Bikeam
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fy fan vad fett. Jag har tänkt på det många gånger att det måste vara härligt att cykla i fjällen, får man cykla på dem vanliga vandringslederna?
Tar du den med lut eller våld?Visa bilaga 799621
"Oj, vad kan det här va för ram?!"
Undrade ingen i den här tråden
Givetvis sitter stolptyget som fastsvetsad. Fick denna OneTen av en kompis som inte orkade. Full förståelse ändå.
Spika fika lördag 29 november.Det ryktas om sektfika på Veloform 29 eller 30 november. Det blir rosa. Stay tooned.
Visa bilaga 797771
Jag ville så gärna att träffen skulle vara redan i oktober att jag i mitt tidigare svar på detta helt enkelt lät bli att läsa det där ”november”. Lördagen 29 november jobbar jag inte och kommer gärna och fikar.Spika fika lördag 29 november.
LWB’s got your back. Jag tar med till jobbet så kan vi ses på vår vanliga rendezvous.Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten.
Vilket verktyg ska man ha till att försöka lossa denna variant? Eller finns det nåt fultricks?
Visa bilaga 800101
Intressant kedjestag! Det ska se ut så va?:)Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten.
Vilket verktyg ska man ha till att försöka lossa denna variant? Eller finns det nåt fultricks?
Visa bilaga 800101
Jag brukar göra så här:Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten.
Visa bilaga 800101
Blev lite nervös när jag såg det också på bilden innan jag fick hem den. Men sett på andra och läst att det ska vara så.Intressant kedjestag! Det ska se ut så va?:)
Ja det passar bra till klingorna också med en klassisk 3x.Blev lite nervös när jag såg det också på bilden innan jag fick hem den. Men sett på andra och läst att det ska vara så.
Bubblar och fräser, men fortfarande en hel del kvarSe inlägg 1,657 från 2021-07-02.
![]()
@ettlivenhoj : Såhär har jag gjort för att hålla NaOH:n på plats i ramen, en tving över vevlagerhylsan, en bit plyfa på varje sida och en bit innerslang ~7x7cm som tätning. Småhålen i ramen har jag tejpat med eltejp.
Kupévärmaren var bara för att hålla den kemiska reaktionen igång i vintersvalkan.
Jag rekommenderar att strippa ramen på allt utom m5:orna i flaskhållarfästena. Dvs ta bort gaffel, hjul, växlar mm. Ta även bort sadelklämman, så kommer du åt att fylla lut ovanifrån. Jag har ibland också hällt i ren NaOH (kristaller) uppfifrån, men bäst är blanda en lösning utanför och sedan hälla i den, för att slippa det som hände @efredrikson.
Det gör inget att hela ramen fylls med lösning, den kommer att reagera med stolpen ändå, dvs det innebär bara att det finns mer lut som kan jobba.
Se bara till att jobba utomhus, luten irriterar ögon och näsa/hals och processen med aluminiet skapar knallgas.
Edit: Att det irriterar är alltså när man har blandat det och det far runt (som gas? Ånga?) i luften. Om man däremot får lösning eller kristaller i ögonen så är ”irriterar” en mild underdrift. Ha heltäckande skyddsglasögon på, även när du tror att jag inte ser dig, och se till att ha tillgång till rinnande vatten att skölja ögonen med.
Börja med icke drivsidan så att du får axeln, lager och eventuell tätning ur vägen. Sedan kan man värma på ordentligt med varmluftspistol.Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten.
Visa bilaga 800101
Det är olika, där förra fotot visar är det inte tillåtet (och det hade knappast gått heller). Det kan nog se häftigt ut på bild men allmänt är det rent kass cykling på vandringsleder i fjällen, vandra eller åka skidor är många gånger roligare på dessa. Däremot är cyklingen på fjällvägarna inte sällan i världsklass!Fy fan vad fett. Jag har tänkt på det många gånger att det måste vara härligt att cykla i fjällen, får man cykla på dem vanliga vandringslederna?

