Värt att notera är att KMC DLC 12 är en svindyr kedja, de tar €78 för den ovaxad och €82 vaxad, så man betalar inte så mycket för vaxet. Nu är nog vax-priset rabatterat och ovaxat utan rabatt så inte riktigt hundra jämförbart. De färdigvaxade kedjorna brukar vara på toppsegmentkedjorna så att vaxkostnaden inte ska bli så stor andel av priset.
Vill man ha just den kedjan så är det nog en helt ok deal, men om man hellre vill ha en mer budgetvänlig kedja så är ju priset helt klart avskräckande.
Jag vaxar själv så har inte provat, men har hört att vissa köper bara färdigvaxat och sen toppar med med kompatibelt flytvax tills kedjan är slut, så de behöver aldrig koka med hårdvax. Man slipper ju också rengöringsprocessen av ny kedja som kan vara lite småjobbig om man inte kör med silcas strip chip, så ett visst värde även om man kör egna vaxkok.
Jag rengör mina kedjor själv men känns alltid lite paranoid över att jag inte lyckats rengöra dem tillräckligt bra, så funderar varje gång jag beställer ny kedja om jag ska köpa en färdigvaxad, men hittills har jag inte gjort det.