Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
DSC_1756.webp

"Oj, vad kan det här va för ram?!"
Undrade ingen i den här tråden 😆

Givetvis sitter stolptyget som fastsvetsad. Fick denna OneTen av en kompis som inte orkade. Full förståelse ändå.

Visa din Miyata!
Försökte igår med lite milt våld i skruvstädet utan lycka. Bände försiktig ut klämman något och sprayade rikligt med rostlösare, hoppas men tvivlar att den lossnar idag. Det är lite lurigt det där tycker jag, att man vill ta i ordentligt, men helst sluta Innan man gör skada på ramen. Det är liksom svårt att veta vart den gränsen går utan att passera den 🤷

Vi vet nog vart det lutar 🤪

Visa din Miyata!
Hej sekten miyatavänner. Tog en vända förbi en cykelaffär som säljer begagnade cyklar, för jag hade bara en känsla. Och visst satan så fanns det en Miyata där, en helröd TerraRunner från vad jag gissar mellan-sent 90 tal.
Hade bara tid för en snabbare koll, skicket var definitivt mer bra än dåligt och den verkade mest behöva lite kärlek och en ny kedja. Sadeln verkade inte ens sitta fast! (men istället så var snabbfästet/sadelstolpsbulten trasig). Deore LX komponenter om jag kommer ihåg rätt (någon Deore + någonting med X), storleksmässigt så borde den vara 18.5" eller 20.5" men som sagt hade bara en snabb titt.

600:- ville han ha för den, men jag vet inte riktigt om just nu är rätt tillfälle för mig att utöka stallet. Finns det några intressenter härinne kanske?

Dum som man är glömde jag bort att jag har en kamera i mobilen så tog inga bilder.

Visa din Miyata!
Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten. 😁

Vilket verktyg ska man ha till att försöka lossa denna variant? Eller finns det nåt fultricks?

Visa bilaga 800101
LWB’s got your back. Jag tar med till jobbet så kan vi ses på vår vanliga rendezvous.

Ett fultrick om de sitter för jävligt är att sätta dem i ett skruvstycke, men då blir det gärna fula märken kvar.

Visa din Miyata!

Vilket verktyg ska man ha till att försöka lossa denna variant? Eller finns det nåt fultricks?

Visa bilaga 800101
Jag brukar göra så här:
A1A2E7B3-9CAD-49B2-A943-F484F745D7CF.webp

Efter 30 år brukar vevlagerskålen sitta rejält fast och jag har sällan haft tur med mer lämpliga och korrekta verktyg.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Se inlägg 1,657 från 2021-07-02.

Jag rekommenderar att strippa ramen på allt utom m5:orna i flaskhållarfästena. Dvs ta bort gaffel, hjul, växlar mm. Ta även bort sadelklämman, så kommer du åt att fylla lut ovanifrån. Jag har ibland också hällt i ren NaOH (kristaller) uppfifrån, men bäst är blanda en lösning utanför och sedan hälla i den, för att slippa det som hände @efredrikson.
Det gör inget att hela ramen fylls med lösning, den kommer att reagera med stolpen ändå, dvs det innebär bara att det finns mer lut som kan jobba.

Se bara till att jobba utomhus, luten irriterar ögon och näsa/hals och processen med aluminiet skapar knallgas.

Edit: Att det irriterar är alltså när man har blandat det och det far runt (som gas? Ånga?) i luften. Om man däremot får lösning eller kristaller i ögonen så är ”irriterar” en mild underdrift. Ha heltäckande skyddsglasögon på, även när du tror att jag inte ser dig, och se till att ha tillgång till rinnande vatten att skölja ögonen med.
Bubblar och fräser, men fortfarande en hel del kvar
1761048331960.webp

Visa bilaga 800101
Börja med icke drivsidan så att du får axeln, lager och eventuell tätning ur vägen. Sedan kan man värma på ordentligt med varmluftspistol.

Visa din Miyata!
Fy fan vad fett. Jag har tänkt på det många gånger att det måste vara härligt att cykla i fjällen, får man cykla på dem vanliga vandringslederna?
Det är olika, där förra fotot visar är det inte tillåtet (och det hade knappast gått heller). Det kan nog se häftigt ut på bild men allmänt är det rent kass cykling på vandringsleder i fjällen, vandra eller åka skidor är många gånger roligare på dessa. Däremot är cyklingen på fjällvägarna inte sällan i världsklass!

20251016_172532.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Sneakpeak på miyatabygge. Originalreglage sedvanliga, otroligt trötta, 200GS. Hade ett snäppet piggare gamla Alivio reglage som saknade justerskruvar till växelwire. Kunde plocka justerskruvarna från gamla bromshandtagen och gänga upp till M6. Succé!! Väldigt nöjd med mig själv
IMG_4811.webpIMG_4813.webp
IMG_4817.webp
Bonus: dålig frigång på växelwiren under stödet men slant lite med vinkelkapen. Väldigt nöjd med mig själv som sagt!!

Visa din Miyata!
IMG_0530.webp

Projekt Kogan kom framåt en bit idag. 35 mm gravelking ss får plats, med massvis (eh) med marginal. Inte helt omöjligt att ramen flexar så pass när jag står och bryter att bakdäcket tar i kedjestagen, vi får väl se.
IMG_0532.webp

Som synes NDS-foto, men till mitt försvar finns ännu ingen Drive så jag tycker jag kommer undan med det. Silvrigt vevparti finns i lådan, ska bara rota fram ett vevlager med rätt längd på axeln.
IMG_0531.webp

Visa din Miyata!
Visa bilaga 800442
Projekt Kogan kom framåt en bit idag. 35 mm gravelking ss får plats, med massvis (eh) med marginal. Inte helt omöjligt att ramen flexar så pass när jag står och bryter att bakdäcket tar i kedjestagen, vi får väl se.
Visa bilaga 800443

Som synes NDS-foto, men till mitt försvar finns ännu ingen Drive så jag tycker jag kommer undan med det. Silvrigt vevparti finns i lådan, ska bara rota fram ett vevlager med rätt längd på axeln.
Visa bilaga 800444
Blir alltid så sugen på enkla, robusta och stiliga cyklar när du lägger upp bilder på dina projekt!🥰

Visa din Miyata!
Höstlovsbesök av brorsan och hans båda söner. Det blev några fina turer på ett gäng otroliga cyklar som en gubbe här ute i skogen har byggt. Bl.a. övernattning i vindskydd tidigare i veckan och en rent otrolig mörkercykling ikväll. Håll tillgodo.
FullSizeRender.webp
FullSizeRender.webp
IMG_9766.webp
IMG_8666.webp
FullSizeRender.webp
FullSizeRender.webp
IMG_8672.webp
FullSizeRender.webp
IMG_8671.webp
IMG_8669.webp
IMG_8663.webp
IMG_8662.webp
IMG_8624.webp
IMG_8628.webp

FullSizeRender.webp
IMG_8655.webp
IMG_8633.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Höstlovsbesök av brorsan och hans båda söner. Det blev några fina turer på ett gäng otroliga cyklar som en gubbe här ute i skogen har byggt. Bl.a. övernattning i vindskydd tidigare i veckan och en rent otrolig mörkercykling ikväll. Håll tillgodo.
Visa bilaga 801344Visa bilaga 801345Visa bilaga 801346Visa bilaga 801347Visa bilaga 801348Visa bilaga 801349Visa bilaga 801350Visa bilaga 801351Visa bilaga 801352Visa bilaga 801353Visa bilaga 801354Visa bilaga 801355Visa bilaga 801356Visa bilaga 801357
Visa bilaga 801362Visa bilaga 801363Visa bilaga 801364
Fantastiskt fint! Riktigt avis på såna turer, härligt att du delar med dig.

Min längsta tur den senaste veckan var, förutom den stilfulla pendlingen med Quickcrossen då, ut till förrådet för att färdigställa Kogan.
IMG_0557.webp

IMG_0559.webp

Det enda jag behövde köpa var ett vevlager och ett bakdrev, övrigt fanns redan hemma. Inte så konstigt kanske, Kogan var uppbyggd i samma stil för inte ens ett år sen. Den här gången är det dock andra hjul, bromsreglage, och lite tyngre utväxling. Typiskt vårbygge detta, synd att det snart är november.

Och med detta måste jag också erkänna mig besegrad i Projekt Färre Antal Cyklar och istället gå över i Projekt Mer Effektiv Förvaring.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 801344Visa bilaga 801345Visa bilaga 801346Visa bilaga 801347Visa bilaga 801348Visa bilaga 801349Visa bilaga 801350Visa bilaga 801351Visa bilaga 801352Visa bilaga 801353Visa bilaga 801354Visa bilaga 801355Visa bilaga 801356Visa bilaga 801357
Visa bilaga 801362Visa bilaga 801363Visa bilaga 801364
Vad fint och inspirerade! För en som inspirerats: har du dyra värsting-sovsäckar eller hur funkade det att sova i vindskydd nu? Kallt?

Visa din Miyata!
Fantastiskt fint! Riktigt avis på såna turer, härligt att du delar med dig.
Vad fint och inspirerade! För en som inspirerats: har du dyra värsting-sovsäckar eller hur funkade det att sova i vindskydd nu? Kallt?
Tack snälla ni, om jag lyckas inspirera en och annan med mina turer och mitt eviga skrivande så ger det turerna ännu en mening, utöver den makalösa fröjd som cyklingen i sig innebär. Igår, framförallt hemresan i regn och beckmörker (men med finaste sortens dynamolyse, vilken jäkla dynamit det är!) kändes det som att jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst.

Sovsäckarna var förvisso kvalitetsgrejer men ändå vanliga syntetsäckar, och för samtliga utom LWB Jr så var det en hyfsat tunn sommarsäck med en ännu tunnare säck utanpå. Det blir lite knöligare när man kombinerar två säckar, men det blir också mer flexibelt. Den gode Marcus Torgeby förespråkar en lätt och varm men mer fuktkänslig dunsäck innerst och en tunn och mindre fuktkänslig syntetsäck ytterst där kondensen avsätts.

Visa din Miyata!
1000005477.webp

Västkustens långsammaste Miyata-bygge tog ett litet skutt framåt igår när jag var ute i garaget. Racket sitter löst, men det andra sitter fast.

Det hade varit snyggare med en mer nedåtvinklad stam. Den som sitter på nu är tredje (eller fjärde?) försöker att få tag på en i rätt dimension. Delen i gaffeln är 1" (25.4 mm) vilket verkar lite ovanligt. I kombination med att klämman för styret också är 1" (25.4 mm) har det varit mer tur än skicklighet när jag hittat rätt.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 801543
Västkustens långsammaste Miyata-bygge tog ett litet skutt framåt igår när jag var ute i garaget. Racket sitter löst, men det andra sitter fast.

Det hade varit snyggare med en mer nedåtvinklad stam. Den som sitter på nu är tredje (eller fjärde?) försöker att få tag på en i rätt dimension. Delen i gaffeln är 1" (25.4 mm) vilket verkar lite ovanligt. I kombination med att klämman för styret också är 1" (25.4 mm) har det varit mer tur än skicklighet när jag hittat rätt.
Blir det så bra så gör det inget om bygget tar tid på sig.

Jag håller med ang. stammen, jag tycker också oftast att kröknackestammar är snyggast. Kolla om du hittar en för 1 1/8” gaffel och med 26 mm klämma. Den ihop med shims från 26 till 25,4 mm så är Bob din onkel.

Veloform brukar ha Nitto Technomic hemma. Inte blingigast i Nittos sortiment men i gengäld lite mildare mot plånboken.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 801543

Nä det är min upplevelse också. Lättare att hitta för 1”gaffel. Tror jag har en adapter liggande för 1 1/8” men det riskerar att bli ännu fulare så inte den bästa lösningen. Har även för mig att jag har en shim för att köra 1” stam i 1 1/8” gaffel men hur bra det funkar vågar jag inte svara på. @LWB hade du testat det?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 801543

Tycker ändå att en klassisk limp-dick har något! Snyggt bygge!

Visa din Miyata!
Blir det så bra så gör det inget om bygget tar tid på sig.

Jag håller med ang. stammen, jag tycker också oftast att kröknackestammar är snyggast. Kolla om du hittar en för 1 1/8” gaffel och med 26 mm klämma. Den ihop med shims från 26 till 25,4 mm så är Bob din onkel.

Veloform brukar ha Nitto Technomic hemma. Inte blingigast i Nittos sortiment men i gengäld lite mildare mot plånboken.
Man får tacka som allra ödmjukast!
26mm klämma verkar nästan uteslutande vara för LVG-styren, och då är det 22,2 mm tapp (?) på styrstammen.

Nä det är min upplevelse också. Lättare att hitta för 1”gaffel. Tror jag har en adapter liggande för 1 1/8” men det riskerar att bli ännu fulare så inte den bästa lösningen. Har även för mig att jag har en shim för att köra 1” stam i 1 1/8” gaffel men hur bra det funkar vågar jag inte svara på. @LWB hade du testat det?
Adapter för Ahead-stam lockar inte. Jag tittade på det först men det kändes inte rätt. Shims mellan 22,2 mm och 25,4 mm finns och verkar fungera, så det skulle kunna vara en lösning någon gång i framtiden om (när) jag får för mig att byta stam.
Tycker ändå att en klassisk limp-dick har något! Snyggt bygge!
Tack så mycket. Helt oäven är den inte, så den kommer att få sitta kvar ett tag i alla fall.

Visa din Miyata!
P_20250101_141953.webp
Om jag inte råkat göra mig av med dem så tror jag att de två högra stammarna ligger i källaren. Bägge är för 1 1/8" gängat gaffelrör (25,4 invändigt alltså). Ingen är kanske sådär superball, men om du vill ha dem för att provaså får du dem. Hämtas i Göteborg eller skickas mot porto.

Visa din Miyata!
Long time no sleep.
Äntligen kan jag pendla till mitt jobb i stil.

Det gamla lulebandet breach hade en gång en låttitel "Curfew" och curfew är väl det jag också haft...

Det har varit en del strul och grubblerier och tankar på att strunta i det hela har ekat i huvudet.
Men här är pendlar'n aka Dalspringaren.
3584.webp

Bodyn på kassetten hade ju pajjat, det upptäckte jag när jag bytte från 11 till 9 delat. Det är sedan gammalt.

Sedan denna upptäckt har jag försökt byta body, men fick det inte att funka helt och haft ågren över att det alltid ska vara nåt.

Igår hämtade jag ut ett nytt 26" däck iallafall och satte på det.

Jag lyssnade en till gång på breach och hörde "friction" och kände att jag var i behov av att byta växelreglage igen till ett lite snyggare microshift, med just friktion.

3594.webp

Och efter att iallafall ha kört en gång fram och tillbaka till jobbet idag kan jag känna att det här med nyvaxad kedja tycker jag verkligen känns mumma. (Kanske är det bara för att man lägger ned sådan tid på det, eller så är det bra. Vad vet jag, framtiden från avgöra)

3596.webp

Det enda är väl att klingan fram är väl lite för stor, hade vart skönt att byta till en med kanske lite färre tänder. Men som vanligt, alltid är det något.

Hoppas alla shreddar och har det gott denna fredagskväll.

Visa din Miyata!
Jag har haft quill-till-ahead-adaptrar med en hylsa för att köra antingen 1” quill (22,2 mm 🙃) utan hylsa eller 1 1/8” (25,4 mm) med. En sådan borde funka för att köra 1” quillstam i 1 1/8” gaffel och skämmer inte lika illa som ahead. Jag vill minnas att jag körde så på Passrännar’n. Den gick inte många mil i min ägo, men jag ser inte att det skulle stöka med en sådan adapterhylsa i en 1” snygg quillstam.

Tyvärr vet jag inte om de finns att hitta lösa, mina följde med när jag köpte ahead-till-quill-adaptrarna.

Edit: Här är den. Påminn mig innan sektfikat på Veloform 29/11 @xyz-saft så tar jag med den.
IMG_8715.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Long time no sleep.
Äntligen kan jag pendla till mitt jobb i stil.

Det gamla lulebandet breach hade en gång en låttitel "Curfew" och curfew är väl det jag också haft...

Det har varit en del strul och grubblerier och tankar på att strunta i det hela har ekat i huvudet.
Men här är pendlar'n aka Dalspringaren.
Visa bilaga 801613
Bodyn på kassetten hade ju pajjat, det upptäckte jag när jag bytte från 11 till 9 delat. Det är sedan gammalt.

Sedan denna upptäckt har jag försökt byta body, men fick det inte att funka helt och haft ågren över att det alltid ska vara nåt.

Igår hämtade jag ut ett nytt 26" däck iallafall och satte på det.

Jag lyssnade en till gång på breach och hörde "friction" och kände att jag var i behov av att byta växelreglage igen till ett lite snyggare microshift, med just friktion.

Visa bilaga 801627

Och efter att iallafall ha kört en gång fram och tillbaka till jobbet idag kan jag känna att det här med nyvaxad kedja tycker jag verkligen känns mumma. (Kanske är det bara för att man lägger ned sådan tid på det, eller så är det bra. Vad vet jag, framtiden från avgöra)

Visa bilaga 801628

Det enda är väl att klingan fram är väl lite för stor, hade vart skönt att byta till en med kanske lite färre tänder. Men som vanligt, alltid är det något.

Hoppas alla shreddar och har det gott denna fredagskväll.
Fin hoj, kul att du kom vidare med den trots grubblerier!

Vad är det för storlek du vill byta till och bcd på klingan? Ibland ligger det som bekant saker i bra att ha-lådor häromkring som kan komma till användning.

Visa din Miyata!
Likt @slice me nice och @Jonatan F så blev även jag inspirerad av LWB:s höstlovseskapader. Han skriver med sådan inlevelse att det känns som att jag är med honom där ute i skogarna. Nästan. Men för att verkligen få uppleva det in på bara huden så måste man ut själv. Gärna tom. ensam.

I ett svagt ögonblick övervägde jag att avbryta höstlovsledigheten och gå tillbaka till jobbet redan idag och på så vis spara en semesterdag till framtiden. Men så drabbades jag av förnuft - fråga mig inte varifrån det kom eller vart det for, det var ett ögonblicks verk - och innan jag hann ändra mig så bestämde jag mig för att ägna sista lediga dagen åt cykling.

Jag plottade fem triangelpunkter som jag har haft span på men som ligger lite för långt hemifrån för att man ska ta dem sådär alldeles spontant:
IMG_8717.webp

Vägen till den första gick till en början på den gamla banvallen efter (Borås-)Ulricehamn-Jönköpings järnväg. Då är det obligatoriskt med ett Carl Edfeldtskt ”Luftade klenoden på banvallen idag”:
IMG_8686.webp

IMG_8687.webp

När jag var ung och lovande på det glada 1900-talet låg ännu rälsen kvar. Därefter rök rälsen men slipers låg kvar. Idag är delar av banvallen bonafide cykelväg, andra delar är cyklingsbar promenadväg. Just den här delen fick dock anstå just idag:
IMG_8688.webp

Tacknämligt ändå med cykelväg utan biltrafik. Men eftersom rv40 går parallellt med banvallen så var det ett jävla liv från trafiken. Skönt därför när jag närmade mig första triangelpunkten och vek av från banvallen och bort ifrån rv40. Bara knastret från däcken över gruset. Lyx!

Första triangelpunkten var Hattåsen Nödalyckan [Nöalöcka], 346 möh. Tyvärr hittade jag ingen dubb eller ten på platsen, men här ska den ha varit:
IMG_8691.webp

Nöalöcka som sagt, bara 20 meter från triangelpunkten:
IMG_8692.webp

IMG_8693.webp

Med första anhalten inhängd unnade jag mig själv en majsstärkelsestinn energikaka och cykeln fick en extra näve havre och en 15-20 pumpslag i vardera däcket. Beyond Here Lies Nothing, stod det på mina oprecisa kartor från forna tiders karteringar. Då vill det till att ha rent inunder och lagom hårdpumpade däck så att man inte råkar ut för tråkigheter.

Som vanligt så leder vägen från en triangelpunkt utför på samma sätt som vägen till den med nödvändighet leder uppför. Från Nöalöcka var det därför på pigga hjul som jag rullade mot nästa punkt.

Vägen följde delvis Änglaleden, så fastän det var lite mjukt i backen på sina ställen och Pasela-35:orna kom Trippelkryssar’n att jazza i det blöta höstgräset så får jag lov att ge skaparna av leden en dunk hembränt en dunk i ryggen för en fin sträckning.

Det här märket vet ni vad det betyder:
IMG_8694.webp

Gammal kärlek… osv.
IMG_8695.webp

Andra triangelpunkten var Skogatorpet, 335 möh. Den låg en bit in i skogen, men alla ni som har varit med vet att man tar med sig cykeln fram till triangelpunkten. Här såg jag den högsta knallen och tog en bild innan jag klev upp på densamma för att hitta punkten:
IMG_8696.webp

Ingen dubb. Ingen synlig inhuggning i berget. Dessutom visade kartan att jag var några meter ur kurs. Bara att fortsätta att leta, och tro fan om jag inte hittade punkten just där den borde vara, om än inte på den högsta punkten i landskapet:
IMG_8698.webp

Alldeles intill låg själva torpet Skogatorpet. Ett fantastiskt fint läge, men tyvärr i dåligt skick. Notera mossan som växer på gungans rep:
IMG_8702.webp

Sedan 1829 har det uppenbarligen stått, men nu sjunger det på sista versen om ingen förbarmar sig snart:
IMG_8703.webp

Som så ofta när jag är ute på mina turer så är de lagårdar och övriga ekonomibyggnader som har hört till gårdarna i ett bedrövligt skick, om de ens finns kvar som mer än en stengrund:
IMG_8706.webp

Desto större anledning således att ta bästa möjliga hand om lagårn hemma på Casa LWB, eftersom det är där rost- och mossbelupna vrak smids om till LWB-byggen. Och på tal om det så är det nåt rent gröndjävulskt vad bra Trippelkryssar’n går. Bortsett från att bakbromsen skriker som fläktremmen på den Volvo 343 som jag lite senare såg så är den en veritabel unit of a bike.

Efter Skogatorpet och några tjuriga kilometer som slutade med en ettåttio - jag hade hoppats kunna gena genom skogen från vändplatsen vid Sötestorp till vägen nordost därom…
IMG_8720.webp

…för att spara några kilometer men fick slå det ur hågen eftersom det var ogenomtränglig granplantering. Efter detta insåg jag att varken orken eller dagsljuset skulle räcka till att klippa de båda västligaste triangelpunkterna. Jag siktade istället in mig på den sista, Kölingsholm/Lacksjön på 292 möh. På vägen dit passerade jag Årås säteri där jag unnade mig en medhavd macka och en klunk vatten:
IMG_8708.webp

Vid det laget förbannade jag den dumme fan som kokade kaffe i morse men som sedan lämnade termosen hemma för att inte dra på onödig vikt. Men vatten är också gott.

Ju fler mil i benen desto glesare mellan bilderna. Men jag hittade den tredje och sista triangelpunkten utan vidare vedermödor än att vägen dit de sista ~500 metrarna gick genom förvisso nygallrad granskog men i den jävligaste blockterräng som någon någonsin har släpat en 3X igenom:
IMG_8710.webp

Detta till trots så valde jag att fortsätta till vändplanen norr om triangelpunkten istället för att bakspåra varifrån jag kom:
IMG_8713.webp

Allt gick bra, och härifrån var det sammanbitet och målmedvetet hemåt som gällde. Väl hemma såg jag att jag hade 1,5 km kvar till att klocka 9 mil, så jag fick lov att ta en extra snurr i hemmaskogarna för att komma över 90-gränsen.

Efter vederbörlig avspolning av cykeln stallades den in för natten, medan kedjan sköljdes av lite extra och lades på tork invid vedspisen för att få sig en ny omgång vax:
IMG_8716.webp

960 höjdmeter i benen och Hilliardensembeln i högtalarna. Det kommer att räcka med en halv burk barbiturater ikväll, men jävlar vad fint det var där ute idag. God afton gott folk.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa bilaga 801596
Om jag inte råkat göra mig av med dem så tror jag att de två högra stammarna ligger i källaren. Bägge är för 1 1/8" gängat gaffelrör (25,4 invändigt alltså). Ingen är kanske sådär superball, men om du vill ha dem för att provaså får du dem. Hämtas i Göteborg eller skickas mot porto.
Tackar för erbjudandet. Jag får suga lite på det tills jag har känt på hur cykeln känns med nuvarande stam så att jag har lite känsla för hur cykeln känns.

Jag har haft quill-till-ahead-adaptrar med en hylsa för att köra antingen 1” quill (22,2 mm 🙃) utan hylsa eller 1 1/8” (25,4 mm) med. En sådan borde funka för att köra 1” quillstam i 1 1/8” gaffel och skämmer inte lika illa som ahead. Jag vill minnas att jag körde så på Passrännar’n. Den gick inte många mil i min ägo, men jag ser inte att det skulle stöka med en sådan adapterhylsa i en 1” snygg quillstam.

Tyvärr vet jag inte om de finns att hitta lösa, mina följde med när jag köpte ahead-till-quill-adaptrarna.

Edit: Här är den. Påminn mig innan sektfikat på Veloform 29/11 @xyz-saft så tar jag med den.
Visa bilaga 801634
Det där hade ju gett mer valmöjligheter. Du får gärna ta med den. Jag har någon form av ambition om att dyka upp. Ska försöka komma ihåg att påminna dig. 🙂

Visa din Miyata!
På samma sätt som en fjärils vingslag på ena sidan jorden utlöser en orkan på den andra så utlöste Slajsar’ns ansvarslösa återbördande av 56:a-trippeln till la Casa en händelsekedja vars sista länk vi ännu inte har sett smidas.

En av de starkaste länkarna hittills fogades dock till Det Stora Maskineriet idag i och med att Peth:s Nitto 132 randobock levererades. Den visade sig vara identisk med den som sitter på Trippelkryssar’n, och dess cockpit är i mångt och mycket vad som gör den cykeln så otroligt behaglig att cykla på. Planen nu, och en plan som har vuxit till något mycket, mycket större än både Mustaschkryssar’n och Slajsar-56:an, är därför att sätta 132:an på tusingen, vars styre jag har velat gilla men i ärlighetens namn aldrig riktigt kommit överens med. Utifrån hur väl 132:an passar på Trippelkryssar’n så hoppas och tror jag att den kommer att göra underverk även på tusingen.

Så skulle det bara på styrlinda också. Men Veloform hade slut på LWB-standarden Newbaum’s bruna, och inga av de övriga lindor som jag har testat har varit lika lätta att få hyfs på som Newbaum’s. Så vad göra, hålla fast vid färgen och gå Velox eller hålla fast vid Newbaum’s och mot Anders inrådan gå bananas?

Bananas såklart:
Visa bilaga 792720

Veloform-Anders snygg-rando med nylackad vit linda som referens jämte fyra rullar grön Newbaum’s.

Det gröna kommer förhoppningsvis att bli något, just det, gröndjävulskt snyggt med några lager schellack. Tänk er något åt olivhållet, ihop med tusingens flejkgrå. Det kommer att bli som… som… som en schellackad bomullslinda i indiansommarens snyggaste solnedgång. Jag återkommer med bilder, men kom ihåg var ni läste det först.

Jag upprepar således, det kan bli bättre än vi anade, det här.
Efter några längre turer med tusingen och dess nya styre så känner jag mig hemma med var reglagen ska sitta. Puritanerna kommer att hitta fler detaljer att anmärka på än det finns loppor på en byracka, men han som ska köra cykeln, för honom passar det så som det ser ut nu.

IMG_8758.webp

Styrändsreglagen monterade och lindan lindad. Återstår att montera nya vajrar och höljen till både bromsar och växlar och sedan gå loss med schellack på lindan och se vilken väg det limegröna tar av det. Låt det roliga börja.

Tillbaka
Topp