Visa din vaxning! kedjan inte benen

Tyckte att det rasslade lite väl mycket så jag provmätte på en av kedjorna, och den var helt slut. Den har gått nånstans mellan 500 och 700 mil. Jag har skiftat mellan två kedjor men har inte haft superkoll på hur långt de har gått mellan vaxbaden. Jag har bytt när de har börjat gnissla eller när det har passat tidsmässigt. På vissa lopp har jag kört 100 mil utan byte eller upptoppning. Senast i Italien körde jag 160 mil med endast olja som upptoppning. Det lär ju slita mer än om jag hade bytt var 30:e mil. Jag slängde kedjan som satt på och har bytt till den sista vaxade i det paret.
Nu har jag två nya kedjor som ska tvättas och badas. De kommer förhoppningsvis hålla hela 2025.
Helt sjukt att jag inte har haft en kedjemätare tidigare. Nu slapp jag slita ut kassett och drev i onödan.
IMG_2602.jpeg

Tyckte att det rasslade lite väl mycket så jag provmätte på en av kedjorna, och den var helt slut. Den har gått nånstans mellan 500 och 700 mil. Jag har skiftat mellan två kedjor men har inte haft superkoll på hur långt de har gått mellan vaxbaden. Jag har bytt när de har börjat gnissla eller när det har passat tidsmässigt. På vissa lopp har jag kört 100 mil utan byte eller upptoppning. Senast i Italien körde jag 160 mil med endast olja som upptoppning. Det lär ju slita mer än om jag hade bytt var 30:e mil. Jag slängde kedjan som satt på och har bytt till den sista vaxade i det paret.
Nu har jag två nya kedjor som ska tvättas och badas. De kommer förhoppningsvis hålla hela 2025.
Helt sjukt att jag inte har haft en kedjemätare tidigare. Nu slapp jag slita ut kassett och drev i onödan.
Visa bilaga 738165
Tips inför nästa kedjeköp...du vet att Connex har färdigvaxade kedjor i sitt sortiment?
Skönt att slippa tvättprocessen tänker jag.

Efter ett lite längre skadeuppehåll med alldeles för mycket tid till att titta på youtubers som vaxar kedjor trillade jag dit för ett tag sen och började använda smältvax på två av cyklarna. Jag använder Rex vax och en smältgryta som egentligen är till för hårvax, tycker det funkar bra än så länge.

Det som jag funderar över är hur länge man kör med kedjan innan man vaxar om? Hittills har jag varit lite feg och kört två veckor och sen bytt till ny kedja, så jag får smälta vax en gång i månaden. Hur gör ni andra, kör på tills det börjar gnissla eller har ni en fast tid/sträcka ni kör mellan bytena? Mina kedjor (ultegra 12-delad resp. X01 12-delad) har inte börjat gnissla något, men de blir rätt slappa och nästan överrörliga i sidled, t o m så att framväxeln växlar för långt efter två veckors cykling.

Efter ett lite längre skadeuppehåll med alldeles för mycket tid till att titta på youtubers som vaxar kedjor trillade jag dit för ett tag sen och började använda smältvax på två av cyklarna. Jag använder Rex vax och en smältgryta som egentligen är till för hårvax, tycker det funkar bra än så länge.

Det som jag funderar över är hur länge man kör med kedjan innan man vaxar om? Hittills har jag varit lite feg och kört två veckor och sen bytt till ny kedja, så jag får smälta vax en gång i månaden. Hur gör ni andra, kör på tills det börjar gnissla eller har ni en fast tid/sträcka ni kör mellan bytena? Mina kedjor (ultegra 12-delad resp. X01 12-delad) har inte börjat gnissla något, men de blir rätt slappa och nästan överrörliga i sidled, t o m så att framväxeln växlar för långt efter två veckors cykling.
Jag har rengjort och vaxat mina var 50:e mil ungefär. Jag har bara toppat upp med dropvax nån gång eftersom jag tyckte att kedjan blev skitig av det. Jag ska nog börja toppa upp efter 10-15 mil med dropvaxet för att få ännu längre livslängd i kedjorna.

För mig åker grytan fram efter den initiala rengöringen, för att slippa initial penetration issues. Droppvax har i de flesta fall svårt att fullständigt penetrera en helt obehandlad och nyrengjord kedja. Efter det blir det droppvax vid behov och jag har fastnat för Tru-Tensions version. Har också börjat lägga på droppvax ganska snart efter första grytvaxet, har fått en känsla av att det behövs. Efter det håller jag inte på och plockar av kedjan och värmer grytan, utan det vanliga kedjeunderhållet är Tru-Tensions droppvax (ovanpå MSW; de är kompatibla). Det här funkar för mig men det finns andra sätt att göra det hela på.

Tungsten-All-Weather-Lube-2-600x419.png
Graph-Lifespan-based-on-Dry-conditions-2.jpg
Graph-Percentage-wear-Sandy-Conditions-.jpg

För mig åker grytan fram efter den initiala rengöringen, för att slippa initial penetration issues. Droppvax har i de flesta fall svårt att fullständigt penetrera en helt obehandlad och nyrengjord kedja. Efter det blir det droppvax vid behov och jag har fastnat för Tru-Tensions version. Har också börjat lägga på droppvax ganska snart efter första grytvaxet, har fått en känsla av att det behövs. Efter det håller jag inte på och plockar av kedjan och värmer grytan, utan det vanliga kedjeunderhållet är Tru-Tensions droppvax (ovanpå MSW; de är kompatibla). Det här funkar för mig men det finns andra sätt att göra det hela på.

Visa bilaga 738194Visa bilaga 738195Visa bilaga 738196
Intressant, men tappar du inte lite av smutsavstötningen då som man har på en kedja som bara är vaxad?
Jag kör smoove på mina andra cyklar men det är ju nästan omöjligt att inte få det bygga upp lite gucka i trissor och klingor.

Hur gör ni som kör gravel? Nyvaxad kedja gick en tur på 5mil i skitigt/fuktigt väder och väglag och spolade av cykeln efteråt, såg dagen efter att kedjan rostat. Finns det något sätt att motverka detta? Plocka av kedjan innan man spolar av?

Hur gör ni som kör gravel? Nyvaxad kedja gick en tur på 5mil i skitigt/fuktigt väder och väglag och spolade av cykeln efteråt, såg dagen efter att kedjan rostat. Finns det något sätt att motverka detta? Plocka av kedjan innan man spolar av?
Om jag tvättat så blir det omvaxning. Min upplevelse är att vatten är vaxets värsta motståndare och om man kört en regnrunda eller spolat kedjan med vatten så är det omvaxning.

Man kan ju plocka av och skippa att vaxa men det är ju lätt att vaxa om kedjan ändå är av.

Jag köpte en flaska truetension i syfte att kunna toppa upp - men tycker kedjan blev väldigt kleggig och svart av det.

Detta har varit uppe flera gånger förut i tråden. Vaxning skyddar dåligt mot rost, till skillnad från olja. Viktigt att torka kedjan torr efter cykling i väta. Komplettera med mera droppvax efteråt, om det behövs.

kör ett liknande upplägg med samma droppa på-produkt. direkt efter vaxbad som blir någon gång om året, har jag lagt på tru tension med wolfram (tungsten). resultatet blir en svart hård hinna som tycks förenad med metallen. sedan vid behov typ var tionde timma med samma sort utan wolfram. uppbyggnad av smuts är minimal, och den som ändå kommer är gråaktig, och lätt torka bort.

nuvarande pendlingskedja wippermann gått på detta vis sedan maj 2022, så bättre livslängd än tidigare oljebaserad smörja, minus kluddet. och noll rost.

Intressant, men tappar du inte lite av smutsavstötningen då som man har på en kedja som bara är vaxad?
Jag kör smoove på mina andra cyklar men det är ju nästan omöjligt att inte få det bygga upp lite gucka i trissor och klingor.
Förlåt korthugget svar ovan!
Kedjan är fortfarande bara vaxad men med två olika vaxprodukter. Det jag får på kedjan är vaxflagor som man kan torka bort med en trasa. Jag är kanske lite lat och fokuserar på rengöring av kedjan och har t ex inte inte plockat av trissorna i bakväxeln för rengöring utan bara torkat av dem (ny cykel som gått 5-10 mil). Det finns lite vaxrester där men inte samma gegga som med oljad kedja.
Har inte provat Smoove men testade Squirt för många år sedan och det var bedrövligt. Mycket svårt att rengöra drivlinan.
Nedan bild på min trainerhoj. Kedjan är grundvaxad med MSW härom året och har sedan underhållits med Tru-Tension-vaxet. Man ser vaxflagor på kedja och kedjestag men kassetten är ren. Utehojarna ser i princip likadana ut (lvg, Brompton, pendlare, MTB). Pendlaren fick en del ytrost i första regnskuren efter grytvaxet men det mesta försvann efter droppvax och avtorkning i samband med det.
IMG_1696.jpeg

Ser på OZ Cyclings uppdaterade kedjevaxningsvideo och noterar att han lagt till ingrediensen Cooking Oil Solidifier som ska göra att man slipper tvätta kedjan minutiöst före första vaxbadet. Någon som testat det?

I kommentarsfältet är det en tysk som testat att addera "Polysorbate 80" till det smälta vaxet och sedan vatten och därmed lyckats skapa något som påminner om Squirt. Najs att ha en droppflaska tillhands utan alltför mycket nasty kemikalier i sig. Svårt att hitta denna i Sverige dock. Någon som lyckats? Funnit denna på Amazon, om det nu är rätt produkt, ser lite shady ut.

En annan tysk i kommentarsfältet förordar istället färdig vaxemulsion för droppvaxning. Lär vara typ denna, alltså en produkt som egentligen verkar utformad för träbehandling ( :LOL: ?!), 5l för 40EUR plus frakt.

Skulle det funka så är ju literpriset en rätt stark uppsida jämfört med Squirt och liknande.

Ser på OZ Cyclings uppdaterade kedjevaxningsvideo och noterar att han lagt till ingrediensen Cooking Oil Solidifier som ska göra att man slipper tvätta kedjan minutiöst före första vaxbadet. Någon som testat det?

I kommentarsfältet är det en tysk som testat att addera "Polysorbate 80" till det smälta vaxet och sedan vatten och därmed lyckats skapa något som påminner om Squirt. Najs att ha en droppflaska tillhands utan alltför mycket nasty kemikalier i sig. Svårt att hitta denna i Sverige dock. Någon som lyckats? Funnit denna på Amazon, om det nu är rätt produkt, ser lite shady ut.

En annan tysk i kommentarsfältet förordar istället färdig vaxemulsion för droppvaxning. Lär vara typ denna, alltså en produkt som egentligen verkar utformad för träbehandling ( :LOL: ?!), 5l för 40EUR plus frakt.

Skulle det funka så är ju literpriset en rätt stark uppsida jämfört med Squirt och liknande.
Plikttrogen information till folk som fortfarande tittar på ozcycle.

IMG_6317.png

Senaste från Josh är att blanda i Synergetic eller annan Klass 5 olja i vaxet för att öka skydd mot korrosion och göra vaxet mjukare för riktig kalla temperaturer. Någon som testat?

konceptet med mjukgörande ingredienser är ju så att säga tried and tested med absolute blacks grafenvaxblock. klart fet känsla, inte torr.

resultatet bär det gäller varaktighet är riktigt dåligt. men tills det efter cirka tre timmar helt plötsligt tar slut är det smooth och bra.

i kerins tester anar man att han då kör vidare, med riktigt högt slitage som följd.

jag har tyvärr en batch av denna produkt hemma, och som jag grundar med. straxt och vidare får kedjan tru tension.

rost förekommer inte med denna behandling.

Senaste från Josh är att blanda i Synergetic eller annan Klass 5 olja i vaxet för att öka skydd mot korrosion och göra vaxet mjukare för riktig kalla temperaturer. Någon som testat?

Ja, jag brukar ha i lite lampolja eller liknande på vintern så kedjan inte blir så satans styv. Mycket chain suck och växlingen kan dryga sig en del. Vid -5 till -15 ungefär, kallare än så vill jag inte cykla i. Funkar bra, inga problem.

Först ska man olla sin drivlina renare än docktorns skalpell för att sedan hälla olja i vaxet.

Hur gör man med droppvax?
Squirt har ett low temperature vax, brukar dra på det på kastrullvaxad kedja på vintern. Tror det är ungefär sammas om man kokar hemma fast i emulsion, alltså paraffinvax med liten inblandning olja. Är iaf mycket mjukare i kylan

Håller med ovan talare. Lite knäppt.

Tydligen ser Silca i sina tester att inblandning av en olja av hög kvalifax (längre kol-kedjor) är bättre än en olja av lägre kvalitet. Frågan är väl hur stor skillnad det gör irl.

Senast ändrad:
Hade ett par kedjor som sjöng på sista omvaxningen och testade under senaste turen att köra med längre intervall, första kedjan 115 mil med mycket grus och ett antal sköljningar med vatten, andra kedjan runt 70 mil och samma förhållanden. Trodde de två skulle vara totalslut efter den behandlingen så blev förvånad när jag mätte upp dem efter jag kommit hem och de inte blivit längre utan klarar en omgång till. Kan vara att jag innan vaxat om för ofta och att det är bättre att vaxa mera sällan och rengöra kedjorna bättre och ha renare vax. Men väldigt preliminärt, kommer fortsätta försöket och även med nyare kedjor, mera slitna kedjor verkar hålla kvar vaxet längre innan de börjar gnissla.

Senast ändrad:
Squirt har ett low temperature vax, brukar dra på det på kastrullvaxad kedja på vintern. Tror det är ungefär sammas om man kokar hemma fast i emulsion, alltså paraffinvax med liten inblandning olja. Är iaf mycket mjukare i kylan
det är det inte. går jättetrögt i just kyla. bland det värre jag mött. undvik på kedjan.

det ät däremot ganska bra och motståndskraftigt att smörja andra saker på cykeln med. typ diverse sqeek-källor.

Funderar på att börja vaxa kedjan. Kör på cykeln inne på trainer och utomhus. Vill ha något så miljövänligt som möjligt så det inte yr runt massa partiklar inne när jag trampar.
Min fråga är, räcker det att jag badar kedjan i isopropanol för att sedan vaxa den enbart i rent parrafinvax.

T.ex detta Parrafinvax

+

Denna Slowcooker

Funderar på att börja vaxa kedjan. Kör på cykeln inne på trainer och utomhus. Vill ha något så miljövänligt som möjligt så det inte yr runt massa partiklar inne när jag trampar.
Min fråga är, räcker det att jag badar kedjan i isopropanol för att sedan vaxa den enbart i rent parrafinvax.

T.ex detta Parrafinvax

+

Denna Slowcooker
jag har kört amazon-vax i två år och nöjd, men har inget att jämföra med. har dock detta märke https://www.amazon.se/ljusvax-granulat-paraffin-pastiller/dp/B07VHDZZXM/

internetgubbesanningen är väl inte det räcker med alkohol för att avfetta? jag har en glasburk med akrylatbensin som jag badar i innan alkoholen (det är säkert inte bäst, men det jag hade stående när jag började). men den går att använda länge, eftersom smuts sedimenteras i botten.

saktkokare hittade jag på erikshjälpen.

T.ex detta Parrafinvax

+

Denna Slowcooker
Jag kokade min kedja i Yes diskmedel och badade den sedan i T-röd. Därefter vaxad i rent paraffin och det verkar fungera. Räcker runt 200 km mellan vaxningarna men jag har inte testat att köra tills det blir trögt, det är bara då jag tycker det låter lite för mycket. Svårt att veta nu dock när det är dags att vaxa igen då dubbdäcken låter mer än kedjan även efter 20 mil.

Det kommer att flaga lite vax i början så du får städa lite. Vill du hålla kedjan helt ren så måste du rengöra kassett och klingor lika noga som kedjan innan du börjar. Ta en helt ny kedja. Då gör det inte lika mycket om du får lite olja/fett kvar inuti.

T.ex detta Parrafinvax

+

Denna Slowcooker
Nedan följer Zero Friction Cycling's lathund. Jag körde fram tills nyligen med den understa metoden. På senare tid har jag gått över till UFO Clean vilket jag upplevt funkar bra. Börja med en helt ny kedja med fabrikssmörja, begagnade kedjor är i regel inte värt besväret då det kräver stor arbetsinsats och mängder med avfettning.

Mineral turps = Lacknafta - Billigt och lämnar till skillnad från bensin etc. inte lika tjock film efter sig
Methylated spirits = Rödsprit - Avlägsnar filmen lacknaftan lämnar efter sig, för att ge vaxet bästa vidhäftningsförmåga på den nu "sterila" kedjan

Länk till den utförliga guiden:

Jag har aldrig vaxat kedjelåsen och dessa går i min erfarenhet utmärkt att återanvända åtminstone ett halvdussin gånger (Shimano, SRAM, KMC 11s) även om den officiella rekommendationen är att betrakta låsen som engångsprodukter.

Rengör drivlinan noga innan du monterar den vaxade kedjan om du använt olja innan. Kassett, rulltrissor, framdrev men också insidan av bakre och främre växelförare. Lacknafta funkar bra till detta.

Bilagor

• Skärmbild 2024-12-09 191316.png
    Skärmbild 2024-12-09 191316.png
    66.3 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp