Visa dina Watt

xzbatt

Medlem
eiskall sa:
Lite därför jag håller mig ifrån Zwift. Det känns som att det skulle ge mig pulstoppar av helt fel anledningar :)

Såg att det finns guider i hur man felkalibrerar sina mätare/trainers till att visa väldigt fina siffror.
Det är helt galet att folk väljer att fuska med sin egen träning, vad vinner man på det?
Exempelvis dom som ställer in en lättare vikt än sin egen för att få ett övertag.

Sen förstår jag inte riktigt heller hur du resonerar, att du tävlar mot någon som fuskar som resulterar i att du maxar din fysiska kapacitet totalt måste väl ändå vara bra för din utveckling?

Sen finns det självklart alla möjliga olika trainers som levererar mer eller mindre tillförlitliga resultat så personen i fråga kanske heller inte fuskar avsiktligt, trots det kvarstår ändå att jag anser att Zwift är ett sjukt bra träningsredskap för att motivera prestation.
 

eiskall

Aktiv medlem
xzbatt sa:
Sen förstår jag inte riktigt heller hur du resonerar, att du tävlar mot någon som fuskar som resulterar i att du maxar din fysiska kapacitet totalt måste väl ändå vara bra för din utveckling?
Att tävla mot någon som jag misstänker fuskar skulle snarare störa min motivation, än att maximera den. Det är jag inte intresserad av.

Jag har kört TrainerRoad i 1,5 år. Gillar strukturen mer, och om man inte behöver "sminket" i Zwift så tror jag att TR ger bättre resultat.
 

emilh

Aktiv medlem
calleking sa:
Zwiftrace igår. Avhängd i spurten av två 55kgs kineser som måste ha tryckt närmare 1500W. Kineserna är lätta, starka och framförallt många :)
Sånt där brukar ordnas i resultatlistorna på zwiftpower.com där det görs en hel del "e-doping" kontroller av resultaten.
Men visst, är övertygad om att det fuskas en hel del på en något mer subtil nivå också.

Apropå namnet på tråden så är här watten från onsdagens SZR Zwift-race:
ScreenShot2017-12-08at10.35.30.png

Räckte till en strålande 32:a plats i B-kategorin.
 
Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
För övrigt håller jag med eiskall till fullo, TrainerRoads program, pass och funktion är fortfarande bättre än Zwifts när det kommer till att träna strukturerat.
Själv har jag varken lust eller pannben till att göra det just nu och Zwift bjuder på en hygglig distraktion :)
 

lundatok

Aktiv medlem
bomauritz sa:
Premiärinlägg!

Påbörjade i slutet av oktober ett rätt fint och hyffsat skräddarsytt schema skapat av en kollega och vän som är en mycket kompetent (och Happy-aktiv) cyklist och dessutom extremt duktig på att träna effektivt. Detta körs mestadels på dumtrainer efter watt under vintern, eller i princip fram till VR2018.

Just nu består det veckovis av:
- 3 rätt hårda kontrollerade intervallpass på ca 45-90 min/st i veckan
- 4-5 h lugn Z1 pendling uppdelat på 2x30 min/dag
- ett 2-4 h halvlugnt Z2 utepass med lite fartlek eller tempoökning mot slutet

Hyffsat låg träningsvolym och intensitet jmf med hur jag kört tidigare i år, ligger kring 500-600 TSS i veckan nu (jmf uppåt 900-1000 TSS i våras och somras). Tycker jag haft bra utfall hittills med årsbästaben på senaste passen. Ska se till att få ner kroppsvikten ca 10% till säsong.

Målsiffror inför i vår är; 350W 1h. 375W 20 min. 450W 5 min. Detta på sub 80 kg.

Kvällens pass blev 5x5/5 på 383W. Tyvärr har jag lite för mycket hull för att det ska vara fina w/kg-siffror. Men min bästa femma någonsin är på 413W så formen får väl ses som ok ändå. :)
Snyggt Jesper! ... och Christopher!
 

geologen

Aktiv medlem
3x5 är betydligt tuffare än 4x4! Det är ju den extra minuten på intervallerna som sliter. Men en extra intervall efter några minuters vila är betydligt enklare.
 

lundatok

Aktiv medlem
Snyggt Jesper! Bra tryck i påkarna nu!

