Visa din Surly

Visa din Surly
Nu är den nog att anse som färdig, min hustrus dagis-och-shopping-cykel.

27301863975_65ec8272e9_b.jpg

Stor cykelkorg, fäste för kärra och barnsadel, bra skivbromsar och upprätt sittställning mha lite längre gaffel, ganska kort styrstam och bakåtsvept styre. Hyggligt maskerat med sliten fulram, 1x1-ram som nog är över 15 år gammal.

Sista justeringen var en styrdämpar-fjäder som håller framhjulet mera rakt när man klivit av cykeln och har prylar i korgen, och lite spännremmar till korgen (hoppas de får vara i fred).

Förbättringspotentialen som finns kvar är väl nån slags förlängning av skärmarna, det är SKS Bluemels 65mm-skärmar och det stänker en del upp på kärran när det regnar.

Nästa projekt blir skivbromsifiering av min Cross Check..

Senast ändrad:
Visa din Surly
Tack för att du bumpade tråden jomper, nu fick jag äntligen tummen ur att vårfixa min Cross-Check som gått som vinterpendlare och var i extra behov av TLC.

Av med skärmarna och på med nya "bromsar", börjar dock inse att denna ramen snart sjunger på sista versen - vägsaltet tar inga fångar...

Tills dess får hon dansa en sommar som "gravel bike", ska bara leta upp hjul med lite bredare fälgar så blir alles in ordnung

IMG_20160529_095436.jpg

Visa din Surly
Byggelibygg, fruns Straggler 650B är lite i en konceptfas just nu. I väntan på de riktiga hjulen lånades hjul från hennes skogscykel (2.25" är precis för stort, 2.0" borde sitta som en smäck. Saknas lite vajrar, höljen, linda och en kedja.

14718496_639203926261708_8419991854312849408_n.jpg

Senast ändrad:
Visa din Surly
Är det någon som testat med 650b-hjul i en vanlig Straggler?

Sen blev jag påkörd idag och bakskärmen blev skrot, enda skadan som tur var. Finns det några snyggare skärmar än SKS Longboards man kan kika på?

Visa din Surly
Trist med påkörningen men tur i oturen att det bara var bakskärmen som rök. Kanske VO Zeppelin är en värdig ersättare ? #youknowyoureworthit

På den första frågan har jag inget bra svar, men på 650B mintmonstret ovan smällde vi i 700C-hjul med 25 mm däck (GP4000S II, så kanske 26-27 mm breda i verkligheten) och det passade fint under 45 mm breda 700C-skärmar, men gissar på att det skulle funka med upp till 30 mm med slätare däck. Baklängesräknat där så gissar jag att det med 650B hjul och 45 mm däck så blir det nog ca en centimeter mer utrymme uppåt och det funkar men kan se lite "luftigt" ut under ett par skärmar jmfr med ett 42 mm 700C som ramen är specad att kunna ta.

Visa din Surly
lundatok sa:
Är det någon som testat med 650b-hjul i en vanlig Straggler?

Sen blev jag påkörd idag och bakskärmen blev skrot, enda skadan som tur var. Finns det några snyggare skärmar än SKS Longboards man kan kika på?

Har haft både SKS och Planet Bike genom åren, och jag upplever att Planet Bikes skärmar är aningen mer okrossbara, samt allmänt har lite snyggare utförande om man synar noga, bl.a. elegantare gummilappar. Lite dyrare än SKS dock...
T.ex: http://www.cykelkraft.se/planet-bike-cascadia-road-skarmsats-622x35-mm

Visa din Surly
Några av mina personliga favoriter när det kommer till svarta skärmar:
* PDW Full Metal Fenders - https://ridepdw.com/products/full-metal-fenders?variant=24745837185
* Velo Orange Hammered 45 mm - http://store.velo-orange.com/index....45mm-hammered-polished-fenders-700c-1503.html
* Velo Orange Zeppelin 52 mm http://store.velo-orange.com/index....-polished-52mm-zeppelin-fenders-700c-blk.html

Gilles Berhoud besörjer bara blanka - http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutique/index_categorie.php?idCat=GBOU - men de är ju rätt snygga ändå!

Visa din Surly
If you're lucky. Har för mig att någon beställning gick på £22 i frakt just för att det blev mer skrymmande. Då beställer man gärna lite mer åt gången för att dela ut kostnaden på fler prylar...

Visa din Surly
NLC sa:
lundatok sa:
Ett bromsbyte spårade rätt rejält. Snart är allt bytt.

Najs, vad bytte du till? Och blev det 11sp bak?
Hittade 11-delade Sram-reglage på Ebay så jag ville byta från 10-delad Tiagra. Sen bytte jag till Monarkens vevparti med Quarq och växlar fram o bak från K&S. Hittade som av en händelse också en S-Works sadelstolpe och en Powersadel på K&S.
?

Sen iom att bakhjulet är 10-delat så sitter det 10 kuggar från en 11-delad kassett just nu. Ska byta till andra hjul jag har som är 11-delade.

Däcken är mycket riktigt Compass 38 mm. Lite skumma, breda som attans och verkar vara hyfsat hållbara fast helt släta så de driver rätt friskt när man laddar på lite på gruset.

Visa din Surly
Jag byggde en helstel växlad Karate Monkey sommaren 2011, som var min första finare cykel (började på en sunkig 90-talshoj 2009.)

Med den tog jag mina första vettigare trevande försök med stigcykling, och cyklade massor (med mina mått mätt) av landsväg. Som nybörjade gjordes många fåniga misstag, och jag körde clownsetup ganska länge, med spacer-torn, konstiga sadlar och handtag bl.a.

Jag jobbpendlade sen varje arbetsdag (15 km enkel) i tre år fram tills förra sommaren då jag hängde upp hojen med nersliten drivlina och läckande bakbroms, och där har den hängt sen dess.

Nu har jag lagt några timmar och c:a 4500 kr på att rusta upp den till en HT som ska vara backup/beaterhoj för fostring med plattisar, och lånehoj för stigcykling. Den är lite gammaldags, men den känns rolig även efter att ha cyklat in mig på min Transition Scout sen förra våren.

Steg/ändringar och kostnader:

Dämpargaffel Reba RL 29" 100 mm 2016 med rakt styrrör i fint skick på happy k&s - 2000 kr
Styre 740 mm utan rise på happy k&s - 200 kr
N/W klinga, vevmonterad bashguard, däck, grepp, tubeless-ventiler, framstänka, nytt bromsok till bakbromsen och en postmount-spacer till gaffeln - 2300 kr från det tyska landet.

Kedja, kassett och pedaler hade jag liggandes nya, och resten av cykeln var OK.
På bilderna saknas bashen som inte kommit då (orkar inte gå ut och fota om nu).

Nöjd med resultatet, men det kommer en version 2 där jag höjt gaffeln till 120 mm, bytt bakväxel + reglage mot SRAM short cage, och bytt RL remote dämparenheten mot en med crown adjust. Sunkiga mobilbilder som alltid, håll till godo. :)

Bilagor

• klarate_sida.jpg
    klarate_sida.jpg
    302.2 KB · Besök: 77
  • klarate_front.jpg
    klarate_front.jpg
    331.7 KB · Besök: 74
  • klarate_face.jpg
    klarate_face.jpg
    328.6 KB · Besök: 71
Tillbaka
Topp