Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cane creekNån med förslag på nya bra lager till ramen(propain tyee 2021)?
En spänd kabel rör sig mindre.VHS ditsatt, märkbart tystare från kedjan. Lite bättre frigång också.
Dock så blir jag skogskogig på slamret från höljen i ramen. Har matat på ännu mer dämpning runt dem men det hjälper verkligen inte, förstår inte om det bara är jag? Har inte testat implors knep med buntbanden men förstår inte hur det skulle göra någon skillnad.
Visa bilaga 628814
Jo, det har jag jobbat med också på olika sätt. Hade ju varit nått om de hade haft lock med skruv istället som faktiskt är ganska snart. Får prova de där buntbanden som sista utväg.En spänd kabel rör sig mindre.
Vad kör ni för styrstammar på era? Är 170cm, kör en Propain tyee i storlek M (29a), uppelever det lite krångligt att få vikt över framhjulet (kontra på Epicen). Har moderiktigt 40mm styrstam, men borde jag prova 50 eller 60? Har just nu 80mm på Epic:en (Som har typ 20mm kortare reach), men där kanske det är i längsta laget..Visa bilaga 633071
Jag är 175cm (ish) och kör 40mm stam på min Tyee i M. Tycker det känns perfekt, men kör å andra sidan 40 på typ alla hojar oavsett reach ?Vad kör ni för styrstammar på era? Är 170cm, kör en Propain tyee i storlek M (29a), uppelever det lite krångligt att få vikt över framhjulet (kontra på Epicen). Har moderiktigt 40mm styrstam, men borde jag prova 50 eller 60? Har just nu 80mm på Epic:en (Som har typ 20mm kortare reach), men där kanske det är i längsta laget..Visa bilaga 633071
Tyee, medium. 175cm. Kör 50mm stem. Är nöjd.Vad kör ni för styrstammar på era? Är 170cm, kör en Propain tyee i storlek M (29a), uppelever det lite krångligt att få vikt över framhjulet (kontra på Epicen). Har moderiktigt 40mm styrstam, men borde jag prova 50 eller 60? Har just nu 80mm på Epic:en (Som har typ 20mm kortare reach), men där kanske det är i längsta laget..Visa bilaga 633071
Första rundan i mer utmanande terräng. Överlag funkar den väldigt bra. Känns neutral och lätt att begripa. Slamret från kedjan (och eventuellt även från kablarna i ramen) stör dock väldigt mkt. Ska se om jag får bättring på det.
Visa bilaga 632451
Tanken med cykeln är att det ska vara en parkhoj för liftåka. Då kan sadeln vara i botten hela tiden. Vid liftåka finns det också ett värde i att ha allting så enkelt som möjligt. Det ska tåla skit, hängas i liftar och slitas och slängas.Känner igen bergssprickan på bilden och inser att jag såg dig lasta hoj på parkeringen i torsdags, för jag noterade den blingiga fasta sadelstolpen.
Hur använder du den i praktiken? Höjer vid klättringar, eller blir den kvar på nåt mellanting?
Tänkte liknande med min nya hoj, men ett och annat enduro och ställen som Löttinge fick mig att fega och slänga på en dropper ändå.Tanken med cykeln är att det ska vara en parkhoj för liftåka. Då kan sadeln vara i botten hela tiden. Vid liftåka finns det också ett värde i att ha allting så enkelt som möjligt. Det ska tåla skit, hängas i liftar och slitas och slängas.
Dessutom går det inte att sticka under stol att det finns ett visst estetiskt värde i den polerade stolpen... ? Får se hur länge jag orkar med det.
När jag körde på Löttinge så höjde jag den när jag trampade upp och sänkte innan jag åkte ner. Old school style.

Denna borde ju sitta som en smäck då.
Smidigt att byta ut då det ska åkas park eller trampa.
![]()
![]()
BikeYoke First Looks: Revive Wireless Dropper Post, plus New Pedals & Handlebar Prototypes
BikeYoke is making their benchmark Revive dropper seatpost Wireless in one of 3 prototypes we spotted from them at Eurobike today...bikerumor.com
Mmm. Stämmer dock påståendet att batteriet räcker i månader så kan jag acceptera det.Det är altså en dropper som man måste ta ut ur ramen för att ladda?
Perfekt för @Tore krok kanske? :p
Det är altså en dropper som man måste ta ut ur ramen för att ladda?
Perfekt för @Tore krok kanske? :p
Haha, hoppas den måste laddas efter varje pass bara så är den perfekt ?
Nu väger jag verkligen inte lite, men jag kan iaf säga att klättring funkar fint på Tyee. Den är inte snabbast, men riktigt bra på att ta sig uppåt och en brant sadelrörsvinkel gör att man lätt behåller vikten centrerad. Så jag tycker den är behaglig att klättra med. Antar att du kikar på AL för precis under €3k? Bra spec för dom pengarna. CF sparar ett kilo, men jag skulle nog inte säga att det är värt det.Hallå i Propain-tråden!
Någon som har en Tyee5 och kan ge ett utlåtande eller tankar om hur den funkar som endurohoj till en lätt åkare?
Jag fingrar på en i storl. S till en av ungarna, Den tilltänkta åkaren kanske väger 45kg, men växer och kommer kunna ha cykeln tills hen flyttar hemifrån.
MEN...
Jag funderar om...
- den har litet väl mycket slag (170/160) för att trampa uppför med, eller ?
- dämpningen kanske blir svår att ställa in för en lättare åkare ?
- någon som returnerat en (oanvänd) cykel till Propain och kan berätta hur det funkade?
Annars verkar den spot-on och jag är beredd att sälja min unkna själ...?
Funka fint att klättra med. Hjul och däck gör största skillnaden. Sitter jag och trampar grusväg så får jag ingen signifikant rörelse i dämpningen. Polaren kör sin dämpning väldigt hård så då är det bra snärtigt uppför. Jag har mera mjuk DH känsla men går utmärkt att trampa upp.Hallå i Propain-tråden!
Någon som har en Tyee5 och kan ge ett utlåtande eller tankar om hur den funkar som endurohoj till en lätt åkare?
Jag fingrar på en i storl. S till en av ungarna, Den tilltänkta åkaren kanske väger 45kg, men växer och kommer kunna ha cykeln tills hen flyttar hemifrån.
MEN...
Jag funderar om...
- den har litet väl mycket slag (170/160) för att trampa uppför med, eller ?
- dämpningen kanske blir svår att ställa in för en lättare åkare ?
- någon som returnerat en (oanvänd) cykel till Propain och kan berätta hur det funkade?
Annars verkar den spot-on och jag är beredd att sälja min unkna själ...?
Ja, det mest lugn och fin uppförs som det blir frågan om. Inget XC-aktigt klättrande, även om man behöver kunna stå och trampa ibland.Funka fint att klättra med. Hjul och däck gör största skillnaden. Sitter jag och trampar grusväg så får jag ingen signifikant rörelse i dämpningen. Polaren kör sin dämpning väldigt hård så då är det bra snärtigt uppför. Jag har mera mjuk DH känsla men går utmärkt att trampa upp.
Bra input, tack !?Nu väger jag verkligen inte lite, men jag kan iaf säga att klättring funkar fint på Tyee. Den är inte snabbast, men riktigt bra på att ta sig uppåt och en brant sadelrörsvinkel gör att man lätt behåller vikten centrerad. Så jag tycker den är behaglig att klättra med. Antar att du kikar på AL för precis under €3k? Bra spec för dom pengarna. CF sparar ett kilo, men jag skulle nog inte säga att det är värt det.
Annars har dom bra deal på Hugene nu också, men det blir ändå drygt 5-10kkr mer.
Är det ngn som har koll på vilken dämpar tuning (helst RS) som propain kör på Tyee?
Ska bygga på en S ram åt äldsta grabben och vill helst gå på coil, men inte säker att han kvalar in viktmässigt för RS där minsta fjädern är på 350.
Har dessutom RS super deluxe ultimate luft hemma, i rätt mått (från annan cykel), så tänkte kanske att jag kunde använda den om den skulle matcha…(vilket det säkert inte gör).
Har mejlat propain, men inte fått ngt svar. Tänkte jag gör ett försök här, innan jag ringer dem….
Hej,Är det ngn som har koll på vilken dämpar tuning (helst RS) som propain kör på Tyee?
Ska bygga på en S ram åt äldsta grabben och vill helst gå på coil, men inte säker att han kvalar in viktmässigt för RS där minsta fjädern är på 350.
Har dessutom RS super deluxe ultimate luft hemma, i rätt mått (från annan cykel), så tänkte kanske att jag kunde använda den om den skulle matcha…(vilket det säkert inte gör).
Har mejlat propain, men inte fått ngt svar. Tänkte jag gör ett försök här, innan jag ringer dem….
Kannon, kan du kolla vilken tune det står på den (borde stå på dämparen), typ L/M, eller L/L?Hej,
barnen delar på en Tyee5 med ”lättaste”/minsta lufttrycket på RS bakdämparen (Super Deluxe select+, vet inte vad ”+” betyder)
…och det funkar väldigt bra enl. rapport. (Men de är inte så kräsna heller då de är ”inskolade” på HT-cykel så de tycker att allt som inte vibrerar sönder händerna och kastar dem ur pedalerna är bra skit ? )
Hoppas du får till hojjen! Gissar att bakdämparen du har borde bli bra om den passar ramen.
Såg inget på dämparen men slog jag in serienr på”Trailhead” så ser det ut som LKannon, kan du kolla vilken tune det står på den (borde stå på dämparen), typ L/M, eller L/L?
Skulle var grymt bra hjälp om det gick (även om jag tror att den liggande RS super deluxe L/L borde funka bra, (i linje med tankarna från Berk ovan).
Supertack, verkar som det kan funka. Får i värsta fall ändra shims för rebound vid service.Såg inget på dämparen men slog jag in serienr på”Trailhead” så ser det ut som L
Tack för input. Ramen påväg hem. Ska kolla på nål-lagrerna från enduro bearings. Kommer ha både Både en RS superdeluxe ultimate air och en coil att prova med, och med dessa tips borde det bli bra.Tänk på att Tyee har väldigt mycket rotation i dämpar-öronen. Om dämparen ska funka bra för en lättviktare så bör du ha någon form av kullager eller nållager i hardware. Propain har ganska låga rekommendationer på fjädrar, många väljer att gå upp, så om barnet ligger i undre spannet för Propain rekommendationer skulle jag säga att det nog blir bra.
På grabbens hoj kör vi en DVO Jade med Cane creek fjäder. Nållager från Endurobearings.
Har en Meg Neg liggandes som inte kommit på, så det är ett alternativ värt att prova när jag får ihop den…Tack för tipset.I teorin borde en RS med megneg och max volume in neg hjälpa för att få upp trycket i pos lite.
Blir trycket för lågt så blir returen väldigt långsam.
(vet inte om alla nya super delux kommer med megneg nu)