Visa din semestercykling!

josofin

Aktiv medlem
Ähhh såg likadant ut i Lofsdalen idag. Gick uppenbarligen att cykla ändå 😁

Var i världsalltet är bilden tagen?
Nästgårds till Lofsdalen.. och lite regn stoppar förståss inte cyklingen 😊, ... Det är efteråt, när man ska ta hand om allt som är lerigt och blött som det blir lite svettigt 😅..

Jay Jay

Aktiv medlem
Liftburet i parken med 8åringen idag. Sista cykeldagen innan vi lämnar byn på torsdag. Imorgon ska det tydligen vandras. Hyrde fullgung till sonen och idag gick det bitvis riktigt fort. Kulmen nåddes när sonen stannade mitt på leden för att kedjan hoppat... det hade den inte, dock hade han trampat ur högsta växeln 😁
134EC04F-7389-4482-AE41-4994690EC44E.jpeg
CC733704-42DC-4EF1-A4E8-8D9AACA0E3FD.jpeg

josofin

Aktiv medlem
@Jay Jay verkar ha semestercyklat klart, så jag bumpar tråden med att visa hur min semestercykling blev, så kanske nån fler vill göra det samma...
Så vi lämnade hemma för 13 dagar sedan, reser all-inclusive så klart (alltså husbil full med cyklar, mat och andra förnödenheter). Generation z gillar mest när det går fort och nedför så det var vad vi siktade på..

Stop 1: Gesunda. Liften hade fått covid19 och var satt i karantän (läs kassa öppettider), så det blev en kväll med push-bike, dåligt uppmärkta leder och ja... Behöver nog ett återbesök där för att kunna utvärdera. Campingen på Sollerön var fin.
DSC_0213.JPG

DSC_0220.JPG

Stop 2: Idre. Nja, gillar man renar så var det bra. Kändes som en charterort för xc-cyklister i trikåer och familjer med småbarn (inget illa om någon av dessa grupper, men inte det vi sökte). Skills-arean var byggd på platten, och man fick trampa på som sjutton för att ens få luft under hjulen på de "stora" hoppen.. Tiden i liften var inte motiverad i relation till det lilla utförsåk som följde... Sjukt omysig camping.. Och vädret var kass!
_20200716_230220.JPG
DSC_0232.JPG

Stop 3: Lofsdalen. Grymt! Inte så många, men långa utförslöpor i BikeParken. Mycket åkning i förhållande till tid i lift. Inte allt för tillrättalagt, stök och lek. Lagom med folk och trevlig personal. Hit vill vi absolut åka igen. Camping låg fint vid sjön.
DSC_0276.JPG
GOPR0344_1594935571112.jpg
DSC_0271.JPG
DSC_0264.JPG

Stop 4: Åre. Vi fick börja med att köpa underställ och vinterhandskar.. Tempen var aldrig uppe i två-siffrigt. Naturupplevelsen är ju häftig, byn är mysig, bikeparken... Nja, våra förväntningar var kanske för höga.. Visst hade vi kul, Flinbanan blev tillslut en lerig favorit.. Men det var väl mycket lift och transport för att hitta guldkornen. Snön i hög zonen, och de sköna 3 plusgraderna gjorde att den delen inte var så inbjudande, även om iaf jag gillade mixen av stig och häll. Camping verkar inte poppis i Åre, konstigt nog. En liten camping fanns det, och den var nedläggningshotad till förmån för nybyggen.
DSC_0366.JPG
DSC_0340.JPG

Stop 5: Järvsö. Ja, vad kan jag säga. Järvsö levererar fart och höga hopp, som vanligt. Liften går fort, lederna är förhållandevis korta, många åk per timme. Lek och bus helt enkelt. Generation z visade tant mamma vart skåpet ska stå. Kändes lite som att komma hem, trots att vi bara varit där 3 gånger innan.
QUIK_20200716_193457_000027.jpg
QUIK_20200716_193457_000034.jpg

Så förutom att vädergudarna inte var med oss, hade vi en riktigt lyckad cykelsemester. Och även tant mamma fastnade tydligen på bild i Barbro
QUIK_20200715_164836_000012.jpg

Dricko

Medlem
Jag har också varit i Lofsdalen och cyklat en del. Stenrutsleden och en del på de nya barnslingorna och någon vända i backen och upp på Hovärken.

Bilagor

Jay Jay

Aktiv medlem
@Jay Jay verkar ha semestercyklat klart, så jag bumpar tråden med att visa hur min semestercykling blev, så kanske nån fler vill göra det samma...
Så vi lämnade hemma för 13 dagar sedan, reser all-inclusive så klart (alltså husbil full med cyklar, mat och andra förnödenheter). Generation z gillar mest när det går fort och nedför så det var vad vi siktade på..

Stop 1: Gesunda. Liften hade fått covid19 och var satt i karantän (läs kassa öppettider), så det blev en kväll med push-bike, dåligt uppmärkta leder och ja... Behöver nog ett återbesök där för att kunna utvärdera. Campingen på Sollerön var fin. Visa bilaga 430051
Visa bilaga 430050
Stop 2: Idre. Nja, gillar man renar så var det bra. Kändes som en charterort för xc-cyklister i trikåer och familjer med småbarn (inget illa om någon av dessa grupper, men inte det vi sökte). Skills-arean var byggd på platten, och man fick trampa på som sjutton för att ens få luft under hjulen på de "stora" hoppen.. Tiden i liften var inte motiverad i relation till det lilla utförsåk som följde... Sjukt omysig camping.. Och vädret var kass! Visa bilaga 430052Visa bilaga 430054

Stop 3: Lofsdalen. Grymt! Inte så många, men långa utförslöpor i BikeParken. Mycket åkning i förhållande till tid i lift. Inte allt för tillrättalagt, stök och lek. Lagom med folk och trevlig personal. Hit vill vi absolut åka igen. Camping låg fint vid sjön. Visa bilaga 430055Visa bilaga 430056Visa bilaga 430057Visa bilaga 430058

Stop 4: Åre. Vi fick börja med att köpa underställ och vinterhandskar.. Tempen var aldrig uppe i två-siffrigt. Naturupplevelsen är ju häftig, byn är mysig, bikeparken... Nja, våra förväntningar var kanske för höga.. Visst hade vi kul, Flinbanan blev tillslut en lerig favorit.. Men det var väl mycket lift och transport för att hitta guldkornen. Snön i hög zonen, och de sköna 3 plusgraderna gjorde att den delen inte var så inbjudande, även om iaf jag gillade mixen av stig och häll. Camping verkar inte poppis i Åre, konstigt nog. En liten camping fanns det, och den var nedläggningshotad till förmån för nybyggen. Visa bilaga 430059Visa bilaga 430060

Stop 5: Järvsö. Ja, vad kan jag säga. Järvsö levererar fart och höga hopp, som vanligt. Liften går fort, lederna är förhållandevis korta, många åk per timme. Lek och bus helt enkelt. Generation z visade tant mamma vart skåpet ska stå. Kändes lite som att komma hem, trots att vi bara varit där 3 gånger innan. Visa bilaga 430061Visa bilaga 430063

Så förutom att vädergudarna inte var med oss, hade vi en riktigt lyckad cykelsemester. Och även tant mamma fastnade tydligen på bild i BarbroVisa bilaga 430064
Av höjden på bilden känns titeln ”tant” möjligen en smula missvisande?

Hursomhelst stämmer det att semestern är slut ☹

Hann dock cykla lite två dagar till i Norrbotten som jag p g a dålig uppkoppling aldrig redovisade. Det blev mest skogsbilvägar och enstaka kilometrar stig.
Inte nämnvärt exalterande.
8D649EFC-65A3-43A0-B90F-952C0142BB0D.jpeg
5930A582-B31B-472F-B0CD-35B7CC1C3160.jpeg
05E450ED-ECFC-4005-967C-2D25DC43FD31.jpeg
A2B2AA3F-3D61-4938-A525-5F33CE562A24.jpeg
31F299A6-373A-41C2-BF24-A4CF271F7C66.jpeg
E3EB7D80-FCFF-4034-A85A-258F6B287A02.jpeg
6995305D-D958-484E-9606-86740465E914.jpeg

Hälsingland

Aktiv medlem
Åre med familjen, området i björnen är bra för barnen och lite för pappan.. Men helvete vad knott! Har aldrig varit med om maken och då är jag ändå uppväxt mitt ute i bushen. Vi kom upp på em men han med en kort sväng, avslutade som vanligt med Våfflan, helvete jag blir glad bara jag tänker på den. Ska testa den nya stigen El PEdro eller vad den hette också som tillkommit efter ca 1/3.

Har man missat Våfflan eller bara inte vet vad jag menar så är det den här.

Karin_P

Aktiv medlem
På grund av coronan så blev jag fast i Nord-Norge under semestern, och kunde varken åka hem till Sverige eller få besök därifrån. Fick göra det bästa av situationen och slå ihjäl några semesterveckor på cykeln.

Trampade iväg från Tromsø mot Lofoten. Under första dagen lyckades jag 1) mosa glasögonen 2) inse att jag tappat bort hälften av tältpinnarna sist jag tältade 3) upptäcka att jag fått med mig en defekt gasflaska så jag inte fick kaffe till lunchen. Borde alltid: lägga glasögonen i ett hårt fodral, räkna in tältpinnarna, testa gasen innan avfärd.

Sen gick det bättre och det blev en fin tur till slut. Cyklade och cyklade tills jag blev trött i benen och tog Hurtigruten hem med massa pensionärer som också fotade fina fjordar hela natten.
2ECB4441-B5A8-4EC9-92C8-B9365AB19DD4.jpeg

70657EBD-EE00-4D31-9F39-144D87A373B9.jpeg

71F7A974-9FF1-4E19-847D-91A1242320AF.jpeg

7AF16C80-7B6B-4153-9207-D9C5757E43C2.jpeg

43DCB2F9-FAD5-4554-A538-951CAB651D78.jpeg

61876930-AA3B-459C-93D2-4333DE21E786.jpeg

Härmed ett tips till den som (när Norge slutar anse att Sverige är en pesthärd utan dess like) vill cykla bland nordliga fjäll och fjordar: droppa Lofoten och satsa istället på Vesterålen som ligger strax norr om Lofoten. Mindre husbilar, knökfulla campingar och dasspapper i buskarna. Mer öde vägar och tomma stränder. Och lika mycket fjell och hav.

Och det bästa: vaffel med brunost är aldrig långt borta.
3EE163EF-6CA2-41E8-808F-36166E5E29CC.jpeg

Senast ändrad:

mrholmiz

Aktiv medlem
Jag körde inte riktigt den. Höll mig kvar på norra sidan vid Båstad och tog rundan baklänges. Blev 580km så fick skarva på 20km när jag kom tillbaka till start punkten för att få 600km. 22.4h rulltid 25.2h totalt för att ta mig runt. Natten var misär och stoppen blev för långa. Kommer köra ett varv till andra hållet så småningom och då milslukar rundan samt veta mer vad jag ger mig in på :)

nieves

Aktiv medlem
Jag körde inte riktigt den. Höll mig kvar på norra sidan vid Båstad och tog rundan baklänges. Blev 580km så fick skarva på 20km när jag kom tillbaka till start punkten för att få 600km. 22.4h rulltid 25.2h totalt för att ta mig runt. Natten var misär och stoppen blev för långa. Kommer köra ett varv till andra hållet så småningom och då milslukar rundan samt veta mer vad jag ger mig in på :)
25h totalt är inte dåligt, 3h stopp kan diskuteras beroende på ambitionsnivå.
Natten är sällan kul på en 600, när jag fått välja så har jag startat mellan 18 och 21 beroende på form.

Hälsingland

Aktiv medlem
Lastade cykeln 0630 efter att ha sovit på tok för dåligt (så det börjar bra). Det blåser som bara den och är nog inte varmare än 6-7 grader.

Siktet är inställt på vallbo och issjödalen+bäverkroken. Får återkomma om sikten är bra med lite bilder och status, med tanke på hur det var när vi vandrade igår så räknar jag med blött och lera. Vinterskorna åker nog på idag..

zinkpasta

Aktiv medlem
Skrev/skriver ju en RR om mina utflykter kring Lofsdalen (https://happyride.se/forum/threads/...park-ocksa-nipfjaellet-staedjan-idre.3683082/), men postar en liten bild här med tänkte jag.

Från gårdagen, på väg tillbaka till startpunkten, på en jävligt jobbig stig. Dock fin utsikt över Städjan som jag tidigare hade cyklat nedför. Toppen var dock då insvept i regnmoln. Men en fin tur hur som helst!
IMG_20200720_135413.jpg

DanielS

Aktiv medlem
På grund av coronan så blev jag fast i Nord-Norge under semestern, och kunde varken åka hem till Sverige eller få besök därifrån. Fick göra det bästa av situationen och slå ihjäl några semesterveckor på cykeln.

