Visa dina Watt

Visa dina Watt
Upp som en sol, ner som en pannkaka. När våren kommer och utomhusträningen ökar, blir jag alltid svagare. I januari klarade jag en timme på 305 W. Nu är FTP nere på ungefär 265 W. Trots i snitt runt 10-12 timmar per vecka cykelträning. Förfallet går snabbt som satan. Jävligt trist. :(

Visa dina Watt
Svagare för att utomhusträning inte går att göra så jämnt och hårt som inomhusträning under långa (1-2 tim) långa intervaller.

Pollenallergin påverkar knappast prestationen i ett så smalt register. Uthålligheten på låg intensitet är minst lika bra, och jag är mycket starkare i det högintensiva (kortare än ca 8-10 min). Det är just tröskeln som rasat ner i avgrunden.

Visa dina Watt
Fast dags-aktuell ftp baserad på känsla (vilket jag antar att du pratar om) kommer ju vara usel efter en eller flera volymveckor. Sista dagen på mallis var jag nog 40W sämre än första dagen, men det är ju inte riktigt samma som att formen är borta. Det finns ju inte på kartan att du går från 330 (?) till 265 för att du byter intensiteten några veckor mot volym. Några dagars vila, några hårda intervaller, och du lär sätta nytt rekord (om du vill).

Visa dina Watt
Detta är baserat på ett aggregat av pass där puls/effekt, pulsökningstakt/effekt och upplevd ansträngning/effekt vägts samman. Jag har även en laktatmätning under perioden som visade att laktatet vid ca 290-300 W gått från ca 4 mmol/L till över 7. Och en mätning med VO2/VCO2 med mask som också visade på markant försämring. Så det är inte inbillning.

Visa dina Watt
Jag tror inte det är inbillning, men jag tror det är mkt mer dags-aktuellt värde än vad du tänker. Att tappa ngn procent på toppen när man skippar intensitet är väl förväntat, men det finns väl inga studier som stöder att dubblad volym och skippad intensitet skulle leda till att man tappar 20-25%...

Visa dina Watt
Så mycket har jag inte tappat. Ca 40 W är det, vilket väl blir 13-ish procent. Och det är "datapunkter" från slutet av mars till förra veckan som ligger till grund för det. Inte bara ett ensamt pass eller två, alltså.

Visa dina Watt
earnstrom sa:
Du cyklar kanske med för snälla kompisar...

Den typ av cykling som jag gör ihop med andra är ju delvis det som sänkt min FTP. Bara massa korta, hårda moment som bygger maxkapacitet men samtidigt inte gör ett dugg för tröskelkapacitet, åtminstone inte för mig. Så jag tänker snarare sluta cykla med andra och gå över till solocykling mer och mer.

Samtidigt tänker jag i princip inte tävla alls, har väl bara 2-3 tempolopp i planeringen för säsongen, så jag har lite dålig motivation nu. Min hjärna fungerar dessutom så att jag blir jättemotiverad i medgång, men bara vill lägga ner och sluta med allt när det går emot. Så just nu tänker jag att segla är fan så mycket roligare än att cykla, så varför cykla en massa när man kan segla i stället?

Jag har inte cyklat sen i onsdags. Och jag lyckades inte gräva fram tillräckligt med motivation för att cykla i kväll heller. I morgon är det tisdag och då kör många i klubben tisdagsträning, men dels tycker jag det ingår dåliga moment som inte gör nån nytta för mig, dels är det nästan fem mil totalt enbart i transport (starten är i Lindome, och jag bor strax norr om Backaplan på Hisingen), så jag lär inte dyka upp på den träningen den här veckan heller. Fyra veckor sen sist nu, och de fyra veckorna kommer att bli fler.

Nä, det är nog faktiskt läge att lägga ner nu. När utvecklingen börjar gå bakåt, då talar kroppen om att det får räcka. Kanske är det dags att göra nåt annat i livet än att trampa på en cykel.

Visa dina Watt
geologen sa:
earnstrom sa:
Du cyklar kanske med för snälla kompisar...

Den typ av cykling som jag gör ihop med andra är ju delvis det som sänkt min FTP. Bara massa korta, hårda moment som bygger maxkapacitet men samtidigt inte gör ett dugg för tröskelkapacitet, åtminstone inte för mig. Så jag tänker snarare sluta cykla med andra och gå över till solocykling mer och mer.

Samtidigt tänker jag i princip inte tävla alls, har väl bara 2-3 tempolopp i planeringen för säsongen, så jag har lite dålig motivation nu. Min hjärna fungerar dessutom så att jag blir jättemotiverad i medgång, men bara vill lägga ner och sluta med allt när det går emot. Så just nu tänker jag att segla är fan så mycket roligare än att cykla, så varför cykla en massa när man kan segla i stället?

Jag har inte cyklat sen i onsdags. Och jag lyckades inte gräva fram tillräckligt med motivation för att cykla i kväll heller. I morgon är det tisdag och då kör många i klubben tisdagsträning, men dels tycker jag det ingår dåliga moment som inte gör nån nytta för mig, dels är det nästan fem mil totalt enbart i transport (starten är i Lindome, och jag bor strax norr om Backaplan på Hisingen), så jag lär inte dyka upp på den träningen den här veckan heller. Fyra veckor sen sist nu, och de fyra veckorna kommer att bli fler.

Nä, det är nog faktiskt läge att lägga ner nu. När utvecklingen börjar gå bakåt, då talar kroppen om att det får räcka. Kanske är det dags att göra nåt annat i livet än att trampa på en cykel.

Eller så skiter du helt enkelt att titta på Watten ett tag och cyklar av andra anledningar.

Visa dina Watt
Problemet är att jag inte har så många andra anledningar att cykla. Att bli bättre "i siffror" är nästan det enda som motiverar mig. Det enda andra som lockar är lugna fika/snackerundor i riktigt vackert väder, typ rejält sommarväder med svag vind, klarblå himmel och 20+ i luften. Då blir det inte många rundor per år.

Nu fick jag ett tips om att det möjligen kan vara pollenallergin som ställer till det. Jag har fortfarande svårt att föreställa mig hur den kan påverka tröskel kraftigt negativt samtidigt som kapaciteten på högintensiv nivå (ca 1-8 min) är bättre än för några månader sen (när tröskeln var betydligt högre). Å andra sidan stämmer mina "symtom" gällande detta precis med hur det beskrivs av den som tipsade.

Visa dina Watt
Valhalltisdag med knakelibrakcykeln. Nästan allt i klunga, ett par förningar höll på att få mig att ramla av rulle. :D
valhalltisdag.png

Visa dina Watt
Nej, det stämmer dåligt mellan dom och jag får mycket högre utslag på pass med wattmätare mot såna som bara går på puls.

Jag har kommit upp på en nivå som kräver en hel del bara för att underhålla och rätt mycket hårdkörning för att öka. Så det går väl att dra generella slutsatser men inget med i detalj...

Visa dina Watt
Alltid och jag tycker det känns som en bra snuttefilt för att kunna se om jag sköter mig och bibehåller/ökar eller om jag slackar lite. Sen känns det bra att "se" att en vilovecka innebär att träningsbelastningen går ner och att formen dippar några enheter för att sen gå att hämta upp ganska snart in på första veckan i nya perioden.

Visa dina Watt
KJS sa:
Men känns som lugna rullpass ger mer utslag än korta och hårda intervallpass.
Strava räknar ju "effort" efter "points-in-the-red" ... så man måste ha sina zoner korrekt och dessutom sin ftp-inställning korrekt för att det skall bli någorlunda hyffsat.

Annars är jag inne på lundatoks linje - se trenden, inte siffrorna. :)

Visa dina Watt
Gick och vann SMACK idag. Dalbyvarvet borta i Uppsala. Blev utbrytning efter 1 km som höll i mål. Snittade ca 44 kmh på ca 9 gubbar och det här är watten som krävdes för att ta hem spurten med hyfsat stor marginal till tvåan. Väger 96kg så går bara att jämföra med fullvuxna cyklister ,-)

Bilagor

• Power curve Dalbyvarvet.jpg
    Power curve Dalbyvarvet.jpg
    72.2 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jaha. Efter den grafen är det väl ingen mer som vågar posta några watt. ;)
Sjukt imponerande, Munken!
Har kört TP sen i höstas. Här är mitt performance mgmt chart baserat på HrTSS. (Kör gratisversionen, så jag har gjort ett eget chart i numbers)
image.png

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Gick och vann SMACK idag. Dalbyvarvet borta i Uppsala. Blev utbrytning efter 1 km som höll i mål. Snittade ca 44 kmh på ca 9 gubbar och det här är watten som krävdes för att ta hem spurten med hyfsat stor marginal till tvåan. Väger 96kg så går bara att jämföra med fullvuxna cyklister ,-)
Riktigt imponerande! Vem kunde tro det av en gammal avdankad basketspelare? Men det är klart, efter Alviksmatchen borde man lärt sig att ingenting är omöjligt...
Hur många watt lyckades du trycka under timmen, ser ut att ha varit strax under 400?

Visa dina Watt
Min wattfil från billingeracet, peaken upp till 1900w är en felpeak. För minns inte att jag tog i så mkt ;-)
NP under loppet blev 331w och bästa 20min landade på 367w.

Bilagor

• Screenshot_2016-05-18-10-28-56.png
    Screenshot_2016-05-18-10-28-56.png
    14.4 KB · Besök: 41
Visa dina Watt
sambra sa:
Min wattfil från billingeracet, peaken upp till 1900w är en felpeak. För minns inte att jag tog i så mkt ;-)
NP under loppet blev 331w och bästa 20min landade på 367w.
Spännande!
Jag hade 215 W NP (245 W 20 min) och var ca 20 minuter efter dig i mål.
Väger du typ 120 kg eller körde du på Magic Mary? :P
Grymma siffror oavsett! Långt över vad Flockhart hade på de tre loppen ur LLC han postat siffror från förra året för.

Visa dina Watt
Lingon sa:
Jaha. Efter den grafen är det väl ingen mer som vågar posta några watt. ;)
Sjukt imponerande, Munken!
Har kört TP sen i höstas. Här är mitt performance mgmt chart baserat på HrTSS. (Kör gratisversionen, så jag har gjort ett eget chart i numbers)

Ja, herrejävlar som dom säger! Jag väger strax under Munken med drar inte i närheten av såna watt... ?

Intressant Lingon, jag är också ny och det ska bli spännade att se vad jag tål både med CTL och ATL.

Visa dina Watt
Nej efter att besegrat Alvik i 5e avgröande semifinal med 23 poängs underläge och dryga 8 minuter kvar av matchen är inget omöjligt.

Men nu blir jag nyfiken vem som döljer sig bakom. ski3r som har så stor koll på både basket och cykel :-)

ski3r sa:
\"Munken\" sa:
Riktigt imponerande! Vem kunde tro det av en gammal avdankad basketspelare? Men det är klart, efter Alviksmatchen borde man lärt sig att ingenting är omöjligt...
Hur många watt lyckades du trycka under timmen, ser ut att ha varit strax under 400?

Visa dina Watt
På timmen blev det 356 watt och på bästa 20 min 387 watt. Så hyfsat hårt hela tiden.

ski3r sa:
\"Munken\" sa:

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Nej efter att besegrat Alvik i 5e avgröande semifinal med 23 poängs underläge och dryga 8 minuter kvar av matchen är inget omöjligt.

Men nu blir jag nyfiken vem som döljer sig bakom. ski3r som har så stor koll på både basket och cykel :-)
Uppväxt i staden och harvade runt i de lägre divisionerna på den tiden, helt utan talang bör jag tillägga. Just den matchen ger mig fortfarande rysningar, utan konkurrens mitt starkaste basketminne. Det var verkligen en helt sjuk match som man aldrig lär få uppleva igen.

387watt i 20min är som sagt inte bara "hyfsat hårt" =)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
@SKI3r: Kul då har vi samma starkaste basketminne. Vann efter tre förlängningar. Galet.

Appropå styrketräning så vet jag att Håkan Larsson som var typ minst i laget. Tog 200kg första gången han provade knäböj. Snacka om ha potential till att bli en bra spurtare. Han var ju ganska lätt med och grymt spänstig.

Visa dina Watt
sambra sa:
Väger 68-69kg, men körde på en allmountainhoj. Tror det förklarar en del, men får se vad siffrorna räcker till när jag fått långloppshojen..

Var väl folk före dig med lika mycket slaglängd men större hjul och tyngre hoj och jag är väldigt tveksam de drar liknande watt. Men är väl samtidigt det som är roligt med MTB, det är inte enbart hojen eller hur många watt man drar där det är lättåkt som avgör utan så mycket mer väger in.

Hur ofta kalibrerar du mätaren? Innan start? Har du gått igenom råfilen och plockat bort alla spikar för att se hur det ser ut efter det?

Visa dina Watt
Ja Mtb är mkt mer än bara watt, är ju det som är skoj. Gäller att trycka watten på rätt ställe och ha en bra taktik också, hoppas det ska gå snabbare nästa lopp :-)
Kalibrerade den innan start.

Visa dina Watt
capture.PNG

Ingen chans att man orkar monsterwatt som Munken så jag bidrar med en lite mer modest graf från dagens pendling till jobbet via Fiskartorpet och Älta. Det blev 299 W avg och 355 W NP, dock bara 3,22 W/kg.

Visa dina Watt
Jag brukar köra med bikecalculator.com och rl.se/vadret för att räkna medeleffekten och morgonens cykelpendling gav 321W medeleffekt eller ca 3.7W/kg, en ganska lugn och behaglig tur:

bikecalc.jpg

Värsta uträknade bikecalculator rundan någonsin gav 496W i medelleffekt (5.7W/kg) över ca 18 minuter men då hade jag ca 55km/h (16m/s) motvind och var totalt slutkörd efteråt.

Det skulle vara intressant om någon med effektmätare kunde jämföra bikecalculator.com med effektmätarens uppmätta medelvärde bara för att se om jag har drömt ihop mina watt eller om dom stämmer någorlunda med verkligheten.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen sa:
496 W i 18 minuter är långt in i drömmarnas land, så mycket kan jag säga...

Precis förmodligen är det vinden som är svårast att uppskatta eftersom man inte ligger rakt mot vinden hela tiden och får vindskydd när man passerar hus etc. Kring 400W eller 4.5W/kg är nog en mer trolig siffra.

Tillbaka
Topp