mzi
Aktiv medlem
Visa din Propain
Nån som 3D printar?
Tror jag sett nånstans att någon printar grejer till mtb. Intresserad av goprofäste för hakan på en Fox Proframe.
happyride.se
Lösa ett problem som inte finns ;)Vad ska den göra?
Lösa ett problem som inte finns ;)
Mina fladdrar bara löst och gjort det sedan 2021. Om något så ökar du risken att någon kommer fastna med en bit mellan.Jag buntbandade bara fast mitt växelhölje + bromsslang i kedjestagen så håller de sig borta (med lite slack). Som du säger, det ska nog mycket till att man ska dra sönder något.
Precis det jag letar efter, måste testas! Du har bara dragit dem runt slang/hölje innan de går in i gummigrejen i ramen?När vi ändå pratar om tyee hack så kan jag rekommendera gummi buntband för att få bukt med skramlande i ramen. Greppar bra runt vajer/slang. schneider tillverkar dom. Finns på Kjell och clasohlsson.
![]()
Schneider Electric Rapstrap buntband 300 mm 24 st - Buntband
Buntband i återöppningsbart utförande med en max. last på 10 kg. Tar kabelbuntar på Ø 5 - 80 mm. Mått: 10x300 mmwww.kjell.com
Visa bilaga 627623
Exakt. Dragit två per slang ifall en lossnar eller går sönder.Precis det jag letar efter, måste testas! Du har bara dragit dem runt slang/hölje innan de går in i gummigrejen i ramen?
En variant på vajerhållaren under vevlagret. Sitter på Tyee.Vad ska den göra?
Så har jag kört sen start också. Funkar bra förvisso men jag blev sugen på att testa detta.Jag buntbandade bara fast mitt växelhölje + bromsslang i kedjestagen så håller de sig borta (med lite slack). Som du säger, det ska nog mycket till att man ska dra sönder något.
kedjestagsskyddet har lite oförskämt dåligt rykte. Med tanke på hur mitt ser ut efter 3år så lär ett mjukare bli helt förstört.Visa bilaga 627787
Måste byta ut kedjestagsskyddet (hur tänkte de när de gjorde det i plast istället för TPE?) och kapa stolpen lite, men nu går den att cykla på. Får se när det kan bli liftpremiär...
Visa bilaga 627787
Måste byta ut kedjestagsskyddet (hur tänkte de när de gjorde det i plast istället för TPE?) och kapa stolpen lite, men nu går den att cykla på. Får se när det kan bli liftpremiär...
Ja, jag fattar inte heller riktigt den.kedjestagsskyddet har lite oförskämt dåligt rykte. Med tanke på hur mitt ser ut efter 3år så lär ett mjukare bli helt förstört.
Aldrig reagerat på ljud från mitt kedjeskydd 🤷Man kanske kan behålla det men dra en gammal slang över så det slamrar mindre? Ska testa det och se om det dämpar tillräckligt med ljud för att man inte ska bli knäpp.. :D
Ok, hoppas det är lugnt då. Jag har ju bara testat min i hemmaskogarna än så länge.Ja, jag fattar inte heller riktigt den.
Aldrig reagerat på ljud från mitt kedjeskydd 🤷
Nej. Jag har 1mm frigång (om ens det). 30T fram hjälper inte.Originalet lever om som satan (det på nya modellen ser vettigare ut), jag ska byta mitt mot VHS. Jag har provat lägga mjuk tejp på höjningarna men hjälper föga. Vet inte om det bara är jag men jag har verkligen 0 frigång mot skyddet på tyngsta växeln (32 klinga fram).
Jag blir galen på slamret höljena gör i ramen, då kör jag med skydd runt dem. I veckan ska jag motvilligt dra ut allt, göra om interna dragningen och dra på ännu mer ljudämpning.
Mm precis, tänkte köra 30T men det blev för dålig frigång kände jag.Nej. Jag har 1mm frigång (om ens det). 30T fram hjälper inte.
Kör du SRAM? Tycker inte det är ett problem med Shimano men är jäkla skillnad om man glömmer clutch av.
Jag har också 30T30T fram hjälper inte.
Också lönfet småbarns far som tycker backar är jobbig? :DJag har också 30T
Nä, den var över från gamla hojen. Men tycker det är bra med frigång och skönt med lätt utväxling. Ska det gå fort uppför eller plattförs tar jag Spur'en...Också lönfet småbarns far som tycker backar är jobbig? :D
Sånt får det nog bli. Snyggare och säkerligen bättre än hemmameck med självhäftande poronfoam från jobbet och lindad slang utanpå.Ja, köp inget mjukt skit.
Så här ser mitt VHS ut efter 2 år, nästan inga spår av det kvar!
Visa bilaga 628055
Är det belägg med sprint eller bult?Slamrade ingenting från min Spindrift, däremot låter bakbromsen illa, liksom durrar eller knackar eller hur man ska beskriva det. Funderar på om det är lite grader på hålen i skivan som slår mot beläggen, har väl den billigare skivan som är stansad så det känns ju inte omöjligt.
