Visa dina Watt

emilh

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ligger hemma och tycker synd om mig på femte dagen med influensan, dock på bättringsvägen.
Så här är lite #festive500-Watt från intervall under distanspass förra veckan:
ScreenShot2018-01-06at14.40.25.png


Uppskattad vikt 74kg.
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Efter en misärvecka med kassa ben och dålig ork är man nu på banan igen. Det hjälpte kanske inte att man körde några av intervallerna ute på CXen efter mörkrets infall på små isiga oupplysta landsvägar, 15 BPM stals av rädslan att bli nermejad av en timmerbil... Avslutade dock hyfsat i dagsljus med en 45 min på 315W med rätt många slag kvar till tröskel och ett par snäpp ner på borgskalan mot vad jag tyckt 315W över tid känts förut.

Idag var det dags för lite Vo2-max, 5x3/3 på 410W, så upp 10W sedan förra gången, skönt att vara på banan igen.
 

Bilagor

Jeppe_E

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Knappt man vågar posta här ju :)

Efter höstens eskapader i skogen så har man tappat typ 25W i FTP.

Kvällens Zwiftande slutade på 223w över 51 minuter. 42 minuter på tröskelpuls. Svag är man... Z1-Z3 är efter "loppet"

Skarmavbild2018-01-10kl.21.41.03.png


Skarmavbild2018-01-10kl.21.44.08.png
 
Senast ändrad:

Jajjas

Medlem
Visa dina Watt
Jag har tänkt knepa ihop ett pass med 3x8min med 40/20. Vad bör 40 ligga på i % av FTP?
4x4 kör jag på 115% och det brukar vara riktigt tufft sista intervallen.
 

castrello

Ny medlem
Visa dina Watt
emilh sa:
Enligt Reck så körde Giant-Apelsin på 125% på 6-minutarna när det begav sig.
130-135% låter dock ännu lite bättre.
Googlade mig till det samma jag också...men beror ju på hur man kör vilan. Jag kör 20 s med bakåttramp men också sett vissa som kör det med distanswatt typ.

Jag körde väl på ca 435 w senast jag körde 4x6 40/20. Har inte gjort ett ftptest i vinter men enligt ett padilla i november så var då min anaeroba tröskel ca 310 w. Så för min del är det minst 135 %.
 

Jajjas

Medlem
Visa dina Watt
Det gick bra.
3x8min 40/20 385/150w 85kg.
Inte alls lika jobbigt som 4x4 på 115% tyckte jag.
Pulsen blev inte speciellt hög men det är väl bara att ignorera när man tränar med effekt har jag förstått, eller?
Är dessa intervaller bättre eftersom jag får ihop nästan 15min på 130% av FTP jämfört med 4x4 där det totalt blir 16min på 115%?
 

NickPick

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jajjas sa:
Det gick bra.
3x8min 40/20 385/150w 85kg.
Inte alls lika jobbigt som 4x4 på 115% tyckte jag.
Pulsen blev inte speciellt hög men det är väl bara att ignorera när man tränar med effekt har jag förstått, eller?
Är dessa intervaller bättre eftersom jag får ihop nästan 15min på 130% av FTP jämfört med 4x4 där det totalt blir 16min på 115%?
http://www.cykelwebben.se/4020-tabata/ läs från bilden och nedåt. Jag tolkar det som att man får mer tid i zon 5 (puls) och det är bättre. Men vad vet jag?
"Idén bakom Tabatas högintensiva intervaller är att man med den korta vilan inte låter pulsen sjunka mer än att man bara återhämtar sig precis så mycket att man orkar köra nästa hårda intervall. Det gör också att man orkar upprepa intervallerna under block som sammanlagt blir längre än de tidigare 4-5 minuterna. På så sätt får hjärtat arbeta med en puls och slagvolym nära den maximala under en längre tid." tex.
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag fick höja motståndet rätt mycket som kompensation för att jag trampade baklänges i vilan. Svårt att slå av till 50% på monarken.
 

calleking

Medlem
Visa dina Watt
Jag hamnar på 125-130% på 40-20 när jag kör mina 4x6 minutare som substitut för dödsfyror. 50% på 20s vilan. Tröskel på 342W sist jag testade mig. Känns betydligt lättare än fyror på 115% iaf och jag ackumulerar samma totaltid men på högre effekt. Däremot så har jag lägre puls. Finns ju en del diskussioner kring just puls speciellt om man vill dra in polariserad träning och det som Stephen Seiler forskat fram hos norrmännen senaste åren.

