Visa din vaxning! kedjan inte benen

Blåmax

Medlem
Grattis, ni har övertygat mig. Efter semestern blir det inköp av slow cooker, vax och en extra kedja att testa med. Ska bli skoj att testa.

Brukar squirt vax (för upptoppning) finnas i välsorterade butiker eller är det beställa som gäller?

HåkanC

Aktiv medlem
Brukar squirt vax (för upptoppning) finnas i välsorterade butiker eller är det beställa som gäller?
Ska du ändå beställa droppvax på flaska varför då inte istället välja det som en majoritet av
de som har provat själv föredrar Smoove jmf med Squirt, det verkar även gälla för ZFC
41+d3jQtQMS.jpg

Finns även i en liten prova-på-flaska för 22SEK: https://www.cykelgear.se/tillbehor/olja-fett-underhall/kedjeolja/smoove-universal-chain-wax-20-ml

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu ser det ut såhär. Dvs jag har squirtat kedjan första gången, lite rikligt oxå. Låtit vaxet sjunka in ordentligt. Det sitter rätt rikligt med extra vax kvar på kedjan.

Ska jag torka av kedjan eller köra som den är?
129B3AE6-F285-4411-B84D-4DCFFA9AF2C4.jpeg
73887F08-0A59-4B43-BE4B-80492A874E28.jpeg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu har jag kört tre rundor efter fultvätt och första squirt-vaxningen. Vaxet som sitter i rullar och länkar trycks ut i små klumpar som samlat skit. På bilden är kedjan ordentligt avtorkad med microfiberduk. Funderar på att tvätta då jag har svårt att få bort allt på insidan. Enligt säljtexterna är det bara att borsta av och smörja om…

Kedjan har gått gnisselfritt ca 25 mil /3 rundor.

Vad säger ni?
8B3C74AD-18E1-4E25-ACCC-4512ECF14FD5.jpeg

johfo

Aktiv medlem
Visa bilaga 571479
ska bli spännande att testa detta

Avfettade och rengjorde två kedjor, en XT och en GX mycket noggrannt
Först kallavfettning, sen lacknafta, sist IPA och sen värmde jag dem i vax till 95 grader, lät dem ligga till det började stelna på ytan och tog upp dem.

Körde en tur idag i lite lätt regn och skogen var blöt.
Rengöringen hemma var ju extremt enkel. Dushade av lite lätt med slangen och drivlinorna såg skinande ut.

Nu ikväll:
vax-rost.jpg
ROST - på båda kedjorna!!!!

Jag har ALDRIG haft problem med rost på våra MTB-kedjor innan.

Det blir varmvattenbad imorn, torkning och på med blöt-olja igen.

Nån annan som haft rostproblem efter varmvaxning? Jag har bara läst om att det ska vara så bra...

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Avfettade och rengjorde två kedjor, en XT och en GX mycket noggrannt
Först kallavfettning, sen lacknafta, sist IPA och sen värmde jag dem i vax till 95 grader, lät dem ligga till det började stelna på ytan och tog upp dem.

Körde en tur idag i lite lätt regn och skogen var blöt.
Rengöringen hemma var ju extremt enkel. Dushade av lite lätt med slangen och drivlinorna såg skinande ut.

Nu ikväll:
Visa bilaga 572784
ROST - på båda kedjorna!!!!

Jag har ALDRIG haft problem med rost på våra MTB-kedjor innan.

Det blir varmvattenbad imorn, torkning och på med blöt-olja igen.

Nån annan som haft rostproblem efter varmvaxning? Jag har bara läst om att det ska vara så bra...
Du måste ju vaxa efter tvätt

johfo

Aktiv medlem
Du måste ju vaxa efter tvätt
ta av och värma in nytt vax efter varje tvätt...efter varje cykeltur!?
Edit:
Var inte vitsen med dessa varmvax att man smälter in och det skulle hålla sig ett tag!? Det står inget i någon instruktion om att man ska använda något annat vax för underhållsvaxning mellan tillfällena man värmer in. I marknadsföringen och på utube så pratar de om, jag tror de sa ca 500km, och att man därefter ska ta av kedjan för omvaxning och då hälla kokande vatten på den för att få bort all smuts och så koka om den i vax....
Edit 2:
Det var inte nån direkt tvätt...det var avsköljning med kallvatten på lågt tryck. Hade blivit samma effekt om jag cyklat på morgonen och sen haft en längre lunchpaus och tänkt cykla en tur till på eftermiddagen. Ska man då behöva vaxa om efter lunch?