Blir alltid så sugen på enkla, robusta och stiliga cyklar när du lägger upp bilder på dina projekt!Visa bilaga 800442
Projekt Kogan kom framåt en bit idag. 35 mm gravelking ss får plats, med massvis (eh) med marginal. Inte helt omöjligt att ramen flexar så pass när jag står och bryter att bakdäcket tar i kedjestagen, vi får väl se.
Visa bilaga 800443
Som synes NDS-foto, men till mitt försvar finns ännu ingen Drive så jag tycker jag kommer undan med det. Silvrigt vevparti finns i lådan, ska bara rota fram ett vevlager med rätt längd på axeln.
Visa bilaga 800444
Tack, kul att höra!Blir alltid så sugen på enkla, robusta och stiliga cyklar när du lägger upp bilder på dina projekt!![]()
Fantastiskt fint! Riktigt avis på såna turer, härligt att du delar med dig.Höstlovsbesök av brorsan och hans båda söner. Det blev några fina turer på ett gäng otroliga cyklar som en gubbe här ute i skogen har byggt. Bl.a. övernattning i vindskydd tidigare i veckan och en rent otrolig mörkercykling ikväll. Håll tillgodo.
Visa bilaga 801344Visa bilaga 801345Visa bilaga 801346Visa bilaga 801347Visa bilaga 801348Visa bilaga 801349Visa bilaga 801350Visa bilaga 801351Visa bilaga 801352Visa bilaga 801353Visa bilaga 801354Visa bilaga 801355Visa bilaga 801356Visa bilaga 801357
Visa bilaga 801362Visa bilaga 801363Visa bilaga 801364
Vad fint och inspirerade! För en som inspirerats: har du dyra värsting-sovsäckar eller hur funkade det att sova i vindskydd nu? Kallt?Höstlovsbesök av brorsan och hans båda söner. Det blev några fina turer på ett gäng otroliga cyklar som en gubbe här ute i skogen har byggt. Bl.a. övernattning i vindskydd tidigare i veckan och en rent otrolig mörkercykling ikväll. Håll tillgodo.
Visa bilaga 801344Visa bilaga 801345Visa bilaga 801346Visa bilaga 801347Visa bilaga 801348Visa bilaga 801349Visa bilaga 801350Visa bilaga 801351Visa bilaga 801352Visa bilaga 801353Visa bilaga 801354Visa bilaga 801355Visa bilaga 801356Visa bilaga 801357
Visa bilaga 801362Visa bilaga 801363Visa bilaga 801364
Fantastiskt fint! Riktigt avis på såna turer, härligt att du delar med dig.
Tack snälla ni, om jag lyckas inspirera en och annan med mina turer och mitt eviga skrivande så ger det turerna ännu en mening, utöver den makalösa fröjd som cyklingen i sig innebär. Igår, framförallt hemresan i regn och beckmörker (men med finaste sortens dynamolyse, vilken jäkla dynamit det är!) kändes det som att jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst.Vad fint och inspirerade! För en som inspirerats: har du dyra värsting-sovsäckar eller hur funkade det att sova i vindskydd nu? Kallt?
Blir det så bra så gör det inget om bygget tar tid på sig.Visa bilaga 801543
Västkustens långsammaste Miyata-bygge tog ett litet skutt framåt igår när jag var ute i garaget. Racket sitter löst, men det andra sitter fast.
Det hade varit snyggare med en mer nedåtvinklad stam. Den som sitter på nu är tredje (eller fjärde?) försöker att få tag på en i rätt dimension. Delen i gaffeln är 1" (25.4 mm) vilket verkar lite ovanligt. I kombination med att klämman för styret också är 1" (25.4 mm) har det varit mer tur än skicklighet när jag hittat rätt.
Nä det är min upplevelse också. Lättare att hitta för 1”gaffel. Tror jag har en adapter liggande för 1 1/8” men det riskerar att bli ännu fulare så inte den bästa lösningen. Har även för mig att jag har en shim för att köra 1” stam i 1 1/8” gaffel men hur bra det funkar vågar jag inte svara på. @LWB hade du testat det?Visa bilaga 801543
Västkustens långsammaste Miyata-bygge tog ett litet skutt framåt igår när jag var ute i garaget. Racket sitter löst, men det andra sitter fast.
Det hade varit snyggare med en mer nedåtvinklad stam. Den som sitter på nu är tredje (eller fjärde?) försöker att få tag på en i rätt dimension. Delen i gaffeln är 1" (25.4 mm) vilket verkar lite ovanligt. I kombination med att klämman för styret också är 1" (25.4 mm) har det varit mer tur än skicklighet när jag hittat rätt.
Tycker ändå att en klassisk limp-dick har något! Snyggt bygge!Visa bilaga 801543
Man får tacka som allra ödmjukast!Blir det så bra så gör det inget om bygget tar tid på sig.
Jag håller med ang. stammen, jag tycker också oftast att kröknackestammar är snyggast. Kolla om du hittar en för 1 1/8” gaffel och med 26 mm klämma. Den ihop med shims från 26 till 25,4 mm så är Bob din onkel.
Veloform brukar ha Nitto Technomic hemma. Inte blingigast i Nittos sortiment men i gengäld lite mildare mot plånboken.
Adapter för Ahead-stam lockar inte. Jag tittade på det först men det kändes inte rätt. Shims mellan 22,2 mm och 25,4 mm finns och verkar fungera, så det skulle kunna vara en lösning någon gång i framtiden om (när) jag får för mig att byta stam.Nä det är min upplevelse också. Lättare att hitta för 1”gaffel. Tror jag har en adapter liggande för 1 1/8” men det riskerar att bli ännu fulare så inte den bästa lösningen. Har även för mig att jag har en shim för att köra 1” stam i 1 1/8” gaffel men hur bra det funkar vågar jag inte svara på. @LWB hade du testat det?
Tack så mycket. Helt oäven är den inte, så den kommer att få sitta kvar ett tag i alla fall.Tycker ändå att en klassisk limp-dick har något! Snyggt bygge!
Jag har haft quill-till-ahead-adaptrar med en hylsa för att köra antingen 1” quill (22,2 mmNä det är min upplevelse också. Lättare att hitta för 1”gaffel. Tror jag har en adapter liggande för 1 1/8” men det riskerar att bli ännu fulare så inte den bästa lösningen. Har även för mig att jag har en shim för att köra 1” stam i 1 1/8” gaffel men hur bra det funkar vågar jag inte svara på. @LWB hade du testat det?
Fin hoj, kul att du kom vidare med den trots grubblerier!Long time no sleep.
Äntligen kan jag pendla till mitt jobb i stil.
Det gamla lulebandet breach hade en gång en låttitel "Curfew" och curfew är väl det jag också haft...
Det har varit en del strul och grubblerier och tankar på att strunta i det hela har ekat i huvudet.
Men här är pendlar'n aka Dalspringaren.
Visa bilaga 801613
Bodyn på kassetten hade ju pajjat, det upptäckte jag när jag bytte från 11 till 9 delat. Det är sedan gammalt.
Sedan denna upptäckt har jag försökt byta body, men fick det inte att funka helt och haft ågren över att det alltid ska vara nåt.
Igår hämtade jag ut ett nytt 26" däck iallafall och satte på det.
Jag lyssnade en till gång på breach och hörde "friction" och kände att jag var i behov av att byta växelreglage igen till ett lite snyggare microshift, med just friktion.
Visa bilaga 801627
Och efter att iallafall ha kört en gång fram och tillbaka till jobbet idag kan jag känna att det här med nyvaxad kedja tycker jag verkligen känns mumma. (Kanske är det bara för att man lägger ned sådan tid på det, eller så är det bra. Vad vet jag, framtiden från avgöra)
Visa bilaga 801628
Det enda är väl att klingan fram är väl lite för stor, hade vart skönt att byta till en med kanske lite färre tänder. Men som vanligt, alltid är det något.
Hoppas alla shreddar och har det gott denna fredagskväll.
Tackar för erbjudandet. Jag får suga lite på det tills jag har känt på hur cykeln känns med nuvarande stam så att jag har lite känsla för hur cykeln känns.Visa bilaga 801596
Om jag inte råkat göra mig av med dem så tror jag att de två högra stammarna ligger i källaren. Bägge är för 1 1/8" gängat gaffelrör (25,4 invändigt alltså). Ingen är kanske sådär superball, men om du vill ha dem för att provaså får du dem. Hämtas i Göteborg eller skickas mot porto.
Det där hade ju gett mer valmöjligheter. Du får gärna ta med den. Jag har någon form av ambition om att dyka upp. Ska försöka komma ihåg att påminna dig.Jag har haft quill-till-ahead-adaptrar med en hylsa för att köra antingen 1” quill (22,2 mm) utan hylsa eller 1 1/8” (25,4 mm) med. En sådan borde funka för att köra 1” quillstam i 1 1/8” gaffel och skämmer inte lika illa som ahead. Jag vill minnas att jag körde så på Passrännar’n. Den gick inte många mil i min ägo, men jag ser inte att det skulle stöka med en sådan adapterhylsa i en 1” snygg quillstam.
Tyvärr vet jag inte om de finns att hitta lösa, mina följde med när jag köpte ahead-till-quill-adaptrarna.
Edit: Här är den. Påminn mig innan sektfikat på Veloform 29/11 @xyz-saft så tar jag med den.
Visa bilaga 801634
Jag är inte mentalt redo för snö än!
Ser bistert ut med snötäckt väg, det där är väl inte Österlen, eller?
Rätt verktyg, brickor från Biltema, skruva fast med skruven för vevarmarna, vrida, kamske slå lite med hammare.Testar i denna tråd då vevlager sitter i en ram av rätta sorten.
Visa bilaga 800101
Efter några längre turer med tusingen och dess nya styre så känner jag mig hemma med var reglagen ska sitta. Puritanerna kommer att hitta fler detaljer att anmärka på än det finns loppor på en byracka, men han som ska köra cykeln, för honom passar det så som det ser ut nu.På samma sätt som en fjärils vingslag på ena sidan jorden utlöser en orkan på den andra så utlöste Slajsar’ns ansvarslösa återbördande av 56:a-trippeln till la Casa en händelsekedja vars sista länk vi ännu inte har sett smidas.
En av de starkaste länkarna hittills fogades dock till Det Stora Maskineriet idag i och med att Peth:s Nitto 132 randobock levererades. Den visade sig vara identisk med den som sitter på Trippelkryssar’n, och dess cockpit är i mångt och mycket vad som gör den cykeln så otroligt behaglig att cykla på. Planen nu, och en plan som har vuxit till något mycket, mycket större än både Mustaschkryssar’n och Slajsar-56:an, är därför att sätta 132:an på tusingen, vars styre jag har velat gilla men i ärlighetens namn aldrig riktigt kommit överens med. Utifrån hur väl 132:an passar på Trippelkryssar’n så hoppas och tror jag att den kommer att göra underverk även på tusingen.
Så skulle det bara på styrlinda också. Men Veloform hade slut på LWB-standarden Newbaum’s bruna, och inga av de övriga lindor som jag har testat har varit lika lätta att få hyfs på som Newbaum’s. Så vad göra, hålla fast vid färgen och gå Velox eller hålla fast vid Newbaum’s och mot Anders inrådan gå bananas?
Bananas såklart:
Visa bilaga 792720
Veloform-Anders snygg-rando med nylackad vit linda som referens jämte fyra rullar grön Newbaum’s.
Det gröna kommer förhoppningsvis att bli något, just det, gröndjävulskt snyggt med några lager schellack. Tänk er något åt olivhållet, ihop med tusingens flejkgrå. Det kommer att bli som… som… som en schellackad bomullslinda i indiansommarens snyggaste solnedgång. Jag återkommer med bilder, men kom ihåg var ni läste det först.
Jag upprepar således, det kan bli bättre än vi anade, det här.