40-20.JPG


Slänger in ett blogginlägg som cirkulerat på Reddit/r/Velo nu när ni snöat in er på intermittenta intervaller som rör till det lite extra: https://sparecycles.blog/2017/12/13/prescribing-vo2max/
 
Senast ändrad:

Cykelbonden

Ny medlem
Visa dina Watt
Hemligheten med kort-kort intervaller är väl att kroppen fortsätter jobba nära vo2max även när man slår av motståndet, detta för att återställa "syreskuld" vilket varar i upp till 30 sekunder. Så genom att jobba över och under så kommer du cirkulatoriskt att arbeta nära vo2max men den lokala miljön i musklerna hinner återställa sig mer än vid kontinuerligt arbete vilket gör att det känns lättare i benen för de flesta.
Detta borde i princip betyda att du får sämre lokala anpassningar men bättre centrala anpassningar.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Cykelbonden sa:
Hemligheten med kort-kort intervaller är väl att kroppen fortsätter jobba nära vo2max även när man slår av motståndet, detta för att återställa "syreskuld" vilket varar i upp till 30 sekunder. Så genom att jobba över och under så kommer du cirkulatoriskt att arbeta nära vo2max men den lokala miljön i musklerna hinner återställa sig mer än vid kontinuerligt arbete vilket gör att det känns lättare i benen för de flesta.
Detta borde i princip betyda att du får sämre lokala anpassningar men bättre centrala anpassningar.
Plus att man kan utnyttja detta för att köra fler intervaller.
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
josik sa:
Körde 4x8 min på 281 watt i veckan. Börjar ha ringat in den nivå jag kommer köra tröskelintervallerna på nu närmaste tiden. Förhoppningsvis kommer pulsen på samma motstånd sjunka så pass att jag kan flytta upp motståndet allt eftersom.

Jag beskriver passet mer noga här: https://pulskurvan.blogspot.se/2018/01/4x8min-pa-280-watt-det-borjar-brannas.html
Min upplevelse av ca 10 veckors trainerträning med kontrollerade intervaller (ett av baspassen är 8x9min på låg Z4 ~85% av FTP) är att pulsen kan svänga upp/ner från pass till pass beroende på så sjukt många olika faktorer, som t.ex. ackumulerad träningsstress / för mycket kaffe / för lite sömn / stress på jobbet / bråkiga barn / kaloriunderskott etc.

Datum / intervall / watt / HR första interv. / HR sista interv. / HR snitt

171024 8x9min +1 min rc @ låg z4 285W 145 165 159
171031 8x9min +1 min rc @ låg z4 290W 142 159 151
171124 8x9min +1 min rc @ låg z4 295W 148 173 163
171201 8x9min +1 min rc @ låg z4 280W 146 160 155
171217 8x9min +1 min rc @ låg z4 290W 145 157 155
180113 8x9min +1 min rc @ låg z4 295W 146 163 156
 
Senast ändrad:

josik

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, pulsen är ju väldigt trubbig som mätverktyg helt klart och det tar jag med i beräkningarna. Jag kommer heller inte helt förändra wattnivåerna bara för att pulsen sjunker enstaka pass. Men man bör kunna se att trenden pekar åt rätt håll eftersom veckorna går. För dina värden där tex så ser man ju helt klart att du nu håller lägre snittpuls vid högre motstånd. Även om det kan slå lite fram och tillbaka mellan enstaka pass.
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Att köra på exakt samma watt varje pass är ju klart intressant, då får man det ju väldigt svart på vitt om/att man utvecklas.

I mitt fall är det ju även många anledningar till att pulsen sjunkit och watten smugit upp, en av dom är ju garanterat en anpassning till denna träningsform. En annan är ju att jag såklart blivit lite bättre.
 
Visa dina Watt
bomauritz sa:
Att köra på exakt samma watt varje pass är ju klart intressant, då får man det ju väldigt svart på vitt om/att man utvecklas.

