Visa din vaxning! kedjan inte benen

förstår inte poängen med att ugnsbaka och föna kedjorna. vattnet dunstar ur vaxbyttan ändå.
jag brukar låta nya kedjor ligga i bensin eller diesel över natten, löser upp fettet bra. sen ett skak med lacknafta eller avfettning och sist sprit. bensinen och lacknaftan kan man återanvända många gånger.

förstår inte poängen med att ugnsbaka och föna kedjorna. vattnet dunstar ur vaxbyttan ändå.
jag brukar låta nya kedjor ligga i bensin eller diesel över natten, löser upp fettet bra. sen ett skak med lacknafta eller avfettning och sist sprit. bensinen och lacknaftan kan man återanvända många gånger.
Enkelt.
Torr kedja = det går att se om den fortfarande släpper smuts på vit trasa eller ej.
Våt kedja = släpper smuts i all oändlighet.

Nu jobbar jag inte med kemi men vill ändå vilja mig påstå att bensin/lacknafta löser fett på en molekylär nivå, genom att oljan och lösningsmedlet båda är lika laddade och lika löser lika.

Att köra lacknaftan genom ett kaffefilter eller dylikt borde göra lika mycket nytta som att filtrera använt diskvattnet för att återvinna diskmedel. Filtrering är ju en reningsprocessen som är effektiv vid solida partikla, något en blandning av lacknafta + olja inte är. Ska man separera de båda krävs betydligt mer sofistikerade processer än de man använder när man vill skilja sumpen från kaffet.

Eller? Prove me wrong ;)

Jag har funderat på det här med själva upplyftet av kedjan ur badet.
Om man vid 93° lyfter kedjan, så är vaxet extremt lättflytande/tunt, som vi vill ha de för att de ska tränga in.
Rinner de inte även ut ur rullarna lite för enkelt då?

Jag resonerar kring att värma upp till 90°+, swisha runt som brukligt, och sen stänga av cookern, för att lyfta ur kedjan vid, säg 70°.

För kallt, så fastnar det ju onödigt mycket på utsidan av kedjan, men för varmt så rinner de ur och av för mycket.
Hur tänker ni?

jag tänker att det tunnare varmare vaxet tränger in bättre och snabbare, och att mindre mängd onödigt vax fastnar på utsidan när man lyfter ut kedjan. det som lyckats ta sig in i kedjans skrymslen rinner knappast bort?

jag tänker att det tunnare varmare vaxet tränger in bättre och snabbare, och att mindre mängd onödigt vax fastnar på utsidan när man lyfter ut kedjan. det som lyckats ta sig in i kedjans skrymslen rinner knappast bort?

Ja, vi måste ju värma upp så de tränger in, men att man efter haft det varmt, låter det svalna en aning innan man lyfter så de inte bara rinner ut.
Om det tar sig in, varför skulle de inte klara av att ta sig ut när man hänger den.

tänker att kapillär kraft drar in vaxet i kedjan, och håller det kvar där.

en orsak till att det inte får finnas rester av något annat där inne, när kedjan hamnar i vaxbadet.

Nu jobbar jag inte med kemi men vill ändå vilja mig påstå att bensin/lacknafta löser fett på en molekylär nivå, genom att oljan och lösningsmedlet båda är lika laddade och lika löser lika.

Att köra lacknaftan genom ett kaffefilter eller dylikt borde göra lika mycket nytta som att filtrera använt diskvattnet för att återvinna diskmedel. Filtrering är ju en reningsprocessen som är effektiv vid solida partikla, något en blandning av lacknafta + olja inte är. Ska man separera de båda krävs betydligt mer sofistikerade processer än de man använder när man vill skilja sumpen från kaffet.

Eller? Prove me wrong ;)
min erfarenhet stämmer med din tes; lösningen får sämre lösningsförmåga om man återanvänder den. brukade iofs låta sedimentera och sedan dekantera för att i någon mån minska slabbet. men bättre tycker jag det är att skaka runt kedja och adekvat mindre mängd nafta i en flaska, göra detta i omgångar och sedan kassera naftan först som sist. det blir hanterbart små mängder på det viset. och åtminstone subjektivt mycket renare.

men är numera bara aktuellt för mig inför första vaxning, så det blir ingen smuts direkt. sedan därefter hålls kedjan ren med andra metoder. vax kokas t ex bort.

på de kedjor jag kör oljebaserad smörja numera endast mtb, skippar jag initial rengöring, har på min favosmörja direkt, så den får mjuka upp den tröga fabrikssmörjan. ser sedan till att använda produkt som är i balans livstidsmässigt med den mängd smuts kedjan utsätts för. alltså definitivt tunnare produkt än long-life, som bara åker på vid utvalda tillfällen aka extralånga turer. och vardagssmörjan tunnare för lvg än mtb. då blir systemet självrengörande, inga återkommande rengöringsprocedurer krävs. droppa och kör.

på det sättet är det lite mer jobb med vax, kedjan måste av ibland. gäller också om man kör med droppa på-vax; även om det inte blir smutsigt kakar smörjet till sig efterhand och nödvändigt intervall hålla kedjan välsmord minskar. tror iofs det kan bero på att smuts till slut binds inne i kedjan, snarare än det lilla som syns på utsidan?

Körde omvaxning av min första kedja efter ca 15 mil. Använde ju UFO Cleaner på i princip ny kedja (cyklad ett par mil asfalt med) då den började släppa oljig svart smuts ifrån sig. Levde inte om desto mer, men gillade inte att man började bli smutsig när man vidrörde den. Efter kokning där det släppte oerhört mycket svart smuts så har jag kommit fram till att jag antingen inte fick kedjan nog ren med ufo cleaner även om den kändes helt ren eller så har fabriksfett från kransarna (ny cykel) kleggat ner kedjan efter vaxning. Försökte endast skrubba bort detta med ufo cleaner och en trasa. Får se hur det går denna gång. Helt ren vid vidrörning efter 40km än så länge.

Amazon kommer med fina förslag.
IMG_1687.jpeg

Blir lite nyfiken på vaxning nu ifall silcas nya rengöringsmedel är så bra som det påstås.

Amazon kommer med fina förslag.
Visa bilaga 635288

Blir lite nyfiken på vaxning nu ifall silcas nya rengöringsmedel är så bra som det påstås.
om du skall pimpa syltvaxet är ptfe numera paria.

det har i stort i highendprodukterna och med förbättrade resultat kommit att ersättas av wolframdisulfid.

om det egentligen är så mycket bättre för milljön kan man ju fråga sig men tungmetallen wolfram finns åtminstone naturligt i jordskorpan. till den adderas en del från dubbarna på vinterdäcken.

grafen är förmodligen ett miljövänligare additiv, och är lätt att hitta på nätet. av cykelsmörjprodukter finns det hos absolute blacks hyllade men extremt dyra droppvax, likaså i deras totalsågade doppvax.

har själv råkat köpa på mig av det senare, och det smörjer som en dröm i tre-fyra timmar varpå det närmast plötsligt tar slut under ett oerhört gnissel. har nog inte med grafenet att göra, utan vaxet är betydligt mjukare än konkurrenterna, nästan oljigt.

så ett tips när du spridit ut det där teflonet i din närmiljö kan vara att pröva något annat. folk har också förklarat sig väldigt nöjda med syltvax utan additiv.

Jag har funderat på det här med själva upplyftet av kedjan ur badet.
Om man vid 93° lyfter kedjan, så är vaxet extremt lättflytande/tunt, som vi vill ha de för att de ska tränga in.
Rinner de inte även ut ur rullarna lite för enkelt då?