Trampade iväg från Tromsø mot Lofoten. Under första dagen lyckades jag 1) mosa glasögonen 2) inse att jag tappat bort hälften av tältpinnarna sist jag tältade 3) upptäcka att jag fått med mig en defekt gasflaska så jag inte fick kaffe till lunchen. Borde alltid: lägga glasögonen i ett hårt fodral, räkna in tältpinnarna, testa gasen innan avfärd.

Sen gick det bättre och det blev en fin tur till slut. Cyklade och cyklade tills jag blev trött i benen och tog Hurtigruten hem med massa pensionärer som också fotade fina fjordar hela natten.
Visa bilaga 430648

Visa bilaga 430654

Visa bilaga 430651

Visa bilaga 430652

Visa bilaga 430657

Härmed ett tips till den som (när Norge slutar anse att Sverige är en pesthärd utan dess like) vill cykla bland nordliga fjäll och fjordar: droppa Lofoten och satsa istället på Vesterålen som ligger strax norr om Lofoten. Mindre husbilar, knökfulla campingar och dasspapper i buskarna. Mer öde vägar och tomma stränder. Och lika mycket fjell och hav.

Visa bilaga 430656
Fint, fantastiska bilder! Men hur är det att cykla i Norge generellt? Mitt (begränsade) intryck är att vägarna generellt är smala och vältrafikerade? Och fullt av tunnlar..

weldion

Aktiv medlem

Visa bilaga 430648

Visa bilaga 430654

Visa bilaga 430651

Visa bilaga 430652

Visa bilaga 430657

Visa bilaga 430656
Våffla med brunost är kanon!
Fick goda sådana ute mot Brensholmen ute på Kvaløya av ett vänligt par för många år sedan, efter det så är man fast. Ingen mer sylt på våfflorna.

Karin_P

Aktiv medlem
Fint, fantastiska bilder! Men hur är det att cykla i Norge generellt? Mitt (begränsade) intryck är att vägarna generellt är smala och vältrafikerade? Och fullt av tunnlar..
Jo, det har ju inte byggt sina vägar över bergen, som i tex alperna, utan runt eller genom bergen. Så det finns inte så mycket sidovägar eller småvägar, och inte så många sega klättringar. Men trafiken var egentligen bara ett problem längs E10 ute på Lofoten, annars var det ändå rätt ok och bilisterna var oftast hänsynsfulla i omkörningarna. Nu var det ju iofs bara norska turister, vet inte hur tusentals tyska bobilsturister, som är där i vanliga fall, skulle bete sig. Tunnlarna gick rätt ok också, bra grej att ha lysen med sig. I en del tunnlar kunde man låna reflexväst i ena änden och lämna tillbaka i andra, och i andra tunnlar kunde man trycka på en knapp och dra igång varningsblinkers i tunneln.

Den enda gången tunneln var obehaglig var en smal skruttig mörk tunnel ute på Senja när jag precis hade krossat glasögonen och inte lyckats tejpa ihop dem ännu. Såg inte alla groparna i vägen samtidigt som det droppade vatten från taket och det ekade i tunneln som om bilarna kom från alla håll samtidigt.

3108C17D-4AA4-4332-8AD1-7B394289B491.jpeg

B25DDE29-0E22-44C2-821A-17D3A6F6BFBF.jpeg

Den här sidan var också väldigt bra om man vill få en liten hint om vad som komma skall när man planerar sin tur.

Karin_P

Aktiv medlem
Våffla med brunost är kanon!
Fick goda sådana ute mot Brensholmen ute på Kvaløya av ett vänligt par för många år sedan, efter det så är man fast. Ingen mer sylt på våfflorna.
Mmmm, och rømme!
Var förresten från Brensholmen jag tog färjan till Senja, och sen trampade vidare mot Andøya och bortöver.

DanielS

Aktiv medlem
Jo, det har ju inte byggt sina vägar över bergen, som i tex alperna, utan runt eller genom bergen. Så det finns inte så mycket sidovägar eller småvägar, och inte så många sega klättringar. Men trafiken var egentligen bara ett problem längs E10 ute på Lofoten, annars var det ändå rätt ok och bilisterna var oftast hänsynsfulla i omkörningarna. Nu var det ju iofs bara norska turister, vet inte hur tusentals tyska bobilsturister, som är där i vanliga fall, skulle bete sig. Tunnlarna gick rätt ok också, bra grej att ha lysen med sig. I en del tunnlar kunde man låna reflexväst i ena änden och lämna tillbaka i andra, och i andra tunnlar kunde man trycka på en knapp och dra igång varningsblinkers i tunneln.

Den enda gången tunneln var obehaglig var en smal skruttig mörk tunnel ute på Senja när jag precis hade krossat glasögonen och inte lyckats tejpa ihop dem ännu. Såg inte alla groparna i vägen samtidigt som det droppade vatten från taket och det ekade i tunneln som om bilarna kom från alla håll samtidigt.

Visa bilaga 430872
Visa bilaga 430873

Den här sidan var också väldigt bra om man vill få en liten hint om vad som komma skall när man planerar sin tur.
Tack för infon!

Hälsingland

Aktiv medlem
Ungarna älskar området i björnen, yngsta har en oväxlad hoj med skärmar och pakethållare men kör bara på och vill ändå aldrig sluta. Bådar gott för framtiden, lederna där är ju enkla men ändå kul tillsammans med barnen. Ska komma en lite fräsigare led där framöver med lite mer features. Avslutade dagen med att visa svågern våfflan, ännu lerigare än sist men så jävla bra.

023DA216-906B-442A-A4D1-BC7051A3F23D.jpeg64F4CE1F-84D2-4788-B046-418FFB2CF09A.jpeg
56D1D9DE-4759-4556-A133-7CB8EC5C1367.jpeg8914D830-96B6-4BAE-88A5-9FE338DE187F.jpeg
Hojen efter ungefär tio min cykling i våfflan 😁

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Är på Linderödsåsen och lever #stuglife i hyrd stuga. Cykelvagn och CdF har fått följa med.

Sportgrus, uppförsbacke och två kids i Chariot - det går inte snabbt!

E5AEFDAE-8915-4D4A-89AD-A4E8FACA6C9B.jpeg

13A82004-77C4-4A07-8AEC-C984C8CA1182.jpeg

Efter cykel är det glass på stranden och barnkaoz.

5620BAD3-3FEA-4F69-B344-128CADE1ADA4.jpeg

När barnen ska sova blev det bakvägen till Linderöd, med grusväg och singletrack. En touringkittad CdF (skärmar och pakethållare både fram och bak) klarade av det väl, även om det blev lite pushbike i en brant stigning.

39827489-9EDC-4C34-8817-8F488E5EA958.jpeg

Sen blev det banvallscykling från Linderöd i riktning Tollarp. Klar mersmak, dit ska jag igen med ett bättre vapen!

4766016F-A21B-4EAD-B37B-96EAF3105631.jpeg

Efter ett tag blev det landsvägen hemåt igen.

8D7C37D0-7A70-4193-9CFB-5A509FCC8327.jpeg

Lessen för bildrotation av portrait-bilderna; jag skyller på happymjukvaran! 🙃

Pfaff

Aktiv medlem
Körde kyrkbingo idag (se Bild på kyrka-tråden)
A3771B97-6DF8-43CF-BC4F-6DCA94D919EE.jpeg
653190CB-99D4-4761-931F-6F7483AC9A34.jpeg
0668B0C3-805C-4DAC-A5DE-6FEC4928DBA8.jpeg
. Stannar som alltid hemma under sommaren, resa till varma trakter känns bättre när regnet slår mot fönstren.

Chalshus

Medlem
Enten stisykling rundt i Norge eller i GBG.
Eller Bikepacking i Norge eller Danmark. Vi pleier å ha hjulebord i Danmark før jul. Fire-fem dager. Vått og kaldt, og fint.
På sommeren blir det alltid noen uker i Alpene.

Burg Eltz i Mosel.
Leukerbad i Valais / Sveits
Vegard i Scladming
I liften med Preacher/ Ebeth. Samoens i Frankrike.
Preacher i Samoens
Vegard og Preacher i Serfaus Fiss Ladis
DSCF2191.jpg
P1180739.JPG
DSCF2845.JPG
DSCF6871.JPG
DSCF6915.JPG
DSCF2907.JPG

SIE

Aktiv medlem
Semestercyklade förbi ett gäng strukturer på Helsingborgs strandpromenad som någon semestrande trialcyklist gärna får posta lite semestercykelbilder ovanpå :)
F009F29D-05D2-4FA3-8596-D1526B113791.jpeg

74C602B6-CBF9-49E7-8510-18911B24B7A9.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer