Visa din vaxning! kedjan inte benen

Orre

Medlem
Med det sagt är det troligtvis att överdriva som jag gjorde. Kedjan i fråga var en sedan tidigare vaxad kedja som jag ville återställa då jag trodde att den var kontaminerad.

mamme1

Aktiv medlem
Jag kör parafinvaxet någon tipsade om innan. https://www.amazon.se/gp/product/B07MBJ7WK1/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Hur noga är det med värmen? Vilket värmespann gäller och har någon rebell upplevt och testat att skita i den och bara koka på av bara fan?
Jag kör också paraffinvax från hobbybutiken.
Smältpunkt runt 58 °C, men oftast visar den ugnstermometer jag använder mellan 70-90 °C
Varmare än så lär inte ge något bättre resultat.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
KMC EL11 kedja, 2 lacknaftabad och 1 acetonbad.
Wish me luck

Bilagor

• 20220720_130321.jpg
    20220720_130321.jpg
    545 KB · Besök: 48

glitch

Aktiv medlem
Bikeradar testar Silcas secret sauce....
Toppbetyg - och då är rengöringsprocessen typ lika invecklad som smältvax, livslängden anges till 16-20 torra mil på landsväg och själva påföringsprocessen är småstökig där man ska massera in vaxet.
Ser inte överhuvudtaget hur detta skulle vara smidigare än smältvaxande där man kastar in ett gäng kedjor i grytan, rör om, väntar och vips är det klart :)

Bornlikethis

Aktiv medlem
Toppbetyg - och då är rengöringsprocessen typ lika invecklad som smältvax, livslängden anges till 16-20 torra mil på landsväg och själva påföringsprocessen är småstökig där man ska massera in vaxet.
Ser inte överhuvudtaget hur detta skulle vara smidigare än smältvaxande där man kastar in ett gäng kedjor i grytan, rör om, väntar och vips är det klart :)
Smidigare på semestern

Trim

Aktiv medlem
Jag provade Johnson golv vax pledg det den hålls ren men dåligt smörja där borde Johnson möbelvax funka.

Trim

Aktiv medlem
Jag provade Johnson golv vax pledge det den hålls ren men dåligt smörja där borde Johnson möbelvax funka smöjning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har en ny Sram red-kedja att byta ut den gamla, inoljade, på racern med.
Väntar nu en vecka med lacknafta och rödsprits-slabbande för att få den ren?
Antar att drev, trissor och kassett måste in i samma procedur?

Det är med att squirta tills fabriksfettet ger sig automagiskt? Funkar det lika bra?

MagerValp

Aktiv medlem

kais01

Aktiv medlem
Jag har en ny Sram red-kedja att byta ut den gamla, inoljade, på racern med.
Väntar nu en vecka med lacknafta och rödsprits-slabbande för att få den ren?
Antar att drev, trissor och kassett måste in i samma procedur?

Det är med att squirta tills fabriksfettet ger sig automagiskt? Funkar det lika bra?
den kombon har rapporterats bygga upp påtagligt med svart gucka.

men en kompis kör med diesel, alltså smörjer sin kedja med det, har alltid ren kedja, och är snabb som tusan. tror han behandlar inför och möjligen efter varje tur.

och det eller wd40 skulle kunna vara ett sätt att få kedjan renare automagiskt som du säger, innan man efter några behandlingar eventuellt går över till vaxdroppa.

inte testat, bara en spaning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ja, jag brukar inte yvas så mycket över fabriksfettet. Det går inte bort med babywipes så det får sitta kvar. Efter ett par inoljningar och såpatvättar är det borta.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Ja, jag brukar inte yvas så mycket över fabriksfettet. Det går inte bort med babywipes så det får sitta kvar. Efter ett par inoljningar och såpatvättar är det borta.
Välkommen till den mörka sidan Fjärdebrunn. Om det du vill är att använda mindre lacknafta och annat mög så kan jag meddela att jag gjorde de första avfettningarna med grönsåpa innan jag badade kedjan några omgångar i lacknafta.

Jag hade då en använd kedja så det kändes som miljöförstöring att bara få bort den värsta smutsen. Det hela fungerade bra och vaxningen håller än.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Välkommen till den mörka sidan Fjärdebrunn. Om det du vill är att använda mindre lacknafta och annat mög så kan jag meddela att jag gjorde de första avfettningarna med grönsåpa innan jag badade kedjan några omgångar i lacknafta.

Jag hade då en använd kedja så det kändes som miljöförstöring att bara få bort den värsta smutsen. Det hela fungerade bra och vaxningen håller än.
Vet inte, vaxade kedjor låter så mycket. När vaxet tar slut låter de illa. Mina kedjor blir lite skitiga med de smörjer 60 mil utan problem. Det här joxet med rengöringen förskräcker.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Vet inte, vaxade kedjor låter så mycket. När vaxet tar slut låter de illa. Mina kedjor blir lite skitiga med de smörjer 60 mil utan problem. Det här joxet med rengöringen förskräcker.
Jag håller med om mycket men när kedjan väl är vaxad så är underhållet mycket lättare. Däremot känner jag också att rengöringen förskräcker. All heder åt ZFC men jag upplever att mycket av rengöringsrutinen bygger mer på killgissningar än på vetenskap. Som jag upplever det finns det en hel del förbättringspotential i den rutinen.

Är det någon som vet förresten varför alla kedjor levereras med smörj och inte helt torra?

fhloston

Aktiv medlem

Jag kan inte säga huruvida det funkar lika bra, jag har aldrig gjort något annat än att droppa på Squirt på nya kedjor, så jag har inga andra referenser.

Jag kör den nya tills det är dags att smörja, då har man ju rimligtvis blivit av med det mesta interna. Kedjan blir inte så där hyperren som en del av bilderna visar, men den blir betydligt mindre kladdig än vad jag haft de få gånger jag har kört med olja (och minimalt med fixande då med)

Jag tycker att det har funkat bra.

Funderar dock på att koka nästa kedja i tvättmedel innan. Jag gillar inte att hålla på med lösningsmedel.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag kan inte säga huruvida det funkar lika bra, jag har aldrig gjort något annat än att droppa på Squirt på nya kedjor, så jag har inga andra referenser.

Jag kör den nya tills det är dags att smörja, då har man ju rimligtvis blivit av med det mesta interna. Kedjan blir inte så där hyperren som en del av bilderna visar, men den blir betydligt mindre kladdig än vad jag haft de få gånger jag har kört med olja (och minimalt med fixande då med)

Jag tycker att det har funkat bra.

Funderar dock på att koka nästa kedja i tvättmedel innan. Jag gillar inte att hålla på med lösningsmedel.
Nu börjar det likna något!

fhloston

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa vaxade kedjor?

Hittade bara denna.

fhloston

Aktiv medlem
Hur bra funkar squirt i regn?

Jag tycker att det funkar bra. Men jag vet att det är många som inte håller med.

Jag har bara kört med squirt de senaste typ 5-6 åren. Detta på pendlingshoj dagligen, året runt (ca 2 av de åren), lvg och mtb.
Två undantag: efter ett besök hos LBS hade de smort kedjan med olja, jävlar vilken gegga det blev, plus en gång när jag körde olja själv för att testa, sen gick jag tillbaka till vax.

Återigen, jag har ju egentligen inga referenser till hur en bra olja står sig, men jag tycker att det funkar bra, man kanske får droppa på lite oftare, men det är snabbt gjort.

några ord kring 120 mil med squirt varav en del i regn:

glitch

Aktiv medlem
Jag håller med om mycket men när kedjan väl är vaxad så är underhållet mycket lättare. Däremot känner jag också att rengöringen förskräcker. All heder åt ZFC men jag upplever att mycket av rengöringsrutinen bygger mer på killgissningar än på vetenskap. Som jag upplever det finns det en hel del förbättringspotential i den rutinen.

Är det någon som vet förresten varför alla kedjor levereras med smörj och inte helt torra?
De levererazs inguckade för att förhindra korrosion som jag förstått det.

Vax tål väta, problemet är att det ger dåligt korrosionsskydd, så står cykeln med fuktig kedja blir det snabbt ytrost.

Orre

Medlem
Jag använde Squirt fram till och med Vätternrundan och tyckte det fungerat bra i regn. Regnet upphörde förvisso lagom tills vi ställde oss i startfållan, men hade ändå blött underlag åtminstone halvvägs till Jönköping. Gott om tid för smutsigt vatten från framdäcket att skölja över kedjan med andra ord, min drivlina var då tystare än många andras lagom till målgång. Enligt Zero Friction Cyclings recension av Squirt lär dock vatten transportera smutsen in i kedjan och där förbli så fort man kör i regn. Enda sättet att då få bort det igen är att helt enkelt nollställa kedjan på nytt. Så trots dess goda skydd mot smuts i torrt väder verkar Squirt vara problematiskt för blött väder om man får tro ZFC. Att det sen trots detta inte för väsen av sig är kanske inte nödvändigtvis ett tecken på att det funkar bra.

