Visa din vaxning! kedjan inte benen

inte håller sig till bruksanvisningen? Gällande vad?
Det stod i alla fall inte att man behövde torka torture efter dryga timmen cykling... jag är ofta ute mer än ett par timmar...
Instruktionerna tenderar dessutom att vara skrivna utifrån landsvägscyklisters perspektiv, så man får improvisera lite som normalfuntad MTB-cyklist.

Vaxning verkar sitta kvar bra på kedjan även om man kör när det är blött, men man får torka av ordentligt efteråt för att inte få ytrost.

vaxad kedja (Molten Speed Wax) flitigt använd ca 2 månader därefter stående i ett förråd ca 50 meter från Atlanten i 4 år. Lite rostig men det kunde varit värre

DSC_3592.jpg

Såja, nästan 200 km landsvägsrull nu Panduro-parafin. Riktigt nöjd än så länge, inför nästa tur är planen att slänga på kedja nr två. Ingen väta än, känns som det är där det riskerar bli mindre underbart men lika bra att gå all in direkt.

Pendlaren/graveln har kedjor redo men väntar på ny kassett

Nu tänkte jag ta steget från smoove till ”riktig” vaxning.

Men vart köper man MSW om man inte vill tulla?
Bikeshop har artikeln men inte i lager.
Tips?
köpte mitt från bike components de. aldrig använt den dock, för i grytan ligger ännu (rätt kassa) absolute black. tweakas med banana slip från start, då är den ändå rätt ok användbar.

Klippt från svenska Wikipedia, engelska är betydligt längre
Volframdisulfid, kemisk beteckning WS2, är ett ämne som länge använts som fast smörjmedel på grund av dess låga friktionskoefficient. Dess goda lågfriktionsegenskaper beror på en lagrad struktur där hexagonala "flak" ligger lager-på-lager och glider lätt mot varandra.

Volframdisulfid kan köpas i pulverform, och tex blandas i smörjfett för att sänka friktionen i applikationer med glidande kontakter. Det finns företag som belägger komponenter med volframdisulfid. Det rör sig då oftast om en blästringsprocess där pulver skjuts fast på ytan, och på så sätt ger smörjande egenskaper.

Dagens metoder att belägga ytor med volframdisulfid är dyra. Det anses dock vara ett av de mest effektiva fasta smörjmedel att tillgå.

Ämnet har följande egenskaper:

Extremt låg friktionskoefficient
Klarar höga temperaturer (upp emot 600 grader Celsius)
Hög lastbärande förmåga
Inert och miljövänligt material

Förefaller tämligen miljövänligt

Jag funderar på Silca droppvax. Ska inte lämna det kladd som Squirt lämnar kvar samt ha ännu bättre smörj.

Någon som kör droppvaxet?

Premiärvaxade 2 kedjor i lördags.
1. En ny Shimanokedja för 10-delad Ultegra.
Rengöring lacknafta*2, rödsprit *2, hängtorkat en stund. Paraffin i slow cooker. Ny kassett. Gjorde ren trissor & vevparti med lacknafta & rödsprit.
Ca 45 mil landsväg. Blandat grus & asfalt. Endast torrt väglag.
Det tog nån kvart innan det växlade klockrent och slutade flaga vax.
Har ännu inte börjat gnissla, ser sanslöst ren ut, likaså trissor & kassett.

2. En använd (ca 100 mil) Wippermann Connex svart/guld 11-delad. Ultegra.
Rengöring lacknafta*3, rödsprit*2, hängtorkat ett par timmar. Paraffin i slow cooker.
Gjorde ren kassett, trissor & vevparti med lacknafta & rödsprit.
Ca 32 mil landsväg. Blandat grus & asfalt. Endast torrt väglag.
Gick klockrent från första metern, däremot var den galet stel att lägga på klingorna fram, men efter några få snurrar på vevpartiet med cykeln i mekstället gick den tyst & fint.
Har ännu inte börjat gnissla, ser sanslöst ren ut, likaså trissor & kassett.

5 skopåsar av 5 hittills.
Återkommer med intryck efter att ha provat i blött & eländigt väglag.
Cyklingen under sommaren och inledningen av hösten ger vid handen att vi får ut runt 80-90 mil på lvg, blandat torrt & blött väglag innan det börjar tjirpa.
Så för att alltid vara före byter vi nu kedja och vaxar om vid 60-70 mil. Fortfarande hobbybutikens paraffin.
Toppklass imho.