Jag resonerar kring att värma upp till 90°+, swisha runt som brukligt, och sen stänga av cookern, för att lyfta ur kedjan vid, säg 70°.

För kallt, så fastnar det ju onödigt mycket på utsidan av kedjan, men för varmt så rinner de ur och av för mycket.
Hur tänker ni?
Lyfter upp kedjan när ytan på badet börjar skinna sig. Kapilläreffekten skall väl hålla kvar det flytande vaxet i rullarna.

verkar jobbigt hålla på med temp ner och sedan upp för flera kedjor på rad. jag kör >90 gr, då slipper man en massa slabb, och tror inte på att vaxet inne i kedjan skulle rinna ur.

Jag tror inte på något undermedel för avfettningen, i så fall borde samma finnas allmänt tillgängligt och inte bara för cykelkedjor. Men det hade varit intressant att få veta hur stor betydelse avfettningen har och om det inte skulle funka med en inte lika rigorös procedur med en pytteliten del fett kvar.

Varför levereras ens kedjor fettade? Hoppas det blir ändring på det snart så att man kan plocka ut kedjan och vaxa direkt utan att betala 2400kr för det hela.

Varför levereras ens kedjor fettade? Hoppas det blir ändring på det snart så att man kan plocka ut kedjan och vaxa direkt utan att betala 2400kr för det hela.
Därför att ingen vill köpa rostiga kedjor. Krävs inte mycket fukt eller kondens för att ”naket” stål ska börja ytrosta.

Förr levererades t.o.m. bromsskivor till bilar infettade just gör att de inte skulle rosta, det första man fick göra var att tvätta dem med t-sprit. Numer levereras de flesta lackerade istället.

Någon som sett det fysiskt i butik i Stockholm nyligen?
Har mest kollat runt på nätet och hittar ingen butik som har det hemma.
Såg att det fanns i Sköndalsbutiken härförleden.
Annars har Kreatima och slöjddetaljer (typ dubbelt så dyrt) paraffin i ettkilosförpackning.

Testade vaxning för första gången i dag.

Ska det se ut såhär? Se vänster kedja. Vaxsamling eller smuts? Har använt slow cooker på låg värme med MSW.

Vaxade två stycken kedjor från KMC, den vänstra är helt ny, och den högra har körts två gånger om totalt 5 mil, med dry lube.

Den fabriksnya fick ett dopp i UFO cleaner, och den andra fick tre dopp. Rengjorde glasburken mellan doppen och tog ny vätska varje gång (runt 1 dl).

Kedjorna sköljdes sedan minst tre vändor med kokande vatten.

Har jag missat något?

IMG_5059.jpeg

den ena kedjan har blank ytbehandling, den andra inte, så jämförelsen haltar lite.

får rätt eller fel intryck av att det varit förhållandevis låg temperatur i vaxbadet, och då följer det med mer vax när kedjan dras upp ur badet? penetrationen till kedjans inre delar kan också tänkas bli sämre.

brukar sikta på drygt 90 grader. men går man över 100 finns ju bonusen att eventuellt kvarvarande vatten i kedjan kokar bort:)

Tror som ovanstående att du kört lite för låg temp. Mina blir lite sådär men långt ifrån dina. Jag ligger 93-95, då rinner det av mer vax när det kallnar också.

Min erfarenhet är att kedjorna blir så grådaskiga med MSW vaxet som ju har svarta / gråa tillsatser.
den ena kedjan har blank ytbehandling, den andra inte, så jämförelsen haltar lite.

får rätt eller fel intryck av att det varit förhållandevis låg temperatur i vaxbadet, och då följer det med mer vax när kedjan dras upp ur badet? penetrationen till kedjans inre delar kan också tänkas bli sämre.

brukar sikta på drygt 90 grader. men går man över 100 finns ju bonusen att eventuellt kvarvarande vatten i kedjan kokar bort:)
Tror som ovanstående att du kört lite för låg temp. Mina blir lite sådär men långt ifrån dina. Jag ligger 93-95, då rinner det av mer vax när det kallnar också.
Tack för svar! Då har jag nog vart för ivrig och tagit upp kedjorna för tidigt från vaxbadet. Körde nivå 1 av 2 på slow cookern. Låter de ligga längre nästa gång, och kanske köpa en termometer så man har bättre koll.

Körde premiärtur i går med vaxad kedja, riktigt nöjd, blir att slänga dry luben från Muc-Off. Riktig skräp.

Tänkte ge vax ett ordentligt försök. Vad rekommenderas, Molten SW eller Silca SS?
Om det gör någon skillnad så cyklas det sällan i regn men förekommer cykling på grus.

Tänkte ge vax ett ordentligt försök. Vad rekommenderas, Molten SW eller Silca SS?
Om det gör någon skillnad så cyklas det sällan i regn men förekommer cykling på grus.
Kör Molten, kör det på både lvg och graveln. Funkar bra på båda, kör också sällan/aldrig i regn. Torkar bara av grusdammet.

Just vad gäller torka bort grusdamm. Skulle det funka att köra kedjan genom en Park Tool CM 5.3 chain scrubber utan vätska i? Eller det gör mer skada än nytta för vaxningen? Funkar det med tryckluft annars?
Torka av kedjan med en trasa. En vaxad kedja blir ren o blank. Borstar lär inte göra någon nytta. Du kan ju prova tryckluft. Ingen aning om det verkligen biter.

En fördel som jag annars ser med Silca är att man skulle kunna underhålla med Silca SS chain lube. Känns som en perfekt lösning för långturer. Eller kan jag underhållas MSW/SSS med Squirt som jag redan har?
Jag kör rent paraffin från mataffären och underhåller mellan varven med Silca SS. Funkar toppen.

Squirt och Muc-Off funkar också, men det blir klibbigt och inte torrt som med Silca.

Hur vet man egentligen när det är dags att vaxa om kedjan? Gnissel? Körde först på endast rent paraffin och upplevde att kedjan blev lite mer högljudd efter 10-15 mil men inte störande. Fick hem kedja nummer två (tänkte varva dessa två) och körde ner båda i lite MSW jag också fick hem, även den med rent paraffin på då jag ändå hade vaxbadet i drift, och tycker nu efter 40 mil att kedjan är väldigt tyst. Till och med cyklat några mil i skitväder och blöta förhållanden.

Jag har mao inte några problem och är supernöjd, bara det att människor skriver att 50-60 mil är max på nyvaxad kedja så tycker jag borde börja märka något, som säger mig att byt till nästa kedja.

det låter ju lyckat. det brukar rapporteras att smörjet med doppvax tar slut relativt hastigt när det väl är dags, och det stämmer också med min egen erfarenhet. det börjar då låta betydligt mer, och det känns trögt. ingen tvekan råder:)

så det kan vara bra att ha en liten flaska droppvax med sig, särskilt när det snart rimligtvis är dags.

blir det kortare mellan vaxningarna om en tar i mer?

jag kom c:a 15 mil innan gnissel två gånger när jag körde ganska hårt, nu tredje omvaxningen kom jag 35 lugna bikepacking-mil, en del i regn på grusväg, innan det började låta efter en väldigt blöt dag. samma kedja och billiga amazon-paraffin. eller lyckades jag bara bättre med vaxningen? eller är en "inkörd" kedja bättre på att behålla sin vaxning?

det låter ju lyckat. det brukar rapporteras att smörjet med doppvax tar slut relativt hastigt när det väl är dags, och det stämmer också med min egen erfarenhet. det börjar då låta betydligt mer, och det känns trögt. ingen tvekan råder:)

så det kan vara bra att ha en liten flaska droppvax med sig, särskilt när det snart rimligtvis är dags.

Kör inte du lager på lager på din drivlina? ?

Tillbaka
Topp