄnga mil i benen sÄ fanns det nog med krafter för de livsviktiga knop-etyderna pÄ kvÀllen. Carrick-stek, för att ex. sammanfoga tvÄ grova bogseringstampar. En vacker dag kan den rÀdda livet pÄ dig:
Visa bilaga 786648

En mycket fin tur som jag kan rekommendera er alla. Mer cykelglÀdje Àn blodsmak, precis som det ska vara.

Allt klart, slut.
Vad Àr det för flaskstÀll du kör till kleen kanteen? Chris King?

Visa din Miyata!
Vad Àr det för flaskstÀll du kör till kleen kanteen? Chris King?
Det Àr Blackburn Chicane i rostfritt. Inte lika blingiga som King men i gengÀld lite mildare mot plÄnboken.

Jag borde köpa fler flaskstÀll istÀllet för att fler cyklar, men tillsvidare sÄ flyttar jag runt mina Chicaner till de cyklar som för tillfÀllet favoriseras.

Visa din Miyata!
OcksÄ sett den, tycker att monteringen av cantin bak talar för en tusing ÀndÄ, men fan vet....
Även (vissa) Six Ten har sĂ„dan cantimontering. DĂ„lig bild, men man ser tydligt cantisarna framför sadelstagen.
image0.webp

Visa din Miyata!
Trodde inte detta skulle hĂ€nda mig men att vistas i den hĂ€r trĂ„den gör saker med en. Den dĂ€r Terrarunnern i HĂ€lsingland var bara fem minuter bort nĂ€r jag var hos svĂ€rförĂ€ldrarna. SĂ„ nu har jag en cykla till stranden-cykel. Efter att ha dumpat de skeva skĂ€rmarna och tvĂ€ttat lite Ă€r den rĂ€tt fin. Fick med originalstam ocksĂ„. Men Nittostyret kĂ€nns galet smalt. FĂ„r se vad jag gör med det men men 

Bilagor

• IMG_7331.webp
    IMG_7331.webp
    439.6 KB · Besök: 102
Visa din Miyata!
Trodde inte detta skulle hĂ€nda mig men att vistas i den hĂ€r trĂ„den gör saker med en. Den dĂ€r Terrarunnern i HĂ€lsingland var bara fem minuter bort nĂ€r jag var hos svĂ€rförĂ€ldrarna. SĂ„ nu har jag en cykla till stranden-cykel. Efter att ha dumpat de skeva skĂ€rmarna och tvĂ€ttat lite Ă€r den rĂ€tt fin. Fick med originalstam ocksĂ„. Men Nittostyret kĂ€nns galet smalt. FĂ„r se vad jag gör med det men men 

Alla ska vi den vÀgen vandra. VÀnta bara tills du skaffar en till, bara för att... Sedan Àr det kört pÄ riktigt.

Visa din Miyata!
SÄg den, men givet den lila loggan, den korta texten pÄ överröret samt att klistermÀrket pÄ gaffeln ser misstÀnkt lik ut Miyatas Mangaloyklibba, sÄ skulle jag sÀga att det egentligen Àr en Six Ten. Bra cykel det med, men inte fan Àr det en tusing.

Fast, vad vet jag. Har haft fel förr en gÄng.
StÄr Six Ten pÄ överröret (bild 3) sÄ ingen tvekan om det ... men sÀljaren kanske ser den som en One Thousand nu nÀr den fÄtt tio vÀxlar istÀllet för original sex?

Senast Àndrad:
Visa din Miyata!
Hej allihopa!
Sedan 6 Är tillbaka har jag varit en glad Àgare till en Miyata 1000 som har fungerat utmÀrkt bÄde som pendlarcykel inom Göteborg samt pÄ lÀngre resor (Kattegatleden i vÄras). I sommar har vi dock haft en incident orsakad av ett par öl och lite övermod att sÀga till en kompis att bara hoppa pÄ pakethÄllaren sÄ kan han fÄ skjuts hem(resultatet ser ni lÀngre ner). FÀlgen gÄr inte att rÀdda.
TyvÀrr sÄ har jag inte superbra koll pÄ vilket modell av hjul man ska ersÀtta hjulet med och vill dÀrför anvÀnda det hÀr som en möjlighet att uppgradera cykeln (kan tÀnka mig att byta framhjulet med om jag fÄr nÄgra bra förslag).
Vad skulle ni rekommendera? Har ni nÄgot till salu? Uppskattar era svar och rÄd!
1755443372477.webp

