Visa din Propain

Visa din Propain
Tänkte tipsa om att propain nu har rea.

Får en tyee från 20k i outlet delen nu.

EDIT:
50% på kläder om man gillar sånt.
Lyckades beställa en Hugene i strl XL med 1000€ rabatt, blev lite av ett klipp ?

En fråga, har någon tips på väska som passar hålen som finns på undersidan av toppröret? Ska rymma multi-tool och salami typ…

Någon som beställt en Propain nyligen som kan vittna om leveranstid?

//F

Visa din Propain
Lyckades beställa en Hugene i strl XL med 1000€ rabatt, blev lite av ett klipp ?

En fråga, har någon tips på väska som passar hålen som finns på undersidan av toppröret? Ska rymma multi-tool och salami typ…

Någon som beställt en Propain nyligen som kan vittna om leveranstid?

//F

Jag har en Wolf tooth B-rad väska. Kan fästas med ”vattenflaska-hållare” eller direkt med en kadborrestrap på ramen. Finns i två storlekar. Finns säkert fler bra lösningar.

Brukar finnas till bra pris hos Bike24.

Visa din Propain
Jag har en Wolf tooth B-rad väska. Kan fästas med ”vattenflaska-hållare” eller direkt med en kadborrestrap på ramen. Finns i två storlekar. Finns säkert fler bra lösningar.

Brukar finnas till bra pris hos Bike24.
Kikade på denna som ser väldigt smutt ut: https://www.bike-discount.de/en/cra...HjHAmNJJXQQbrzAc2CE9mjDlsRBGAtYwaAs3hEALw_wcB

Rätt dyr men då ingår ju verktygen ?

Visa din Propain
3 veckor drygt från beställning till leverans, måste säga att jag blev positivt överraskad, :)

Bilagor

• Image.jpg
    Image.jpg
    792.9 KB · Besök: 84
Visa din Propain
Premiärturen avklarad, vilken grym hoj, poppig och klättrar som ett jehu. ?

Visa bilaga 721679
Men höljena i ramen skallrar rätt rejält, någon som vet om det är något skumskydd runt höljena?
Spänn kablarna vid ingågnen i ramen med dessa gummi-buntband.

1724671935344.png

Har så på min Propain. Natta och dag med dom där.

1724672170777.png

Visa din Propain
Premiärturen avklarad, vilken grym hoj, poppig och klättrar som ett jehu. ?

Visa bilaga 721679
Men höljena i ramen skallrar rätt rejält, någon som vet om det är något skumskydd runt höljena?
Gissar att de inte har skumskydd runt höljena om de skramlar. Jag vet inte om buntbanden implor tipsar om kommer göra någon skillnad då kolfiberramen redan har de där gummigrejorna som fixerar höljena men såklart värt att testa.

På min Tyee körde jag skumskydd runt höljen + tryckte in rörisolering via styrhuvudet och den blev knäpptyst. Bytte även kedjestagsskyddet mot en VHS slapper tape.

Visa din Propain
På de nya modellerna av Tyee och Spindrift har de väl kanaler i ramen då just ljud från ramen har många klagat på. Gissar att de kommer på nästa generation Hugene också, men jag gissar att det inte sitter något på befintlig modell.

Visa din Propain
Gissar att de inte har skumskydd runt höljena om de skramlar. Jag vet inte om buntbanden implor tipsar om kommer göra någon skillnad då kolfiberramen redan har de där gummigrejorna som fixerar höljena men såklart värt att testa.

På min Tyee körde jag skumskydd runt höljen + tryckte in rörisolering via styrhuvudet och den blev knäpptyst. Bytte även kedjestagsskyddet mot en VHS slapper tape.
Okej tack för input, ska kolla på möjligheten att få in ngt skumskydd runt växel och dropper höljen till att börja med.

Visa din Propain

Skulle precis installera skumskydd för höljena men kom inte så långt. Det sitter nämligen fasta kolfiber kanaler inne i ramen ?
Så jag måste ha inbillat mig att höljena rasslar ? jaja nu vet man det att Hugene 2 har kanaler i ramen.

Då till nästa fråga, har köpt VHS 3.0 slapper tape. Men har någon tips på hur man fäster över/vid där växelhöljet går? Se bild

Bilagor

• IMG_0713.jpeg
    IMG_0713.jpeg
    507.7 KB · Besök: 78
Visa din Propain
Jaha då gör man återkomst i denna tråd. Suget efter en park/freeridehoj var stort efter bikeparksäsongen med en trailhoj.

Min dc-hoj användes aldrig så den slaktades på delar och ramen såldes.

@Velocipeden var så bussig och sålde mig sin Spindrift-ram med dämpare och @Valhalla_ sålde mig en bomber Z1 coil. Resten är från reservdelslådorna och gamla dc-hojen.

Den är just nu 180/170 med angle spacer under styrhuvudet för att behålla geometrin.

Satan vilken hoj alltså! Den flyger fram över stöket och är grym att hoppa med också. Nya pedaler och sidolastad flaskhållare är första uppgraderingen 😃
IMG_20240922_123647.jpg

Visa din Propain
Jaha då gör man återkomst i denna tråd. Suget efter en park/freeridehoj var stort efter bikeparksäsongen med en trailhoj.

@Velocipeden var så bussig och sålde mig sin Spindrift-ram med dämpare och @Valhalla_ sålde mig en bomber Z1 coil. Resten är från reservdelslådorna och gamla dc-hojen.

Den är just nu 180/170 med angle spacer under styrhuvudet för att behålla geometrin.

Satan vilken hoj alltså! Den flyger fram över stöket och är grym att hoppa med också. Nya pedaler och sidolastad flaskhållare är första uppgraderingen 😃
Visa bilaga 728272
Grymt att den rullar/flyger vidare! Bon appetit!
Biltemas sidoladdade flaskställ rekommenderas, faktiskt.

Visa din Propain

Visa bilaga 728272
Blev ju sjukt bra det där. Snygg!

Visa din Propain
Någon som har klippt den nya Spindriften?
Fattar själv att ju mer slaglängd desto tristare att trampa på svensk Stig, men hur mycket sämre än Tyee kan den egentligen vara på att trampa alpin Winch and plummet? Är lite sugen.. hahah :)

Visa din Propain
Fattar själv att ju mer slaglängd desto tristare att trampa på svensk Stig, men hur mycket sämre än Tyee kan den egentligen vara på att trampa alpin Winch and plummet? Är lite sugen.. hahah :)
Jag har den förra modellen, för mig är den ok att cykla på från bilen till liften på ett ungefär. Sen slutar det roliga om det ska trampas..

Många verkar inte hålla med mig men jag tycker den är alldeles för mycket att trampa med. Tung och sävlig mot en stighoj eller xc, i parken är den grym där den hör hemma.

Visa din Propain
Jag har haft en Tyee och har nu en Spindrift (4:an). Skulle säga att de är ungefär lika trampeffektiva med Tyeen som vinnare för mer stig. Sen beror det ju lite på bygget också. Jag tyckte det inte var några problem att cykla stig med spindriften men det går inte så snabbt uppför.

Visa din Propain
Jag har haft en Tyee och har nu en Spindrift (4:an). Skulle säga att de är ungefär lika trampeffektiva med Tyeen som vinnare för mer stig. Sen beror det ju lite på bygget också. Jag tyckte det inte var några problem att cykla stig med spindriften men det går inte så snabbt uppför.
Jag har en Tyee AL som väger in över 16kg. Hemma i Sverige var den sävlig och trist på Stig som är som den så ofta är undulerande. Här i Schweiz trampar man ofta upp 500-1500hm ganska makligt och lugnt på asfalt eller grusväg, och sen kör nedför på Stig, så här tycker jag den klättrar ganska bra faktiskt. Om Spindrift är lika effektiv i länkaget tänker jag att man kunde bygga en till samma vikt eller lite lättare på kolfiberramen och ha en hoj som är lite mer kapabel i det branta stöket man kan finna här i Luzern, Nidwalden, Obwalden och Uri..

