Visa din Propain

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Satte morgonkaffet i halsen när jag såg en bild på dragning via styrlager på nya Tyeen. Men det verkar endast vara på kolfiber. Vanligt verkar gå på AL. Annars var det inte jättestora skillnader i geo och ganska väntade förbättringar funktionsmässigt, inget drastiskt med andra ord.
Verkar som de var för snabb och släppa artikeln. Länken funkar inte.

voidolf

Aktiv medlem
Visa din Propain
Grävde fram bilden från happys cachade
PROPAIN-Tyee-MY2023-Girona-NathanHughes-2804-thumb.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Får se om det är som man misstänker - de rear väl ut tyeen för att det kommer en ny inom kort.

Who knows. Men det är lite suspekt att de rear ut Tyee, 2 ggr dessutom, samt att en av färgerna plötsligt är slut. Ska bli spännande att se vad som kanske kommer.

Jag gissar på att de inte ökar slaget. Tänk om de rent av minskar slaget för att bättre placera den mellan spindrift och hugene. Nu är ju Tyee och Spindrift alldeles för lika för att motivera att ha båda.
Iofs skulle detta kanske kräva ett helt nytt namn, för liksom, more is more. Man kan ju inte göra mindre av något på nästa modell, när hände det senast?

Men gissar på detta:
Ha 64 grader
St 77,5 grader
Reach (M) 460
Och så UDH
Möjlighet till mullet

Får se hur rätt man träffar på specen sen bara, hann inte komma dit innan artikeln togs ned. Men marginella skillnader var det vad jag förstod. Plus dumheter som headsetdragning av vajrar etc. Fast al versionen hade klassisk dragning som alternativ - bra, för annars hade jag bojkottat dem. Avskyr headsetdragning av hela mitt hjärta..

Verkar som att de släpper den idag. Loam wolf kanske var lite trigger happy bara. Kommer väl upp senare igen kan man tro.
IMG_20230420_133034.jpg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Härligt, man ersätter ett mindre kabelproblem med ett annat! AL modellen ser dock ut att ha hål för vanlig (skitjobbig) intern dragning.

Visa bilaga 620801

Samtidigt på Bird:
Visa bilaga 620804

Hehe ja. Men de har löst kabeldragningen till bakre triangeln på ett bra sätt nu. Samt att vanlig fanns till AL som du skriver. Man hade önskat alla tänkte som Bird ärligt talat.

Octagon

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hehe ja. Men de har löst kabeldragningen till bakre triangeln på ett bra sätt nu. Samt att vanlig fanns till AL som du skriver. Man hade önskat alla tänkte som Bird ärligt talat.
Jo. På Bird har man också två alternativ, intern och helt extern. "For racers". Det är ju rätt smidigt att kunna slänga på en hel färdigluftad bakbroms med handtag och allt om något fallerar mellan två specialsträckor.
1681992096061.png

TazD

Medlem
Visa din Propain
Mix finns ju bara från M och uppåt, men funderar på om texten; ”Can the wheel size be changed afterwards?
The wheel size can be changed depending on the selected frame size thanks to the flip chip. To do this, for a 29” configuration set the flip chip to the “low” setting and the Mix and 27.5″ configuration to the “high” setting
.” att man även kan köra small i mullet version (vilket kanske är det jag mest funderar på till junioren). Nåväl, aktuellt först till nästa säsong, men med propain brukar man ju behöva beställa en god stund innan…

voidolf

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja, i XS är den en värdig utmanare till ex. VPACE Fred för dom yngre parkåkarna tycker jag.
Mmm. Som det är nu har de haft ett glapp i storlekstabellen där Yuma 26" slutar på ca 155cm (men jag gissar att den börjar kännas väldigt liten redan för en 150cm åkare). Blir grymt bra steg upp där om det nu landar i en Tyee (till... vi har redan en XS som börjar bli till åren)

Utter

Aktiv medlem
Visa din Propain
Satte morgonkaffet i halsen när jag såg en bild på dragning via styrlager på nya Tyeen. Men det verkar endast vara på kolfiber. Vanligt verkar gå på AL. Annars var det inte jättestora skillnader i geo och ganska väntade förbättringar funktionsmässigt, inget drastiskt med andra ord.
Förstår inte aversionen, skönt att få bort skiten. Men du kunde ju dessutom välja mellan 3(?) olika dragningar.
Kan fortfarande få en jäkligt vettig hoj för vettiga pengar. T o m med nya Eagle Transmission.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Förstår inte aversionen, skönt att få bort skiten. Men du kunde ju dessutom välja mellan 3(?) olika dragningar.
Kan fortfarande få en jäkligt vettig hoj för vettiga pengar. T o m med nya Eagle Transmission.
Säger inte emot att det inte är en vettig hoj. Men kablar genom styrlager skippar jag. Nu kom det ju fram tidigare att de har alternativ för att välja bort så det är ju toppen.