Hur gick den i Järvsö nu då?Slamrade ingenting från min Spindrift, däremot låter bakbromsen illa, liksom durrar eller knackar eller hur man ska beskriva det. Funderar på om det är lite grader på hålen i skivan som slår mot beläggen, har väl den billigare skivan som är stansad så det känns ju inte omöjligt.
Jäkligt bra, grym skillnad mot att köra på trailhojen 👌Hur gick den i Järvsö nu då?
Måste nog kolla, har för mig det är sprint. Fram är den tyst.Är det belägg med sprint eller bult?
Ah. Har fått det du beskriver men då med belägg till magura som kom med en väldig flimsig sprint. Osäker om det är liknande problem. Byt belägg fram/bak på prov?Måste nog kolla, har för mig det är sprint. Fram är den tyst.
Edit: ingetdera dom är nedstuckna med en klack typ. Är rudis på magura så jag har ingen koll på vad som finns.
Visa bilaga 628302
Ja det får bli något sånt, var ju inget jag fick fram när jag cyklade hemma så misstänker att det bara uppstår när det är brant och blir rejält varmt. Var ju och pillade på skivan idag när jag störde mig på att det lät så jag brände hål på handskenAh. Har fått det du beskriver men då med belägg till magura som kom med en väldig flimsig sprint. Osäker om det är liknande problem. Byt belägg fram/bak på prov?
Slamrade ingenting från min Spindrift, däremot låter bakbromsen illa, liksom durrar eller knackar eller hur man ska beskriva det. Funderar på om det är lite grader på hålen i skivan som slår mot beläggen, har väl den billigare skivan som är stansad så det känns ju inte omöjligt.
Ja det är nog storm-skivan, finns ju en dyrare flytande skiva. Har dock ingen aning om den är så mycket bättre, har aldrig upplevt detta med SRAM.Vad menar du med "billigare skivan"? Är det en Magura skiva?
Jag skulle välja Magura Storm HC. Valde faktiskt Hope skivor till sonens cykel med Magura bromsar. Läste att denna kombo inte skulle ha problem med att infästningsringarna på skivan tar i oket, men det är väldig tajt och lite färg är redan bort.
Ja det är nog storm-skivan, finns ju en dyrare flytande skiva. Har dock ingen aning om den är så mycket bättre, har aldrig upplevt detta med SRAM.
Nej det är ju svårt att ringa in vad det kan vara som låter, men det lär ju vara skiva eller belägg. Fram är som sagt tyst.Jag har aldrig haft problem med Magura skivor. Jag och sonen har kört Storm SL, men vi bromsar inte mycket. Har också aldrig läst om problem med Magura skivor.
Nu har sonen cykel dock problem med Hope flyttande skiva fram. Den är inte helt rakt och skavar mot belägg i Magura MT Trail 4-kolvs oket.
Når jag kollade videos ang att lufta sambons Magura så nämndes just dom där lite konstiga dubbelbeläggen som rätt kass. Rekommendationen var att byta så fort som möjligt till dom separata istället.Nej det är ju svårt att ringa in vad det kan vara som låter, men det lär ju vara skiva eller belägg. Fram är som sagt tyst.
Skulle nog inte våga köra flats nu för tiden, alldeles för van med spd.Jäkligt bra, grym skillnad mot att köra på trailhojen 👌
Det var lite ovant att köra med plattform istället för spd men jag vande mig ändå rätt fort. Har ju säsongskort så det blir nog en bra sommar!
Har ett par saintpedaler med sjuka pegs så fästet är bra, och den dagen jag drar pedalen mot smalbenet lär jag minnas länge 😂Skulle nog inte våga köra flats nu för tiden, alldeles för van med spd.
och en annan tycker det är för läskig känsla med spd float :D. Känns som man inte sitter fast.Skulle nog inte våga köra flats nu för tiden, alldeles för van med spd.
Handlar en del om att sitta fast, absolut. Men ännu mer med att man alltid står rätt på pedalerna och slipper ta en rock garden med en häl och en stortå på pedalerna 😉Har ett par saintpedaler med sjuka pegs så fästet är bra, och den dagen jag drar pedalen mot smalbenet lär jag minnas länge 😂
Var inte ett så stort problem ändå, körde ju iofs inte Kristin den här gången. Men itzybitzy är ju rätt stökig och fötterna stannade där man satte dom i början.Handlar en del om att sitta fast, absolut. Men ännu mer med att man alltid står rätt på pedalerna och slipper ta en rock garden med en häl och en stortå på pedalerna 😉
Gah, tanken på att åka Kristin med spd.. 🚨🦽🩼Var inte ett så stort problem ändå, körde ju iofs inte Kristin den här gången. Men itzybitzy är ju rätt stökig och fötterna stannade där man satte dom i början.
Där jag fumlade lite var väl i hopp i början. Lätt att fötterna lättade lite, så jag antar jag fuskar lite och rycker i pedalerna när jag sitter fast.
Jag har tagit stendroppet ut till träspången med huvudet före med spd 😂Gah, tanken på att åka Kristin med spd.. 🚨🦽🩼