Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag hoppar in på sidan 41... känner att jag är redo att testa vaxa några kedjor här hemma. Nu måste ni väl nått konsensus och hittat alla svaren?
Så för latmasken; Var finns den bästa sammanfattningen?

1. Rengörning.
2. Vaxning.

Jag hoppar in på sidan 41... känner att jag är redo att testa vaxa några kedjor här hemma. Nu måste ni väl nått konsensus och hittat alla svaren?

1. Rengörning.
2. Vaxning.
Rengöringen är den mest komplexa delen. Olika lösningar för ny eller redan vaxad (rengjord) kedja. Flera lösningar kan ingå. Folk gör olika. För omvaxning främst koka ren.

Jag föredrar doppvaxning. Finner att kommersiella droppvax (Squirt, Smoove, Flowerpower) är för kladdiga. Doppvaxning med syltvax ger en hård yta som drar på sig minimalt med skit.

Jag kör två påsar pingvin i en gammal kastrull. Då skit som är kvar släpper i vaxbadet byter jag vax efter 6-8 kedjor. 30kr så ingen big deal.

Jag har haft problem med att vaxet släpper på blöta grusrundor. Det är en svaghet för vax.

1. Rengörning.
2. Vaxning.

1. Köp KMC fabriksvaxad kedja som är lite dyrare bara.
Kör med den tills det är dags för omvaxning.

2. böj till en gammal trådgalge så du kan trä på kedjan, koka upp vatten i gammal kastrull och koka kedjan en stund. lyft ur och torka.

3. häll vaxet i en annan kastrull, låt vaxet smälta på låg värme, när det börjar bli flytande, lägg ner torra kedjan på galgen och låt stå. Kedjan värms upp i takt med att allt vax smälter, swisha runt kedjan med hjälp av galgen ett par gånger låt ligga lite, swisha lite till.

4. Ta upp kedjan, håll kastrullen under och häng upp nånstans där du kan ha vaxkastrullen under så överflödet droppar tillbaka i kastrullen.

5. När kedjan torkat, bryt loss länkarna och återmontera.

1. Rengörning.
2. Vaxning.
koncensus är nog att det finns många vägar till rom.

tror många här haft iofs infriade förhoppningar om dopp i grytan, men sedan funnit att det finns ett antal droppa på-produkter som gör det nästan lika bra.

som jag ser det är utmaningen mest att få kedjan ren från fabrikskluddet till att börja med. naftaprodukter är effektiva men skapar ett obehagligt avfall. ett annat sätt är att koka i vanligt tvättmedel. vissa tror dock att det kan öka risken för nutidens kedjeproblem; spruckna sidoplåtar, jag hör inte till dem. ultraljudsrengöring hjälper, men är inte omistligt. jag äger två vara den ena ett återvinningsfynd i 30 ksek-klassen men de samlar mest damm. skulle börja utan.

så stort plus köpa färdigvaxad kedja och sedan köra på vad man nu gillar.

om du vill doppa, skippa den evighetslångsamma slowcookern och köp något med mer kräm. kokande vattenbad på vanlig spisplatta, eller någon termostatstyrd fonduegryta snabbar på processen väsentligt.

många vaxprodukter står dåligt emot väta, och de som gör det, kluddar gärna ned drivlinan. jag talar t ex om populära smoove och squirt. ett av få undantag är tru tension banana slip all weather lube. det fungerar bra även i minusgrader. finns med och utan förstärkning med undermedlet för tiden wolframdisulfid (tungsten). den enklare varianten är helt ok, och förmodligen bättre för miljön.

KMC-kedjorna verkar kosta 45E hos Tysken. Brukar köpa Shimano-kedjor för ungefär halva det priset.

Vilket wax ska jag köpa? Jag har utrymme att slabba runt i garaget så "snygga" färdiga lösningar är inte ett måste.

många vaxprodukter står dåligt emot väta, och de som gör det, kluddar gärna ned drivlinan.

Jag hade främst tänkt att testa vax på två finväders-racers, och en mtb.
För slaskcyklar och långcyklingscyklar tror jag att jag stannar vid andra smörjmedel tills vidare.

KMC-kedjorna verkar kosta 45E hos Tysken. Brukar köpa Shimano-kedjor för ungefär halva det priset.

Vilket wax ska jag köpa? Jag har utrymme att slabba runt i garaget så "snygga" färdiga lösningar är inte ett måste.

För slaskcyklar och långcyklingscyklar tror jag att jag stannar vid andra smörjmedel tills vidare.

349 hos spanjoren

vågar du så koka rent kedjor du har hemma med via tvättmedel, börja där??

shimanokedjor är som regel inte ytpläterade, kan bli rostpproblem. kmc och wippermann har jag kört även vid salt pendling, utan problem

avvakta med mtb skulle jag göra. har inte sett behovet där själv, och flera kompisar har givit upp, behandling krävd där gärna efter varje runda?

om jag började om med doppa idag skulle det bli molten speed vax v2. men fjärdebrunns syltvax känns ju som ett sympatiskt alternativ;) sedan toppa upp med banana slip eller ceramic speed ufo v2

Kollar man ZFC data vinner syltvaxet över många finvax. Vatten klarar det bra, blött grus sämre. Jag kör det på racern för den går sällan blött och i grus.Då får jag ut upp till 50 mil på ett dopp. Billigt skit att testa med och lära sig via.

På mtbn och gammelcrossen fulvaxar jag på oljade kedjor. Det funkar över förväntan.

Fincrossen går numera på Flowerpower. Den kedjan ser allt annat en fin ut men enligt ZFC är det ju bästa droppvaxet för hardcore åka.

här är aktuell uppställning från zfc angående hur produkten hämtar sig i block 5, efter att den utsetts för våt smuts i block 4. flower power har detroniserat tidigare regenter ceramic speed ufo v2 och banana slip all weather tungsten.

om det inte blir en minskning av slitaget i block 5 jämfört med block 4 saknar produkten självrenande förmåga.

man skall ha klart för sig att protokollet förutsätter droppa på vid vissa intervall no matter what. det passar vissa produkter bättre än andra. om det t ex egentligen krävs något tätare intervall handikappas produkten utan att det behöver betyda att den är sämre.

så var det t ex med gamla ceramic speed ufo v1. den hade lysande resultat först vid dubbla droppa på-frekvensen.

och likaså, produkten som är mer long-life kommer tendera inte lämna kedjan med sin smuts, utan gegget blir kvar.
.
IMG_2692.webp

Senast ändrad:
här är den totala översikten. men det som är mest intressant är alltså vad som händer i block 4 och 5. observera att det här redovisas additivt slitage, och det man bör titta på är skillnaden som uppstår i varje block, redovisat separat för block 4 och 5 i föregående post.

det är bra att detta nu framgår tydligare, tidigare fick man fiska fram ur detta större lätt förvirrande schema.
.
IMG_2691.webp

här är den totala översikten. men det som är mest intressant är alltså vad som händer i block 4 och 5. observera att det här redovisas additivt slitage, och det man bör titta på är skillnaden som uppstår i varje block, redovisat separat för block 4 och 5 i föregående post.

det är bra att detta nu framgår tydligare, tidigare fick man fiska fram ur detta större lätt förvirrande schema.
.
Visa bilaga 786944

Droppa på? Hur gör de med smältvax och factory grease? Kokar om, respektive ingenting?

Droppa på? Hur gör de med smältvax och factory grease? Kokar om, respektive ingenting?
både smältvax och droppa på sker vad jag minns med samma intervall tre gånger per block.

det innebär för smältvax en automatisk reset och rengöring av kedjan för varje behandling. tog han av kedjan och rengjorde den på liknande sätt även för droppa på-produkterna skulle dessa uppvisa eoner bättre resultat. deras resultat med tanke på detta än mer imponerande, med betoning av de fåtaliga som faktiskt renar upp sig i block 3 och 5

fabrikssmörjans protokoll har jag inte kollat, men antydningsvis droppar han på något annat?

Samtliga testade av ZFC finns i denna länk. Kollade nyss och vad jag kan läsa är "candle wax" och egna paraffinvaxblandningar för vaxbad ungefär lika med de dyraste från Silca och andra, som jag tolkar det är det inom felmarginalen för testet.

Edit. Kolla särskilt in sista fliken, där han testar och vaxar om på ett lite annorlunda sätt och resultatet blir ett helt annat.

Senast ändrad:
Jag är undrande kring Flower Power. Har testat den på blött grus och den inte torkar drar den på sig ansenligt med skit. Jag tror på att den fortsätter smörja. Det ser bara inte ut så.

Ja, jag torkar av kedjan, även om instruktionerna inte föreskriver det

Jag har aldrig riktigt förstått varför den här första rengöringen måste vara så noga, jag har nu senast provat med enbart lacknafta och få bad och märker ingen skillnad. Kanske är det t.o.m. bättre med ett något mjukare vax som håller sig kvar och ger längre intervall mellan omvaxningarna?

Jag har aldrig riktigt förstått varför den här första rengöringen måste vara så noga, jag har nu senast provat med enbart lacknafta och få bad och märker ingen skillnad. Kanske är det t.o.m. bättre med ett något mjukare vax som håller sig kvar och ger längre intervall mellan omvaxningarna?
Jag körde mina senaste kedjor i rödsprit någon dag sen vaxade jag. Det har funkat prima. Det verkar dock som att Dura Ace-kedjorna har lite finare olja än den där kladdiga skiten som är på enklare kedjor.

Jag är undrande kring Flower Power. Har testat den på blött grus och den inte torkar drar den på sig ansenligt med skit. Jag tror på att den fortsätter smörja. Det ser bara inte ut så.

Ja, jag torkar av kedjan, även om instruktionerna inte föreskriver det
adam på zfc kör också en del inlägg på tuben, här är vad han skrev om flower power. den är lite udda, dels med avseende på det goda resultatet trots smutsen den samlar på sig, dels att den tydligen inte lämpar sig att fylla på mellan gängerna på doppa-vax. oklar för mig varför.
.
IMG_2693.webp

sen när jag slösurfade idag dök det upp en (kanske) överraskning. adam på zfc fuskar en del med droppa på-vax mellan omvaxningarna i grytan. han nämner upp till fem behandlingar mellan varven med grytan:)

och han tycks senaste åren för egen privat föredragit tru tension banana slip all weather tungsten. säger ju en del, och även det lite överraskande eftersom silca och ceramic speed framstår som hans favoriter i rätt många sammanhang. tru tension nämns mer i bisatser, som i det här inlägget som egentligen handlar om helt andra problem med ett åldrande kokvax

lite oklart utsagt vad varit avgörande i att välja just denna produkt, men förutom lågt slitage och goda egenskaper i kyla och regn är en faktor som jag själv uppskattar den snabba sättningstiden, några minuter räcker. och den går ju ganska rent.
.
IMG_2695.webp

Bästa för landsväg enligt ZFC longetivetytest är Silcas Synergetic-E olja, 1000 mil på en application och en total livslängd på kedjan av hela 5000 mil för en Ultegra-kedja! Synergetic E verkar vara en mix av penetrerande olja och fast smörjmedel liknande som används inom industrin så det skulle man nog kunna fixa. Nästan så man får lust att testa, men bara nästan eller knappt det för jag är jäkligt nöjd som det funkar nu för min del med rent paraffin.

Bästa för landsväg enligt ZFC longetivetytest är Silcas Synergetic-E olja, 1000 mil på en application och en total livslängd på kedjan av hela 5000 mil för en Ultegra-kedja! Synergetic E verkar vara en mix av penetrerande olja och fast smörjmedel liknande som används inom industrin så det skulle man nog kunna fixa. Nästan så man får lust att testa, men bara nästan eller knappt det för jag är jäkligt nöjd som det funkar nu för min del med rent paraffin.

den produkten går ju riktigt bra så länge det är torrt, men kedjan bokstavligen äts upp när den utsätts för våt smuts.

det här är typiskt för longlife oljeprodukter. och du kan inte kombinera den med ditt paraffin.

ska man köra oljebaserat som med sin kvarstående klibbighet har en innbyggd förmåga samla på sig smuts, är min uppfattning att man skall använda mer lättflyktiga produkter som mer eller mindre snabbt lämnar kedjan med sin smuts, men får appliceras oftare. en kompis kör t ex med dieselolja, får appliceras varje mtb-tur. hans drivlina är skinande ren.

visserligen att överdriva konceptet, men enligt mig bättre än att slita ut kedjan i förtid så fort den möter smuts.

Jag ska nog ge Synerg-E en chans på pendlar hojen nu under vintern. Jag tycker inte att vaxet fungerade speciellt bra på salt/sopade cykelvägar. Det blir att köpa en ny kedja och bara köra olja på den, och då självklart göra rent den med jämna mellanrum. På räsern kör jag vidare med vax.

den produkten går ju riktigt bra så länge det är torrt, men kedjan bokstavligen äts upp när den utsätts för våt smuts.

det här är typiskt för longlife oljeprodukter. och du kan inte kombinera den med ditt paraffin.

ska man köra oljebaserat som med sin kvarstående klibbighet har en innbyggd förmåga samla på sig smuts, är min uppfattning att man skall använda mer lättflyktiga produkter som mer eller mindre snabbt lämnar kedjan med sin smuts, men får appliceras oftare. en kompis kör t ex med dieselolja, får appliceras varje mtb-tur. hans drivlina är skinande ren.

visserligen att överdriva konceptet, men enligt mig bättre än att slita ut kedjan i förtid så fort den möter smuts.
Jag har inte testat så vet inte om det funkar ihop med paraffinvax, det finns ju de som blandar i olja i vaxet för att få ett mjukare vax som håller sig kvar längre så kanske det skulle gå?

Kolla på sista fliken i excelarket jag länkade till, Synergeticoljan, utan E alltså, fick toppresultat under våta smutsiga förhållanden, bättre än Silcas och andras smältvax till och med.

Men för att få mera pålitliga resultat behöver man göra upprepade kontrollerade prov, som jag skrev ovan spretar hans resultat lite väl mycket för att man skall kunna säga något säkert om individuella smörjmedel. Den input jag får av testerna är mera att paraffinbaserade smältvaxer allmänt verkar fungera väldigt bra utifrån livslängd på kedjan och jag har själv samma erfarenhet in vivo så det köper jag men mycket längre än så vet jag inte om man kommit än?

Senast ändrad:
Jag har inte testat så vet inte om det funkar ihop med paraffinvax, det finns ju de som blandar i olja i vaxet för att få ett mjukare vax som håller sig kvar längre så kanske det skulle gå?

Kolla på sista fliken i excelarket jag länkade till, Synergeticoljan, utan E alltså, fick toppresultat under våta smutsiga förhållanden, bättre än Silcas och andras smältvax till och med.

Men för att få mera pålitliga resultat behöver man göra upprepade kontrollerade prov, som jag skrev ovan spretar hans resultat lite väl mycket för att man skall kunna säga något säkert om individuella smörjmedel. Den input jag får av testerna är mera att paraffinbaserade smältvaxer allmänt verkar fungera väldigt bra utifrån livslängd på kedjan och jag har själv samma erfarenhet in vivo så det köper jag men mycket längre än så vet jag inte om man kommit än?
synergetic förefaller vara en mer användbar produkt än synergetic-e, och klarar våt smuts på ett bra sätt.

synergetic-e havererar ju där fullständigt. men bor man i torrt klimat och ska ut på en långrunda verkar den ju vara grejen:)

synergetic förefaller vara en mer användbar produkt än synergetic-e, och klarar våt smuts på ett bra sätt.

synergetic-e havererar ju där fullständigt. men bor man i torrt klimat och ska ut på en långrunda verkar den ju vara grejen:)
Men tycker inte du som jag att det behövs fler, upprepade test för kunna säga hur väl de olika individuella produkterna funkar? Det är för mycket outliers i resultaten.

Läste igenom testprotokollet och det är omvaxningar var 10-20 mil i huvudtestet, jag gör det var 50-150 mil så det ger lite olika förutsättningar. Länk.

Men tycker inte du som jag att det behövs fler, upprepade test för kunna säga hur väl de olika individuella produkterna funkar? Det är för mycket outliers i resultaten.
jag har hittat en kombo som fungerar utmärkt för mig mig både när det gäller låg friktion, lågt slitage på drivlinan och att den är tillräckligt ren att ta på med fingrarna. som fungerar oavsett regn, kyla och salt. och med begränsad arbetsinsats

så vad finns att förbättra liksom. blir inte lättare av att eventuella förändringar jag gör idag, sedan tar ett par år att utvärdera.

nördade ner mig för några år sedan när läget var mer oklart, det var ju inte helt lätt att i adam kerins informationsbrus få fram vad som var guldäggen. hade också en del direkt kommunikation med honom.

har sedan mer slöbevakat smörjgropen:)

nu tog jag ett återfall några timmar eftersom fjärdebrunn hittat en produkt som verkade minst sagt lovande. men det var den inte, visade det sig; diskvalificerande egenskap aka smutsmagnet.

nuvarande nördomgång hade dock det goda med sig att jag upptäckte ett förstärkningsadditiv som skulle kunna vara användbart för att förbättra ett annat vax jag tyvärr råkar sitta på ett litet lager av.

återkommer i den frågan. håll inte andan.

jag har hittat en kombo som fungerar utmärkt för mig mig både när det gäller låg friktion, lågt slitage på drivlinan och att den är tillräckligt ren att ta på med fingrarna. som fungerar oavsett regn, kyla och salt. och med begränsad arbetsinsats

så vad finns att förbättra liksom. blir inte lättare av att eventuella förändringar jag gör idag, sedan tar ett par år att utvärdera.

nördade ner mig för några år sedan när läget var mer oklart, det var ju inte helt lätt att i adam kerins informationsbrus få fram vad som var guldäggen. hade också en del direkt kommunikation med honom.

nu tog jag ett återfall några timmar eftersom fjärdebrunn hittat en produkt som verkade minst sagt lovande. men det var den inte, visade det sig; diskvalificerande egenskap aka smutsmagnet.

nuvarande nördomgång hade dock det goda med sig att jag upptäckte ett förstärkningsadditiv som skulle kunna vara användbart för att förbättra ett annat vax jag tyvärr råkar sitta på ett litet lager av.

Har sökt för att se hur man gör inom industrin men vaxbaserade smörjmedel verkar vara sällsynta och cykelkedjor skiljer sig en del från hur rullkedjor används där så har inte hittat särskilt mycket. Vax används mest för att långtidsskydda ytor mot korrosion.

Nä, det är kruxet att det är mycket arbete med att testa vad som fungerar bäst och för mig är rent paraffinvax tillräckligt bra åtminstone i nuläget men det är fortfarande mycket i både rengöringen och appliceringen som inte är riktigt utrett. Men man kan inte gräva ned sig i allt och att cykla är roligare än själva cyklarna tycker också jag så det har inte blivit särskilt mycket testande för min del men en sak jag kanske kommer att göra är att se hur en mindre mängd olja eller fett från kedjans fabrikssmörjning eller tillsatt efter påverkar det hela.

Har sökt för att se hur man gör inom industrin men vaxbaserade smörjmedel verkar vara sällsynta och cykelkedjor skiljer sig en del från hur rullkedjor används där så har inte hittat särskilt mycket. Vax används mest för att långtidsskydda ytor mot korrosion.

Nä, det är kruxet att det är mycket arbete med att testa vad som fungerar bäst och för mig är rent paraffinvax tillräckligt bra åtminstone i nuläget men det är fortfarande mycket i både rengöringen och appliceringen som inte är riktigt utrett. Men man kan inte gräva ned sig i allt och att cykla är roligare än själva cyklarna tycker också jag så det har inte blivit särskilt mycket testande för min del men en sak jag kanske kommer att göra är att se hur en mindre mängd olja eller fett från kedjans fabrikssmörjning eller tillsatt efter påverkar det hela.
historiskt sett verkar det som fabrikanterna optimerat för en sak åt gången, och sedan hoppats på det bästa med resten.

det har varit nära till hands applicera tester från andra håll, t ex tester av friktion och filmbärande förmåga. seghet och hög viskocitet har man tänkt skall ge long life, vilket antagligen stämmer, men som biverkan ger smuts life, och efter ett par omgångar en kedja som är full med en slipande pasta.

osv. krydda det med marketing bullshit och det blir lätt att som slutkund hamna helt åt helvete fel.

här på happy t ex har det funnits deltagare som trott sig smörja med bra produkter, accepterat livslängd på kedjan på 100-200 mil, och till och med trott det varit bra.

adam kerin en ansträngande typ att följa som han är, har definitivt gjort nytta, inte minst för att sätta en mycket längre målbild för kedjans hållbarhet. sen bör man som jag tagit upp ett flertal gånger, förstå att det är ett visst fönster av smörja vs smuts som bäst passar hans protokoll.

på hemmaplan kan man ju följa slitaget av sin egen drivlina under de omständighter som råder här.

långa ledtider blir det.

historiskt sett verkar det som fabrikanterna optimerat för en sak åt gången, och sedan hoppats på det bästa med resten.

det har varit nära till hands applicera tester från andra håll, t ex tester av friktion och filmbärande förmåga. seghet och hög viskocitet har man tänkt skall ge long life, vilket antagligen stämmer, men som biverkan ger smuts life, och efter ett par omgångar en kedja som är full med en slipande pasta.

osv. krydda det med marketing bullshit och det blir lätt att som slutkund hamna helt åt helvete fel.

här på happy t ex har det funnits deltagare som trott sig smörja med bra produkter, accepterat livslängd på kedjan på 100-200 mil, och till och med trott det varit bra.

adam kerin en ansträngande typ att följa som han är, har definitivt gjort nytta, inte minst för att sätta en mycket längre målbild för kedjans hållbarhet. sen bör man som jag tagit upp ett flertal gånger, förstå att det är ett visst fönster av smörja vs smuts som bäst passar hans protokoll.

på hemmaplan kan man ju följa slitaget av sin egen drivlina under de omständighter som råder här.

långa ledtider blir det.
Det håller jag med om, även om mycket återstår har hans tester har haft stort positivt inflytande för att förlänga drivlinans livslängd och att använda vax som ett alternativ till olja och att paraffinvaxer nu börjar slå igenom på bred front.

Långa ledtider och en stor variation i resultaten man får med som man tycker precis lika förutsättningar gör det inte lättare.

Senast ändrad:
@bekväm grop hejdå Nyfiken på hur det gått med försöket att hårdgöra kedjefettet med stearinsyra?
ledsen att jag lovade stort och sen inte levererade! kedjorna blev liggande och jag tyckte aldrig jag hade en tillräckligt likvärdig testperiod när jag skulle cykla likvärdiga rundor.

det säger nog inte så mycket, men tyckte inte kedjan som inte avfettades och sen vaxades med 10 gram stearinsyra blev lika stel när den kallnat som den avfettade. så jag är rätt tveksam till att det funkar lika bra. men sånt ska en ju egentligen inte sitta och spekulera om utan att ha en jädra aning.

Utveckla gärna irrvägen jag lett dig in på. Jag är så himla nöjd med syltvaxet på racern. Det blir hårt som andra vaxer inte tycks bli. Kedjan får små chanser att klibba till sig skit. Ev damm drar jag av med microfiberduk.

Min kedja har gått sedan förra sommaren, inklusive trainersäsongen. Säkert upp mot 1000 mil. Jag är petnoga på slitaget men kan notera nada. Den går bara på racern och i fint väder. Lite sommarregn funkar bra.

Det säger något om friktionen. Jag får nypa mig.

ledsen att jag lovade stort och sen inte levererade! kedjorna blev liggande och jag tyckte aldrig jag hade en tillräckligt likvärdig testperiod när jag skulle cykla likvärdiga rundor.

det säger nog inte så mycket, men tyckte inte kedjan som inte avfettades och sen vaxades med 10 gram stearinsyra blev lika stel när den kallnat som den avfettade. så jag är rätt tveksam till att det funkar lika bra. men sånt ska en ju egentligen inte sitta och spekulera om utan att ha en jädra aning.
Tycker du att resultatet var tillräckligt lovande för att du skall fortsätta med stearinsyran eller blir det återgång till vanlig avfettning?

Läste i en kommentar där , där någon tipsade om att använda en magnet i vaxet för att få bort metall. Det var visst mer än man kan tro. Ska testa det! Han använde även en osthyvel på botten av vaxkakan.

Jag har testat att rena paraffinet med filter och andningsfilter P3 gav helt klart paraffin efter, luftfilter till bil tog bara de grövre partiklarna. Men ganska bökigt med filter, brukar låta värsta smutsen sedimentera istället under några timmar i ugnen och nöjt mig med det.

Tillbaka
Topp