Visa din vaxning! kedjan inte benen

Någon som testat vincents (allebikes) kedjevax och kan jämföra med squirtlube? Squirt kostar dubbelt så mycket för en 500ml flaska som sist, dock har jag haft den i 5 år så priset kvittar egentligen... Vill höra om det är någon skillnad iallafall mellan dessa två :)

Tänkte kasta pengar på något som verkar vara en enkel lösning.

Silcas vax + kedjerengöring.

Är det någon som provat och kan bekräfta ifall det är lika smidigt som dom vill få det att låta?
5 min i rengöringen, sen rensa av den och ner i sous-vide påsen som vaxet kommer i låter ju onekligen lite för bra för att vara sant

Tänkte kasta pengar på något som verkar vara en enkel lösning.

Silcas vax + kedjerengöring.

Är det någon som provat och kan bekräfta ifall det är lika smidigt som dom vill få det att låta?
5 min i rengöringen, sen rensa av den och ner i sous-vide påsen som vaxet kommer i låter ju onekligen lite för bra för att vara sant
Använder Silcas rengöring tillsammans med MSW och det fungerar super. Låter däremot kedjan torka helt innan jag vaxar.

För 11-delat har jag kört på CN-HG701 och tycker att det har funkat bra, runt 700 mil på de kedjorna jag har skrotat. 105 och D-A funkar säkert också.

För 11-delat har jag kört på CN-HG701 och tycker att det har funkat bra, runt 700 mil på de kedjorna jag har skrotat. 105 och D-A funkar säkert också.
DA-kedjan (HG-901) har ihåliga nitar och skall därför ha kortare livslängd.
Men Shimano har kommit med slitstarkare kedjor till 11-delat
CN-E8000
Den är iofs dyrare men skall enl Shimano vara 50% slitstarkare jmf med CN-HG701 och den är inte 50% dyrare (där jag köpte den åtminstone)
Jag har inte använt den särskilt mkt, men den var lätt att montera och växlar (minst) lika bra som kedjan den ersatte.

En heads up med ihåliga kedjor är att vaxet (om man inte skakar av det medan kedjan är varm) fastnar i hålen i pinsen = extra vikt.

Bivax och parfin, någon som testat?
Min erfarenhet är att parafin är expanderar och vad nu motsatsen heter.
I andra sammanhang löser man det med bivax.

Vaxar om ett gäng kedjor, och ser att en av kedjorna släpper något svartfärgat. Lär vara olja, och inte vax, eller vad tror ni?

Kedjan kördes 100-200 km med något billigt smörj. Rengjordes sedan med 3 st UFO-bad och kokande vatten, för att sedan vaxas i MSW.

Nu har den fått ett nytt UFO-bad och kokande vatten, efter ett par hundra kilometer, och tog bilden strax efter detta.

Det är en KMC-kedja, som ZFC inte rekommenderar pga att fabriksfettet är svårt att få bort.

Är vaxet isåfall kontaminerat? Resten av kedjorna är från YBN, och de släpper inget.

IMG_5391.jpeg

Senast ändrad:
IMG_7186.jpeg

Då var vax beställt, ny kedja på G och kassett ska servas enl @kais.

När man går från olja till vax hur noggrant bör kasett och klingor preppas innan en nyvaxad kedja åker på?

(Första och förhoppningsvis enda black friday köpet.)

Visa bilaga 666315
Då var vax beställt, ny kedja på G och kassett ska servas enl @kais.

När man går från olja till vax hur noggrant bör kasett och klingor preppas innan en nyvaxad kedja åker på?

(Första och förhoppningsvis enda black friday köpet.)
Brukar montera bort kassett, klingor och rulltrissor som jag sedan badar i lacknafta. Glöm inte insidan av växelföraren fram och bak, på bakväxeln brukar den ju gå att öppna med skruv så det blir lättare att göra rent.

Som om de vore en ny kedja med fabriksfett på skulle jag säga.

Två omgångar lacknafta, minst.
En omgång rödsprit, eller tills en vit trasa slutat blir skitig.

Jag låter gärna lacknafta-varven stå över natten, torka av, torka ur burken, och börja om.
T-röd gör jag samma första vändan, andra vändan skakar jag mest och torkar noga.

Torka kedjan antingen lufttork över natt, eller på lägre värme i ugnen.

Som om de vore en ny kedja med fabriksfett på skulle jag säga.

Två omgångar lacknafta, minst.
En omgång rödsprit, eller tills en vit trasa slutat blir skitig.

Jag låter gärna lacknafta-varven stå över natten, torka av, torka ur burken, och börja om.
T-röd gör jag samma första vändan, andra vändan skakar jag mest och torkar noga.

Torka kedjan antingen lufttork över natt, eller på lägre värme i ugnen.
Ny kedja kommer jag fixa med Silcas Chain stripper. Troligtvis var det den produkten som fick mig att ta steget över till vax. Får se om den lever upp till hypen.

Så jobbigt är det inte. Första preppen är lite pyssel, sen börjar det goda livet utan klabb och oväsen ?

Amen! precis vaxat frugans hoj. Nu är alla familjens cyklar som är träningsredskap vaxade. Så otroligt skönt att slippa kladd när det monteras på trainers, bytas hjul, lyftas på takställ osv.

Längre livslängd på drivlinan och alla andra fördelar får man på köpet :)

Jag är lite imponerad av Smoove. Är bara kedjan ren första gången sätter det sig ordentligt. Blir inte de skitiga vaxklumpar som Squirt ger. Vaxar om efter tvätt eller efter 25-30 mil. Tvättar med MucOffs avfettning och torkar över natten innan ny droppvaxning. Vaxar alltid kvällen innan cykling.

Blev en kort tur i morse för den vaxade kedjan ville inte leda sig i kylan utan kuggade hela tiden över, cyklade någon km men det ville inte ge med sig så jag fick vända hem igen vilket var lite snopet. Inte så jättekallt, -10 eller ev. några grader kallare. Fler som haft problem med det?

Blev en kort tur i morse för den vaxade kedjan ville inte leda sig i kylan utan kuggade hela tiden över, cyklade någon km men det ville inte ge med sig så jag fick vända hem igen vilket var lite snopet. Inte så jättekallt, -10 eller ev. några grader kallare. Fler som haft problem med det?
Jag har cyklat i - 20 med vanlig sqirt på kedjan utan problem.

Det finns en kallt-väder variant, men den har jag inte testat, och inte känt behov av.

Är den nyvaxad? Då kan den gå dåligt de första 10-20min.
Jag har kört fatbike i ner mot -20c med molten speed wax utan problem så vet av egen erfarenhet att vax funkar utmärkt i kyla.

Är den nyvaxad? Då kan den gå dåligt de första 10-20min.
Jag har kört fatbike i ner mot -20c med molten speed wax utan problem så vet av egen erfarenhet att vax funkar utmärkt i kyla.
Precis, den var helt nyvaxad, paraffinvaxbad. Skall ta in cykeln och låta drivlinan gå ett tag så kanske det funkar bättre sen utomhus.

ZFCs data finns nu i en liten kalkylator. Intressant att leka runt med för att förstå kostnad per km mellan olika smörjmedel och drivlinor.

ZFCs data finns nu i en liten kalkylator. Intressant att leka runt med för att förstå kostnad per km mellan olika smörjmedel och drivlinor.

Jag testade men fick konstiga utvärden som att med Molten så håller kedjan 2500 mil, kasetten 5000 mil och klingorna hela 14 000 mil och det lär de inte göra.

Känns som någon som lyssnar på Dave Rome och co. :)

Hur kommer du göra med silca-vaxet? Kör du medföljande påsen i vattenbad, eller ska du unna dig en croc pot eller likande?

Jag har två nya XT kedjor och en uppsättning med silca-vax här hemma nu…

Hur kommer du göra med silca-vaxet? Kör du medföljande påsen i vattenbad, eller ska du unna dig en croc pot eller likande?

Gillar deras tugg!

Blir påse i vattenbad till att börja med. Men cykeln är nedplockad för rekond så jag har inte kommit så långt än.

Jag testade men fick konstiga utvärden som att med Molten så håller kedjan 2500 mil, kasetten 5000 mil och klingorna hela 14 000 mil och det lär de inte göra.
Det är kanske lite överdrivet. Datan är baserad på labbmiljö (per testprotokoll tidvis med tillsatt lera och sand för att simulera skitiga miljöer) så inte helt översättbar till verkliga förhållanden.

Går lika bra med en gammal kastrull om du kör på låg värme o håller ett öga på det hela tiden, vilket kan vara svårt o då kan det gå illa.

det kan ju också vara så att slitage på kassetten medverkar?

Tillbaka
Topp