Cyklingen under sommaren och inledningen av hösten ger vid handen att vi får ut runt 80-90 mil på lvg, blandat torrt & blött väglag innan det börjar tjirpa.
Så för att alltid vara före byter vi nu kedja och vaxar om vid 60-70 mil. Fortfarande hobbybutikens paraffin.
Toppklass imho.
Jag har liknande erfarenheter och rutin. Uppe på 600 mil på kedjorna som har gått längst och dom börjar närma sig 0,5% förlängning (mätt med Park Tool CC-4), men tänker fortsätta ett tag till. Paraffin från Panduro.

Nu börjar jag tröttnat på vaxet då jag nu börjar vilja tvätta hojen efter varje runda och då blir kedjan såpass blöt att den är gnisslar efter en eller två rundor. Dags att testa smoove kanske?

Jag tar av kedjan inför tvätt eftersom det ofta är dags för ny vaxning ändå, men att göra så dagligen kanske blir mindre praktiskt då det lär gå åt en del kedjelås.

Jag är gärna med på en Smoove-beställning annars.
Här hittar du prova-på flaska eller större flaska:

För er som fått Squirt att tjockna till i flaskan är det bara att hälla i lite vatten och skaka. Jag har kört squirt i några år både på året-runt pendlaren och finhojen, men tänker nog prova på Smoove när stora flaskan tagit slut. Pendlaren får numer Dumonde Pro X, och det kommer den fortsätta få. Skönt att slippa torka av kedjan efter varje tur.

Vax är förresten förträffligt på barncyklar då de små oftare råkar komma i kontakt med kedjan.

Här hittar du prova-på flaska eller större flaska:

För er som fått Squirt att tjockna till i flaskan är det bara att hälla i lite vatten och skaka. Jag har kört squirt i några år både på året-runt pendlaren och finhojen, men tänker nog prova på Smoove när stora flaskan tagit slut. Pendlaren får numer Dumonde Pro X, och det kommer den fortsätta få. Skönt att slippa torka av kedjan efter varje tur.

Vax är förresten förträffligt på barncyklar då de små oftare råkar komma i kontakt med kedjan.
Istället för att hälla vatten i vaxet så kan du hålla flaskan under rinnande varmvatten i handfatet en liten stund. Gör det särskilt med bananaslip all weather då vaxet stelnar i flaskan.

Kan ge en uppdatering med min data över livslängd. På ungefär 1700 mil har det gått åt knappt tre kedjor (två kasserade och två tredjedelsslitna) , där de kasserats vid ungefär 0,6 % slitage. Billigaste SRAM (PC830) och KMC kedjorna för åttadelat och körda blandat grus och asfalt under hela året. Enbart rent paraffin, de första 300 milen eller så körde jag tills det började gnissla, typ 60-70 mil i torrväder, och efter det var de två nu kasserade kedjorna lite mindre än halvslitna.

Resterande mil har kedjorna vaxats om med 20-30mils intervall vilket kan rekommenderas, mycket roligare att cykla med en silkeslen kedja.

En av kassetterna var nästan ny när jag började med paraffinvaxet och har nu gått ungefär tusen mil, mellanpriskassett HG50 som kostar runt 150-200 kr. Fortfarande inga problem alls att lägga på en helt ny kedja, fungerar perfekt.

Så summa summarum är jag mycket nöjd, såväl med livslängd som prestanda och handhavande - ett enormt lyft jämfört med min tidigare smörjning med motorolja..

Senast ändrad:
Resterande mil har kedjorna vaxats om med 20-30mils intervall vilket kan rekommenderas
Så summa summarum är jag mycket nöjd, såväl med livslängd som prestanda och handhavande - ett enormt lyft jämfört med min tidigare smörjning med motorolja.
Bra att du är nöjd med att vaxa kedjan, men åtminstone jag tycker att åtminstone omvaxningsintervallerna är onödigt korta för att fungera bra i praktiken.
Vad gäller jämförelsen med att smörja med motorolja är det inte så konstigt att du tycker att det inte är särskilt bra. Det visades i test redan 2009 av tidningen Tour när de publicerade ett test av 50 olika kedjesmörjor
-vielfalt-mehr-als-50-schmiermittel-hat-tour-im-eigenen-labor-getestet-

