Visa din Surly

Visa din Surly
Mitt senaste tillskott i cykelparken: Cross Check, singelspeed, OnOne Custom Midge Bar, Brooks Swift Sadel, Kolfibergaffel (Bra eller anus?) hursom hojen inskaffades i fredags hunnit med ett par turer hur skön som helst....ev blir det bakväxel m Barendväxel...
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Visa din Surly
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad blev det för gaffel?

Köpte hojen som den står på bilden, gaffeln är Cross kolfiber...?

Visa din Surly
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg som få! Liiite högt styre kanske?

Tackar, jag vet ? det var första bilderna på när jag hämtat den, håller på att labba lite med setupen....?

Visa din Surly
Då var bygget klart efter ganska lång tid. Det har cyklats en del under året som gått utan skärmar och belysning, men nu har jag äntligen fått ihop en komplett, fullt ändamålsenlig cykel. Nu återstår bara pakethållar- eller väsklösning, som jag inte riktigt har kommit fram till hur jag ska göra med än. Det närmsta kommer cykeln användas för vardagstransporter och främst med cykelkärra + barn i, men på sikt finns det en liten förhoppning om att börja randonneura. Klassisk styrväska ligger bäst till än så länge, men vi får se.

Fler bilden kommer förhoppningsvis i byggtråden som startades för längesedan, så fort jag hunnit lägga upp dem!

DSC01188.jpg

DSC01190.jpg

DSC01195.jpg

Visa din Surly
Det är en SON för sadelstolpsmontage, samma tillverkare som framlampan (som är en Edelux 2). Sitter kopplad i framlampan i originalkontakt och har standlight-funktion (dvs lyser i några minuter efter stopp). Båda drivs av navdynamo från samma tillverkare. Känns gediget och bra, skönt med fast installation och bara en brytare att slå på.
DSC01199.jpg

DSC01214.jpg

Visa din Surly
Det är en Surly Straggler, med 28-tums hjul (just fälgarna är ett par Mavic ur MTB-sortimentet, 29=28 tum). Storleken är 58 om det nu skulle vara intressant för någon, och det är en ganska lång ram. Har ingen koll på vikten, men det är ingen direkt lättviktare. Stålram och skärmar gör sitt, i övrigt är det ganska mycket kolfiber när det kommer till komponenter (Campa Chorus + Record), men tror det påverkar marginellt med en i övrigt ganska tung cykeltyp. Jag har inte haft någon tanke på vikten vid byggnationen.

Visa din Surly
Malins 10 år gamla 1x1 i nuvarande inkarnation.

24779424699_5a86b71038_b.jpg

Nytt sedan senaste bilden i tråden är nya hjul och däck samt bromsskivor.

Hjulen är även dessa byggda på Shimano Hone-nav och på ett par Trialtech-fälgar som är ca 50mm breda, skodda med Knard 26x3.0. Skivorna är ett par Shimano XT Centerlocks-skivor.

De överblivna hjulen och skivorna kommer användas till hennes nya vardagscykel baserad på den här ramen:

IMG_2556_zpsgo8eigw3.jpg

Dvs ytterligare en 1x1, men ett snäpp större ram. Kommer byggas med en Instigatorgaffel för att få lite högre front, och gissningsvis ett Mary-styre, Big Apple-däck, heltäckande skärmar, pakethållare och lite övrigt från nuvarande pendlarcykel.

Har även ett Alfine dynamonav som jag tänkt bygga till nästa lampsäsong och sätta på cykeln.

Visa din Surly
Jag var väldigt nära att köpa polarbjörnens 1x1, men han ångrade sig i sista stund.

Men den ofullbordade affären har lämnat mig med ett sug...

Så det har tagits beslut på att skjuta på det hela till hösten och bygga från scratch på lös ram och låta det dra ut på tiden (lite som Jompers Canfield-bygge). Men nu kan jag inte bestämma mig vad jag vill bygga på:
1x1 med 26"/27,5"
29" Karate Monkey
Wednesday med dubbel hjuluppsättning 26" fet / 29" "vanlig"

Senast ändrad:
Visa din Surly
Jompers 1x1 är smittsam... såg den i en byggtråd vill jag minnas? Har tjatat en del på Polarbear sedan dess att bygga om sin till en 26+ men det har inte tagit skruv. Att skaffa en egen ny 1x1 och bygga på är dyrt, har letat beg i rätt storlek men det har vart svårt. En komplett Charge Cooker 27+ står högt på önskelistan nu. Damned be that green machine!

Visa din Surly
Då blev jag klar med min straggler. Ville testa woodchipper men anar att styrstammen blev för lång. Ska testa med en kortare! Annars känns den väldigt stabil, tänkte ta en långtur när hostan ger med sig!
2016-02-2111.47.383.jpg

Visa din Surly
Min pendlar Crosscheck.
Rival 1x10 setup med Raceface 42 t vevar.
Ambrosio excursion fälgar med Hope ti-glide nav bak och fatso front (däcken ska bytas mot någon med grövre mönster och utan reflex på sikt).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    363.3 KB · Besök: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    408.3 KB · Besök: 78
Visa din Surly
evirob sa:
Då blev jag klar med min straggler. Ville testa woodchipper men anar att styrstammen blev för lång. Ska testa med en kortare! Annars känns den väldigt stabil, tänkte ta en långtur när hostan ger med sig!

Snyggt! Är lite sugen att byta ut min pompino mot något med skivbroms..
Vilken storlek är det på den där och var köpte du den från?

Visa din Surly
snajgel sa:
evirob sa:

Snyggt! Är lite sugen att byta ut min pompino mot något med skivbroms..
Vilken storlek är det på den där och var köpte du den från?
Storlek 60 från Bike-components. De hjälpte mig med många saker och gav mig en hel del rabatt på hela ordern :)

Än så länge gillar jag ramen, men som sagt ovan är den lång. Skulle nog kunna köpt en 58cm utan problem.

Visa din Surly
Lägger väl ut min nybyggda Disc Trucker här också.

SON och Rohloff nav från min gamla cykel.
DSCF3237.jpg

DSCF3316.JPG

Jag lät Anders på Veloform bygga hjulen. Grand Bois 650b fälgar och däck.
DSCF3247.JPG

DSCF3241.jpg

Ritchey Classic sadelstolpe och styrstam.
DSCF3242.jpg

DSCF3319.JPG

Brooks Cambium sadel och Soma Clarence styre.
DSCF3243.jpg

DSCF3313.JPG

Nitto rack och Gilles Berthoud skärmar.
DSCF3317.JPG

Blev till slut detta:
DSCF3314.JPG

Senast ändrad:
Visa din Surly
Otroligt najs. Intressant att se att ett nitto passade på en surly gaffel, eller har du moddat för att få dit det?

De lite äldre shimano-skivorna matchar rohloff lite bättre. Det finns eventuellt någon magura som matchar perfekt. Det var några år sedan jag hade samma bekymmer =)

Visa din Surly
Tack för tipset angående bromsskivor Rikard, ska följa upp det.

Nitto'n passade som en smäck utan några som helst modifieringar. Jag vill minnas att jag fick de övre, korta, böjda stagen med när jag köpte racket.

Visa din Surly
Ja, mer än så lär det inte bli så jag får passa på! Kände igen Krister Isaksson och såg att de plåtade men visste varken att det var för DN eller att jag fastnade på bild.

Visa din Surly
Bygger lite på Malins transportcykel. Antik 1x1-ram med canti-hängare bak till och med, ganska sliten lack.

Fick modifiera ramen lite:

26252593642_3e8e9e2b12_z.jpg

Tar bort lite av "kragen" som går runt dropouten, det ska dit en Chariothängare på ena sidan och Hone-bakväxel (!) på andra.

26278929931_39085dd313_z.jpg

Sågade och slipade bort cantfästen, vajerhängare för cantilever och vajerfästen på överröret. Allt för konsten.

Hone-bakväxeln kändes som ett jättebra alternativ för att få på växlar (cykeln kommer mest rullar till och från dagis, med kärra, så växlar är inte så tokigt) men den är väldigt mycket konstruerad för att användas med vertikala dropouts eftersom den har en stor styrklack som ska sitta i dropouten. Fram med stora bandslipen, det blir till att ställa riktningen manuellt istället och hoppas att friktionen håller den på plats.

Big Apple 2.0, 60mm SKS-skärmar, 160mm shimanoskivor parade med ett par gamla Juicy 5-bromsar och en stor cykelkorg fram och kanske pakethållare bak kombinerat med svart hammarlack på det ställen där vi slipat bort gamla fästen gör att den förhoppningsvis ser lite racklig :-)

Och ett projekt till, även det går lite ut på att få bort fälgbromsar i hushållet:

fh-r700_1.jpg

Antikt shimanonav med rullbroms och plats för kassett. Tänkte köra det bak på Cross checken och kombinera med en stragglergaffel med skivbroms fram. Långsiktigt projekt..

Visa din Surly
Skulle nog hellre bygga något cargobikeliknande isåfall! Tyvärr är de inte så glada i att jag grejar med bonnstål i verkstaden där ovanstående pyssel sker, de jobbar uteslutande i rostfritt och tycker att jag kontaminerar deras prylar med rostande grejer :-)

Det finns dock goda möjligheter till svetshjälp och allehanda maskiner.. kan man bygga cyklar i RF? :)

Visa din Surly
Nu är bygget i princip klart. Hade inget vajerhölje till bakväxeln hemma förutom ett rosa och det fick jag inte sätta dit, annars tror jag allt är klart

26418871732_f8845d9882_b.jpg

Mestadels byggd av sådant som låg hemma på hyllan, men däck, skärmar och pakethållare är nytt, bakväxel och växelreglage också eftersom jag enl ovan hade nån slags fix ide om att det vore festligt med växlar på en 1x1.

Mest jobb har lagts på monteringen av skärmarna faktiskt, med en hemmagjord fästbygel i RF för framskärmen och två distanser, likaledes i RF, för att få ut skärmen i exakt rätt position bak, och två för att få frigång från skivbromsoken för stagen på broms-sidan.

Ska nog flytta ner stagen till korgen lite också.

Tyvärr blev den lite finare än jag tänkt mig, hoppas att 26" är så ute så att Malin får ha den i fred ändå.

Visa din Surly
jomper sa:
Nu är bygget i princip klart. Hade inget vajerhölje till bakväxeln hemma förutom ett rosa och det fick jag inte sätta dit, annars tror jag allt är klart

Mestadels byggd av sådant som låg hemma på hyllan, men däck, skärmar och pakethållare är nytt, bakväxel och växelreglage också eftersom jag enl ovan hade nån slags fix ide om att det vore festligt med växlar på en 1x1.

Mest jobb har lagts på monteringen av skärmarna faktiskt, med en hemmagjord fästbygel i RF för framskärmen och två distanser, likaledes i RF, för att få ut skärmen i exakt rätt position bak, och två för att få frigång från skivbromsoken för stagen på broms-sidan.

Ska nog flytta ner stagen till korgen lite också.

Tyvärr blev den lite finare än jag tänkt mig, hoppas att 26" är så ute så att Malin får ha den i fred ändå.

Frän!

Gillar korgen fram och dess stag.

Tillbaka
Topp