Nollställde min vaxade kedja igår kväll efter att verkstaden varit vänlig att kladda lagerfett över hela drivlinan. Använder ZFC:s lathund, vilket har fungerat bra varje gång. Apropå Sram-kedjor lär de enligt honom ha ett särskilt segt fabriksfett: "Move into 2 x agitated baths of 2mins per bath of mineral turps(YBN, Shimano). Campy chains normally need an extra round, sram chains normally need 2 to 3 extra rounds thanks to their factory glue they apply."

johfo

Aktiv medlem
TVÅ DYGN i lacknafta?
Står det inte nånstans hos ZF att 5 minuter är tillräckligt, allt mer än det riskerar att tära på kedjans hållbarhet?
Skulle exponering i organiska lösningsmedel i timmar eller enstaka dagar påverka metallen i en kedja, på för hållfastheten märkbart/mätbart sätt!?
Det låter... intressant...hur går det till?

Orre

Medlem
Jag fick nyligen svar från Adam Kerin på Zero Friction Cycling angående de svarta flingorna från Silcas smältvax (Super secret chain blend) och han skriver så här: "Righto, if cleaning a new chain, the black won't be from the chain – the black will be the tungsten disulphide friction modifier in the wax." Så med andra ord är det alltså helt normalt med de svarta flingorna då detta kommer från en komponent i vaxet. Allt gott!

Bornlikethis

Aktiv medlem
Jag fick nyligen svar från Adam Kerin på Zero Friction Cycling angående de svarta flingorna från Silcas smältvax (Super secret chain blend) och han skriver så här: "Righto, if cleaning a new chain, the black won't be from the chain – the black will be the tungsten disulphide friction modifier in the wax." Så med andra ord är det alltså helt normalt med de svarta flingorna då detta kommer från en komponent i vaxet. Allt gott!
Som sagt ;)

kais01

Aktiv medlem
även tru tension banana slip innehåller wolframdisulfid, men lämnar inte svarta flingor. däremot blir det en gråsvart beläggning på kassettdreven.

absolute black wax lämnar svart material runt sig, inte direkt flingor. det vaxet är åt det mjuka hållet

hårdvax lämnar flingor generellt, och innehåller vaxet något svart blir förstås flingorna svarta:)

Kalle med K

Aktiv medlem
Några bilder på waxade kedjor, okänt milantal
KMC körd på vardagscykeln , enbart avspolad med rent vatten

DSC_3407.jpg

Så kedjan på fincykeln ganska lite körd

DSC_3429.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Monterade på ny SRAM red-kedja då den gamla var för sliten. Har kört MucOffs dry lube wax på den en tid och kan konstatera att smörjer gör det inte.

Tänkte testa att nöta bort orginalfettet och gå på med squirt.

aben

Aktiv medlem
Mätte min kedja nu innan omvaxning och får samma längd som för cirka 150 mil sedan när jag började med tätare omvaxningar, mäter med ett bra skjutmått och lupp så inte helt exakt men hyfsat ändå tror jag. Använder vanligt paraffin, inga extra tillsatser, och kedjan är en budget KMC för åttadelat.

Så att omvaxa med 20-25mils intervall verkar fungera nästan över förväntan bra :)

C-dale

Aktiv medlem
Funkar, men jobbigt att släpa med sig en crocpot i ryggfickan. 😀
Räcker att ha med sig ett par vaxblock som man lägger i en vanlig kastrull på vandrarhemmet ellet var man nu är.. Smälter vaxet försiktigt o lägger i kedjan. Rör runt lite. Klart. Häll vaxet i en kraftig plastpåse för nästa gång. Gör rent kastrullen ordentligt ,annars blir det gnäll.

hermannjoh

Aktiv medlem
Monterade på ny SRAM red-kedja då den gamla var för sliten. Har kört MucOffs dry lube wax på den en tid och kan konstatera att smörjer gör det inte.

Tänkte testa att nöta bort orginalfettet och gå på med squirt.
Har använt den metoden ganska länge, bort med all originalfett och på med squirt. Har funkat riktigt bra.

Topp