Visa din Miyata!
Vad Àr det för flaskstÀll du kör till kleen kanteen? Chris King?
The story of my life.
Edit:
Bilden Àr frÄn en tur med familjen pÄ SjÊllands odde igÄr, och fastÀn jag visste att Danmark inte var sÄ alldeles kattskit för cykling sÄ klockar nog den hÀr turen in som en av de finaste jag har gjort.
Om den var extrem pÄ nÄgot vis sÄ fÄr det nog sÀgas vara att den var extremt trevlig. Huvudsakligen grus och stig men Àven lite cykelvÀg, danska samhÀllen och slÀp-a-bike lÀngs stranden.
Grus ska man akta sig för. Varning vid avtramp frÄn Klint:
Visa bilaga 786680
Se bara hur illa det kan gÄ:
Visa bilaga 786681
Ganska snart övergick tack och lov den förfÀrliga grusvÀgen i klapperstensstrand. KaraktÀrsdanande att slÀpa cykel över, men utsikterna att hitta bÀrnsten efter stormen Floris vÀgde i viss mÄn upp:
Visa bilaga 786642
FastÀn jag hade den mesta vikten pÄ min cykel, med ombyte, lÄs, vatten och gud vet allt, sÄ vann ÀndÄ mina (nedan bespottade) dÀck pÄ sin bredd över de övrigas relativt smala dÀck.
Innan nÄgon bröt samman sÄ blev stigen ovanför stranden Äter cyklingsbar. Och inte bara det utan dang near njutbar skulle jag sÀga. Om inte det hÀr Àr propagandacykling sÄ vet jag inte vad som skulle vara det:
Visa bilaga 786682
Efter ett par mil i motvind gjorde Jr. plötsligt tummen upp. PĂ„ frĂ„gan vad det betydde sĂ„ svarade han âatt det gĂ„r bra, och att det Ă€r roligtâ. Fadern mycket nöjd.
DÀrefter blev det fish n chips och glass i Havnbyen samt beskÄdande av en Volvo-valp och en sugga pÄ pallbockar innan ÄterfÀrden antrÀddes.
Grova ekplank hos skeppsbyggaren i Havnbyen (aka. En övning i att se bortom Miyatan, för en gÄngs skull):
Visa bilaga 786644
à terfÀrd i relativ medvind:
Visa bilaga 786683
Fortsatt friska ben. VĂ€gen slutar i himlen:
Visa bilaga 786687
âŠoch vĂ€l dĂ€r uppe fĂ„r man lov att knĂ€ppa upp skjortan för att visa danskarna hur en riktig cyklist ser ut (och kanske ocksĂ„ för att svalka sig):
Visa bilaga 786685
Freddie Freeloader, det Àr hÀr han hÄlls:
Visa bilaga 786686
Vapnet för dagen var, som vana missbrukare förstĂ„s har listat ut, Skogsorkestern, en 20,5â (0,5207 m) SportRunner som valdes frĂ€mst för att jag hellre har den Ă€n nĂ„got av mina flĂ„dbyggen hĂ€ngande bakpĂ„ bilen i en vecka. Inte fullt lika bekvĂ€m som mina 22,5:or (0,5715 m), men den skĂ€ms verkligen inte för sig för den sakens skull. Jag Ă€r förstĂ„s partisk och förvriden, men jĂ€mfört med de glĂ€djande mĂ„nga touringcyklar som syns hĂ€r i Danmark, dĂ€ribland en Koga Miyata World Traveller hĂ€ngande bakpĂ„ en nederlĂ€ndsk husbil, sĂ„ hade jag valt en lĂ€mpligt kittad ATB-stĂ„lis för vilken lĂ„ngtur som helst. Skönt dock att mina skruvade preferenser inte Ă€r nĂ„gon annans lag.
3x7 med gammal fin Deore/DX inkl. de fantastiska MT62 (63?) tummisarna och de likaledes fantastiska bromshandtagen. En toppgrupp som ger en tuppgrop att dö för:
Visa bilaga 786638
NDS, det nya svarta:
Visa bilaga 786645
Original hjul och, dessvÀrre, original Avocet-limpa. DÀcken, onödigt grova Conti Trail King/Mountain King, gör ingen mÀnniska glad förutom möjligen dÄ pÄ en klapperstensstrand, men jag valde dem för att jag sÄg nÄgon tipsa om att den danska flintan gÀrna Àter sig igenom klenare dÀck. Om det stÀmmer vete far, men med 7,5 Är LWB Jr. i laget sÄ var farterna beskedliga och dÀrmed gjorde det inte sÄ mycket att dÀcken var tröga.
Sadeln var annars det enda som skavde. Bokstavligt. Fyra mil semestertripp pÄ rÀtt sadel hade varit ett intet. Dito pÄ fel sadel⊠det gick, men jag insisterade inte pÄ att fÄ cykla lÀngre nÀr vi om aftonen rullade tillbaka till expeditionsmobilen i Klint.
PÄ tal om expeditionsmobil i Klint, sÄhÀr stÄndsmÀssigt rullar tyskarna:
Visa bilaga 786688
Trots lÄnga mil i benen sÄ fanns det nog med krafter för de livsviktiga knop-etyderna pÄ kvÀllen. Carrick-stek, för att ex. sammanfoga tvÄ grova bogseringstampar. En vacker dag kan den rÀdda livet pÄ dig:
Visa bilaga 786648
En mycket fin tur som jag kan rekommendera er alla. Mer cykelglÀdje Àn blodsmak, precis som det ska vara.
Allt klart, slut.