Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör också paraffinvax från hobbybutiken.Jag kör parafinvaxet någon tipsade om innan. https://www.amazon.se/gp/product/B07MBJ7WK1/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Hur noga är det med värmen? Vilket värmespann gäller och har någon rebell upplevt och testat att skita i den och bara koka på av bara fan?
jäkligt svårt att äta bulle med en ren i handenMan måste inte vara ren om handen för att äta kanelbulle! Det vet alla!!!
Inte om det är en snäll ren??jäkligt svårt att äta bulle med en ren i handen
har haft handen full av ren, svårt att samtidigt hålla bulle om man inte spetsat upp den på ett hornInte om det är en snäll ren??
Smidigare på semesternBikeradar testar Silcas secret sauce....
Toppbetyg - och då är rengöringsprocessen typ lika invecklad som smältvax, livslängden anges till 16-20 torra mil på landsväg och själva påföringsprocessen är småstökig där man ska massera in vaxet.![]()
Silca Super Secret Chain Lube review
Silca's super-expensive Super Secret Chain Lube promises super performance gainswww.bikeradar.com
Ser inte överhuvudtaget hur detta skulle vara smidigare än smältvaxande där man kastar in ett gäng kedjor i grytan, rör om, väntar och vips är det klart :)
Jag tog med två kedjor och lite squirt i nödfall :)Smidigare på semestern
Jag provade Johnson golv vax pledg det den hålls ren men dåligt smörja där borde Johnson möbelvax funka.Bikeradar testar Silcas secret sauce....
Toppbetyg - och då är rengöringsprocessen typ lika invecklad som smältvax, livslängden anges till 16-20 torra mil på landsväg och själva påföringsprocessen är småstökig där man ska massera in vaxet.![]()
Silca's super-expensive Super Secret Chain Lube promises super performance gainswww.bikeradar.com
Ser inte överhuvudtaget hur detta skulle vara smidigare än smältvaxande där man kastar in ett gäng kedjor i grytan, rör om, väntar och vips är det klart :)
Jag provade Johnson golv vax pledge det den hålls ren men dåligt smörja där borde Johnson möbelvax funka smöjning.Bikeradar testar Silcas secret sauce....
Två vändor lacknafta och två vändor rödsprit tycker jag funkar bra.Väntar nu en vecka med lacknafta och rödsprits-slabbande för att få den ren?
Jag har bara kört rödsprit och tandborste för att massera lite och sedan torka av med trasa, fast då har jag kört med droppvax innan och inte olja.Antar att drev, trissor och kassett måste in i samma procedur?
har själv funderat på att testa osmolack hårdvax:)Jag provade Johnson golv vax pledg det den hålls ren men dåligt smörja där borde Johnson möbelvax funka.
den kombon har rapporterats bygga upp påtagligt med svart gucka.Jag har en ny Sram red-kedja att byta ut den gamla, inoljade, på racern med.
Väntar nu en vecka med lacknafta och rödsprits-slabbande för att få den ren?
Antar att drev, trissor och kassett måste in i samma procedur?
Det är med att squirta tills fabriksfettet ger sig automagiskt? Funkar det lika bra?
Välkommen till den mörka sidan Fjärdebrunn. Om det du vill är att använda mindre lacknafta och annat mög så kan jag meddela att jag gjorde de första avfettningarna med grönsåpa innan jag badade kedjan några omgångar i lacknafta.Ja, jag brukar inte yvas så mycket över fabriksfettet. Det går inte bort med babywipes så det får sitta kvar. Efter ett par inoljningar och såpatvättar är det borta.
Vet inte, vaxade kedjor låter så mycket. När vaxet tar slut låter de illa. Mina kedjor blir lite skitiga med de smörjer 60 mil utan problem. Det här joxet med rengöringen förskräcker.Välkommen till den mörka sidan Fjärdebrunn. Om det du vill är att använda mindre lacknafta och annat mög så kan jag meddela att jag gjorde de första avfettningarna med grönsåpa innan jag badade kedjan några omgångar i lacknafta.
Jag hade då en använd kedja så det kändes som miljöförstöring att bara få bort den värsta smutsen. Det hela fungerade bra och vaxningen håller än.
Jag håller med om mycket men när kedjan väl är vaxad så är underhållet mycket lättare. Däremot känner jag också att rengöringen förskräcker. All heder åt ZFC men jag upplever att mycket av rengöringsrutinen bygger mer på killgissningar än på vetenskap. Som jag upplever det finns det en hel del förbättringspotential i den rutinen.Vet inte, vaxade kedjor låter så mycket. När vaxet tar slut låter de illa. Mina kedjor blir lite skitiga med de smörjer 60 mil utan problem. Det här joxet med rengöringen förskräcker.
Ja, jag brukar inte yvas så mycket över fabriksfettet. Det går inte bort med babywipes så det får sitta kvar. Efter ett par inoljningar och såpatvättar är det borta.
Nu börjar det likna något!Jag kan inte säga huruvida det funkar lika bra, jag har aldrig gjort något annat än att droppa på Squirt på nya kedjor, så jag har inga andra referenser.
Jag kör den nya tills det är dags att smörja, då har man ju rimligtvis blivit av med det mesta interna. Kedjan blir inte så där hyperren som en del av bilderna visar, men den blir betydligt mindre kladdig än vad jag haft de få gånger jag har kört med olja (och minimalt med fixande då med)
Jag tycker att det har funkat bra.
Funderar dock på att koka nästa kedja i tvättmedel innan. Jag gillar inte att hålla på med lösningsmedel.
Hur bra funkar squirt i regn?
De levererazs inguckade för att förhindra korrosion som jag förstått det.Jag håller med om mycket men när kedjan väl är vaxad så är underhållet mycket lättare. Däremot känner jag också att rengöringen förskräcker. All heder åt ZFC men jag upplever att mycket av rengöringsrutinen bygger mer på killgissningar än på vetenskap. Som jag upplever det finns det en hel del förbättringspotential i den rutinen.
Är det någon som vet förresten varför alla kedjor levereras med smörj och inte helt torra?
Någon som vet var man kan köpa vaxade kedjor?
Hittade bara denna.
![]()
Waxed chains
Pre-Waxed Chains for Road, TT, Gravel and Mountain bikes. Can be used directly with any hot wax or liquid wax. No more degreasing needed. Made for Winners.www.cyclowax.com
Silca o Ceramic Speed t.ex.Någon som vet var man kan köpa vaxade kedjor?
Hittade bara denna.
![]()
Waxed chains
Pre-Waxed Chains for Road, TT, Gravel and Mountain bikes. Can be used directly with any hot wax or liquid wax. No more degreasing needed. Made for Winners.www.cyclowax.com
Skulle exponering i organiska lösningsmedel i timmar eller enstaka dagar påverka metallen i en kedja, på för hållfastheten märkbart/mätbart sätt!?TVÅ DYGN i lacknafta?
Står det inte nånstans hos ZF att 5 minuter är tillräckligt, allt mer än det riskerar att tära på kedjans hållbarhet?
Som sagt ;)Jag fick nyligen svar från Adam Kerin på Zero Friction Cycling angående de svarta flingorna från Silcas smältvax (Super secret chain blend) och han skriver så här: "Righto, if cleaning a new chain, the black won't be from the chain – the black will be the tungsten disulphide friction modifier in the wax." Så med andra ord är det alltså helt normalt med de svarta flingorna då detta kommer från en komponent i vaxet. Allt gott!
Alltså inget för randonneurer, eller andra långcyklare!Så att omvaxa med 20-25mils intervall verkar fungera nästan över förväntan bra :)
Funkar, men jobbigt att släpa med sig en crocpot i ryggfickan. ?Alltså inget för randonneurer, eller andra långcyklare!
Räcker att ha med sig ett par vaxblock som man lägger i en vanlig kastrull på vandrarhemmet ellet var man nu är.. Smälter vaxet försiktigt o lägger i kedjan. Rör runt lite. Klart. Häll vaxet i en kraftig plastpåse för nästa gång. Gör rent kastrullen ordentligt ,annars blir det gnäll.Funkar, men jobbigt att släpa med sig en crocpot i ryggfickan. ?
Har använt den metoden ganska länge, bort med all originalfett och på med squirt. Har funkat riktigt bra.Monterade på ny SRAM red-kedja då den gamla var för sliten. Har kört MucOffs dry lube wax på den en tid och kan konstatera att smörjer gör det inte.
Tänkte testa att nöta bort orginalfettet och gå på med squirt.