Visa din Propain

Qvadrater

Medlem
Visa din Propain
Dagens andra propp; lådan den kom i var rätt manglad, får se om ramen klarade sig.
Åtta timmar senare blev det till och med en hel cykel av den!
(Återstår dock lite småsaker som att dra bakre bromsen invändigt och kapa främre.)

20230221_183556.JPG

Octagon

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag håller på att bygga en Tyee AL. Hur har ni gjort med kabeldragning? Är det stora problem med den där hängbuken? Jag har sett några alternativa lösningar (se nedan) och funderar på om det är värt att krångla med det eller bara köra på standard plus ev nån extra ziptie?

27508065-559C-4A73-BA57-DE2776AD4D4F.jpeg

B807F36F-1EEB-483D-AB02-16A45A1336EE.jpeg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag håller på att bygga en Tyee AL. Hur har ni gjort med kabeldragning? Är det stora problem med den där hängbuken? Jag har sett några alternativa lösningar (se nedan) och funderar på om det är värt att krångla med det eller bara köra på standard plus ev nån extra ziptie?
Jag körde bara en ziptie som håller ihop växel/bromshölje. En liten också mellan växel och bashguard då mitt hölje var rätt styvt och tenderade att röra sig mot däcket.

Det följde ju även med en såndär "brygga" som du också kan sätta mellan slang och hölje som håller ihop.
IMG_20230305_101013.jpg

Senast ändrad:

Utter

Aktiv medlem
Visa din Propain
Köpte hel hoj, så den var ju redan dragen med ”bryggan” undertill och även om det ser ut som att de är utsatta så har mina kablar varit helt oskadda efter två års hårt brukande.

Octagon

Aktiv medlem
Visa din Propain
Den där bryggan följde inte med ramen. Jag fick bara fäste för bashguard, starnut och brickor till styrlager plus kabelgenomföringar. Suck.

Dragning under ramen verkar ju funka för de flesta. Min fru har liknande på sin Vitus och det har bara fastnat pinne där en gång, inget gick sönder. Har dock sett bild på Tyee CF där hålet i kedjestaget slitits upp, men nu är det ju AL.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Den där bryggan följde inte med ramen. Jag fick bara fäste för bashguard, starnut och brickor till styrlager plus kabelgenomföringar. Suck.

Dragning under ramen verkar ju funka för de flesta. Min fru har liknande på sin Vitus och det har bara fastnat pinne där en gång, inget gick sönder. Har dock sett bild på Tyee CF där hålet i kedjestaget slitits upp, men nu är det ju AL.
Vad skumt. Jag fick med bryggan till mitt ramset. Men mitt växelhölje är lite för styvt så den lossnar bara ändå.

Verkar va lugnt med zipties helt klart.

Dragkroken

Aktiv medlem
Visa din Propain
307FF1BB-E851-48BE-BAE7-F97A2E909727.jpeg

Snodde en 3d-print från nått tyskt forum, är en guide för att styra höljena lite bättre.
Fästs likt den som följer cykeln. Man får ju fortfarande en liten mage på höljena men denna styr bort dom från däcken.

H.

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag har en del pyssel kvar. Måste bygga om både gaffel och bakdämpare för att få lite mer slaglängd och så missade jag att beställa axel i rätt längd till bakdämparen.

I övrigt är det nog mest bara montering kvar. Printade ut en sån där kabelhållare också. Tack för tips!

20230330_200256.jpg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Nån som också varit med om detta på sin Tyee? (Axeln har varit åtdragen i rätt spec med momentnyckel). Väldigt segt iaf, märkte nu när jag höll på att byta till en längre bromsslang bak. 😞
IMG_20230410_124134.jpg

IMG_20230410_124030.jpg

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din Propain
Nån som också varit med om detta på sin Tyee? (Axeln har varit åtdragen i rätt spec med momentnyckel). Väldigt segt iaf, märkte nu när jag höll på att byta till en längre bromsslang bak. 😞
Visa bilaga 618528
Visa bilaga 618529

Inte exakt lika men såg en som lyckats med samma på sin Tyee fast för dämparskruven, dåliga toleranser på cykelns gängor eller kasst material? Kanske lätt hänt om man går på med stort verktyg direkt och inte känner om den går in snett. :unsure:

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Inte exakt lika men såg en som lyckats med samma på sin Tyee fast för dämparskruven, dåliga toleranser på cykelns gängor eller kasst material? Kanske lätt hänt om man går på med stort verktyg direkt och inte känner om den går in snett. :unsure:

Ja verkar vara mjukost generellt. Läst lite på propain-gruppen på FB och folk skriver där att gängorna verkar vara känsliga. Tycker tyvärr generellt att många grejor känns inte så premium på ramen (Tyee).

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ja verkar vara mjukost generellt. Läst lite på propain-gruppen på FB och folk skriver där att gängorna verkar vara känsliga. Tycker tyvärr generellt att många grejor känns inte så premium på ramen (Tyee).
Finns väl en klar nackdel att ha gängan i ramen för dämparen. Är dropouten enkelt utbytbar? Jag minns inte hur det ser ut på min Spindrift.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ramen är ju typ billigaste FS enduro ramen man kan köpa. ganska bra valuta för pengarna. Typ hälften av konkurrenterna med sina 1250euro.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ramen är ju typ billigaste FS enduro ramen man kan köpa. ganska bra valuta för pengarna. Typ hälften av konkurrenterna med sina 1250euro.
Menade inte att jag förväntade mig en premium ram, mer att vissa grejor som dålig kvalité på skruvar, dåliga plastdetaljer, katastrofal höljdragning och generellt kassa gängor overall. Känns väldigt mycket billighetsram på vissa ställen. Men men, har inte hunnit cykla så mycket på den så ska återkomma hur den faktiskt är som hoj.