Här kan du själv ladda hem, och läsa, hela testet
https://www.tour-magazin.de/komponenten/ketten/kettenschmiermittel/a8172.html

Bland de testade kedjesmörjorna finns en syntetisk motorolja
gtx-15w-40-a3-b3-en.png.img.500.medium.jpg

Castrol GTX 15W40

Motoroljan fick inte allra sämst resultat, men det var många kedjesmörjor som fick bättre resultat

hög filmbärande förmåga är av begränsat värde om smörjmedlet samtidigt attraherar ökad mängd smuts som blir kvar inne i kedjan.

en fördel med varmvaxning är att det blir en automatisk rengörning i samband med omvaxningen. 20-30 mil anses som ett bra intervall.

jag orkar inte göra det så ofta, och sträcker ut intervallen med hjälp av droppvax, och då en formula som inte är känd för att i smutsig väderlek bilda slippasta i kedjan.

Alifatnafta funkar bra för mig som bad 3 och 4 för att avfetta kedjor. Bad 1 och 2 är biologiskt nedbrytbar avfettning hos mig.
Ni säljer alltid in det här med vaxade kedjor så bra! Bara två olika bad i två olika steg vardera, följt av kokning i vax (förmodar jag) låter så jäkla smidigt! Måste börja med det istället för att bara torka av kedjan, lägga på olja och torka lite till!

Ni säljer alltid in det här med vaxade kedjor så bra! Bara två olika bad i två olika steg vardera, följt av kokning i vax (förmodar jag) låter så jäkla smidigt! Måste börja med det istället för att bara torka av kedjan, lägga på olja och torka lite till!
är ju bara första gången det är mer pyssligt. Sen är det supersmidigt och värt allt merarbete att slippa kladdet.

Som nån så sant uttryckte det för nåt år sedan:
”Det är väldigt mycket jobb för att undvika lite jobb”

nu har ju adam kerin själv gått ut med att droppvax mellan vaxbadomgångarna är kocher. underlättar väsentligt, och är väl så de flesta gör? min egen erfarenhet säger att det funkar bra både när det gäller friktion och slitage.

hur ofta man tar fram koket får väl bero på hur smutsigt man kör. för mtb som han särskilt rekommenderar vill jag dock påstå att det är tröttsamt för ofta. där tycker jag det är bättre med ett självrengörande mer tunnflytande system, till priset att man får applicera oftare.

initiala rengöringen att få bort fabrikssmörjan är ju klart jobbig, men den bör ju bort oavsett. möjligen man kan lämna den om man kör oljebaserat, men isf återigen något mer tunnflytande och kortlivat, så det renar ur.

äger en bra ultraljudsapparat som i slutet av processen gör god nytta i koncentrerad spolarvätska, men egentligen har jag funnit att ett par kastrullkok i via tvättmedel verkligen får bort det allra mesta. det är faktiskt bättre än maskindiskmedel, inte minst i samband med omvaxning. manuell sköljning i sprit sedan duger fullt, ultraljud är en överdrift.

En välskött FL grön-kedja samlar skit i motsvarande omfattning son squirt-kedja. Procedur med avtorkning och omsmörjning skiljer då squirt behöver omsmörj oftare. Folk som sjunger vaxets lov har nog inte lärt sig smörja på riktigt.

är man som du noggrann med återkommande rengöring anpassad efter smörjets skitsamlande talang är man med sannolikhet hemma med det mesta.

det är väl om man vill komma runt återkommande rengöring som det kan bli problematiskt med ffa en del long-life-produkter.

kerins tester innebär ju de facto just återkommande rengöring i fallet doppvax, men alltså inte för droppa-på-produkterna. de bara duttas på, så som folk i allmänhet gör.

muntligt har han alltså meddelat att just finishline grön vid sådan hantering är sämre än de tre slip-pasta-produkter han publicerat tester på från mucoff.

ändå tänkvärt.

En välskött FL grön-kedja samlar skit i motsvarande omfattning son squirt-kedja. Procedur med avtorkning och omsmörjning skiljer då squirt behöver omsmörj oftare. Folk som sjunger vaxets lov har nog inte lärt sig smörja på riktigt.
Fast de är väl de skitiga kedjorna man är leds när man börjar varmvaxa. Ja brukar släpa vaden mot kedjan så ofta jag kan, bara för att.

Tillbaka
Topp