I mitt fall är det ju även många anledningar till att pulsen sjunkit och watten smugit upp, en av dom är ju garanterat en anpassning till denna träningsform. En annan är ju att jag såklart blivit lite bättre.
Jag tycker att det är lite konstigt att många verkar vilja köra på en exakt belastning varje pass och än märkligare att utgå från ett ftpvärde som man multiplicerar med något siffra. I praktiken innebär ju detta att när dagsformen är god så nöjer man sej med en ganska behaglig belastning medans man maxar både mentalt och fysiskt de dagar då dagsformen inte är den bästa.
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
bomauritz sa:
Att köra på exakt samma watt varje pass är ju klart intressant, då får man det ju väldigt svart på vitt om/att man utvecklas.

I mitt fall är det ju även många anledningar till att pulsen sjunkit och watten smugit upp, en av dom är ju garanterat en anpassning till denna träningsform. En annan är ju att jag såklart blivit lite bättre.
Jag tycker att det är lite konstigt att många verkar vilja köra på en exakt belastning varje pass och än märkligare att utgå från ett ftpvärde som man multiplicerar med något siffra. I praktiken innebär ju detta att när dagsformen är god så nöjer man sej med en ganska behaglig belastning medans man maxar både mentalt och fysiskt de dagar då dagsformen inte är den bästa.
Angående att köra exakt samma watt var ju pga att se utvecklingen i puls.

Jag anpassar belastningen lite beroende på dagsform, vilket i princip har blivit var jag är i blocket, funkar bra tycker jag.
 

emilh

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jajjas sa:
Jag har tänkt knepa ihop ett pass med 3x8min med 40/20. Vad bör 40 ligga på i % av FTP?
4x4 kör jag på 115% och det brukar vara riktigt tufft sista intervallen.
Körde 3x8 40/20 igår med Zwift, pass jag snickrade ihop själv med 130%/40% i intervallerna.
Tyckte det funkade bra, fick upp pulsen utan att bli alltför stum i benen. Ansträngningsnivån var hög i intervall 6-8 i varje omgång, men jag känner inte direkt av det idag. 4x8 på samma nivå eller 135%/40% är nog görbart, men då börjar det krävas mer pannben.

Ska finslipa lite på passet och skala av lite dötid i uppvärmning och nedtramp.

ScreenShot2018-01-16at09.09.19.png

(Ja, jag är en lågpulsare)
 

josik

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jajjas sa:
Jag har tänkt knepa ihop ett pass med 3x8min med 40/20. Vad bör 40 ligga på i % av FTP?
4x4 kör jag på 115% och det brukar vara riktigt tufft sista intervallen.
Körde 3x8 40/20 igår med Zwift, pass jag snickrade ihop själv med 130%/40% i intervallerna.
Tyckte det funkade bra, fick upp pulsen utan att bli alltför stum i benen. Ansträngningsnivån var hög i intervall 6-8 i varje omgång, men jag känner inte direkt av det idag. 4x8 på samma nivå eller 135%/40% är nog görbart, men då börjar det krävas mer pannben.

Ska finslipa lite på passet och skala av lite dötid i uppvärmning och nedtramp.[/quote]

Jag körde själv liknande pass för nån vecka sedan. 4x6min 40/20, på drygt 140% FTP (400w) under arbetstiden. Det blev dock lite i lättaste laget, blev aldrig någon riktigt kamp.
4x6min40_20_20170104_edot.jpg

Till nästa gång kommer jag antigen öka längden mer till de du skissar på 4x8min eller 3x10min eller om de ska va riktigt kort och hårt får jag öka watten något ytterligare om de verkligen ska bita ifrån.
 

eiskall

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Cannondale jekyl 1000 sa:
eiskall sa:
Igår bjöd TrainerRoad på 96x15 sekunder på 525 w.

Fick ihop 18 minuter över 500 w, och 25 minuter över 450 w.
20 minuter på ca 480w borde det bli då. FTP på över 450w?
Det hade varit något ?

Som jag skrev ovan är det är alltså 96 stycken femtonsekunders”bursts” på 525 w som sammanlagt/ackumulerat ger siffrorna ovan.

Bästa maxtjugan är för övrigt 371 w.
 

landen

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hade en dålig dag på jobbet, och siktade på 300w+ i 3h, men börjde må ganska illa efter 1:50. Så slog av efter 2h. Trodde pulsen skulle drifta mer uppåt under så lång tid. Försöker igen nästa fredag.

ScreenShot2018-01-20at09.28.27.png
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har man en vänsterhand som man inte får använda så mycket är tre timmar distans i -10 inte aktuellt. Det blev 9x9 min på 270 W vilket jag hoppas är sweetspotish.
Capture.PNG
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer