Visa din Neo Retro

Visa din Neo Retro
Hoppas att det inte känns skrytigt att lägga ut hojen här och i Miyatatråden, men den passar ju så bra.
FA0E501D-6A10-41E8-8356-338AEB628CB0.jpeg

Ram och gaffel: Miyata TrailRunner från 1990. Alu i huvudtriangel och cr-mo i baktriangel och gaffel.
Styre: Nåt billigt graveldravel från Bikester
Styrstam: Ahead-adapter och Bontrager
Vevparti: Deore LX med bortplockat minsta kedjedrev
Vevlager: Tange
Pedaler: Achilles
Bakväxel: Deore LX
Framväxel: Deore LX
Reglage: Shimano 105 ST-5600 för tiodelad kassett
Kassett: Shimano 11-34
Bromsar: Dia-Compe ”Gran Compe”
Hjul: Mavic Cosmic
Däck: Pirelli Cinturato Gravel H 35-622
Sadel: Brooks Imperial B17
Styrlinda: Neubaums

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Neo Retro
Bara ful eller neo retro (eller både ock?) kan diskuteras men tror det blir en funktionell cross med en blandning av gammalt och nytt. Ca 7,6 kg. En ohelig blandning av Campa Record 12-delat, Ambrosio tubhjul, dämpad styrstam och Ultegra vevparti.

Bilagor

• A3B88427-1D0D-418B-9864-D772757B3724.jpeg
    A3B88427-1D0D-418B-9864-D772757B3724.jpeg
    809.8 KB · Besök: 123
Visa din Neo Retro
Vad är Neo Retro? Gammal cykel med nyare delar?
Duger det att visa upp min 70-talare igen? Finns en tråd om den...
Gubbräcer med nya Campagnolo-delar och gammalt växelreglage. Fauber till BSA-konverterat nav. Original Shimano-bromsar.
Modernt rakt styre.
Min vardagscykel som rullat en hel del nu sen byggstart för ca 1,5 år sedan. Den är väldigt skön att cykla på så man gör det gärna!

Bilagor

• 20220124_151849.jpg
    20220124_151849.jpg
    1 MB · Besök: 133
  • 20210719_141059.jpg
    20210719_141059.jpg
    1 MB · Besök: 130
Visa din Neo Retro
Vad exakt är neo retro?
Gammal stålram med helt nya komponenter?
Kan det vara en gammal aluminium eller en tidig Kolfiber ram med nyare komponenter?
Nån åldersgräns?

Senast ändrad:
Visa din Neo Retro
Vad exakt är neo retro?
Gammal stålram med helt nya komponenter?
Kan det vara en gammal aluminium eller en tidig Kolfiber ram med nyare komponenter?
Nån åldersgräns?
Allt som är omodernt upp piffat med lite nya delar klassas väl som neo retro, upp till betraktaren, för mig kanske pre 2008 eller när någonstans

Visa din Neo Retro
Allt som är omodernt upp piffat med lite nya delar klassas väl som neo retro, upp till betraktaren, för mig kanske pre 2008 eller när någonstans
Ok!
Ungefär som min egen känsla var då.
Lite godtyckligt och efter egna preferenser.
Men gillar stilen helt klart.
Många snygga byggen.

Visa din Neo Retro
Tänkte gå all in neo retro på denna men den gamla 8 delade Dura Ace gruppen växlar alldeles för bra och är alldeles för snygg för att plockas av.
Så nöjer mig med modernare hjul och sadel. Nyare quill samt modernt styre ska monteras när jag löser problemet med gammal quill som sitter tokfast.
20230605_155149.jpg

Visa din Neo Retro
Se post ovan från Mange Campa.
Ja, min orange cykel blev inte helt modern avseende växelsystemet. Jag behöll äldre analoga friktions-ramväxelreglage.
Ska man ha rakt styre med moderna växlar får man nog kolla vad Shimano eller Sram erbjuder. Campagnolo har bara moderna växlar kombinerat med bromshandtag för bockstyre...

Senast ändrad:
Visa din Neo Retro
Någon som har renoverat en klassisk Crescent/monark med skärmar/kedjeskydd till modern standard?

Visa din Neo Retro
Min Miyata 1-10 har visats i annan tråd men den passar ju klockrent här.

Drivlinan är en blandning av Ultegra 6800 och 105 7000 samt nån gammal framväxel. Vevparti 46-30 från FSA i kombination med kassett 11-25.

Det är en riktig favoritcykel som rullar mycket.

Mycket fin! Men har du inte väldigt låga växlar? Eller kör du bara grus, kanske?

Jag brukar trampa ur 52-12 nedför.

Visa din Neo Retro
Mycket fin! Men har du inte väldigt låga växlar? Eller kör du bara grus, kanske?

Jag brukar trampa ur 52-12 nedför.
Alltså, liiite lågt växlad för att trycka på fullt i långa utförslöpor men för det mesta upplever jag den som helt perfekt för min landsvägscykling med rullsnitt runt 30.

Skillnaden mellan 52-12 och 46-11 är inte särskilt stor. Med 80 i kadens går det 44,7 km/h med 52-12 och 43,2 med 46-11.

Senast ändrad:
Visa din Neo Retro
Alltså, liiite lågt växlad för att trycka på fullt i långa utförslöpor men för det mesta upplever jag den som helt perfekt för min landsvägscykling med rullsnitt runt 30.

Skillnaden mellan 52-12 och 46-11 är inte särskilt stor. Med 80 i kadens går det 44,7 km/h med 52-12 och 43,2 med 46-11.

Sant! Tänker inte på mitt mindre minstadrev bak. Gjort samma tankevurpa förut. ??‍♂️

Edit: På tal om tankevurpa: Jag har ju då ett STÖRRE minstadrev bak än du. Ska nog sova ett par timmar till…

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Neo Retro
Finns det någon byggtråd eller mer utförlig beskrivning av detta bygge? Hatten av för ett otroligt resultat ?.
Tack! :)
Ingen byggtråd finns. Jag plockade bara ihop lite grejer som låg och skräpade. Det är en röra av olika campamodeller. Hjulen är från min dåvarande slaskracer. Ramen tror jag att jag ropade hem från kanske Tyskland för länge sedan.
Det blev trevligt med ramens krom tillsammans med stolpe, stam och brifters. Svarta Ciamillo-bromsar gjorde ramen väl, men jag bommade på diagonalrörets vajerförare. De borde vara metallfärgade.

E74C5472-CC6F-4F0B-A5AB-336EB3C78708.jpeg

Visa din Neo Retro
Tack för svar!
Det är liksom något med harmonin som verkligen funkar. Hjulen har precis lagom höjd, ramen är troligen den snyggaste storleken (54? 56?). Vevpartiets svara bryter av så bra mot det silvriga kromet i stolpe, bakgaffel, framgaffel och reglage (inte för mkt). Sen är liten kassett så mkt snyggare än en större.
Plockar upp en Peugot PH501 imorgon och kan jag återskapa lite av denna harmoni skulle jag bli mkt nöjd ?.

Tillbaka
Topp