Visa din vaxning! kedjan inte benen

Nu har jag kört 50 mil på kedjan varav 23 utomhus. Har inte toppat upp eller gjort något sen första vaxbadet. Den både känns och ser ut som nyvaxad. På sista rundan var det nån mil grus och en skvätt regn. Än så länge ger jag Silcas vax 5 av 5 brödrostar. Kedjan ser gråare ut på bilden än i verkligheten. Både kedja och kassett var nya när jag började.
Visa bilaga 692384
Jag har gått från Silcas dropvax till detta till i år, planen är att toppa med dropvax regelbundet och se om det räcker att koka ca var 200-250e mil.

Synd bara att det är en hemlighet vilka vaxer Silca använt, annars kunde man själv blandat ihop något liknande till lägre pris.

Hej!
Drog igång rengöring av kedjor men kommer inte hinna vaxa i dag av "familjära" orsaker, kan kedjorna ligga i lacknaftan i ett par dagar eller kan det vara skadligt?

Hej.. Grejen med vaxning är INTE friktionsförlusterna, det är renheten efter flera timmars körning. Den renheten gör att man har LÄNGRE LIVSLÄNGD på sin drivlina, kassetter och kedjor är inte speciellt billiga idag, fråga SRAM som har rekordet: USD 750 för en kassett, USD 150 för kedjan. TOURs test är ganska kass, testat efter en HALVTIMMES körning. Då är den oljesmetade drivlinan fortfarande tämligen ren, hur ren är den efter fem timmar? Då kommer slitaget och effektförlusterna genom skiten. Frågar ni mig så har wattraseriet gått helt åt helvete. Skillnaden mellan TOURs resultat för ren paraffin och bästa medel med tillsatser i deras "test" är ett komma sex Watt, 1,6 Watt. Det är gott och väl INOM FELMARGINALERNA på våra wattmätare!! Sänker du överkroppen 5 centimeter så har du tjänat mer, helt gratis!! Köp en tajtare tröja nästa gång så tjänar du mer!! Jag kollade ett av mina Powertapnav mot polarns Garminpedaler, körde alltså samtidigt, med två olika datorer uppkopplade. Tror ni att de visade samma värden?? Tror ni att våra wattmätare visar samma korrekta värden vid noll Celsius som vid +25?? 1,6 Watt? Göra rent kedjan, vaxa in å sen fylla på med flytande produkter när den börjar låta, HUR jävla svårt kan detta vara?? När till sist kedjan börjar becka ihop så börjar man om, HUR jävla svårt kan detta vara?? För mycket hemmasnillen.. Jo, bivax funkar, det VET varje proffslag, bara den är skördad av sju italienska ungmör vid midnatt å västlig vind, då JÄVLAR!! Jag fattar inte varför INGEN skidåkare av rang använder kåda och tjära under sina skidor, dagens vallor är ju industriprodukter å inte ett dugg NATURLIGA!! Är det någon som kan visa på andra, seriösa testresultat än vad ZFC visar upp, så gör det. TOURs "test" är jämförelsevis ett dåligt skämt. ( Aerocykeltester vid 45km/h är om ni frågar mig ett ännu större skämt ). Japp, man ska skärskåda testmetoder men för att rikta seriös kritik så ska man absolut ha andra seriösa tester/resultat att visa upp. mvh borano20
Jag gillar din inställning. Däremot är ZFC inte heller någon mirakelsuperduper pålitlig källa.

IMG_0823.jpeg

Såja. 7st nyvaxade kedjor. Nöjd. Tog väl lite mera tid än endast ”en kväll” iom att 3st av dem var använda oljekedjor. Men gjorde det ordentligt från grunden. Förhoppningsvis behöver jag inte skaffa nya kedjor på ett tag…

Visa bilaga 692604

Såja. 7st nyvaxade kedjor. Nöjd. Tog väl lite mera tid än endast ”en kväll” iom att 3st av dem var använda oljekedjor. Men gjorde det ordentligt från grunden. Förhoppningsvis behöver jag inte skaffa nya kedjor på ett tag…
Smart sortering. Jag får ordna något liknande då jag nu börjar få flera kedjor av samma sort men olika längder då de går på olika cyklar.