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Edit:
Var inte vitsen med dessa varmvax att man smälter in och det skulle hålla sig ett tag!? Det står inget i någon instruktion om att man ska använda något annat vax för underhållsvaxning mellan tillfällena man värmer in. I marknadsföringen och på utube så pratar de om, jag tror de sa ca 500km, och att man därefter ska ta av kedjan för omvaxning och då hälla kokande vatten på den för att få bort all smuts och så koka om den i vax....
Edit 2:
Det var inte nån direkt tvätt...det var avsköljning med kallvatten på lågt tryck. Hade blivit samma effekt om jag cyklat på morgonen och sen haft en längre lunchpaus och tänkt cykla en tur till på eftermiddagen. Ska man då behöva vaxa om efter lunch?

Vad har du använt för vax, hur länge har du låtit det ligga i? Hur länge lät du kallavfettning och sådant verka?

Kan nästan direkt säga att du gjort fel någonstans. Förmodligen har din avfettning inte haft någon effekt, därför vaxet inte kunnat fästa i länkarna och därmed rost.

Jag har fettat av 7 kedjor. En dag i lampolja sen T-röd och sen ett dygn i citrusavfettning (Shimano 1l dunk)

Sen låter jag varje kedja ligga 45-60 minuter i vax där jag roterar den 3 gånger. Dvs 1 gång på ena sidan, sen vända och sen vända en sista gång. Ingen rost, spelar ingen roll hur mycket vatten du spolar, varmt, kallt eller hårt. Kör ute i regn och sköljer av då och då, aldrig någon rost :)

johfo

Aktiv medlem
Silica Super secret warm wax var det.

Tvättade som jag skrev
1: Kallavfettning
2: Lacknafta (white spirit)
3: IPA
Körde i ultraljud ca 45-60 min i varje bad. med omrörning flera gånger. Tillverkaren visar det schemat men kör bara 30 min ultraljud.

Värmde skiten till 95 grader och rörde om länge och väl och lät ligga och svalna tills vaxet stelnade på ytan.

Efter gårdagens upptäckt surade jag ur rejält och drog på MucOffs blå blötolja igen.
Den blir stel om man inte cyklar över vintern, men det rostar aldrig och kedjorna har hållit förbluffande länge.

Får väl försöka sälja av detta dyra vax till nån entusiast som tror sig kunna avfetta på magiskt vis med årslånga bad i fullmåne...

johfo

Aktiv medlem
Kan hända att man får lite rost där vaxet försvunnit, antar jag.
Jo, det var ju där det är tight och rör sig det rostat, dvs mellan rulle och länksida. Mellan rulle och pinne går ju inte att se, men troligen är det väl lika illa där.
Jag trodde ju dock is att detta skulle klara flera turer även på MTB, om än kanske inte månader och massor med mil. Ffa trodde jag inte man skulle ha rost dag 1 efter ca 10 km.
Det bli blötolja framför.

kais01

Aktiv medlem
har faktiskt inga rostproblem med mina vaxade kedjor, tre av dem går på pendling, en på landsväg. men kompletterar med droppvax redan från start.

till mtb har jag inte börjat vaxa, löser inget problem som jag ser det, drivlinorna håller sig rena och långlivade med olja. bara att droppa på före turen och/eller efter tvätt. tuta och köra. kompisar som vaxat har slutat, för många omvaxningar krävs.

kroem

Aktiv medlem
Jag tror att jag fick lite rost nu på min bikepackingtur då cykeln låg ute under en regnig natt, även rost på kassetten... men upplever att det försvinner snabbt när man cyklar igen. Jag kanske gör fel med :D

eucalyptus

Aktiv medlem
Jag tror att jag fick lite rost nu på min bikepackingtur då cykeln låg ute under en regnig natt, även rost på kassetten... men upplever att det försvinner snabbt när man cyklar igen. Jag kanske gör fel med :D
Skillnad på utvändig ytrost och rost inuti länkarna, den ena rosten är okej och den andra vill man verkligen inte ha ^^

MagerValp

Aktiv medlem
Efter gårdagens upptäckt surade jag ur rejält och drog på MucOffs blå blötolja igen.
🙁 Synd med blötolja, då är ju jobbet ogjort.

Nu har det ju varit rätt torrt här på sistone så jag har oftast bara torkat av cykeln med trasa, men om jag tvättar cykeln med trädgårdsslangen så blåser jag rent drivlinan med tryckluft efteråt. Har inte haft några problem med att mina vaxade kedjor rostar.

Men vi får väl se hur bra det funkar när blötsäsongen börjar, nu är det ju easy mode.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Kanske avfettningen blir bättre om du doppar kedjan i ett surt öl istället för IPA? Indian Pale Ale är ju lite beskare vilket nog inte löser upp fabriksfettet så bra.

johfo

Aktiv medlem
🙁 Synd med blötolja, då är ju jobbet ogjort.

Nu har det ju varit rätt torrt här på sistone så jag har oftast bara torkat av cykeln med trasa, men om jag tvättar cykeln med trädgårdsslangen så blåser jag rent drivlinan med tryckluft efteråt. Har inte haft några problem med att mina vaxade kedjor rostar.

Men vi får väl se hur bra det funkar när blötsäsongen börjar, nu är det ju easy mode.
Jo, det var mycket jobb i onödan.
Synd att jag ens bemödade mig och köpte snordyrt skitvax.
Tryckluft har jag hemma men det måste ju funka borta oxå, där man kanske inte kan förvara i varm avfuktad miljö som hemma.

Men nu blir det ingen rost och lång livslängd. Får väl lura på någon rättroende resterande grå vaxpellets...

johfo

Aktiv medlem
Brukar ta mucoffs förträffliga "diskborste", den som är som en väldigt tät diskborste, och doppa i grönsåpa och borsta av kedjan när jag kommer hem. Lägger oftast av den fram och håller den med diskhandske och borstar mot handen. Sen sköljer jag av, låter det värsta droppa av och så på med ny blötolja. Torkar av med en trasa nån timme efter eller dagen efter.
Har växeldragit tre kedjor på FuelEx:en sen hösten 18 och mätte med sån där ifrågasatt tolk med två piggar nu när jag tvättade och vaxade och bytte och den var med god marginalen <0.5% och det var långt över min förväntan. Hade börjat titta på kassetter för jag tänkte att det är nog snart slut.

Det tjocka som ev blir kvar är nog mer sörjande än slipande.

Men när den blir stående några månader när vintern är för kall blir den hård. Likaså de kedjor som ligger och väntar hårdnar.
De brukar jag antingen torka av med T-gul/lampolja/normalparafin som löser geggan bra, eller så kör jag conc NaOH (men det är inget jag rekommenderar folk att hantera för det är ju otäckt basiskt och farliga - Skyddsglasögon och handskar på!!!)

kais01

Aktiv medlem
Brukar ta mucoffs förträffliga "diskborste", den som är som en väldigt tät diskborste, och doppa i grönsåpa och borsta av kedjan när jag kommer hem. Lägger oftast av den fram och håller den med diskhandske och borstar mot handen. Sen sköljer jag av, låter det värsta droppa av och så på med ny blötolja. Torkar av med en trasa nån timme efter eller dagen efter.
Har växeldragit tre kedjor på FuelEx:en sen hösten 18 och mätte med sån där ifrågasatt tolk med två piggar nu när jag tvättade och vaxade och bytte och den var med god marginalen <0.5% och det var långt över min förväntan. Hade börjat titta på kassetter för jag tänkte att det är nog snart slut.

Det tjocka som ev blir kvar är nog mer sörjande än slipande.

Men när den blir stående några månader när vintern är för kall blir den hård. Likaså de kedjor som ligger och väntar hårdnar.
De brukar jag antingen torka av med T-gul/lampolja/normalparafin som löser geggan bra, eller så kör jag conc NaOH (men det är inget jag rekommenderar folk att hantera för det är ju otäckt basiskt och farliga - Skyddsglasögon och handskar på!!!)
vilket sisyfosarbete:)

själv droppar jag bara på i en självrengörande process.

kais01

Aktiv medlem
tidsödande, kladdigt och kanske onödigt??

men det kanske finns ett mervärde; vad får du för livslängd på kedjan och kassett..?

aben

Aktiv medlem
En positiv sak tycker jag är att köra med fasta intervall mellan omvaxningarna, det ger liksom lite struktur åt cyklingen när jag vaxar om varje 20-25mil och jag får en känsla för hur långt jag cyklat. Passar väldigt bra också för det är precis lagom för en längre dagsrunda för mig så dessa startas alltid med nyvaxad kedja.