Visa din Miyata!
Hej allihopa!
Sedan 6 Är tillbaka har jag varit en glad Àgare till en Miyata 1000 som har fungerat utmÀrkt bÄde som pendlarcykel inom Göteborg samt pÄ lÀngre resor (Kattegatleden i vÄras). I sommar har vi dock haft en incident orsakad av ett par öl och lite övermod att sÀga till en kompis att bara hoppa pÄ pakethÄllaren sÄ kan han fÄ skjuts hem(resultatet ser ni lÀngre ner). FÀlgen gÄr inte att rÀdda.
TyvÀrr sÄ har jag inte superbra koll pÄ vilket modell av hjul man ska ersÀtta hjulet med och vill dÀrför anvÀnda det hÀr som en möjlighet att uppgradera cykeln (kan tÀnka mig att byta framhjulet med om jag fÄr nÄgra bra förslag).
Vad skulle ni rekommendera? Har ni nÄgot till salu? Uppskattar era svar och rÄd!
Visa bilaga 787912
Kul med nya lÄngtidssjuka, vÀlkommen!

Ta med dig cykeln till Veloform och be Anders bygga ett nytt 36-ekrat hjul pÄ 700c-fÀlg.

Jag har inte rÀknat ekrarna pÄ bilden, men det ser tÀtt ut sÄ jag gissar pÄ 40-ekrat. Det Àr bra nÀr man ska lasta mycket och köra lÄngt och brett (mÄnga ekrar som delar pÄ vikten och om en av 40 brister sÄ slÄr sig förhoppningsvis inte hjulet mer Àn att du kan ta dig till nÀrmsta cykelmek). Men 40-hÄlsfÀlgar sÀgs vara allt svÄrare att fÄ tag pÄ, och ett Anders-byggt 36-ekrat hjul kommer att tÄla allt du kommer att utsÀtta det för.

Om framhjulet Àr i hyfsat skick sÄ kan du köra vidare pÄ det, iaf sÄ lÀnge du hÄller dig inom kristnade omrÄden. NÀr du sedan ska korsa Atlanten sÄ kan du sejfa upp med nytt hjul Àven fram, men annars bara spotta i nÀven och kör.

Fler bilder pÄ cykeln!!!

Senast Àndrad:
Visa din Miyata!
Kul med nya lÄngtidssjuka, vÀlkommen!

Ta med dig cykeln till Veloform och be Anders bygga ett nytt 36-ekrat hjul pÄ 700c-fÀlg.

Jag har inte rÀknat fÀlgarna pÄ bilden, men det ser tÀtt ut sÄ jag gissar pÄ 40-ekrat. Det Àr bra nÀr man ska lasta mycket och köra lÄngt och brett (mÄnga ekrar som delar pÄ vikten och om en av 40 brister sÄ slÄr sig förhoppningsvis inte hjulet mer Àn att du kan ta dig till nÀrmsta cykelmek). Men 40-hÄlsfÀlgar sÀgs vara allt svÄrare att fÄ tag pÄ, och ett Anders-byggt 36-ekrat hjul kommer att tÄla allt du kommer att utsÀtta det för.

Om framhjulet Àr i hyfsat skick sÄ kan du köra vidare pÄ det, iaf sÄ lÀnge du hÄller dig inom ktistnade omrÄden. NÀr du sedan ska korsa Atlanten sÄ kan du sejfa upp med nytt hjul Àven fram, men annars bara spotta i nÀven och kör.