Visa din Propain
Jag har en Tyee AL som väger in över 16kg. Hemma i Sverige var den sävlig och trist på Stig som är som den så ofta är undulerande. Här i Schweiz trampar man ofta upp 500-1500hm ganska makligt och lugnt på asfalt eller grusväg, och sen kör nedför på Stig, så här tycker jag den klättrar ganska bra faktiskt. Om Spindrift är lika effektiv i länkaget tänker jag att man kunde bygga en till samma vikt eller lite lättare på kolfiberramen och ha en hoj som är lite mer kapabel i det branta stöket man kan finna här i Luzern, Nidwalden, Obwalden och Uri..
Ah, i Schweiz tror jag definitivt den passar som handen i handsken 🙂
Precis, med kolfiber eller lätta komponenter går den att få nära de där 16kg som din Tyee väger. Jag kör coil på min och upplever inte mycket gung alls när man sitter och trampar. Har även 3 olika lägen på min dämpare men bara kört låst på asfalt.

Visa din Propain
Jag tyckte min Tyee på ca 16,75 kg kändes rätt snärtig på göteborgsk stig, typ Ängårdsbergen och Lackarebäck; det var liiite värre när den vägde ca 19,25 kg (och skillnaden var 100% i fälg/däck/insert). 😜

Visa din Propain
Ja det lär väl vara lite så den är tänkt att användas. I US verkar åsikten vara densamma att den funkar kanon att trampa med, men då sitter man väl och vevar på en grusväg upp och sen bombar ner. Vi har ju inte riktigt den cyklingen här tyvärr 🥲

Visa din Propain
Ah, i Schweiz tror jag definitivt den passar som handen i handsken 🙂
Precis, med kolfiber eller lätta komponenter går den att få nära de där 16kg som din Tyee väger. Jag kör coil på min och upplever inte mycket gung alls när man sitter och trampar. Har även 3 olika lägen på min dämpare men bara kört låst på asfalt.
Nice! Ja jag kör coil på Tyee (Formula Mod). Var ju sjukt bra pris på kvalitetsdämpare via Propain. Man fick ju en 700 eur dämpare för typ 250 extra eller nåt sånt. Nöjd med min. Hade nog blivit coil även på sprindrift isåf. Känns ju lämpligt. Och som utlandssvensk får man väl vara lite patriotisk och köra svenskt isåf också ;). Men vi får se, jag väntar nog till nästa säsong eller en hälsosam 15% rea innan något klickas hem.

Visa din Propain
Jag tyckte min Tyee på ca 16,75 kg kändes rätt snärtig på göteborgsk stig, typ Ängårdsbergen och Lackarebäck; det var liiite värre när den vägde ca 19,25 kg (och skillnaden var 100% i fälg/däck/insert). 😜
Ouff, vad har du på den för att få in den på den vikten? Jag hade ändå tunga komponenter, coil, deore kassett (600gr!), 2.1kg hjulpar, butcher/eliminator osv osv och ändå under 17kg. Min andra hoj är en Epic evo lättad till runt 10.7 inkl inserts och ”riktiga däck” så då kanske du fattar varför jag inte känner att Tyeen är riktigt så snärtig på svensk Stig i ex Hellas ;).

Ja det lär väl vara lite så den är tänkt att användas. I US verkar åsikten vara densamma att den funkar kanon att trampa med, men då sitter man väl och vevar på en grusväg upp och sen bombar ner. Vi har ju inte riktigt den cyklingen här tyvärr 🥲
Yup för sån typ av trampning så, jag låser nästan aldrig bakdämparen faktiskt. Det är ju helt fantastiskt att ha tillgång till den typ av utförsåkning som finns här, men man kan också konstatera att det ofta är på tok för brant att cykla uppför på stig och att det därför är effektivare, men ev lite tråkigare cykling uppför, medan i Sverige kan man allt som oftast ha kul på stigen även på vägen upp, vilket tar den större delen av tiden.