eucalyptus

Aktiv medlem
En positiv sak tycker jag är att köra med fasta intervall mellan omvaxningarna, det ger liksom lite struktur åt cyklingen när jag vaxar om varje 20-25mil och jag får en känsla för hur långt jag cyklat. Passar väldigt bra också för det är precis lagom för en längre dagsrunda för mig så dessa startas alltid med nyvaxad kedja.
+ har man 3-4 kedjor i rotation = mindre slitage och kan också cykla 100-120 mil innan vaxbadet måste fram = räcker oftast med ett bad i månaden :D

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lite sådär impad av squirt. Smörjer gör det men rengöringen av drivlinan liknar den med FL gröna. Får ta till babywipes för att inte skiten ska ackumuleras. Lägger en droppe squirt/rulle, vevar, torkar överskott.

Bild efter 6 mil lvg.
5291E665-51BA-40C7-A1F4-532C367844B5.jpeg

Orre

Medlem
Edit:
Edit 2:
Cyklar du bara i torrt väder kan du vanligtvis gå direkt till omvaxning i slutet på behandlingsintervallet, inget behov av övrig tvätt finns. Det är enbart efter blöta turer du behöver bada kedjan i kokande vatten. Detta för att tränga ut den smuts regnvattnet fört med sig in i kedjan. Sedan vaxar du på nytt. Generellt bör man inte lämna en vaxad kedja stående om den är blöt, oavsett om det är efter en regntur eller en cykeltvätt p.g.a rostrisk. Jag använder hårtork i ett par minuter efter kokbadet, och brukar ta av kedjan inför varje cykeltvätt. Det är avsevärt mindre jobb jämfört med att verkligen få rent en oljad kedja, och kräver inga lösningsmedel. Använder samma vax som du och det är verkligen ingen dålig produkt, vaxet har topptestats av Zero Friction Cycling:

Apropå det påstådda behandlingsintervallet på 500 km är det enligt ZFC aningen optimistiskt och troligen ett laboratorieresultat, han rekommenderar omvaxning var 300:e km förutsatt att man kör i torrt väder.

johfo

Aktiv medlem
Cyklar du bara i torrt väder kan du vanligtvis gå direkt till omvaxning i slutet på behandlingsintervallet, inget behov av övrig tvätt finns. Det är enbart efter blöta turer du behöver bada kedjan i kokande vatten. Detta för att tränga ut den smuts regnvattnet fört med sig in i kedjan. Sedan vaxar du på nytt. Generellt bör man inte lämna en vaxad kedja stående om den är blöt, oavsett om det är efter en regntur eller en cykeltvätt p.g.a rostrisk. Jag använder hårtork i ett par minuter efter kokbadet, och brukar ta av kedjan inför varje cykeltvätt. Det är avsevärt mindre jobb jämfört med att verkligen få rent en oljad kedja, och kräver inga lösningsmedel. Använder samma vax som du och det är verkligen ingen dålig produkt, vaxet har topptestats av Zero Friction Cycling:

Apropå det påstådda behandlingsintervallet på 500 km är det enligt ZFC aningen optimistiskt och troligen ett laboratorieresultat, han rekommenderar omvaxning var 300:e km förutsatt att man kör i torrt väder.
Kokbehandling och omvaxning varje gång det varit blött... flera gånger i veckan. Nej tack.
Tål inte skiten regn är det just skit.

500km optimistiskt...men att behöva koka och vaxa efter drygt 10...näe, det är inte min grej. Borsta/skölja och torka av och smörja på blötolja kommer jag fortsätta med.
Så mycket lösningsmedel som jag förbrukade till rengöring räcker till två kedjor innan vaxning räcker många år när jag kör blötolja.

Jag har rätt mycket pellets kvar i påsen. Sätter nog ut det på köp&sälj när jag orkar....

Orre

Medlem
Med risk för att gå OT men för att förtydliga: Kokbadet gäller för en rejäl regntur. Efter en lättare skur eller efter cykling på blött underlag bör det inte vara nödvändigt, dock är det väl en definitionsfråga. Skulle säga att vaxet tål regn mycket bra, särskilt eftersom en vaxad kedja inte samlar på sig så mycket smuts och därmed aldrig blir särskilt svår att hålla ren. En oljad kedja tenderar att dra på sig betydligt mer smuts och särskilt insidan på kedjan, som egentligen är den viktigaste delen, blir svårare att hålla ren. Jag tror problemet kan ligga i att en del definierar kedjan som ren bara för att den ser ren ut. En till ytan sett kliniskt ren kedja kan fortfarande vara full med smuts på insidan, där majoriteten av friktionen uppstår enligt mer kunniga än mig. I videon nedan illustreras detta på ett bra sätt. Jag provade själv för några veckor sedan att grundligt rengöra en begagnad kedja, en process som i åtminstone min erfarenhet sällan är värt det med tanke på resurs- och tidsåtgången. Rent krasst behöver du upprepa detta moment med en oljad kedja/Squirt efter varje blöt tur OM du vill bibehålla samma renlighetsgrad som en vaxad kedja enligt både ZFC och Silca.

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Tja...det blir ju ofta lerigt direkt när man lämnar vägen och geggamoja hamnar ju även på vaxade kedjor, även om den sen är lättare att tvätta bort.
Om man ska förbruka litervis med lösningsmedel för att få det tillräckligt rent och sen hålla på och koka och värma efter varje gång det varit blött och lerigt så är det inte min grej. Det blir ingen tidsbesparing.
Ska man inte heller klara en hel lång dag i väta och lera utan att behöva ha frottéhanduk med till den stackars kedjan så är det i mina ögon en undermålig produkt.

Jag lägger ner vax-spåret

Bornlikethis

Aktiv medlem
Vax till skillnad från olja inte kletar ner hela drivlinan så finns det mindre rostskydd efter det att det ytliga vaxet trillat av. Man bör därför inte låta en vaxad kedjan stå blöt. Är man är av sådan person som gillar att cykla i regnet men inte vill torka av kedjan efter en tur så är nog olja bäst.

Att vax fungerar som smörj är ju väl dokumenterat. Det är förvisso en arbetsintensiv process initialt men följer man de guider som diskuterats i tråden till punkt och pricka så ska det funka. I mitt tycke så är det lite underligt att inte hålla sig till "bruksanvisningen" samtidigt för att sedan klaga på att en produkt inte fungerar.

Med det sagt, det är inte för alla. Om du vill kan så byter jag gärna mina två mucoff blå och mot ditt "pellets"

johfo

Aktiv medlem
Vax till skillnad från olja inte kletar ner hela drivlinan så finns det mindre rostskydd efter det att det ytliga vaxet trillat av. Man bör därför inte låta en vaxad kedjan stå blöt. Är man är av sådan person som gillar att cykla i regnet men inte vill torka av kedjan efter en tur så är nog olja bäst.

Att vax fungerar som smörj är ju väl dokumenterat. Det är förvisso en arbetsintensiv process initialt men följer man de guider som diskuterats i tråden till punkt och pricka så ska det funka. I mitt tycke så är det lite underligt att inte hålla sig till "bruksanvisningen" samtidigt för att sedan klaga på att en produkt inte fungerar.

Med det sagt, det är inte för alla. Om du vill kan så byter jag gärna mina två mucoff blå och mot ditt "pellets"
inte håller sig till bruksanvisningen? Gällande vad?
Det stod i alla fall inte att man behövde torka torture efter dryga timmen cykling... jag är ofta ute mer än ett par timmar...

Kvarvarande pellet mot blå olja låter lysande! Min blå är snart slut faktiskt! Men det ståt Sthlm/Lund på din presentation...jag finns i Kållered....

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Veva runt, låt stå över natten, torka av ordentligt med en trasa.
Har testat det med. Det torkar in bra över natten. Kedjan känns nästan torr. Torkar och får inte en skitsträng på fingret. Likförbannat bygger några mil skit. Numera torkar jag bort överskott efter ordentligt invev.

Det här med att skiten ska kunna borstas av verkar vara lite av konserverad gröt. Då får det vara en elak borste.