Fler bilder pÄ cykeln!!!
Tack! Kul att se sÄ mÄnga Miyata-entusiaster hÀr.
Jo, Ă„ka till Veloform var typ det första jag gjorde direkt efter olyckan 😀
Anders tyckte att sjĂ€lva navet inte var nĂ„got speciellt och att det hade varit synd att betala 2000+ för hjul (kan ha att göra med det att han ska ta lite semester de kommande veckorna 😀). Han föreslog dĂ€rför att jag ska försöka leta efter nĂ„got begagnat eller pre-built.
Jag tĂ€nkte dĂ€rför testa att hitta nĂ„gon liknande lösning innan jag (oundvikligen) Ă„tervĂ€nder till Veloform och kör med plan A Ă€ndĂ„ 😀
HÀr kommer en bild pÄ den som jag tog i vÄras.

Bilagor

• IMG_2174.webp
    IMG_2174.webp
    215.8 KB · Besök: 88
Visa din Miyata!
Tack! Kul att se sÄ mÄnga Miyata-entusiaster hÀr.
Jo, Ă„ka till Veloform var typ det första jag gjorde direkt efter olyckan 😀
Anders tyckte att sjĂ€lva navet inte var nĂ„got speciellt och att det hade varit synd att betala 2000+ för hjul (kan ha att göra med det att han ska ta lite semester de kommande veckorna 😀). Han föreslog dĂ€rför att jag ska försöka leta efter nĂ„got begagnat eller pre-built.
Jag tĂ€nkte dĂ€rför testa att hitta nĂ„gon liknande lösning innan jag (oundvikligen) Ă„tervĂ€nder till Veloform och kör med plan A Ă€ndĂ„ 😀
HÀr kommer en bild pÄ den som jag tog i vÄras.
Jag röstar pÄ plan A, ev med ett frieri till Göteborgskontingenten hÀr i Sekten ifall nÄgon har ett 700-hjul att lÄna ut medan Anders har sin vÀlförtjÀnta semester ifall du behöver ha cykeln i rull innan dess.

Det finns fĂ€rdiga hjul att köpa, sök ex. ”700c wheel rim brake” sĂ„ borde du hitta nĂ„got. Men att betala frĂ„n nĂ„n tusenlapp och uppĂ„t för maskinbyggt nĂ€r man har Veloform runt knuten vore synd (fastĂ€n verklig synd egentligen Ă€r nĂ„got mycket roligare).

Senast Àndrad:
Visa din Miyata!
Hej allihopa!
Visa bilaga 787912
TrĂ„kig olycka för den bĂ€sta av anledningar! Klart man skjutsar en polare pĂ„ sin hoj nĂ€r nöden trĂ€nger 😅

Jag tror sÀkerligen att jag har nÄgot passandes till dig i mitt cykelförrÄd!
Är dock inte hemma igen förrĂ€n pĂ„ tisdag efter vĂ€ldigt tidig flight sĂ„ möjligen onsdag för att orken ocksĂ„ ska finnas.. Bor centralt i Gbg och du Ă€r mycket vĂ€lkommen att lĂ„na ett hjulpar i vĂ€ntan pĂ„ pĂ„ bygge efter Anders semester/ köpa ett par i ren frustration eller rent av plocka med dig ett par mot inget vidare i utbyte, för den goda cykelglĂ€djens skull.

Visa din Miyata!
Hellre en dÄlig ram med bra hjul Àn en bra ram med dÄliga hjul. DessvÀrre uppstÄr det ju problem nÀr man har med sig kostnaden för "en hel cykel" (med avseende pÄ en Miyata köpt i modern tid) i bakhuvudet och stÀller det i proportion till vad ett egenkomponerat och proffsbyggt hjul kostar, vilket nÀstan garanterat Àr mer Àn vad nÄgon Miyata kostat nÄgonsin pÄ Blocket. Det Àr inte en gÄng man suttit pÄ Veloform och hört nÄgon som nÀrapÄ skÀller ut Anders för att "det Àr ju mycket mer Àn vad hela cykeln kostar!!!" nÀr det talats om ungefÀrliga priser för ett hjul.

SÄ, antingen fÄr man ha lust, vilja och ambition för att lÀgga typ 5000 kr för ett bakhjul (2000 kr nav, 800 kr ekrar+annat, 1000 kr fÀlg och 1200 kr byggkostnad - och dÄ Àr det inga high-end-grejer ska sÀgas) och fÄ ett nytt hÄllbart hjul, eller sikta in sig pÄ att hitta ett beggat hjulpar för nÄgra hundringar.