Utter

Aktiv medlem
Visa din Propain
Menade inte att jag förväntade mig en premium ram, mer att vissa grejor som dålig kvalité på skruvar, dåliga plastdetaljer, katastrofal höljdragning och generellt kassa gängor overall. Känns väldigt mycket billighetsram på vissa ställen. Men men, har inte hunnit cykla så mycket på den så ska återkomma hur den faktiskt är som hoj.
Tycker min cf-ram varit väldigt fin och inte haft några problem öht. 🤷

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Haft min Tyee i 3 år och kan inte säga den är sämre i kvalitén än min Giant. Kabeldragningen under har obefogad kritik i min mening. Visst är det snyggare med dragningen som på spindrift men det är verkligen inget problem som det är designat idag.

Men Tyee ramen som säljs idag är på väg ut. Gissar på en ny modell om inte allt för länge.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Haft min Tyee i 3 år och kan inte säga den är sämre i kvalitén än min Giant. Kabeldragningen under har obefogad kritik i min mening. Visst är det snyggare med dragningen som på spindrift men det är verkligen inget problem som det är designat idag.

Men Tyee ramen som säljs idag är på väg ut. Gissar på en ny modell om inte allt för länge.
Då har jag nog bara haft maximal otur antar jag. Nästan alla skruvar till t.ex. underrörsskyddet, bromsslangshöljet osv hade nästan helt rundade skruvhuvuden, axel och växelöra av mjukost osv. Kedjestagsskyddet är ju snyggt men när allt är hårdplast gör det ju ingenting för chain slap, varför inte bara göra det i gummi t.ex.

Ja det kommer garanterat lanseras en ny i år eller början på nästa.

Rant over, förhoppningsvis kan jag cykla på den lite mer snart 😅

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Då har jag nog bara haft maximal otur antar jag. Nästan alla skruvar till t.ex. underrörsskyddet, bromsslangshöljet osv hade nästan helt rundade skruvhuvuden, axel och växelöra av mjukost osv. Kedjestagsskyddet är ju snyggt men när allt är hårdplast gör det ju ingenting för chain slap, varför inte bara göra det i gummi t.ex.

Ja det kommer garanterat lanseras en ny i år eller början på nästa.

Rant over, förhoppningsvis kan jag cykla på den lite mer snart 😅
Hehe.
Låter verkligen som en måndags ex. Kedjestagsskyddet kikade jag på senast i helgen då jag höll på med lite underhåll. Börjats nöta en del men fortfarande ganska bra skick. Hade den varit mjukare så hade det varit rejält slitage efter 3år. Vet en del satte på 3M tejp på "topparna" för att få lite mjukare yta.

Går alltid att klaga. Jag är inget stor fan av deras lösning för hålla kablarna i styr fram på ramen. Mycket bättre med något som man klämmer med någon skruv.

H.

Aktiv medlem
Visa din Propain
Inte så mycket propain på dessa bilder. Men det gick ett par hack framåt idag. Dels fick jag en leverans med småsaker som jag missat beställa, typ bussning i rätt längd och ny hydraulslang till bakbromsen och sen kom gaffeln på plats. 3D-printat verktyg löste biffen med slaglängdsuppgradering.

20230413_224759.jpg

20230413_232030.jpg

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jaså? Vad är det för problem med den?

Går inte att bygga varesig alu eller cf på hemsidan sedan ett par dagar sen iaf.
Vanligt problem är hålet för växel vajern bak. Tendens att CF spricker runt hålet. Även sett en hel del delaminera av BB. Spindrift CF har betydligt mindre problem. Tror de bygger kunskap internt vad som fungerar och inte fungerar bra så den nya Tyee lär vara väldigt tillförlitlig.

Utter

Aktiv medlem
Visa din Propain
Vanligt problem är hålet för växel vajern bak. Tendens att CF spricker runt hålet. Även sett en hel del delaminera av BB. Spindrift CF har betydligt mindre problem. Tror de bygger kunskap internt vad som fungerar och inte fungerar bra så den nya Tyee lär vara väldigt tillförlitlig.
Ok! Får kika på min när jag kommer hem. Men har haft den inne på helservice hos Trailstore nyligen, så han borde sagt något isf.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ok! Får kika på min när jag kommer hem. Men har haft den inne på helservice hos Trailstore nyligen, så han borde sagt något isf.
Kolla efter sprickor. De ersätter på garantin så det är chill men tyvärr gör detta att jag aldrig skulle rekommendera någon köpa en Tyee CF begagnad. Har du köpt den själv så är det 5år på ramen.

Octagon

Aktiv medlem
Visa din Propain
Det är ju inte jättekomplicerat att helt och hållet eliminera risken för att rycka sönder kedjestaget. Bild från FB, har AL så jag har inte brytt mig om det.
0B1FF180-FE85-4D75-A0E9-094CECC2CA17.jpeg

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Propain
Satte morgonkaffet i halsen när jag såg en bild på dragning via styrlager på nya Tyeen. Men det verkar endast vara på kolfiber. Vanligt verkar gå på AL. Annars var det inte jättestora skillnader i geo och ganska väntade förbättringar funktionsmässigt, inget drastiskt med andra ord.

Senast ändrad:
Topp