TazD

Medlem
Visa din Propain
Mix finns ju bara från M och uppåt, men funderar på om texten; ”Can the wheel size be changed afterwards?
The wheel size can be changed depending on the selected frame size thanks to the flip chip. To do this, for a 29” configuration set the flip chip to the “low” setting and the Mix and 27.5″ configuration to the “high” setting
.” att man även kan köra small i mullet version (vilket kanske är det jag mest funderar på till junioren). Nåväl, aktuellt först till nästa säsong, men med propain brukar man ju behöva beställa en god stund innan…

Hittade infon. XS,Small och M(i 27.5) versionen är en annan ram= ska tydligen inte ha frigång för 29 i fram….

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din Propain
Oklart om det är positivt eller negativt 😂
Positivt på det sätt att jag fick upp ögonen hur kul min fuel ex är att cykla på 😂.

Det är ju helt klart en ren parkhoj även om den går att cykla på i nödfall. Väldigt kul utför men dör direkt när det är platt. Gissar att den blommar ut till 100% i Kristin i sommar :cool:

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Positivt på det sätt att jag fick upp ögonen hur kul min fuel ex är att cykla på 😂.

Det är ju helt klart en ren parkhoj även om den går att cykla på i nödfall. Väldigt kul utför men dör direkt när det är platt. Gissar att den blommar ut till 100% i Kristin i sommar :cool:
Pumpa lite hårdare och maxa ur LSC. Förvånansvärt pigg även om det inte är en DC hoj.

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din Propain
Pumpa lite hårdare och maxa ur LSC. Förvånansvärt pigg även om det inte är en DC hoj.

Jovisst, men den kommer ju inte i närheten av stighojen. Vi har inga utförsåk här i stan som inte den är snabbare på. Jag cyklade ju samma stigar senast igår med Treken, skillnaden är ju brutal :LOL:. Tyvärr åkte jag hemifrån utan ett verktyg så jag kunde inte justera något då det var första rundan.

Misstänker att jag kommer få en aha-upplevelse åt andra hållet när jbp öppnar, Treken är ju studsig och slagig i bakändan i parken med sina 130mm bak. Spindriften lär gå som smort

Senast ändrad:

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Visa din Propain
På loam wolf står det (vad som verkar vara saxat från Propain):
In the configurator our Internal Cable Routingis available for carbon and aluminum frames in two options each. On the Tyee CF you can choose our Sixpack full integration with matching stem and a classic cable routing via the side openings in the frame.

Men på Propains sida står det:
Our internal cable routing can be selected in two options in the configurator for carbon and aluminum frames. On the Tyee CF you can choose our six-pack full integration with a matching stem and the Acros solution with cable routing through the headset cover.

De blir alltså såhär utan ICR.
PROPAIN_Tyee_CF_MY2023_deepforest_002_cwww.Falch-Photography.com_-1084x720.jpg

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
In the configurator our Internal Cable Routingis available for carbon and aluminum frames in two options each. On the Tyee CF you can choose our Sixpack full integration with matching stem and a classic cable routing via the side openings in the frame.

Our internal cable routing can be selected in two options in the configurator for carbon and aluminum frames. On the Tyee CF you can choose our six-pack full integration with a matching stem and the Acros solution with cable routing through the headset cover.

Så pest eller kolera.

Hade faktiskt kunnat leva med bara en port för bakbromsen och tvingats till trådlösa växlar. Nu är man mindre taggad på en ny CF ram. Lägger nog pengarna på fina hjul istället.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain

Meh. Hur är det där inte integrerat? Det går ju lik förbaskat genom styrlagret.

Som tur är verkar AL varianten ha hålen på det vanliga sättet, i sidan på ramen. Om jag nu fattat rätt förstås.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Meh. Hur är det där inte integrerat? Det går ju lik förbaskat genom styrlagret.

Som tur är verkar AL varianten ha hålen på det vanliga sättet, i sidan på ramen. Om jag nu fattat rätt förstås.

Ja det är ju samma sak :LOL: Ja AL-versionen känns ju bra ändå, de har fixat mycket som var sämre i gamla. Men jag gillar inte kröken de lagt till på top-tuben (på båda modellerna)...

Topp