Jag gissar att det sistnÀmnda alternativet Àr ganska svÄrt eftersom det Àr en ganska dÄlig affÀr att sÀlja fÀlgbromsade finhjul, varpÄ de flesta hjul fÄr hÀnga kvar i ett förrÄd eller agera buffertdelar i en entusiasts kÀllarutrymme. Antagligen skiftar de flesta dugliga hjul Àgare nÀr de sitter pÄ en komplett cykel skulle jag tro.

Det Ă€r lite detta som Ă€r bĂ„de vĂ€lsignelsen och förbannelsen med att hĂ„lla pĂ„ med gamla fina cyklar. De Ă€r billiga i inköp men kostar att laga, sĂ„ de flesta som blir bitna pĂ„ riktigt hĂ„ller sig med att meka och bygga allt sjĂ€lva. Vilket Ă€r en vĂ€ldigt hĂ€rlig grej!😊

I den hĂ€r trĂ„den brukar ju dylika problem lösa sig genom att barmhĂ€rtig samarit skĂ€nker bort ett bakhjul för en flaska vin, vilket Ă€r Ă€nnu hĂ€rligare!😇

Visa din Miyata!
TrĂ„kig olycka för den bĂ€sta av anledningar! Klart man skjutsar en polare pĂ„ sin hoj nĂ€r nöden trĂ€nger 😅

Jag tror sÀkerligen att jag har nÄgot passandes till dig i mitt cykelförrÄd!
Är dock inte hemma igen förrĂ€n pĂ„ tisdag efter vĂ€ldigt tidig flight sĂ„ möjligen onsdag för att orken ocksĂ„ ska finnas.. Bor centralt i Gbg och du Ă€r mycket vĂ€lkommen att lĂ„na ett hjulpar i vĂ€ntan pĂ„ pĂ„ bygge efter Anders semester/ köpa ett par i ren frustration eller rent av plocka med dig ett par mot inget vidare i utbyte, för den goda cykelglĂ€djens skull.
Det var otroligt schysst det hĂ€r! Vad glad jag blir att den hĂ€r trĂ„den med fantastiska Miyataentusiaster finns! 😊
Jag kommer gÀrna förbi nÀr du har hunnit landa och kÀnner att du orkar med sÄnt.

Visa din Miyata!
Hej hej, efter nÄgra Ärs stillsam tillvaro i cykelförrÄdet (cykeln, inte jag) har jag byggt om min gamla 1000. Jag köpte den för 16 Är sen och renoverade den till full touring extravaganza (blÀstring+pulverlack, nya klibbor, byggde hjul med eminent hjÀlp av forumet, etc etc). Krönika hÀr över en tur sthlm - Byxelkrok.

Nu ombyggd för lÀttare turer till och frÄn Systemet. Styre frÄn Velo Orange, frampackis frÄn Pelago, nya stÀnkisar, Selle Italia-sadel, etc.

Före:
touring.webp

Efter:
1000009854.webp

1000009856.webp

Visa din Miyata!
Idag infann den sig plötsligt, byggfeelingen. TÀnkte egentligen fÄ ihop 3X-en som jag tagit över av @LWB , men sÄ hÀngde den ju dÀr pÄ vÀggen i förrÄdet och sÄg mig djupt i ögonen, den rosa Quickcrossen. Jag kunde inte motstÄ, sÄ pÄ med hjul och det tÀnkta styret. Den hÀr cykeln skulle inte bli riktigt som mina andra, utan lite mer avslappnad, med baksvepat styre och nÄgot mer upprÀtt sittstÀllning.

Hur det gick med den saken Àr inte svÄrt att gissa, för jag verkar ha svÄrt att inte fastna i gamla hjulspÄr. Fem minuter senare var styret bytt till ett nÀstan rakt och stammen slammad.

Velade till och frÄn om det skulle bli vÀxlar pÄ denna. TÀnkte det först, men nÀr jag inte hittade nÄgot reglage i lÄdorna sÄ började jag spela Magic the Gearing istÀllet. Score! 40/16 Àr detta, sÄ i samma hÀrad som jag har pÄ Kogan the Barbarian med 44/18.

Kassetten ska givetvis bytas till ett enkeldrev, men jag provar utvecklingen ordentligt först och lurar pÄ hur jag ska fÄ till en vettig kedjelinje med det sedan.

TyvÀrr hann mörkret lÀgga sig innan jag var klar för dagen sÄ nu fÄr nöja er med nedanstÄende sÄ lÀnge. FortsÀttning följer.

Goder afton gott folk!
Visa bilaga 787362
PĂ„ byggfronten mycket nytt!

Var pÄ Veloform i lördags. Nytt 16t frikransdrev, fick hjÀlp med att fÄ loss det omöjliga vevlagret (omöjligt iaf nÀr man inte har rÀtt verktyg), samt ny kedja. Vevlagret behövde bytas för att fÄ till kedjelinjen.

Drevet satt alltsÄ pÄ ett Àldre frikransnav, vilket innebar att jag var tvungen att ta ut hjulaxeln för att komma Ät med frikransverktyget. Efter en del plock (Veloform hade naturligtvis snygga Campa-nycklar att sÀlja mig för ÀndamÄlet) med lösa kulor sÄ var det öppnat.

Jag fick anvĂ€nda ett gammalt dammsugarrör som hĂ€varm, drevet hade suttit dĂ€r ett tag

NÀr jag provade med en gammal kedja i inlÀgget ovan sÄ rÀknade jag med att det nog skulle bli lite tajtare med en ny, men det fanns ocksÄ marginal. NÀr jag sedan smÀllde pÄ nya kedjan idag sÄ var det ungefÀr 0 mm marginal kvar. Heeeelt perfekt. Detta kallar jag magisk utvÀxling!

Bromsverkan Àr lite sisÄdÀr sÄ jag köpte Koolstop-gummi och har Àven ett par andra handtag att byta med som bör ge bÀttre kraft.

IMG_0104.webp

Visa din Miyata!
Bromsverkan Àr lite sisÄdÀr sÄ jag köpte Koolstop-gummi och har Àven ett par andra handtag att byta med som bör ge bÀttre kraft.
HĂ€rlig lĂ€sning om cykeln och den blir ju sĂ„klart kanonfin! Nya gummin och handtag Ă€r pĂ€rlor Ă„t svin för de dĂ€r bromsarna dessvĂ€rre, men de Ă€r ju fantastiskt fina att se pĂ„ Ă„tminstone!😊

Visa din Miyata!
HĂ€rlig lĂ€sning om cykeln och den blir ju sĂ„klart kanonfin! Nya gummin och handtag Ă€r pĂ€rlor Ă„t svin för de dĂ€r bromsarna dessvĂ€rre, men de Ă€r ju fantastiskt fina att se pĂ„ Ă„tminstone!😊
Tack!
Jag kĂ€nner till din instĂ€llning till cantis 😀
Det Àr pÄ försök, annars fÄr jag skaffa v-bromsar istÀllet (men slipper helst).

Visa din Miyata!
Tack!
Jo den instĂ€llningen Ă€r ju vĂ€drad nĂ„gra gĂ„nger innan...😇 Det ska sĂ€gas att om Miyatorna hade varit skivbromsade sĂ„ hade det varit de optimala cyklarna pĂ„ sĂ„ mĂ„nga vis!

Eventuellt sÄg du en grön Pilen GTV-ram pÄ Veloform som stod och vÀntade pÄ att fÄ planade lagerytor. Den kommer bli min tolkning av den ultimata vardagscykeln och har ett gÀng Miyata-ATB-egenskaper med sig in i tillvaron. Rakt överrör, inget fancy utan funktionell utformning och materialval osv, med tillÀgg av skivbromsar. HÄll utkik i en trÄd nÀra dig (stÄltrÄden kanske, blir nog ingen byggtrÄd denna gÄng tror jag..).

Visa din Miyata!
Tack!
Jag kör canti pĂ„ min triple cross med kool stop, det funkar toppen. Det krĂ€ver vĂ€l möjligen ett visst handlag (och tur) för att fĂ„ till perfekt och det kanske Ă€r dĂ€r (handlagsbiten) det brister för den gode @n3wton ? 😉
Men skÀmt Äsido sÄ tÀnker jag att du ju ÀndÄ har rimliga förvÀntningar pÄ cantisarna och dÄ borde bÀttre klossar göra en stor skillnad!

