Visa din monstercross

Visa din monstercross
Sambal Oelek sa:
Bengt-re sa:
Sambal Oelek sa:
Jo det var det här med monstercross-styre då va. Jag har tyckt man kommit emellan träd rätt bra med bock istället för brett MTB-styre. Är van vid CX'en att bara kunna susa emellan träden. Men med nya hojen får man passa sig lite, det är så mycket flare så det kan ta tvärstopp ibland. Det gjorde det idag! :) Fina jack i styrlindan. Men klarade sig bra annars. Nu vet jag bättre, man får tänka sig för lite mer bara.

Inget som inte går att åtgärda med en rörkap.
Haha, sant, där håller man ju ändå aldrig, fast då har jag ju ingenstans att sätta backspegeln :)

Är det inte ovärt att ha ett så specifikt styre om man inte använder det? Backspegeln räcker inte som skäl ?

Visa din monstercross
Crocko sa:
Är det hackspettstyre från Salsa? gillar att dina reglage verkar sitta på ett vettigt sätt och inte i 45graders vinkel som jag ogillar.
Salsa Woodchipper 2. Helgrymt styre för denna applikation faktiskt. Väldigt nöjd med det. Rekommenderas varmt. Ja, tycker reglagen sitter bra sådär faktiskt. Håller ofta på hoodsen och kan inte tänka mig att de skulle sticka utåt. Blir dumt.

Visa din monstercross
NickPick sa:
Är det inte ovärt att ha ett så specifikt styre om man inte använder det? Backspegeln räcker inte som skäl ?
Jag menade inte att man skulle kapa bort hela droppet. Men 5 cm skulle man nog kunna ta utan att det påverkar dropp-greppet. Fast ibland när det t ex går nerför kanske man snabbt flyttar ner till droppet och då är det faktiskt rätt gött att ha stort grepp där så man inte råkar missa :) jag använder alla tre positioner rätt flitigt.

Visa din monstercross
Sambal Oelek sa:
Egress sa:
Krångligare än så är det inte. ?
jaha, just det, nu tänkte jag efter lite mer, du använder ju halva varvet såklart, hehe, tankevurpa. Då stämmer det ju. Hälften av en oval har ju samma omkrets hur man än vänder den.

Halva varvet eller hela varvet spelar ingen roll. Det är kedjan som bestämmer.

Här ser du två klingor. En oval (vänster) och en rund (höger). 34 st tänder på båda.

79744069-33A6-4315-862B-F3A207DBF2F0.jpeg

Visa din monstercross
En Scott Sportster P45 som jag byggt om.

Blev så bra så nu bygger jag en till hustrun
Schnyggt de där ju!
Har själv en sliten P45 med skivbromsar jag funderar på att göra fulcross av. Isf snor jag tiagra handtagen från min räser som tydligen ska fungera med mtb växlar och kör 2x9. Men hur stora/breda däck får du plats med?

Mvh Magnus

Visa din monstercross
69B4D709-8581-4984-84AC-7AC52015C562.jpeg
6CACCDAA-9B13-4E9F-9CF3-88FC4D45618A.jpeg

Loose Can[y]on!
Mycket nöjd med detta bygge, det som irriterar lite är att jag inte lyckats hitta någon möjlighet att få på ett större drev än 38T på shimano DM vevarna och jag vill gärna behålla 180mm. Det finns gott om plats för 42T

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Snygg patina, kanske får vara i fred även om den är parkerad på stan. Vad är det för ram och vad har du gjort med den?

Det svarta lodräta strecket man ser i svetsfogen på gaffeln, antar det är gammal färg eller smuts och inte en spricka?

Tack. Jag har tagit bort färgen från min Specialized Awol som mest har stått de senaste 2 åren. Det ska bli intressant att se hur den står emot väder och vind. Den är bara sprayad med linolja nu. Jag räknar med lite rost och att man behöver bättra på skyddet med jämna mellanrum. Och att den kanske inte håller för evigt. ?

Precis, det svarta strecket är bara gammal färg som blev kvar.

Exakt.

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Köpte en gammal Gary Fisher (1998) på cykelloppis. Blev mitt semesterprojekt, färdig igår. Blandning av gamla och nya delar, ska byta den fula, justerbara styrstammen när jag har hittat rätt vinkel. Skön att cykla med på Stockholms gropiga gator!

Bilagor

• IMG-3136.JPG
    IMG-3136.JPG
    765.9 KB · Besök: 453
Visa din monstercross
Snart kanske man kan få ihop nåt som liknar en monstercross - har en HT 29" ram, och 27.5" hjul - skulle det vara några problem? Söker efter gaffel nu - bör man gå på en stel eller dämpad? Jag har ju redan en gravel lixom...

Visa din monstercross
27,5” hjul på 29” ram kommer ge ett lägre vevalgerhöjd men annars är det inga problem. Allt för lågt vevlager är väl främst ett problem om man tänk köra mkt i skogen med rötter å sten. Dämpad eller inte beror väl på vad du tänkt köra med den

Visa din monstercross
Min pensionerade mtb har fått jobba som vintercykel när det är barmark. Bytte till Grx vevparti och bockstyre. Upplever att viktfördelninen blev bättre med ny stam och styre. Lättare att få ner kraften i backen.
Fungerar bättre än förväntat.

Bilagor

• 3619C3E3-988D-42DA-9C07-FEF928524AB3.jpeg
    3619C3E3-988D-42DA-9C07-FEF928524AB3.jpeg
    1.6 MB · Besök: 405
Visa din monstercross
27,5” hjul på 29” ram kommer ge ett lägre vevalgerhöjd men annars är det inga problem. Allt för lågt vevlager är väl främst ett problem om man tänk köra mkt i skogen med rötter å sten. Dämpad eller inte beror väl på vad du tänkt köra med den
Sant, kanske värt att vara lite försiktig då... eller köpa ett par till hjul till (h)jul!

Tillbaka
Topp