Nåja, det går åt färre stjärtlappar🤣

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tror du fortfarande har en del fabrikssmörja kvar inne i kedjan som har blandats med squirten och sen blandas med smuts då den åker ut allt eftersom.
Helt otroligt vad mycket fabriksfett som måste rymmas på ställen jag inte visste fanns. Nåja, någon gång borde ju även det ta slut. Möjligen då efter det att kedjan har slitits ner då förstås.😀

Orre

Medlem
Från ZFC:s recension av Squirt:

"Going through internet reviews for squirt of which there are quite a number – all reviews usually make good mention as to how clean Squirt is. I imagine that all the tests were not really long term tests. For a while it is decently clean – but following what Squirt says re not fully cleaning chain so as to allow wax build up inside – be prepared your chain will look black and messy after not too long, and you will not be able to easily wipe clean. Similarly with build up on cassette and chain rings – it is tacky, sticky, and you may need a particular cleaner to keep looking clean and not impact lubrication levels."

Jag använde Squirt i ca. 5000 km upp till och med Vätternrundan i år. Kan bara bekräfta testresultatet ovan. Trots samma inledande rengöringsprocedur som för vaxning lyckades då aldrig jag hålla kedjan ren, och den var så gott som omöjlig att borsta ren eller dra ren med en trasa som tillverkaren hävdar att man ska kunna göra. Jag har för mig att Silca hävdade att smutsuppbyggnaden kommer från att det finns spår av mineralolja i Squirt, är dock inte helt säker.

aben

Aktiv medlem
. Jag har för mig att Silca hävdade att smutsuppbyggnaden kommer från att det finns spår av mineralolja i Squirt, är dock inte helt säker.
Kanske det är för att vaxet i Squirt är i emulsion med vattten så även torkat Squirt kommer ta upp en viss mängd vatten och sen även smuts?

aben

Aktiv medlem
Jag provade själv för några veckor sedan att grundligt rengöra en begagnad kedja, en process som i åtminstone min erfarenhet sällan är värt det med tanke på resurs- och tidsåtgången.
Upplevde samma när jag rengjorde en beg. oljesmord kedja, väldigt mycket smuts som samlas i kedjan så inte konstigt att de slits fort även om man är noga med att olja dem.

Mange.

Aktiv medlem
Var dags att vaxa om kedjorna jag hade på UTU.
Första kedjan hade gått säkert 20mil innan start. Sen bytte jag kedja i Trondheim efter 800km.
Och den andra kedjan har suttit på till målet och varit kvar ett par veckor efteråt och har nog 150-200km ytterligare på den.
Har använt absolute blacks graphene hårdvax.
Har stödsmörjt med squirt vid behov, efter regn osv. Squirt mår verkligen bäst av att få torka in över natten, Att smörja och cykla direkt är något jag undviker så långt det går, men än det är ju såklart bättre än att inte smörja alls.
Har alltid en liten burk med squirt i ramväskan nu. Nästa gång ska jag köpa schmoowe eller va den heter.

Rengöring första gången gör jag med varmavfettning i ett par dagar, sen lacknafta i minst 2 omgångar.
Sen räcker det med kokande vatten och lacknafta.

Att köra kedjan i vattenbad mha glasburk har fungerat bra flera gånger.
Tills det inte gjorde det.
Brukar ta upp burken och skaka så länkar rör sig och få vaxet överallt.
Igår sprack burken, botten gick ur och vaxet flöt upp och la sig ovanpå vattnet.
Jag som har lite köksvana lät vattnet reducera bort och lät kedjorna i badet ligga i länge.
Men det sista vattnet som ska ur varmt vax ångar inte, det smäller och exploderar ur. Så nu ska jag sanera bänken från vaxfläckar.
Men kedjorna blev bra.
Tog inga bilder på misären 🙃

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
På temat UTU; den här kedjan körde jag 80 mil på, med en rejäl regnskur sista 7 milen. Slarvigt rengjord med lacknafta, T-sprit och kokande vatten och sen vaxad med paraffin från Panduro. I Trondheim plockade jag av den och la den i en plastpåse där den har blivit liggande i två veckor till igår. Mina skor var rejält blöta i Trondheim, men det är möjligt att kedjan hade torkat eftersom det slutade regna på väg in. Kan eventuellt ha torkat av den lite snabbt också, kommer inte ihåg riktigt. Den ser rätt skitig ut, men såg ingen rost när jag gjorde ren den igår.
000C023C-EC91-4A6C-80B6-837F621F9FF7.jpeg

Från Trondheim körde jag på en andra kedja till mål (74 mil) genom ordentligt med regn (typ 5 timmar konstant regnande med inslag av monsunregn) utan att lägga på någon smörja efter vägen. Jag noterade inget missljud eller risiga växlingar.

Topp