Edit. Är ocksĂ„ mycket nyfiken pĂ„ pilen och hoppas sĂ„klart pĂ„ byggtrĂ„d!

Visa din Miyata!
Jag kör canti pĂ„ min triple cross med kool stop, det funkar toppen. Det krĂ€ver vĂ€l möjligen ett visst handlag (och tur) för att fĂ„ till perfekt och det kanske Ă€r dĂ€r (handlagsbiten) det brister för den gode @n3wton ? 😉
Men skÀmt Äsido sÄ tÀnker jag att du ju ÀndÄ har rimliga förvÀntningar pÄ cantisarna och dÄ borde bÀttre klossar göra en stor skillnad!

Edit. Är ocksĂ„ mycket nyfiken pĂ„ pilen och hoppas sĂ„klart pĂ„ byggtrĂ„d!
Hehe, om bromseffekten Ă€r proportionell gentemot mitt handlag hade jag inte klarat att fĂ„ pĂ„ mig byxorna pĂ„ morgonen...đŸ˜˜đŸ˜‚â€ïž

Visa din Miyata!
Jo den instĂ€llningen Ă€r ju vĂ€drad nĂ„gra gĂ„nger innan...😇 Det ska sĂ€gas att om Miyatorna hade varit skivbromsade sĂ„ hade det varit de optimala cyklarna pĂ„ sĂ„ mĂ„nga vis!

Eventuellt sÄg du en grön Pilen GTV-ram pÄ Veloform som stod och vÀntade pÄ att fÄ planade lagerytor. Den kommer bli min tolkning av den ultimata vardagscykeln och har ett gÀng Miyata-ATB-egenskaper med sig in i tillvaron. Rakt överrör, inget fancy utan funktionell utformning och materialval osv, med tillÀgg av skivbromsar. HÄll utkik i en trÄd nÀra dig (stÄltrÄden kanske, blir nog ingen byggtrÄd denna gÄng tror jag..).
Det var sÄ fullt av cyklar nÀr jag kom in att jag med nöd och nÀppe lyckades balansera in min ram pÄ bakhjulet. MÀngden cyklar i kombination att fyraÄringen var med innebar tyvÀrr att jag inte sÄg din Pilen. Men den verkar fin efter en snabb googling!

Jag har en skivbromsad on-one Inbred som vĂ€l egentligen tickar alla vardagscykelboxar, men den gĂ„r som dadbike nu sĂ„ blir lite vĂ€l tung och trĂ„kig att cykla dagligen med. I vinterslasket kommer den nog gĂ„ som huvudsakligt pendlarvapen, men tills dess Ă€lskar jag kĂ€nslan av en enkel singlespeedad Miyata đŸ„°

Visa din Miyata!
En frÄga till er som har koll pÄ det mesta vÀrdigt att veta..
Rördiameter pÄ Valley Runner?
Behöver nĂ€mligen lösa en framvĂ€xel och vore ju kanon att för en gĂ„ngs skull köpa en med rĂ€tt diameter frĂ„n början 😅
GrushÀsten stÄr för stunden i stugan och hÄller de andra stugcyklarna sÀllskap, sÄ jag har ej möjlighet att mÀta eller kolla upp ramnummer eller dylikt.
UrsĂ€ktar pĂ„ förhand, vill liksom inte pissa i dopskĂ„len.. Men bifogar en vansinnigt dĂ„ligt tagen bild, dĂ€r inte mycket syns förutom ett annat hĂ€rke i stĂ„l med ”fel” mĂ€rke. Namaste!

Bilagor

• IMG_0625.webp
    IMG_0625.webp
    625.3 KB · Besök: 110
Visa din Miyata!
Behöver nĂ€mligen lösa en framvĂ€xel och vore ju kanon att för en gĂ„ngs skull köpa en med rĂ€tt diameter frĂ„n början 😅
GrushÀsten stÄr för stunden i stugan och hÄller de andra stugcyklarna sÀllskap, sÄ jag har ej möjlighet att mÀta eller kolla upp ramnummer eller dylikt.
UrsĂ€ktar pĂ„ förhand, vill liksom inte pissa i dopskĂ„len.. Men bifogar en vansinnigt dĂ„ligt tagen bild, dĂ€r inte mycket syns förutom ett annat hĂ€rke i stĂ„l med ”fel” mĂ€rke. Namaste!
Ser ut som en 28,6 mm, men @LWB har fler stÄlisramar Àn en annan har bestick i besticklÄdan, sÄ han vet sÀkert garanterat.

Visa din Miyata!

Ser ut som en 28,6 mm, men @LWB har fler stÄlisramar Àn en annan har bestick i besticklÄdan, sÄ han vet sÀkert garanterat.
Jaa
 joo
 alltsÄ 

Min gissning Ă€r ocksĂ„ 28,6 mm. Men jag kĂ€nner inte igen kombinationen med den ”vanliga” stĂ„lisramen och den bitigare gaffeln. Men Ă€ndĂ„, 28,6 Ă€r nog den sĂ€kraste gissningen.

Visa din Miyata!
Min Miyata:

IMG_0001.webp

IMG_0002.webp

IMG_0003.webp

IMG_0004.webp

IMG_0005.webp

IMG_0006.webp

IMG_0007.webp

En 512:a ("FiveTwelve") frÄn 1986 i storlek 62. Har sÄ lÄngt som möjligt försökt behÄlla originalkomponenterna. Ett undantag Àr styrstammen som Àr ett utbytt mot ett extra högt Nitto Technomic. I from förhoppning om att bespara en gammal farbror som jag fler ryggskott.

Sadeln Àr en ny Selle Italia Turbo i retrostil. Av nÄn anledning, som jag inte riktigt kommer ihÄg, hade jag tidigt bestÀmt mig för att den skulle vara kritvit. Blev vÀl frÀsigt, men sÄhÀr i efterhand tycks det mig som att den lika gÀrna kunde ha varit svart?

Hjulen Àr bÀttre begagnade upp-putsade Campag-fÀlgar uppbyggda kring ett par NOS Sansin-nav. Panaracer Pasela-dÀck pÄ.

Under min bakdel har den hittills rullat kanske 300 meter. UtifrÄn den erfarenheten kan jag konstatera att vÀxlingen funkar förvÄnansvÀrt bra. I princip ljudlöst (okejdÄ, nÀstan). Bromsarna uppfyller vÀl ungefÀr vad man kan förvÀnta sig av 40 Är gamla fÀlgbromsar.

Inser dock att jag nog skulle behöva fĂ„ upp sadeln ytterligare nĂ„gon centimeter. Sadelstolpen Ă€r uppdragen till maxstrecket, sĂ„ i nĂ„got skede kanske jag försöker hitta en lĂ€ngre ersĂ€ttning. Gissar att medlemmarna i den hĂ€r klubben hĂ„ller hĂ„rt i sina extra lĂ„nga japanska 26.8-stolpar frĂ„n 80-talet. Eller?? 😇

Blir nog en lÀngre tur till helgen, om vÀdret tillÄter...

Visa din Miyata!
Jaa
 joo
 alltsÄ 

Min gissning Ă€r ocksĂ„ 28,6 mm. Men jag kĂ€nner inte igen kombinationen med den ”vanliga” stĂ„lisramen och den bitigare gaffeln. Men Ă€ndĂ„, 28,6 Ă€r nog den sĂ€kraste gissningen.
Tack för detta! Jag grÀvde lite djupare i lÄdorna och hittade en vÀxel med klamdiameter pÄ 28,6.
DĂ€refter diskuterade jag med frugan och bestĂ€mde mig för att Ă„ka ner till stugan till helgen för att ”klippa lite grĂ€s och höstsĂ€kra och sĂ„â€ 😅
Kan inte hÄlla mig, mÄste se efter!

Visa din Miyata!
Om det Àr samma diameter som pÄ en One Hundred sÄ har jag precis opererat bort en framvÀxel frÄn min sÄdan...

Tillbaka
Topp