Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag testade smältbad m pingvinparafin på rajsern förra säsongen. Fick då ut ca 25 mil innan drivlinan började låta illa. Det innebär alltså avtag och vaxbad veckovis, vilket går bort. Får försöka igen.

Nu med Smoove pysar jag på lite med ungefär samma intervall.
Det var inte många mil det.....hur noga var du med avfettningen av den nyköpta kedjan? Och vilket fabrikat på kedjan var det? Under 50 mil har vi aldrig plockat ut hittills, även i det grisigaste av väderlekar.

Paraffin från hobbybutiken, minns inte namnet just nu.

Det var inte många mil det.....hur noga var du med avfettningen av den nyköpta kedjan? Och vilket fabrikat på kedjan var det? Under 50 mil har vi aldrig plockat ut hittills, även i det grisigaste av väderlekar.

Paraffin från hobbybutiken, minns inte namnet just nu.
Ny SRAM Red. 3-4 varv i lacknafta. Det sista fick dra över natte. Sedan 3 varv i rödsprit innan sköljning och hårtork.

Jag började sedan skvätta Smoove. Kedjan sitter på än.

Har en vaxbadad kedja i fryspåse som ska på så småningom.

Jag kör huvudsakligen grus med stig-inslag om turer på 50-100 km och vid den här tiden på året kan det bli rätt slabbigt och lerigt, dvs att drivlina och cykel tvättas av efter de flesta turer. Det ger att jag ändå lägger på ett nytt lager olja på en någorlunda ren kedja med en hög frekvens.

Min fråga är väl, passar det med att köra vaxad kedja under dessa förhållanden?

Jag har Silcas vax för smältbad och deras drip wax men är lite bekymrad för det fall att kedja och kassett rostar i de fall jag väntar några dagar med att tvätta eller torka av kedja efter en blöt eller skitig tur.

Jag kör huvudsakligen grus med stig-inslag om turer på 50-100 km och vid den här tiden på året kan det bli rätt slabbigt och lerigt, dvs att drivlina och cykel tvättas av efter de flesta turer. Det ger att jag ändå lägger på ett nytt lager olja på en någorlunda ren kedja med en hög frekvens.

Min fråga är väl, passar det med att köra vaxad kedja under dessa förhållanden?

Jag har Silcas vax för smältbad och deras drip wax men är lite bekymrad för det fall att kedja och kassett rostar i de fall jag väntar några dagar med att tvätta eller torka av kedja efter en blöt eller skitig tur.
Jag kör grus torrt/blött 50-100 km med Smoove-vax. Drivlinan fortsätter blänka, går tyst och ev skit som sätter sig på kedjan blåser jag bort med trädgårdsslangen. Vill jag rengöra ordentligt spolar jag bort ytligt vax med varmvatten. Droppar på nytt vax (lite uppvärmt) när kedjan är torr.

Edit: bild på kedjan, innan tvätt, efter 85 km grus i helgen.

1712043407434.jpeg

Senast ändrad:
Jag tror det är rätt stor skillnad på olika kedjor här. Med Shimanos SLX-kedja fick jag ytrost redan nästa dag om jag inte blåste rent kedjan efter en tur i snö eller gegga. SRAM X01 är mycket mer motståndskraftig och jag har inte sett några tecken på ytrost i de fall jag varit tvungen att vänta ett dygn eller två innan drivlinan rengörs.

Provade Ceramicspeed UFO drivetrain cleaner igår.

Körde först 3 kedjor i lampolja för att få bort den värsta oljan. Låter de ligga i en glasburk tillsammans i 2 dygn och skakar lite emellanåt. Går att se hur lampoljan drar ut kedjeoljan och allt lägger sig på botten i burken.

upp på handuk och sen ned i en gammal vattenflaska med UFO cleaner. Skaka runt i 15 minuter cirka. Sen ned i ny glasburk med fräsch UFO cleaner.

Sen direkt till handfatet och spola rent kedjan. Kändes väldigt ren efteråt! Går att se små spår av olja i sista glasburken så nog gör alla moment sitt jobb. och första känslan säger att det går att köra ganska många kedjor på 2x 500ml UFO cleaner.

Definitivt bättre än att gå från lampolja > t-röd > citrus degreaser som tyvärr lämnare spår efter sig.

Jag tror det är rätt stor skillnad på olika kedjor här. Med Shimanos SLX-kedja fick jag ytrost redan nästa dag om jag inte blåste rent kedjan efter en tur i snö eller gegga. SRAM X01 är mycket mer motståndskraftig och jag har inte sett några tecken på ytrost i de fall jag varit tvungen att vänta ett dygn eller två innan drivlinan rengörs.

I podavsnittet jag länkade tidigare så pratar dem just om det, och att de rekommenderar de dyrare kedjorna Ultegra och uppåt respektive motsvarande på SRAM för att de billiga inte har samma korrosionsskydd medan de dyrare håller sig fina.

Nu fick jag en massa annonser på färdigvaxade kedjor efter att ha varit i tråden (år i Tyskland just nu).

Visst kostar det en slant, men samtidigt ponera att man håller på med något fränt drömbygge som ändå kostar en massa redan, då är det ju samtidigt rätt smutt att lägga några hundringar extra för en färdig kedja och slippa allt förarbete.

I podavsnittet jag länkade tidigare så pratar dem just om det, och att de rekommenderar de dyrare kedjorna Ultegra och uppåt respektive motsvarande på SRAM för att de billiga inte har samma korrosionsskydd medan de dyrare håller sig fina.
Verkar som man måste upp till XT och XTR för att få krombehandlad kedja. SLX och Deore har bara krom innerst på pinnarna.

Provade Ceramicspeed UFO drivetrain cleaner igår.

Körde först 3 kedjor i lampolja för att få bort den värsta oljan. Låter de ligga i en glasburk tillsammans i 2 dygn och skakar lite emellanåt. Går att se hur lampoljan drar ut kedjeoljan och allt lägger sig på botten i burken.

upp på handuk och sen ned i en gammal vattenflaska med UFO cleaner. Skaka runt i 15 minuter cirka. Sen ned i ny glasburk med fräsch UFO cleaner.

Sen direkt till handfatet och spola rent kedjan. Kändes väldigt ren efteråt! Går att se små spår av olja i sista glasburken så nog gör alla moment sitt jobb. och första känslan säger att det går att köra ganska många kedjor på 2x 500ml UFO cleaner.

Definitivt bättre än att gå från lampolja > t-röd > citrus degreaser som tyvärr lämnare spår efter sig.
Kör också ufo cleaner och är grymt nöjd! Kör bara ett bad på typ 10 minuter med lite skak och upplever att det blir tillräckligt rent på fabriknsnya kedjor. Kör sedan det genom ett kaffefilter så är det redo för nästa sköljning :)

Har inte upplevt någon sänkt livstid eller prestanda på vaxet jämfört med tidigare när jag körde zfc processen med lacknafta och t-röd.

Senast ändrad:
Jag tycker att hg701 rostar mer än hg901. M8100 kanske är likvärdig med m9100?

Är det någon annan som har problem med att kedjan rostar efter att ha kört i blöta förhållanden? Jag kan ha en helt nyvaxad kedja men sen efter en tur på 5mil på blött underlag så ser den ut så här efter tvätt (spolat bort värsta skiten med vatten) och sen torkat inomhus.
IMG_2098.jpeg

IMG_2097.jpeg

Kör med molten speedwax. Upplever att det gradvis blivit sämre sen kedjan och drivlinan var ny och rengjord från olja och vaxad första gången.

Precis, vet att ZFC skrev något om att generellt kan man inte efter en blöt tur låta en vaxad kedja bli ståendes då den rostar. Efter att jag sköljt kedjan lägger jag den relativt omgående i en folieform och värmer sedan med hårtork i ett par minuter. På så vis tränger jag ut eventuellt vatten som blivit kvar inuti kedjan inför att jag sedan vaxar om.

Är det någon annan som har problem med att kedjan rostar efter att ha kört i blöta förhållanden? Jag kan ha en helt nyvaxad kedja men sen efter en tur på 5mil på blött underlag så ser den ut så här efter tvätt (spolat bort värsta skiten med vatten) och sen torkat inomhus.

Kör med molten speedwax. Upplever att det gradvis blivit sämre sen kedjan och drivlinan var ny och rengjord från olja och vaxad första gången.

Hur gjorde du grundrengöringen av kedjan första gången när du gick över till vax? Hur exakt/noga kemiskt ren var kedjan från olja till vax?

Frågar för jag har sett liknande fenomen innan hos en kompis som slarvade, började vaxa squirt och grejerna rostade. Visa sig att kedjan var inte så himla kemiskt ren första gången så squirt vaxet åkte bara av = kedjan blir istället oskyddad och rosta.

Säger inte att detta hänt i ditt fall. Kan mycket väl vara bekymmer med coating som ovan kommenterar.

Dyrare kedjor har väl bättre ytbehandling för att motverka sånt här.

Jag torkar alltid av kedjan noga efter blöta turer, i regeln är då såväl cykel och kedja utsatt för avspolning. Låta en kedja självtorka är tyvärr att be om problem, såvida den inte har smörjts med vettig olja.

Vidare, även efter varmvattenspolning och noga avtorkning släpper min CX-kedja (SRAM Red) ifrån sig små svarta strimmor på trasan. Kedjan är grundligt rengjort, ha gått på Squirt och senare på Smoove. Den har nästan bara körts på grus/skogsvägar.

Hur gjorde du grundrengöringen av kedjan första gången när du gick över till vax? Hur exakt/noga kemiskt ren var kedjan från olja till vax?

Frågar för jag har sett liknande fenomen innan hos en kompis som slarvade, började vaxa squirt och grejerna rostade. Visa sig att kedjan var inte så himla kemiskt ren första gången så squirt vaxet åkte bara av = kedjan blir istället oskyddad och rosta.

Säger inte att detta hänt i ditt fall. Kan mycket väl vara bekymmer med coating som ovan kommenterar.

Dyrare kedjor har väl bättre ytbehandling för att motverka sånt här.
Körde med Ceramic Speed Drivetrain cleaner enl. ZFCs rekommendation. Kedjan va help sopren. Så det är nog som tidigare skribent, en billig kedja och inte torkad ordentligt innan självtork.

Tack för svar. Nu vet jag iaf att det inte är något unikt för min setup!

Veva baklänges och blåsa rent drivlinan med tryckluft är väldigt effektivt annars.
det ser ju därefter rent ut iaf. men misstänker att det kan vara ett sätt att få in yttre smuts från kedjan förflyttad till dess inre?

så aktar mig något från detta iofs frestande förfarande. men efter att kedjan är rengjord i något bad kan det definitivt vara ett bra sätt påskynda torkningen.

föredrar när kedjan väl sitter på cykeln ett smörj som är i balans med elementen så drivlinan hålls tillräckligt ren automagiskt utan aktivare åtgärder än att då och då fylla på smörjmedel.

det ser ju därefter rent ut iaf. men misstänker att det kan vara ett sätt att få in yttre smuts från kedjan förflyttad till dess inre?
Jag har vaxat i ganska exakt två år och har två X01-kedjor som jag växlar mellan. Slitaget ligger på < 0.2% efter drygt 300 mtb-rundor. Verkar stå emot inre smuts alldeles utmärkt.

Tror problemet med att man blåser in smuts är ganska oviktigt då man ändå sköljer rent dom med nytt vax med jämna mellanrum. Värre då om det rostar när det står blött.

Hur gör ni med en vaxad kedja som ska få sig en ny omgång vax?
Testat koka i vatten och visst försvinner det en del men helt ren blir den inte. Är det bara på med lacknafta och IPA igen innan vaxbadet?

Testat koka i vatten och visst försvinner det en del men helt ren blir den inte. Är det bara på med lacknafta och IPA igen innan vaxbadet?
Riktigt skitig kedja = varmt bad i handfatet och skrubba med borste så den blir helt rent
Vanlig användning = skölj av i handfatet, eventuellt skrubba lite men försöker låta vaxet sitta kvar på kedjan.

Häng upp, kanske torka med en handduk sen rakt ned i vaxbadet.

Fettar aldrig av en vaxad kedja och försöker undvika alla medel då det finns risk att dessa åker ned i vaxbadet.

Om den har gått på mtb'n och ser riktigt jävlig ut så soppar jag av den med en trasa när den är torr. Oftast slänger jag bara ner den i vaxet utan att göra någonting. Förutsätter självklart en drivlina och kedja helt utan olja och fetter som kommer i kontakt med kedjan.

Lägger i kastrull och kokar den i vatten 2 ggr. Första vändan brukar det komma ut rejält med skit, andra vändan är det rätt marginellt men det går på ett par minuter med induktion.

Tror inte det är kritiskt för funktionen med rengöring vid omvaxning, det smälta vaxet rensar ju ut rätt bra och skiten sjunker ner till botten, men jag tycker det är lite trist att ha en massa bös i vaxet.

kokar också ett par gånger först, inleder med tillsats av via tvättmedel. det kommer betydligt mer skit ur då, jämfört med bara kokande vatten.

om man vill få ur sand och annat skräp som hamnat i vaxet kan man ta ur den stelnade kakan efteråt, och mekaniskt skrapa bort bottenytan där smutsen ligger inbäddad.

Efter kallvattenspolning av värsta böset ute varmspolar kedjan sittande på cykeln i badkaret (bara hunden och cykeln som använder det :) med hård het stråle. Sedan avtorkning och torkning innomhus innan droppvaxning. Klart.

Varmvatten och diskmedel,
Har tillgång till en ultraljudstvätt som kan värma upp behållaren. Den löser det mesta

Senast ändrad:
Vidare, även efter varmvattenspolning och noga avtorkning släpper min CX-kedja (SRAM Red) ifrån sig små svarta strimmor på trasan. Kedjan är grundligt rengjort, ha gått på Squirt och senare på Smoove. Den har nästan bara körts på grus/skogsvägar.
Hej.. Kollar du på ZFC så är Squirt väldigt svårt att få bort om du lägger den först på en ren kedja. Vax först, sen Squirt. mvh borano20

Varför det?
Att koka kedjan i tvättmedel är en av de metoder som ZFC avråder ifrån.
jo, vi har pratat om det tidigare. det finns säkert rengöringsmedel som kan vara olämpliga, t ex vissa maskindiskmedel.

men jag har god erfarenhet av metoden just med via, och har inga negativa effekter att rapportera. däremot toppresultat när det gäller rengöring.

Hej.. Japp, både ren å torr. Kan nog inte hitta ett effektivare sätt att göra rent kedjan på när den sitter på cykeln. Omvaxning? Lacknafta, blås ren/ torr, lacknafta, blås ren å torr, upprepa tills det som du blåser bort ser ut att vara rent. Kör några gånger med IPA/metanol å blås rent, simsalabim så är kedjan väldigt ren ( det har du själv sett ) och så ner i vaxet. Ojojojojojojojoj, sååååå jobbigt!!! Lägga 100 papp på en aerocykel som man troligen inte behöver = grönt ljus. Lägga 15 minuter på att få en ren å snygg nyvaxad kedja = rött ljus. Kan nån förklara? mvh borano20

Tillbaka
Topp