Visa din Rock Machine

Visa din Rock Machine
Hej, någon som har bytt bakdämpare på sin Blizzard? Jag har en 50-27 från 2017, men det ser ut som länkaget är ganska lika över de flesta modellerna. Jag funderar på om man skulle införskaffa en coil någon gång framöver (typ DVO Jade Coil), men är lite osäker vad man behöver införskaffa för dimensioner på monterings-kit. Jag har inte monterat bort dämparen för att inspektera själv än, men tänkte om någon gjort det och satt på kunskapen vad som behövs.
Tack på förhand ?
RM Coil.png
Att gå över till coil är det bästa jag gjort. Lööv it!

Visa din Rock Machine
Ja det verkar ju riktigt nice! Återanvände du hylsorna från tidigare dämpare?
Ja, lånade ett verktyg för att pressa ut hylsorna. Däremot satte jag i nya bussningar. De kostade inte många kronor.
Det bör sitta en klisterlapp på din dämpare med dess dimension, tex 210x55 elller liknande. Har för mig att Rockmachine var relativt snabba att adaptera metric-systemet 2017.

Visa din Rock Machine
Ja, lånade ett verktyg för att pressa ut hylsorna. Däremot satte jag i nya bussningar. De kostade inte många kronor.
Det bör sitta en klisterlapp på din dämpare med dess dimension, tex 210x55 elller liknande. Har för mig att Rockmachine var relativt snabba att adaptera metric-systemet 2017.
Hm ok, dimensionen på själva dämparen är inga problem. Men det som förvirrar mig är om jag skulle köpa en dämpare av annat fabrikat och således behöver nya hylsor och bussningar, vilken längd och hålstorlek på dem som gäller. Får skruva av den nuvarande och mäta lite kanske!

Visa din Rock Machine
Hm ok, dimensionen på själva dämparen är inga problem. Men det som förvirrar mig är om jag skulle köpa en dämpare av annat fabrikat och således behöver nya hylsor och bussningar, vilken längd och hålstorlek på dem som gäller. Får skruva av den nuvarande och mäta lite kanske!
Ska du inte köra Rockshox så får du nog plock av och mäta ;)

Visa din Rock Machine
Köpte mig en Rock Machine Blizzard XCM 70-29 2019 från Spobik för 21900:-
Förra årets modell men duger åt mig!
Riktigt trevlig cykel och bra komponenter för det priset ?
Måste bara köpa en mindre flaska :LOL:

Bilagor

• 20200514_123557.jpg
    20200514_123557.jpg
    843.2 KB · Besök: 483
  • 20200514_153049.jpg
    20200514_153049.jpg
    1.5 MB · Besök: 473
Visa din Rock Machine
Köpte mig en Rock Machine Blizzard XCM 70-29 2019 från Spobik för 21900:-
Förra årets modell men duger åt mig!
Riktigt trevlig cykel och bra komponenter för det priset ?
Måste bara köpa en mindre flaska :LOL:
Snyggt! Köpte en specialized zee cage flaskhållare till min Blizzard. Blev betydligt enklare att få ut flaskan ?

Visa din Rock Machine
berätta gärna mer om vad du upplever så mycket bättre med coil? Vilken typ av cykling kör du?
Jag upplever bakänden mer följsam och lugnare än med luftdämparen oavsett vilket underlag jag kör på. Med luft fick jag hela tiden justera trycket i för att det aldrig kändes helt 100.
Med coil är det bara att köra och allt känns helt rätt, det är min upplevelse iaf.
Kör mest Enduro/Trail och bikeparks.

Visa din Rock Machine
Jag upplever bakänden mer följsam och lugnare än med luftdämparen oavsett vilket underlag jag kör på. Med luft fick jag hela tiden justera trycket i för att det aldrig kändes helt 100.
Med coil är det bara att köra och allt känns helt rätt, det är min upplevelse iaf.
Kör mest Enduro/Trail och bikeparks.
Intressant! Jag har själv vart sugen att testa men rädd att de ska bli bottningsfest i bikepark i hopplederna. Hur upplever du det? vad kör du med för fjäder? räcker progressiviteten till?

Visa din Rock Machine
Vad tror ni om nya rm blizzard trl 70-29 2021?
Dvo fjädring både bak och fram. Erfarenhet av dvo +/- ? Fastnade själv för den lite men fundersam på fjädringen och om den rymmer 2.6x29 på i35 och 2.8x27.5 på i40 fälg försökt maila dit men inte fått svar. Både förra året och i år. Någon här som kör en blizzard trl årsm. 20 och kunde mäta bredd främst bak?

Visa din Rock Machine
Vad tror ni om nya rm blizzard trl 70-29 2021?
Dvo fjädring både bak och fram. Erfarenhet av dvo +/- ? Fastnade själv för den lite men fundersam på fjädringen och om den rymmer 2.6x29 på i35 och 2.8x27.5 på i40 fälg försökt maila dit men inte fått svar. Både förra året och i år. Någon här som kör en blizzard trl årsm. 20 och kunde mäta bredd främst bak?

har 2021 släppts?

Visa din Rock Machine
Visa din Rock Machine
samma ram och snarlika komponenter som förra året, ramen är sen 2017 så känns ganska trist att dem inte gjort något med den sen dess. Ganska outdated idag, har själv en från 2017 som jag är nöjd med. Men skulle kag köpt en ny cykel idag hade jag inte kollat på rock machine ?
Ja ganska synd att de inte får till en ny ram men var och testa en och gillade den mycket var dock 19 så mycket som hänt med andra märken sen dess. Men vill ha högt bb och möjlighet att klämma dit 27.5+ fälgar så finns inte så mycke att välja i.

Visa din Rock Machine
Samma ram på alla blizzard, lite olika mått på dämpare och utrustning. Alla rymmer både 27,5 och 29" hjul förutom den med 160mm bak. De är väl inge större fel egentligen, lite kort reach kanske, lite brant och högt bb. Men egentligen är de ju smaksak, som sagt jag är supernöjd med min 27,5 med 170/160mm ?? fint byggda fina ramar!

Visa din Rock Machine
Blizzard.png

Min första FS, en Blizzard 70-29 av årsmodell 2016. Köptes 2018, då nedsatt 35% pga gammal utgående modell och kändes som bra spec för pengarna. En liten snärtig stigcykel; kort ganska hög och agil i skogen. 120 slag fram och bak.
Trimmad med:
- 2° slackare styrlager, klarar sig liiite bättre utför numera.
- DebonAir luftburk till bakdämparen.
- För mig skönare sadel och handtag.
- Några bortrivna orange-gula dekaler.
- Miniskärmar, sadelväska.
Hade initialt en del strul med både gaffel (Reba) och bakdämpare (Monarch RL) när cykeln var ny, kanske pga den stått länge från fabrik tills den började cyklas, men blev mycket bättre efter full service fram och bak. Har dock insett att storleken S är för liten för mina 173 cm och jag föredrar mer köttig slaglängd.

Visa din Rock Machine
Drar iväg en chansning och frågar här om något vet om det får plats en oval klinga Absolute black 32T på RM Blizzard trl 90-29 strl L? Känns som att det kommer bli väldigt tajt.. ? tacksam för svar

Visa din Rock Machine
Efter dagens tur med klubben. Fem tappra blev vi tillslut; spinningsalen vad enligt uppgift full...

Bilagor

• PXL_20221204_134408152.jpg
    PXL_20221204_134408152.jpg
    662.4 KB · Besök: 96
Visa din Rock Machine
Funderar på en Lyrik 160mm som ersättare till nuvarande Recon 140mm på min Blizzard 29 50 för att bättre hantera lite stökigare terräng.

Erfarenheter från er som gjort samma manöver?

Sabbar man geon för mycket för att hantera vanlig snällare stigcykling (uppför exempelvis)?

Visa din Rock Machine
Ni som haft era 2019 RM Blizzard TRL ett tag och meckat dämpare mm:

Har en 50-29 köpt beg som utvecklat ett sidledes spel i övre dämparfästet.

1738141946767.webp
Kan ha varit där från början men märkt det först nu. Hörs ett "klonk" om man släpper cykeln från några decimeter och ner på marken. Om man tar tag i dämparen och ruckar vänster-höger rör den sig över infästningsbulten någon millimeter i sidled. Borde där inte sitta någon form av brickor eller shims som del av bushings hardwaren?

Har beställt små tunna nylon(?)-brickor som jag tänkte prova lägga in för att få bort spelet. Är jag fel ute?

Visa din Rock Machine
Provat att dra åt bulten? På min blizzard gick gängorna sönder i infästningen på ramen. Vilket gjorde så att dämparen inte satt fast riktigt. Fick ta en längre bult och köra med mutter från utsidan istället.

Visa din Rock Machine
Provat att dra åt bulten? På min blizzard gick gängorna sönder i infästningen på ramen. Vilket gjorde så att dämparen inte satt fast riktigt. Fick ta en längre bult och köra med mutter från utsidan istället.
Inte vågat dra åt så mycket förrän nu precis. Misstänker dock att det hänt mig samma sak som för dig då jag hörde ett högt knäppande samtidigt som jag drog bulten. Antagligen alltså gängpaj även här...

Kan du kolla om du har några alls brickor mellan ram/dämparen i din? Jag har som sagt inga...

Tillbaka
Topp