Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag har inte tänkt på det. Men det borde det ju inte bli när man toppar en redan vaxad kedja.
det funkar iaf bra. väldigt lite jobb med kedjan med de två banana slip all weather vaxprodukterna. håller sig rena automagiskt. och kan jag säga efter att numera ha pendlat med samma kedja bortåt dubbla tiden mot tidigare oljebaserat; helt ok hållbarhet

1000036028.webp

Får koka en kedja asap och testa..

Nån som testat Connex förvaxade kedjor?

Känns rätt prisvärda om det bara kostar 10€ mer än en kedja utan vax för att slippa den där första rengöringen. Jag har aldrig testat connex så vet inte hur de växlar eller slits jämfört med andra märken.

Enda erfarenheten med Connex var för minst 15 år sen - den kedjan gick av, lappades ihop igen, gick av på annat ställe och kastades efter tre brott :)

Säger inte ett skit så klart och är väldigt sugen på att testa förvaxat nästa gång en ny kedja ska handlas men då blir det nog KMC som jag varit mycket nöjd med genom åren.

Funkar nog fint men ska du köra blöta grusvägar finns det risk för att det släpper på ett par timmar. För stigåka har det funkat bra för mig.

Lyssnade på marginal gains podden, tror det var avsnittet med Dylan Jaaaaaaaswnson, och då pratade dem att just på grusåka (Unbound) så ska man inte tro att vaxningen är omintet gjord bara för att kedjan börjar låta. De menade på att trots oljudet finns vax kvar inuti rullarna och sköter friktionsreduktionen så att stanna under race för att toppa upp var onödigt.

Så det kanske inte är så känsligt mot gegga och väta ändå som örat vill få en att tro. (De om några borde ju vara intresserade av att propsa för att top up smörja med flytande).

För Unmapping ska jag ta med mig extra droppvax eller Silcas synergetic? Kommer ha med mig två st färdigvaxade kedjor med endurance chip i blenden.

Är det trist väder kommer ju oljan känna gött att ha, å andra sidan toppade jag upp med vax på ST och det regnade en del första dagarna där. Samtidigt är det grus nu….

Har kört drygt 500km på ufo vaxet nu, kedjan känns fortfarande toppen. Inget behov av att toppa eller koka om ännu.
Dock har jag ju bara kört i solsken, men någon mil sportgrus. Än så länge är det bra grejer.

Någon som har en åsikt om biltemas droppvax?

Jag använder det och det verkar funka men jag har inget att jämföra med. Funderar på att ge mig ner i det här träsket och vaxa ordentligt. Vad tror ni om att använda kallavfettning för att göra rent kedjan? Jag har en hel del för biltvätt och ett 20 minuters bad borde lösa upp de oljerester som finns i kedjan.

Testade kallavfettning första gången. Det gick INTE ;)

Värt att notera är att KMC DLC 12 är en svindyr kedja, de tar €78 för den ovaxad och €82 vaxad, så man betalar inte så mycket för vaxet. Nu är nog vax-priset rabatterat och ovaxat utan rabatt så inte riktigt hundra jämförbart. De färdigvaxade kedjorna brukar vara på toppsegmentkedjorna så att vaxkostnaden inte ska bli så stor andel av priset.

Vill man ha just den kedjan så är det nog en helt ok deal, men om man hellre vill ha en mer budgetvänlig kedja så är ju priset helt klart avskräckande.

Jag vaxar själv så har inte provat, men har hört att vissa köper bara färdigvaxat och sen toppar med med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, så de behöver aldrig koka med hårdvax. Man slipper ju också rengöringsprocessen av ny kedja som kan vara lite småjobbig om man inte kör med silcas strip chip, så ett visst värde även om man kör egna vaxkok.

Jag rengör mina kedjor själv men känns alltid lite paranoid över att jag inte lyckats rengöra dem tillräckligt bra, så funderar varje gång jag beställer ny kedja om jag ska köpa en färdigvaxad, men hittills har jag inte gjort det.

Värt att notera är att KMC DLC 12 är en svindyr kedja, de tar €78 för den ovaxad och €82 vaxad, så man betalar inte så mycket för vaxet. Nu är nog vax-priset rabatterat och ovaxat utan rabatt så inte riktigt hundra jämförbart. De färdigvaxade kedjorna brukar vara på toppsegmentkedjorna så att vaxkostnaden inte ska bli så stor andel av priset.

Vill man ha just den kedjan så är det nog en helt ok deal, men om man hellre vill ha en mer budgetvänlig kedja så är ju priset helt klart avskräckande.

Jag vaxar själv så har inte provat, men har hört att vissa köper bara färdigvaxat och sen toppar med med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, så de behöver aldrig koka med hårdvax. Man slipper ju också rengöringsprocessen av ny kedja som kan vara lite småjobbig om man inte kör med silcas strip chip, så ett visst värde även om man kör egna vaxkok.

Jag rengör mina kedjor själv men känns alltid lite paranoid över att jag inte lyckats rengöra dem tillräckligt bra, så funderar varje gång jag beställer ny kedja om jag ska köpa en färdigvaxad, men hittills har jag inte gjort det.

OK tack!

Lite googlande antyder att X12 motsvarar XT, vet du om det stämmer? I så fall borde det vara X12 silver man borde jämföra med en vanlig XT, och då är det 42 vs 33 euro. 9 euro tycker jag det är värt att slippa avfettning. Koka kan man ju göra sen ändå vid behov.

För Unmapping ska jag ta med mig extra droppvax eller Silcas synergetic? Kommer ha med mig två st färdigvaxade kedjor med endurance chip i blenden.

Är det trist väder kommer ju oljan känna gött att ha, å andra sidan toppade jag upp med vax på ST och det regnade en del första dagarna där. Samtidigt är det grus nu….
Jag hade tagit Synergetic till Unmapping.

OK tack!

Lite googlande antyder att X12 motsvarar XT, vet du om det stämmer? I så fall borde det vara X12 silver man borde jämföra med en vanlig XT, och då är det 42 vs 33 euro. 9 euro tycker jag det är värt att slippa avfettning. Koka kan man ju göra sen ändå vid behov.

Jag behöver också googla i så fall, men av okulärbesiktning och pris att döma så borde de ju vara likvärdiga.

Kanske kan kosta på ta båda? Toppa med vax om vädret är hyfsat torrt, och blir det superkasst åker synergetic fram.

Jag använder Tru-Tension Tungsten All Weather för att toppa upp vaxet ute i fält, den sätter sig på typ 10 minuter istället för 12-24 timmar som många vaxemulsioner kräver. Bara hunnit använda den enstaka gånger själv än, men fick tips från ett annat cykelforum att den är "da shit" för just det.

Har inte kommit in på nyare kedjor än för de gamla verkar inte vilja slitas ut, de här två kedjorna har gått ytterligare ett par hundra mil ihop och det finns ännu liv kvar i dem så min tidigare skattning av livslängden till 400 mil per kedja var nog i underkant, kan nog vara något hundratal mil mer. Inte dåligt jämfört med innan när jag använde olja och fick byta redan efter 200 mil, cyklar ganska mycket grus och det tar hårt på kedjan om gruset fastnar. Känns som slitaget på klingor och kransar också är mindre men svårare att uppskatta eftersom de håller längre än kedjorna.
Uppdatering. Kedjan som med täta omvaxningar började närma sig slutet av sitt liv vid 400 mil (runt 0,5 % förlängning) har nu gått 400 mil till men med mycket längre mellan omvaxningarna, senast med 150 mil(!) på en vaxning och den har ännu liv kvar innan jag byter vid 0,75 %. Det är 4-5 ggr längre än livslängden jag hade med olja så längre intervall mellan och noggrannare rengöring innan omvaxning samt renare vax verkar funka väldigt bra, betydligt mindre slitage än när jag vaxade om var 30 mil men utan extra rengöring.

Och det är en relativt billig 8-kedja samt vanligt rent paraffinvax, inget mirakelvax, plus att jag belastar drivlinan ganska hårt. Kostnaden för slitaget på drivlinan har blivit närmast försumbart, typ 15 öre per mil.

Senast ändrad:
Uppdatering. Kedjan som med täta omvaxningar började närma sig slutet av sitt liv vid 400 mil (runt 0,5 % förlängning) har nu gått 400 mil till men med mycket längre mellan omvaxningarna, senast med 150 mil(!) på en vaxning och den har ännu liv kvar innan jag byter vid 0,75 %. Det är 4-5 ggr längre än livslängden jag hade med olja så längre intervall mellan och noggrannare rengöring innan omvaxning samt renare vax verkar funka väldigt bra, betydligt mindre slitage än när jag vaxade om var 30 mil men utan extra rengöring.

Och det är en relativt billig 8-kedja samt vanligt rent paraffinvax, inget mirakelvax, plus att jag belastar drivlinan ganska hårt. Kostnaden för slitaget på drivlinan har blivit närmast försumbart, typ 15 öre per mil.
Vad innebär noggrannare rengöring i det här fallet?

Kan lägga til att jag även börjat med att vänta med att ta upp kedjan tills vaxbadet nästan börjar stelna. Så vilket av dem, om det är längre intervall mellan omvaxningarna, noga rengöring av kedjorna mellan samt renare vax eller mer vax kvar i kedjan efter omvaxningen som varit avgörande vet jag inte men konceptet har i varje fall fungerat väldigt bra.

Jag funderar på att börja med vax igen eftersom kedjan blir rätt skitig och svart med olja ändå. Kanske har att göra med att jag kör en ”all weather lube” och inte ”dry weather lube”? Men fan vad ni pillar och experimenterar i den här tråden.. finns det verkligen inget facit än inom vaxning?

Kör du med tunn oklistrig olja så försvinner den fortare. Allt blir renare i snitt (jämfört med tjockare olja) och du behöver inte rengöra lika mycket. Du behöver dock smörja betydligt oftare.

Jag funderar på att börja med vax igen eftersom kedjan blir rätt skitig och svart med olja ändå. Kanske har att göra med att jag kör en ”all weather lube” och inte ”dry weather lube”? Men fan vad ni pillar och experimenterar i den här tråden.. finns det verkligen inget facit än inom vaxning?
Jag köpte Silca smältvax och kit med små flaskor av stripper och flytvax. Strippern har iaf räckt till fyra kedjor hittills, och smältvaxet må ha kostat lite, men det räcker ju för evigt. Har tom smältvaxat ute i fält med gaskök. Köpte en billig induktionsvänlig kastrull att smälta i och tog en av stickorna till köttermometern och dedikerade till det, men man behöver egentligen inte termometer. Allt som allt väldigt enkelt och inte särskilt mycket tid eller pengar för att slippa oljefläckar på alla byxor.

Jag är rätt sugen på att bli frälst, men tänkte ta en omväg: Köpa färdigvaxad kedja och toppa med silca super secret (fick en liten flaska på köpet när jag köpte annat från silca).

Behöver jag rengöra kransar, kassett och trissor superdupernoga, dvs ta loss allt och bada i avfettning? Eller räcker en gedigen tvätt när allt sitter på cykeln?

Jag är rätt sugen på att bli frälst, men tänkte ta en omväg: Köpa färdigvaxad kedja och toppa med silca super secret (fick en liten flaska på köpet när jag köpte annat från silca).

Behöver jag rengöra kransar, kassett och trissor superdupernoga, dvs ta loss allt och bada i avfettning? Eller räcker en gedigen tvätt när allt sitter på cykeln?
De behöver tas av och avfettas ordentligt, annars blir vaxningen mer eller mindre utan mening för det är mycket oljig smuts som samlats på dem. Men du har igen det för cykeln blir sedan så mycket trevligare att hantera.

Det är såklart värt att lägga manken till och genomlida en fullgod rengöring. Jag passade på att byta trissorna. De samlar oljegucka.
Jag toppar med banaslip på pendlaren. Det fäster snabbt, luktar fingodis och står emot regn riktigt bra, bättre än sss, men är lite klibbigare och samlar lite mer smutsch.

Känner mig som ett geni som vaxar. Brukar greppa tag i kedjan och skratta galet bara för att.

Det är såklart värt att lägga manken till och genomlida en fullgod rengöring. Jag passade på att byta trissorna. De samlar oljegucka.
Jag toppar med banaslip på pendlaren. Det fäster snabbt, luktar fingodis och står emot regn riktigt bra, bättre än sss, men är lite klibbigare och samlar lite mer smutsch.

Känner mig som ett geni som vaxar. Brukar greppa tag i kedjan och skratta galet bara för att.
När jag gjorde slutbesiktningen i min förra hyreslägenhet innan jag flyttade inom samma hyresbolag så ställde besiktningsmannen lite frågor om racern i vardagsrummet. Inte på ett cykelintresserat sätt utan mer undertonen av ”varför har du den inne i lägenheten och inte i garaget”. Han verkade förstå när jag förklarade priset på cykeln och när jag greppade tag i kedjan (då vaxad med droppvax) och körde handen fram och tillbaka lite och sen stolt visade handflatan för honom så var det inte fler frågor efter det.

En sak man inte tar upp med oljade kedjor är att det ibland också droppar lite svarta fläckar där den står. Därför står alltid min med en handduk under numera.. detta trots att jag ändå bara droppar en liten enskild droppe per länk och torkar av överflödet när jag smörjer, så pass mycket torkar jag av att jag funderar på om det ens finns någon olja kvar. När kedjan sen är svart efter två-tre rundor behöver jag inte fundera mer.

Använder dock Peatys all weather lube och företaget själva säger att dom använder någon slags mix av olja och vax och att den tränger djupt in i kedjan för att rengöra och tränger då ut smuts, och att det är därför kedjan kan bli svart. Detta ska dock sluta ske efter några omgångar av att rengöra och smörja. Får fortfarande kedjetatueringar så jag vet inte om det funkar så bra.

Det är mången kedjeoljefabrikör som hävdar att deras olja både smörjer och rengör kedjan. Tunn olja håller kedjan någorlunda ren men kräver mer topping än vax ju. Och inte är det rent för det. Inte vet jag, men jag tror olja är på väg ut, medan marknaden fylls på med nya ännu bättre vaxprodukter.

det finns även droppa på vax som verkar och omsätts på ett sätt som undviker att kedjan blir smutsig.

omnämnt och namngivet x multum i tråden...

Toppade upp med squirt, fasen vad kladdigt det vart trots att man lät det torka in.

Vad använder ni andra för att toppa upp med?

Tillbaka
Topp