Själv fick jag "Tröskel med gas" av Nils i torsdags. Femmor på tröskel med höjning sista minuten, de sved rätt bra.
Untitled.png
 

bomauritz

Ny medlem
lundatok sa:
Snyggt Jesper! Bra tryck i påkarna nu!

Själv fick jag "Tröskel med gas" av Nils i torsdags. Femmor på tröskel med höjning sista minuten, de sved rätt bra.
Tack, ja det går enligt plan och lite till faktiskt, skoj när kroppen svarar.

Ser riktigt hårt ut det där Magnus, bra puls på höjningarna! :)
 

calleking

Medlem
Har på något sätt lyckats bräck mina sommarsiffror från juli redan nu i december. Vet inte riktigt varför kroppen svarat så bra sista månaden men det är väl bara att glädjas åt läget. Mer sömn och mindre stress. 74kg och hoppas nå 70kg till våren. Vi får väl se hur det går! Strava estimerar FTP till 10W högre än vad Today's Plan och Golden Cheetah gör.

10min.JPG
 

lundatok

Aktiv medlem
Tröskar på med tröskel, lite lättare känsla här gången men långt från lätt.
Trappa med 8->4 min med höjning på fyran. Snittade runt 355 W, sen kanske 375 på fyran.
Screenshot_20171219-054809.png
 

Bama

Ny medlem
Förra året hånade jag folk som satt framför Zwift och sa att det enda som är uthärdligt inomhus är en timmes hårda intervaller.
I höst har jag testat Zwift själv och eftersom min vintercykel är på reparation blev det först 3 timmars lugn distans i zwift på lördagen och sedan Zwift Gran Fondo på söndagen.
Lite för mycket backar för mina 86kg men det blev 4,5 timme på 3 w/kg. Jag började nästan gråta när jag hoppade av cykeln och båda låren krampade.

Skrmklipp.PNG
 

bomauritz

Ny medlem
eiskall sa:
Maxtjuga idag:



371 w
78 kg
Quarq

Uppe på 192 i puls, vilket jag nog inte har varit på ca två år. Kändes trots allt ganska ok, man förväntar sig att det ska svartna runt maxpuls, men idag var känslan någon form av lugn de sista fyra minuterna när jag låg över 190.



Nästan ett år sedan förra "riktiga" maxtjugan, där jag vägde fem kg mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/1020005/3094341#msg-3094341
Starkt jobbat! 10% upp i w/kg på under ett år mellan riktiga maxtjugor är inte dåligt!
 

eiskall

Aktiv medlem
Tack ska ni ha!
Kul när man ser framsteg.

Jag har inte tänkt gå ner mer nu (är 187 cm), så nu får jag fokusera på effekten.

Det känns bra att det här får anses vara en riktig maxning, med tanke på pulsen (även om den som bekant har felkällor). Då har man ett skarpt utgångsläge inför 2018.

Det vore kul (inte under tiden) att köra en tjuga på 380 innan säsongen, men jag vet inte om det är realistiskt.

McOla: Intressant, jag får försöka ta mig tid att läsa igenom det där :) Diskussionen om att två personer kan har precis samma teoretiska förmåga, men att den enes huvud inte tillåter lika hög belastning som den andres, är intressant!
 
Senast ändrad:

bomauritz

Ny medlem
Maxtjuga inplanerad idag. TLDR; 375W idag från 343W (351W PB) för två månader sedan.

Vaknade lite trött och hängig imorse, men första dagen på julledigheten och hemma med barnen, så låg stress (nåja) i kroppen och sjukt fokad på att prestera bättre än vad jag någonsin gjort på cykeln. Två månader sedan drog jag 343W (jmf med 351W PB) på "maxtjugan" efter några veckor på dekis innan jag gick på schemat jag kör nu. I veckan lovade jag coachen på skoj att dra +370W idag, men det kändes inte aktuellt under dagen. Förrän under uppvärmingen, watten kändes liksom inte i benen riktigt och när jag väl kickade igång tjugan lovade mig själv att inte dyka under 370W de första 10 min. Kunde sedan mot min förmodan öka sista 10 min. Sjukt för att vara jag. Sista minuten hade jag tydligen kraft kvar och kunde vrida ur nästan 450W. Landade på 375W. Aldrig haft så hög puls på cykeln förut, legat på max 181-182 och noterade 185 max, snittade 174 och låg på över 180 BPM sista 10 min. Tänk vad ett dedikerat och kontrollerat träningsschema kan göra. :D

Tyvärr väger jag drygt 87 kg just nu, så inga imponerande w/kg, men bör inte ha några problem med att bli av med knappt 10 kg till säsong och känns som jag kan klämma ur lite fler watt en bra dag och borde ha lite utveckling kvar kommande månader.
 

Bilagor

lundatok

Aktiv medlem
Sjukt bra känsla där! Gött gasat Jesper!

Själv fick jag syratrösklar till frukost, 1 min över tröskel följt av 4 min på tröskel. Fem gånger.
=Stumma ben
Screenshot_20171222-083144.png
 

eiskall

Aktiv medlem
bomauritz sa:
Maxtjuga inplanerad idag. TLDR; 375W idag från 343W (351W PB) för två månader sedan.

Vaknade lite trött och hängig imorse, men första dagen på julledigheten och hemma med barnen, så låg stress (nåja) i kroppen och sjukt fokad på att prestera bättre än vad jag någonsin gjort på cykeln. Två månader sedan drog jag 343W (jmf med 351W PB) på "maxtjugan" efter några veckor på dekis innan jag gick på schemat jag kör nu. I veckan lovade jag coachen på skoj att dra +370W idag, men det kändes inte aktuellt under dagen. Förrän under uppvärmingen, watten kändes liksom inte i benen riktigt och när jag väl kickade igång tjugan lovade mig själv att inte dyka under 370W de första 10 min. Kunde sedan mot min förmodan öka sista 10 min. Sjukt för att vara jag. Sista minuten hade jag tydligen kraft kvar och kunde vrida ur nästan 450W. Landade på 375W. Aldrig haft så hög puls på cykeln förut, legat på max 181-182 och noterade 185 max, snittade 174 och låg på över 180 BPM sista 10 min. Tänk vad ett dedikerat och kontrollerat träningsschema kan göra. :D

Tyvärr väger jag drygt 87 kg just nu, så inga imponerande w/kg, men bör inte ha några problem med att bli av med knappt 10 kg till säsong och känns som jag kan klämma ur lite fler watt en bra dag och borde ha lite utveckling kvar kommande månader.
Grymt! 25 w till drömgränsen :)

Hur är din strategi för att gå ner i vikt och ligga på underskott, samtidigt som du ökar? Periodiserar du och äter tillräckligt i hårda block och underskott när du har lugnare block?
 

bomauritz

Ny medlem
Ja, helt plötsligt är ju 400W på tjugan inom räckhåll. Kommer ju inte vara enkelt på något sätt att ta sig dit, men det borde gå. Mitt wattslutmål för vinterträningen, alltså våren 2018, var ju 375W på 20 min. Justerar man upp det 10-15W och ger sig f*n på att nå 385-390W i vår så är det ju inte långt kvar sen. :D

Angående viktnedgång så har jag funderat lite på det där. Fördelen som långdistansare (ska köra VR Sub7 med Stockholm Allied Powers) är ju att man vinner en hel del kcal i förbrukning på mängden träning. Ligger på ca 3500 kcal förbrukade per dag i snitt (all cykling görs med wattmätare, även pendling) inklusive min ”bas” nu under lågvolym.

Har slarvat med både kost och sömn under hösten, så hälften av kilona borde ramla av mig bara jag skärper till mig och håller mig borta från socker och skräp och ser till att jag får rätt mängd sömn. Har gjort ett par deffar förut (varav en rätt ordentlig från 125 till 85 kg) och vet att min kropp mår bra av halvliberal lågkolhydratskost med mycket frukt och grönt, men kommer givetvis behöva justera upp kolhydraterna på och innan hårda dagar. Det är väl helt enkelt som träningen, man ska ha en plan och lämna så lite som möjligt åt slumpen. :)
 

lundatok

Aktiv medlem
Sjukt bra ökning Jesper! Jag hade några tjugor på 385 i Spanien i våras efter mycket 9/1 sweetspot och hårda 8/2 månaderna inför. Med din form nu borde det gå att få till, se bara till att ha roligt under tiden och okynnescykla lite så du inte tappar sugen... ;)
 

bomauritz

Ny medlem
Vectorwatt är dom billigaste watten! :D

Denna maxtjuga gjorde jag på min P2Max på tempohojen. Visar ca 1% mer än min pessimist-Quarq på racern men har faktiskt dragit i princip exakt samma watt på båda cyklarna/wattmätarna i år.

Förjävligt att man aldrig blir av med den där Christopher!
 

geologen

Aktiv medlem
Körde nyss decemberförsöket i Kompiskampen. Maxtjuga. 315 W på 78.4 kg gav 4.02 W/kg. En bit från mitt rekord förra omgången, i januari, på 4.69 W/kg. Det kommer jag inte att matcha i januari 2018. Men om jag ligger i bör det gå att nå innan mars, och Kompiskampen, tar slut. Framför allt genom viktminskning. Jag vägde 72 kg den gången. Det skulle jag kunna komma ner till igen på tre månader. Sen ska jag bara hitta drygt 20 W till i benen... :)
 

Muba

Ny medlem
Intressant läsning gott folk!
Men jag har en fundering ang. era "maxtjugor".. Hur gör ni dom? Ett simpelt ftp-test i zwift/trainerroad?

Tackar!
 

Botis

Medlem
Skulle tro att de flesta kör uppvärmning utan någon form av hård intervall före som FTP-tester brukar ha. Allt för att spara sig inför 20:an. Sedan är det bara att köra så man är helt slut efter 20:an, och så lite nedrull.

Hur lång uppvärmning man behöver för att prestera bra på maxningen är nog individuellt, 10 min brukar räcka gott för mig.
 

geologen

Aktiv medlem
Det varierar nog. En person jag följer, som också presterat ett sjukt bra resultat, gjorde senaste maxtjugan i Kompiskampen med en "tömning" på ca fem minuter innan (och lite annat också, så tjugan började väl ca 30-35 min in i passet). Det hade garanterat varit ett ännu bättre resultat utan det.

I går värmde jag upp på distanspulsnivå i tio minuter före tjugan. I mitt fall är överhettning en starkt begränsande faktor, så en lång uppvärmning är negativ för mig.
 

GoranS

Aktiv medlem
geologen sa:
Det varierar nog. En person jag följer, som också presterat ett sjukt bra resultat, gjorde senaste maxtjugan i Kompiskampen med en "tömning" på ca fem minuter innan (och lite annat också, så tjugan började väl ca 30-35 min in i passet). Det hade garanterat varit ett ännu bättre resultat utan det.

I går värmde jag upp på distanspulsnivå i tio minuter före tjugan. I mitt fall är överhettning en starkt begränsande faktor, så en lång uppvärmning är negativ för mig.
Balkong?
 

geologen

Aktiv medlem
GoranS sa:
Jag är inte särskilt intresserad av att bära ut min 55 kg tunga testcykel för ett pass, och jag hade blivit alldeles för kall i början och i slutet av passet. Jag öppnar ett stort fönster framför mig, och öppnar dörren till uteplatsen några meter till höger om mig. En golvfläkt vid dörren som blåser in. Två bordsfläktar framför mig som delvis vispar kall luft utifrån på mig. I går var det 13-14 grader där cykeln står, i slutet av tjugan (har en termometer liggande intill). Trots det var jag rejält överhettad.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer