Visa din Orbea

Visa din Orbea
Hur menar du i raw carbon

Finns som alternativ när man kör egen design i MyO programmet, går att välja klar eller matt lack och jag upplever inte att hemsidan är tillräcklig för att se skillnad ?

Dock har jag sett fler bilder nu efter sökning på Facebook istället för Google så jag klarar mig om ingen här har egen bild att dela ?

Visa din Orbea
Mycket trevlig cykel?
20210723_154248.jpg

Visa din Orbea
Köpte 2st Orbea Terra M30 i november på utförsäljning. Grå till mig och gul till frun :)
Den grå har rullat ca210mil och känns toppen. Dock är det snävt med Sawtooth 42or bak och med lera och skit finns risk för att det skrapar i BB på vänster sida.

Bilagor

• 0FD34D08-AD2F-44B5-AC07-628F83E33A50.jpeg
    0FD34D08-AD2F-44B5-AC07-628F83E33A50.jpeg
    548.3 KB · Besök: 160
  • FBF81A3C-7F1E-42D4-A149-16F218A33117.jpeg
    FBF81A3C-7F1E-42D4-A149-16F218A33117.jpeg
    755 KB · Besök: 140
Visa din Orbea
Ni som har 2020-2022 modeller av Orbea Oiz eller Occam etc.. tycker ni lacken är känslig? Jag tycker jag får ytliga repor för minsta lilla och trots 4 rundor är det repa här och där och jag har inte direkt vurpat eller slagit in. Det är mest grenar, som slagit i och när jag haft cykeln i cykelhållaren som det blivit märke.

Visa din Orbea
Jag har en matt svart occam och den är väldigt känslig för ytliga repor/"hairlines". Redan efter första turen var den ordentligt insliten. Störde mig i början men har förlika mig med det nu. Har blivit en hel del stenskott också som jag fyller i med svart färg.
Ni som har 2020-2022 modeller av Orbea Oiz eller Occam etc.. tycker ni lacken är känslig? Jag tycker jag får ytliga repor för minsta lilla och trots 4 rundor är det repa här och där och jag har inte direkt vurpat eller slagit in. Det är mest grenar, som slagit i och när jag haft cykeln i cykelhållaren som det blivit märke.

Visa din Orbea
Rastning av min Laufey H30 i Hellas. Till denna säsong ska styret kapas eller bytas ut då jag upplever det som aningen brett samt införskaffa ett extra par däck som är mer optimala för t.ex. CykelVasan. Åker mest landsväg så Laufeyn fyller de krav jag har på en mtb utifrån mina skills, mycket ”bang for the buck” i cykeln upplever jag.
BE38C748-C312-4D62-BB50-CB7273AEE495.jpeg

Visa din Orbea
Jag har en matt svart occam och den är väldigt känslig för ytliga repor/"hairlines". Redan efter första turen var den ordentligt insliten. Störde mig i början men har förlika mig med det nu. Har blivit en hel del stenskott också som jag fyller i med svart färg.
Ah precis.. har som du säger massa hairlines som tvättrepor fast man ej trillat eller slagit.. stör mig lite att en cykel för så mycket pengar har så känslig lack och funderar om man ska skydda ramen på något sätt... men men

Visa din Orbea
Min baktriangel knäcktes för 5-6 veckor sen. Ingen vurpa eller nått och kan inte fatta när det hänt :/
Ny blev beställd för 5 veckor sen men försenad gång på gång. Erbjöd mig att laga den gamla och köra med den under tiden men får dem inte tillbaka den gamla så räknas det inte som garanti och får stå för kostnaderna för den nya.
Velig hur jag ska göra för känns ju jäkligt surt att bara vänta ?

Bilagor

• 210E3FC6-BB9B-4631-83F3-2081C9B7B9F3.jpeg
    210E3FC6-BB9B-4631-83F3-2081C9B7B9F3.jpeg
    501.6 KB · Besök: 183
Visa din Orbea
Min baktriangel knäcktes för 5-6 veckor sen. Ingen vurpa eller nått och kan inte fatta när det hänt :/
Ny blev beställd för 5 veckor sen men försenad gång på gång. Erbjöd mig att laga den gamla och köra med den under tiden men får dem inte tillbaka den gamla så räknas det inte som garanti och får stå för kostnaderna för den nya.
Fåt en smäll på staget? Eller sprack den av sig själv?

Visa din Orbea
Baktriangeln är ju flexande, den bör ju tåla lite stryk. Kört hårt eller?

Visa din Orbea
Nja inte så hårt i mitt tycke är rätt feg för dropps och hopp, xcm är mer min smak ? 100mil på cykeln totalt cirka.
Ingen smäll på kedjestaget, körde Kolmården mtb och dagen efter ett lugnt stigpass. Dåligt med tid så tvätten blev inte av förens fredagen efter dem passen och tyckte det såg konstigt ut, kände och var rätt mjukt vid sprickan.
Shit happens och får en ny men frustrerande med väntan och inte möjlighet att få laga den gamla tillsvidare för då får jag stå för vad en ny kostar.

Visa din Orbea
Vad är det för ram? Har kört ca 35 mil med min och har märkt hur känslig den är för repor... körde på en lite igenvuxen stig och hade massa smårepor av grenar som slog emot ramen..

Tycker den är lite väl känslig.. visst ska sakerna användas men att få repor av att köra i lite buskar är lite väl känsligt..

Visa din Orbea
520AE5A3-210B-44EC-9382-1494009CDB9B.jpeg

Min första Orbea blev en Terra M30 Team årsmodell 2022 i storlek S. Jag beställde den i februari och enligt Orbea skulle den levereras i oktober… Men så blev jag kontaktad av återförsäljaren i förra veckan att den var på gång. Tjoho! Egentligen stod M20 Team högst på önskelistan men alla var tyvärr slutsålda. Mycket trevlig cykel men hjulen kommer att bytas ut till något lättare så småningom. Färgen är riktigt läcker. Matt grön/svart kolfiber där strukturen är synlig så det är liv i den matta ”lacken”, och så den blanka Orbea-loggan på det. Cykeln väger 10,1 kg som den ser ut på bilden (ej tubeless men ska bli).

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Visa din Orbea
Visa bilaga 560016
Min första Orbea blev en Terra M30 Team årsmodell 2022 i storlek S. Jag beställde den i februari och enligt Orbea skulle den levereras i oktober… Men så blev jag kontaktad av återförsäljaren i förra veckan att den var på gång. Tjoho! Egentligen stod M20 Team högst på önskelistan men alla var tyvärr slutsålda. Mycket trevlig cykel men hjulen kommer att bytas ut till något lättare så småningom. Färgen är riktigt läcker. Matt grön/svart kolfiber där strukturen är synlig så det är liv i den matta ”lacken”, och så den blanka Orbea-loggan på det. Cykeln väger 10,1 kg som den ser ut på bilden (ej tubeless men ska bli).

Edit: Stavfel.
Grön alltså, det syns inte så väl men riktigt fin! Är själv rejält sugen på denna. Tror du att denna hade funkar som 2 i 1 hoj om man har en extra uppsättning hjul för landsväg? Vad har du för andra intryck efter lite tid med cykeln?

Visa din Orbea
Grön alltså, det syns inte så väl men riktigt fin! Är själv rejält sugen på denna. Tror du att denna hade funkar som 2 i 1 hoj om man har en extra uppsättning hjul för landsväg? Vad har du för andra intryck efter lite tid med cykeln?
Sorry! Väldigt sent på bollen men den hade absolut funkat som 2 i 1 hoj, lite beroende på ambition. I jämförelse med min betydligt lättare och ettriga landsvägshoj är denna mycket mer bekväm på landsväg. Jag ligger i bocken mycket mer och längre på Orbean. Som en ännu-mer-endurance-hoj. Jag blir inte lika trött i ryggen på långturer heller (gubbvarning).

Jag har inte haft en gravel tidigare men den är en aning längre än min landsvägshoj och har lite XC-karaktär gällande köregenskaper, men det beror kanske också på de 45 mm breda däcken. Jag kör numera med ett par lätta kolhjul och ska prova 30-35 mm däck i vinter för att köra mer landsväg.

Söker du efter en pigg klättrare är det kanske inte riktigt rätt hoj men den är mycket bekväm på långfärdsturer på grus och landsväg, och det är även kul att trycka på lite ibland med den :)

Tillbaka
Topp