En sak jag brukar göra innan jag vaxar om är att hänga upp och jämföra längden mot en ny kedja, blir väldigt lätt att mäta förlängningen och när kedjan är mogen för att kasseras

Senast ändrad:
hyffsad lång tråd här, så mitt svar finns nog i någon av de 25 sidorna, men skulle ta jätt lång tid att söka igenom. Har skaffat en ny (begangnad) cykel som kom med en ny kedja, så jag tänkte att det kanske är dags att testa vax. när det kommer till rengörning av kedjan, räcker det att köra två 5-10min bad med Silcas "chain stripper + wax prep" samt skakning i en burk? eller behövs det mer än så?

Sen så undrar jag om det funkar lika bra att köra med drip-on vax än immersion vax? Det skulle nämligen vara lite billigare då jag inte har en ekstra kastrull eller slowcooker till övers

Om det är så att immersion vax är det som gäller skulle det funka att använda sig av något osm detta https://www.clasohlson.com/se/Slow-cooker-6-liter/p/44-4382 ?

uppskattar och tackar för svar i förtid, ha en trevlig kväll
MVH - Matthijs de Vries

hyffsad lång tråd här, så mitt svar finns nog i någon av de 25 sidorna, men skulle ta jätt lång tid att söka igenom. Har skaffat en ny (begangnad) cykel som kom med en ny kedja, så jag tänkte att det kanske är dags att testa vax. när det kommer till rengörning av kedjan, räcker det att köra två 5-10min bad med Silcas "chain stripper + wax prep" samt skakning i en burk? eller behövs det mer än så?

Sen så undrar jag om det funkar lika bra att köra med drip-on vax än immersion vax? Det skulle nämligen vara lite billigare då jag inte har en ekstra kastrull eller slowcooker till övers

Om det är så att immersion vax är det som gäller skulle det funka att använda sig av något osm detta https://www.clasohlson.com/se/Slow-cooker-6-liter/p/44-4382 ?

uppskattar och tackar för svar i förtid, ha en trevlig kväll
MVH - Matthijs de Vries
Det är en sån slowcooker jag använder. Den funkar fint men är ganska stor, så det kan bli problem om man använder mindre mängd vax.
Som NiklasL skriver så kostar en vanlig liten kastrull inte många kronor. Tex IKEA: https://www.ikea.com/se/sv/p/middag...belaeggning-klarglas-rostfritt-stal-10463721/

Tog igår och "knäckte" kedjorna från det stelnade vaxet. Noterade att det var skillnad i hur hårt jag fick ta i beroende på kedja. Är det normalt? Eller för att ställa frågan på ett annat vis: kan man på basen av hur hårt man får ta i dra några slutsatser på hur lyckad vaxningen blev?
T.ex. mycket kraft = bra vaxning, lite kraft = mindre lyckat..

Tog igår och "knäckte" kedjorna från det stelnade vaxet. Noterade att det var skillnad i hur hårt jag fick ta i beroende på kedja. Är det normalt? Eller för att ställa frågan på ett annat vis: kan man på basen av hur hårt man får ta i dra några slutsatser på hur lyckad vaxningen blev?
När jag slarvade med grundrengöringen tyckte jag att vaxet blev mjukare och klibbigare.

Toleranser i kedjan kan nog också spela in och vid vilken temp de lyftes upp ur vaxbadet, har också märkt skillnad men inte kunnat länka ihop det med hur länge vaxningen håller.

Behövde några nya kedjor så passade på att testa rengöring med bara två (och ett halvt) bad i lacknafta och sen smält paraffin. Blir intressant att se hur det går.

Jag började använda Silca's smältvax Super Secret Blend sommaren 2022 och har nu avverkat de två första kedjorna jag började med. Kedjorna har använts till landsväg i både torra och blöta förhållanden, samt gått en del på trainern under vintersäsongerna 2022-23 och 2023-24. Jag har i stort sett följt ZFC:s riktlinjer med undantaget att jag genomfört 102 omvaxningar (!) med samma vax vilket också innefattar MTB-vinterkörningen 2023-24 med en Deore-kedja som jag misshandlat rejält och som fört med sig smuts i vaxet. Appliceringsintervallerna (HG701 och HG601) för torrväder har i snitt legat på 250-300 km och jag har inte använt mig av någon drip-on-lösning mellan omvaxningarna. Driftlängd i km enligt Strava fram till att 0,5% uppmätts:

CN-HG701 (Ultegra-nivå) 13050 km
CN-HG601 (105-nivå) 5496 km

Som synes uppnådde HG601-kedjan 0,5% avsevärt snabbare, vilket antagligen till stor del kan tillskrivas att jag vid ett antal tillfällen överskred appliceringsintervallerna avsevärt samt vid ett fåtal tillfällen körde vidare på kedjan efter regntur utan att däremellan skölja rent den med uppföljande omvaxning. Jag skulle tro att driftlängden varit jämnare kedjorna emellan om jag skött underhållet lika väl på båda. Efter så många omvaxningar är vaxet i skrivande stund ganska kontaminerat med smuts men har ändå funkat bra även efter uppenbar kontamination. Det hade varit intressant att se hur länge HG701-kedjan (som jag använt uteslutande senaste ca. 12 månaderna sen HG601-kedjan slets ut) hållit om jag bytt vax enligt ZFC:s rekommendation. Jag har nu börjat använda en ny HG701-kedja och ska byta ut vaxet ikväll.

Nu har jag kört ungefär 85 mil på kedjan på ett vax-bad. Jag toppade upp med drop wax efter 55 mil och körde 30 mil till efter det. Den är fortfarande tyst och känns välsmord. Det har varit ganska torrt väder så det gör väl sitt till men jag tror att jag kommer få ut ca 100 mil på ett vaxbad och en top up. Jag har en nyvaxad kedja som jag snabbt kan byta till när den här börjar gnissla.

En iakttagelse jag gjort sen jag började med vaxandet är att det enligt min erfarenhet går alldeles utmärkt att återanvända kedjelås flera gånger om, även de som marknadsförs som engångsartiklar. Har använt lås från Shimano, Sram och KMC. Det ska inte ses en rekommendation och inför lopp har jag i regel bytt till ett nytt lås, men ändå.

Antiwaxare här som ska testa Slica och ge det en chans .
Står såklart redan någonstans 50gr i tråden , men hur rengör jag en lätt använd kedja med säg "biltema" produkter lättast ?
Utan ultraljud och andra special grejer ..

Skaffa dig ceramic speed drivetrain cleaner. Kommer spara många timmar arbete och kostar inte sååå mycket mer än en flaska lacknafta och t-röd. Testat lacknafta processen och det va bara överdjävligt slabbigt och tidsförödande. Sen ska vi inte tala om mängden kemikalier som måste kasseras efteråt med lacknafta metoden.

Antiwaxare här som ska testa Slica och ge det en chans .
Står såklart redan någonstans 50gr i tråden , men hur rengör jag en lätt använd kedja med säg "biltema" produkter lättast ?
Utan ultraljud och andra special grejer ..
Har du fler cyklar så behåll kedjan till en annan och börja från början med en ny istället.

Har du fler cyklar så behåll kedjan till en annan och börja från början med en ny istället.
Har fler cyklar men bara en med campa ekar ..
Kedjan har bara gått 15mil . Skulle bara se om den passa till kassetten först när gamla kedjan va 1 länk längre på 1m efter 500mil .. :(
Vilken den inte riktigt gjorde på mitten dreven men efter 10mil och lite pustning av kassetten funka det tillräckligt.
Kan för övrigt meddela att ekar kassetten va svår filad när den är i ett stycke och dom mindre kuggarnas toppar är ivägen för nästa drevs dalar ..

Skaka runt i en burk och låta stå några timmar . Först i lacknafta och sen upprepa med tröd..?
Det behövs flera bad i lacknafta och för en använd kedja ett par extra för smutsen armerar. Du ser när lacknaftan inte längre blir smutsig, då byter du till t-röd för att få bort det sista fettet.

Det går bra att ta en använd kedja, handlar mest om att det knappt är lönt med allt arbete om kedjan redan är halvsliten.

Jag har ett par kedjor som jag gjort grundrengöringen på och sedan hetvaxat i slow cooker. Nu är det dags för ny behandling i vaxet. De är ju lite smutsiga trots allt, bör man tvätta dem på något sätt före ny behandling? Typ i kokande H2O? Eller direkt ner i det heta vaxet? Har läst tips om både och därav min fråga.

Senast ändrad:
Jag har ett par kedjor som jag gjort grundrengöringen på och sedan hetvaxat i slow cooker. Nu är det dags för ny behandling i vaxet. De är ju lite smutsiga trots allt, bör man tvätta dem på något sätt före ny behandling? Typ i kokande H2O? Eller direkt ner i det heta vaxet? Har läst tips om både och därav min fråga.
Rent funktionsmässigt har jag inte märkt någon skillnad på att koka i vatten först jämfört med att bara dumpa en avspolad och avtorkad kedja direkt i vaxet, men vaxet håller sig ljusare och det blir mindre bös i botten på kastrullen om man kokar först.

Rent funktionsmässigt har jag inte märkt någon skillnad på att koka i vatten först jämfört med att bara dumpa en avspolad och avtorkad kedja direkt i vaxet, men vaxet håller sig ljusare och det blir mindre bös i botten på kastrullen om man kokar först.
och böset som blir fast, det sjunker väl till botten och kan skrapas bort enkelt om man skulle orka med det (efter vaxklumpen stelnat såklart :-) )?

Jag rengjorde, 3x lacknafta, 2x rödsprit och kokning i tvättmedel. Lik förbannat fick vaxet i kastrullen en grå ton. Allt mer så efter två kedjor.

Grundvaxade kedjor droppvaxas vid behov med lite värmt vax. De spolas i kallt eller varmt vatten i samband med cykeltvätt. Kan även dra av dem med en babywipe.

Senast ändrad:
Satan va fint drivlinan gick igår efter ett dygns arbete .
Tyvärr allt arbete förgäves när det bara varade en runda ...
Nån annan insåg värdet och snodde hojen ur garaget I natt :(
Tur jag inte hann göra mtb kedjan också när dom stal den också...

Brukar ge kedjorna en lite noggrannare cykel tvätt, läs skrubbar lite extra när jag ändå tvättar cykeln, innan jag slänger dem i slow cookern med vax. Cyklar mest MTB och då åker kedjan i vax efter i princip varje blöt tur och cykeln behöver ju en tvätt i princip varje runda i alla fall.

En av fördelarna med att vaxa är ju att man späder ut föroreningarna osm istter kvar i kedjan i 500g vax eller så i stället för med några droppar "olja" om man smörjer kedjan traditionellt, så min uppfattning är att man inte behöver oroa sig speciellt mycket för "lite" skit i vaxet.

Hur viktigt är det här med temperaturkontroll? Hade tänkt börja med Silcas smältvax och det ska tydligen hålla ca 75 grader när man badar kedjan. Jag hade tänkt utnyttja en gammal slow cooker som inte används till annat, men i det låga läget värmde den till ca 60 grader och i det höga nästan 100.

Måste man köpa en apdyr Silca "Waxing System" eller hur gör ni andra för att hamna på rätt temperatur?

Hur viktigt är det här med temperaturkontroll? Hade tänkt börja med Silcas smältvax och det ska tydligen hålla ca 75 grader när man badar kedjan. Jag hade tänkt utnyttja en gammal slow cooker som inte används till annat, men i det låga läget värmde den till ca 60 grader och i det höga nästan 100.

Måste man köpa en apdyr Silca "Waxing System" eller hur gör ni andra för att hamna på rätt temperatur?
Beror väl på hur petig man vill vara. Jag bryr mig inte så mycket om sånt om jag ska vara ärlig. Jag har inte haft problem hittills

Tillbaka
Topp