Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
SM?xyklisten sa:Dagens zwiftrace. Jobbigt utan att vara "lägga sig och dö jobbigt" ;)
Stämmer. Kör i "b-klassen".Cannondale jekyl 1000 sa:SM?xyklisten sa:Dagens zwiftrace. Jobbigt utan att vara "lägga sig och dö jobbigt" ;)
eiskall sa:Äntligen!
79,3 kg morgonvikt (jälva julgodis)
Quarq
NLC sa:130-135% typ
emilh sa:Enligt Reck så körde Giant-Apelsin på 125% på 6-minutarna när det begav sig.
130-135% låter dock ännu lite bättre.
Jajjas sa:Det gick bra.
3x8min 40/20 385/150w 85kg.
Inte alls lika jobbigt som 4x4 på 115% tyckte jag.
Pulsen blev inte speciellt hög men det är väl bara att ignorera när man tränar med effekt har jag förstått, eller?
Är dessa intervaller bättre eftersom jag får ihop nästan 15min på 130% av FTP jämfört med 4x4 där det totalt blir 16min på 115%?
Cykelbonden sa:Hemligheten med kort-kort intervaller är väl att kroppen fortsätter jobba nära vo2max även när man slår av motståndet, detta för att återställa "syreskuld" vilket varar i upp till 30 sekunder. Så genom att jobba över och under så kommer du cirkulatoriskt att arbeta nära vo2max men den lokala miljön i musklerna hinner återställa sig mer än vid kontinuerligt arbete vilket gör att det känns lättare i benen för de flesta.
Detta borde i princip betyda att du får sämre lokala anpassningar men bättre centrala anpassningar.
Min upplevelse av ca 10 veckors trainerträning med kontrollerade intervaller (ett av baspassen är 8x9min på låg Z4 ~85% av FTP) är att pulsen kan svänga upp/ner från pass till pass beroende på så sjukt många olika faktorer, som t.ex. ackumulerad träningsstress / för mycket kaffe / för lite sömn / stress på jobbet / bråkiga barn / kaloriunderskott etc.josik sa:Körde 4x8 min på 281 watt i veckan. Börjar ha ringat in den nivå jag kommer köra tröskelintervallerna på nu närmaste tiden. Förhoppningsvis kommer pulsen på samma motstånd sjunka så pass att jag kan flytta upp motståndet allt eftersom.
Jag beskriver passet mer noga här: https://pulskurvan.blogspot.se/2018/01/4x8min-pa-280-watt-det-borjar-brannas.html
Jag tycker att det är lite konstigt att många verkar vilja köra på en exakt belastning varje pass och än märkligare att utgå från ett ftpvärde som man multiplicerar med något siffra. I praktiken innebär ju detta att när dagsformen är god så nöjer man sej med en ganska behaglig belastning medans man maxar både mentalt och fysiskt de dagar då dagsformen inte är den bästa.bomauritz sa:Att köra på exakt samma watt varje pass är ju klart intressant, då får man det ju väldigt svart på vitt om/att man utvecklas.
I mitt fall är det ju även många anledningar till att pulsen sjunkit och watten smugit upp, en av dom är ju garanterat en anpassning till denna träningsform. En annan är ju att jag såklart blivit lite bättre.
Precis.NLC sa:Ja, det är enklare att köra tills man kräks och sen upprepa.
Cannondale jekyl 1000 sa:Jag tycker att det är lite konstigt att många verkar vilja köra på en exakt belastning varje pass och än märkligare att utgå från ett ftpvärde som man multiplicerar med något siffra. I praktiken innebär ju detta att när dagsformen är god så nöjer man sej med en ganska behaglig belastning medans man maxar både mentalt och fysiskt de dagar då dagsformen inte är den bästa.bomauritz sa:Att köra på exakt samma watt varje pass är ju klart intressant, då får man det ju väldigt svart på vitt om/att man utvecklas.
I mitt fall är det ju även många anledningar till att pulsen sjunkit och watten smugit upp, en av dom är ju garanterat en anpassning till denna träningsform. En annan är ju att jag såklart blivit lite bättre.
Jajjas sa:Jag har tänkt knepa ihop ett pass med 3x8min med 40/20. Vad bör 40 ligga på i % av FTP?
4x4 kör jag på 115% och det brukar vara riktigt tufft sista intervallen.
Jajjas sa:Jag har tänkt knepa ihop ett pass med 3x8min med 40/20. Vad bör 40 ligga på i % av FTP?
4x4 kör jag på 115% och det brukar vara riktigt tufft sista intervallen.
20 minuter på ca 480w borde det bli då. FTP på över 450w?eiskall sa:Igår bjöd TrainerRoad på 96x15 sekunder på 525 w.
Fick ihop 18 minuter över 500 w, och 25 minuter över 450 w.
Cannondale jekyl 1000 sa:20 minuter på ca 480w borde det bli då. FTP på över 450w?eiskall sa:Igår bjöd TrainerRoad på 96x15 sekunder på 525 w.
Fick ihop 18 minuter över 500 w, och 25 minuter över 450 w.