Visa din Propain
Ouff, vad har du på den för att få in den på den vikten? Jag hade ändå tunga komponenter, coil, deore kassett (600gr!), 2.1kg hjulpar, butcher/eliminator osv osv och ändå under 17kg. Min andra hoj är en Epic evo lättad till runt 10.7 inkl inserts och ”riktiga däck” så då kanske du fattar varför jag inte känner att Tyeen är riktigt så snärtig på svensk Stig i ex Hellas ;).
DT Swiss FR541-fälgar, Continental Argotal DH, Vittoria Airliner L insert
bytte till
Newmen SL A30-fälgar, Schwalbe Nobby Nic Super Ground Soft, inga inserts

Jag hade också coil både fram och bak, samt långa mudhuggers både fram och bak.

Om man vill borde det inte vara omöjligt att få ner en kolfiber-Tyee på runt 14kg.

Om man tittar på min hoj kunde man lätt spara 800g på ramen, 400g på stänkskärmarna, och 1000g på luft istället för coil fram och bak, då är man nere på 14,5 kg. Sedan går det att spara ännu mer på hjul, pedaler, styre, etc.

Har dock bytt hoj nu till en som väger ca. 17,5 kg för tillfället (med 184/203 mm fjädring...)

Tror det är vääldigt personligt vad man känner är för mycket hoj att trampa runt på (eller också har man bara haft tunga hojar och är lyckligt ovetande om hur bra man kan ha det).

Visa din Propain

Uppdatering på detta. Nu har jag kört Spindriften ett tag, mest i park men även lokalt här i Änggårdsbergen i Gbg. En del har hänt, dämparen sprängdes (nåväl, tätningarna iaf) första visiten till SkiBikeHike Ulricehamn efter ett stort dropp. Sånt som händer osv.

Spacer-crownracen orsakade massivt knak jag trodde var CSU-knak så den rök men hojen kändes väldigt off i 170 geometrimässigt samt att jag inte riktigt tyckte om att Z1 Coil låg så djupt in i slaget. Jag gjorde igen en schysst deal med Velocipeden på en servad Jade X mot en Lyrik i 180mm.

Nu har hojen en Bomber coil bak och Lyrik fram. Känns riktigt bra, hade lika gärna kunnat ha denna som all-around hoj!
Det som har slagit mig är hur pass bra den är på att klättra. Jag tycker den är bättre att klättra än min trailhoj (Deviate Highlander V2), vilket är rätt galet. Propains länkage är jävligt bra alltså. Sen märks såklart vikten av mera rent utmattningsmässigt.. Lite så att man blir nyfiken hur nya Spindriften är med de förbättringar som gjorts 😁

Visa din Propain
Uppdatering på detta. Nu har jag kört Spindriften ett tag, mest i park men även lokalt här i Änggårdsbergen i Gbg. En del har hänt, dämparen sprängdes (nåväl, tätningarna iaf) första visiten till SkiBikeHike Ulricehamn efter ett stort dropp. Sånt som händer osv.

Spacer-crownracen orsakade massivt knak jag trodde var CSU-knak så den rök men hojen kändes väldigt off i 170 geometrimässigt samt att jag inte riktigt tyckte om att Z1 Coil låg så djupt in i slaget. Jag gjorde igen en schysst deal med Velocipeden på en servad Jade X mot en Lyrik i 180mm.

Nu har hojen en Bomber coil bak och Lyrik fram. Känns riktigt bra, hade lika gärna kunnat ha denna som all-around hoj!
Det som har slagit mig är hur pass bra den är på att klättra. Jag tycker den är bättre att klättra än min trailhoj (Deviate Highlander V2), vilket är rätt galet. Propains länkage är jävligt bra alltså. Sen märks såklart vikten av mera rent utmattningsmässigt.. Lite så att man blir nyfiken hur nya Spindriften är med de förbättringar som gjorts 😁
Köp ett par lätta trail hjul och du kommer bli överraskad hur rapp den kommer kännas.

Visa din Propain
Hej Propain spindrift ägare !

Jag har precis byggt klart en Spindrift 4 29". Har bara cyklat litet på gatan hemma än så länge. Men snart när febern släpper blir det premiärtur.
Jag tyckte det var en jättebra idé att köra 29" ram med 27,5" bakhjul på den här som jag enbart tänkt använda till utförskörning/park.

Någon som provar att köra mullet på en sån ram och tänker att det är OK?

Jag inspirerades av Remy 'Metallier som iaf kört så på sin spindrift och en mx-åkare som sa att crossar har mindre bakhjul av en anledning.

Ska lägga ut en bild under helgen på cykeln.

Frid !

Visa din Propain
Hej Propain spindrift ägare !

Jag har precis byggt klart en Spindrift 4 29". Har bara cyklat litet på gatan hemma än så länge. Men snart när febern släpper blir det premiärtur.
Jag tyckte det var en jättebra idé att köra 29" ram med 27,5" bakhjul på den här som jag enbart tänkt använda till utförskörning/park.

Någon som provar att köra mullet på en sån ram och tänker att det är OK?

Jag inspirerades av Remy 'Metallier som iaf kört så på sin spindrift och en mx-åkare som sa att crossar har mindre bakhjul av en anledning.

Ska lägga ut en bild under helgen på cykeln.

Frid !
Jag kör 27,5 bak på min 29 ram utan problem :)
Bara att gaffla upp till 190 fram annars för att kompensera 😁

Visa din Propain
Är det någon mer som har dåliga erfarenheter av de Acros styrlager som kommer på Propain’s hojar? Efter ca.30h cykling ramlade de ut vid inspektion. Har skaffat ett Canecreek lager men toleranserna i ramen är minst sagt tajta. Delar av det gamla lagret fick jag knacka ut med don. Det nya går in så här långt med handkraft (se bild). Ska ju vara IS52mm enligt Propain. Har fler drabbats av tajta lagerbanor? Så hur får man i det nya lagret, vill undvika att behöva knacka ur det vid service. Frysa lagret? Gå på 51mm fast det kanske inte finns? Pressa i?

Tacksam för råd, ha det fint!

Bilagor

• IMG_1527.webp
    IMG_1527.webp
    249.4 KB · Besök: 41
Visa din Propain
ZS och EC ska ju pressas i och ur så det hoppas man att det är tight.
Däremot kan själva lagret sitta löst och ramla ut.

Vet inte riktigt vad jag kollar på ovan, ska du inte ha en kopp först?
De jag pressat själv har en kopp med läpp först, men ser att barnens cyklar saknar det. Vet I fan hur det ser ut då men lagret faller ut nedåt i alla fall

Edit. IS är det på barnens så finns det ingen kopp på propain så är väl det också IS.

Senast ändrad:
Visa din Propain
IMG_5811.webp

Premiär ! 🤘
Första intrycket är väldigt lätthoppad och stabil och rolig i svängarna. Kände mig hemma direkt.
Inga problem alls eller jobbigt att trampa i normalfart uppförs på både geusväg och trixig stig.
Men den är inte lika snabb som endurocykeln, iaf på de plattare enduro-stigarna när man trampar ur cykeln.
Vilket säkert beror bl.a. på större däck bak, spd-pedaler och mindre "squat" när jag trampar på med endurocykeln. Som också har mer markfrigång för pedalerna och inte slår i lika ofta.

Så det blev precis som jag ville. En lätt och poppig parkcykel och jag kan fortsätta köra endurocykeln när det inte finns lift i närheten🙂

Jag märkte också att det var en del ljud från kedjan. Bakväxeln jag har på nu är litet slapp. Ska prova sätta dit en mindre 10vxl kassett bak, samt Shimano Zee bakväxel. Hoppas det får cykeln helt tyst. Kedjan är iaf enda störande ljudet.
Ramen är 29" men jag provar mullet eftersom Remy Metallier kör(de?) så. Dessutom är det så på MX hojjar oxå.
- Sådetså !
Nackdelen är att pedalerna hamnar närmare marken (165mm vevarmar) än jag är van vid. Inget stort problem när man kör gravity iofs.

Jag är happy !

Visa din Propain
Visa bilaga 763652
Premiär ! 🤘
Första intrycket är väldigt lätthoppad och stabil och rolig i svängarna. Kände mig hemma direkt.
Inga problem alls eller jobbigt att trampa i normalfart uppförs på både geusväg och trixig stig.
Men den är inte lika snabb som endurocykeln, iaf på de plattare enduro-stigarna när man trampar ur cykeln.
Vilket säkert beror bl.a. på större däck bak, spd-pedaler och mindre "squat" när jag trampar på med endurocykeln. Som också har mer markfrigång för pedalerna och inte slår i lika ofta.

Så det blev precis som jag ville. En lätt och poppig parkcykel och jag kan fortsätta köra endurocykeln när det inte finns lift i närheten🙂

Jag märkte också att det var en del ljud från kedjan. Bakväxeln jag har på nu är litet slapp. Ska prova sätta dit en mindre 10vxl kassett bak, samt Shimano Zee bakväxel. Hoppas det får cykeln helt tyst. Kedjan är iaf enda störande ljudet.
Ramen är 29" men jag provar mullet eftersom Remy Metallier kör(de?) så. Dessutom är det så på MX hojjar oxå.
- Sådetså !
Nackdelen är att pedalerna hamnar närmare marken (165mm vevarmar) än jag är van vid. Inget stort problem när man kör gravity iofs.

Jag är happy !
Spindriften mår ju verkligen bra av en coil i parken! Jag började med en luft jag också men bytte rätt snabbt till en coil.

Visa din Propain
ZS och EC ska ju pressas i och ur så det hoppas man att det är tight.
Däremot kan själva lagret sitta löst och ramla ut.

Vet inte riktigt vad jag kollar på ovan, ska du inte ha en kopp först?
De jag pressat själv har en kopp med läpp först, men ser att barnens cyklar saknar det. Vet I fan hur det ser ut då men lagret faller ut nedåt i alla fall

Edit. IS är det på barnens så finns det ingen kopp på propain så är väl det också IS.
Ja Hugene har integrerade styrlager så ”koppen” är en utfasning i ramen där lagret ligger. Dock hittade jag en spricka i ramens lagerbana så får nog avvakta lite med detta. Någon som har erfarenhet av Propains kundservice? 😓

Bilagor

• IMG_1530.webp
    IMG_1530.webp
    171.1 KB · Besök: 49
Visa din Propain
Spindriften mår ju verkligen bra av en coil i parken! Jag började med en luft jag också men bytte rätt snabbt till en coil.
En bra luftdämpare (RS super deluxe ultimate) kom ju med "gratis" i ram-kittet så jag tänkte prova med den ett tag i sommar. Men kan inte släppa tanken på att prova en fjäderdämpare. Det var nog mest budgeten som gjorde att jag skippade att köpa fjäderdämpare.

Jag har ingen riktig bra idé vilken dämpare som är bra och vilken fjäderkraft som är rätt till mina 78kg.

Vad kör du för dämpare och fjäder ?

Fram på cykeln sitter en Manitou Mezzer expert.

Visa din Propain
En bra luftdämpare (RS super deluxe ultimate) kom ju med "gratis" i ram-kittet så jag tänkte prova med den ett tag i sommar. Men kan inte släppa tanken på att prova en fjäderdämpare. Det var nog mest budgeten som gjorde att jag skippade att köpa fjäderdämpare.

Jag har ingen riktig bra idé vilken dämpare som är bra och vilken fjäderkraft som är rätt till mina 78kg.

Vad kör du för dämpare och fjäder ?

Fram på cykeln sitter en Manitou Mezzer expert.
Ja det var lika för mig, ultimate ingick. Jag sålde den och det gick jämnt ut. Jag bytte till en DVO jade, minns inte vilken rate på fjäder men kanske 600, jag väger 91kg i mässingen. Antagligen 5kg mindre när jag köpte fjädern..

Köpte en för mjuk först och fick byta upp mig.

Tillbaka
Topp