Hej.. Grejen med vaxning är INTE friktionsförlusterna, det är renheten efter flera timmars körning. Den renheten gör att man har LÄNGRE LIVSLÄNGD på sin drivlina, kassetter och kedjor är inte speciellt billiga idag, fråga SRAM som har rekordet: USD 750 för en kassett, USD 150 för kedjan. TOURs test är ganska kass, testat efter en HALVTIMMES körning. Då är den oljesmetade drivlinan fortfarande tämligen ren, hur ren är den efter fem timmar? Då kommer slitaget och effektförlusterna genom skiten. Frågar ni mig så har wattraseriet gått helt åt helvete. Skillnaden mellan TOURs resultat för ren paraffin och bästa medel med tillsatser i deras "test" är ett komma sex Watt, 1,6 Watt. Det är gott och väl INOM FELMARGINALERNA på våra wattmätare!! Sänker du överkroppen 5 centimeter så har du tjänat mer, helt gratis!! Köp en tajtare tröja nästa gång så tjänar du mer!! Jag kollade ett av mina Powertapnav mot polarns Garminpedaler, körde alltså samtidigt, med två olika datorer uppkopplade. Tror ni att de visade samma värden?? Tror ni att våra wattmätare visar samma korrekta värden vid noll Celsius som vid +25?? 1,6 Watt? Göra rent kedjan, vaxa in å sen fylla på med flytande produkter när den börjar låta, HUR jävla svårt kan detta vara?? När till sist kedjan börjar becka ihop så börjar man om, HUR jävla svårt kan detta vara?? För mycket hemmasnillen.. Jo, bivax funkar, det VET varje proffslag, bara den är skördad av sju italienska ungmör vid midnatt å västlig vind, då JÄVLAR!! Jag fattar inte varför INGEN skidåkare av rang använder kåda och tjära under sina skidor, dagens vallor är ju industriprodukter å inte ett dugg NATURLIGA!! Är det någon som kan visa på andra, seriösa testresultat än vad ZFC visar upp, så gör det. TOURs "test" är jämförelsevis ett dåligt skämt. ( Aerocykeltester vid 45km/h är om ni frågar mig ett ännu större skämt ). Japp, man ska skärskåda testmetoder men för att rikta seriös kritik så ska man absolut ha andra seriösa tester/resultat att visa upp. mvh borano20