Visa dina Watt

Visa dina Watt
Virtualpower på trainer är som sagt utmärkt så länge man kör med samma grejor och alltid har samma däcktryck, skruvar lika många varv mot bakhjulet, o.s.v. Man "tävlar" ju emot sig själv för att bli bättre. Om sedan någon annan blir "slagen" i watt eller watt/kg som senare visar sig bygga på "falska" siffror, så vad spelar det för roll? Det kommer ju i så fall visa sig ute i skogen eller på landsvägen...

Själv började jag med virtualpower i våras och blivit så pass frälst att jag till 99% säkerhet kommer att skaffa mig en riktig effektmätare nu till våren 2014. För att komma hem från en cykeltur och inte ha några effektdata, känns helt fel nu för tiden! :)

Visa dina Watt
Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> Virtualpower på trainer är som sagt utmärkt så
> länge man kör med samma grejor och alltid har
> samma däcktryck, skruvar lika många varv mot
> bakhjulet, o.s.v. Man "tävlar" ju emot sig själv
> för att bli bättre. Om sedan någon annan blir
> "slagen" i watt eller watt/kg som senare visar sig
> bygga på "falska" siffror, så vad spelar det
> för roll? Det kommer ju i så fall visa sig ute i
> skogen eller på landsvägen...
>
> Själv började jag med virtualpower i våras och
> blivit så pass frälst att jag till 99% säkerhet
> kommer att skaffa mig en riktig effektmätare nu
> till våren 2014. För att komma hem från en
> cykeltur och inte ha några effektdata, känns
> helt fel nu för tiden! :)

Den turen har inte ens hänt.

Visa dina Watt
Intressant. En följd av tesen om att cykling utan effektdata aldrig skett blir att det under många år i juli åkte runt en stor PR-karavan i Frankrike som människor gick man ur huse för att se.

Visa dina Watt
Dagens stund på trainern var ett eget pass "My 2x20". Hade satt målet till 95% av FTP, det var kanske lite lågt? Snittwatten på de 2 20-minutarna var: 243 och 252. FTP (från 20131001): 255, dagsvikt: 90.2, FTP/kg: 2.83, LTHR: 149
pastis-2013-11-03-my-2x20-456732.jpg

Visa dina Watt
Ett försök till 2x20 i dag. Och det blev väl 2x20, fast inte så som jag hade planerat. Jag hade tänkt köra på 290 W på båda och med 100 kadens. Första snittade jag 291 W på, med snittkadens 100. Så långt allt väl, och pulsen på rätt nivå. Efter fem minuters vila körde jag igång benen igen, men se det ville de inte veta av. Slog av och vilade en stund till och körde sen stående lågkadens, för jag ville ändå få nån träning. Så det blev 10 min på 294 W och 57 kadens, direkt följt av 5 min på 299 W och 44 kadens, direkt följt av avslutande 5 min på 294 W och 57 kadens. Totalt 20 min alltså.

Ovanstående är P2m-watt. Vid ~300 W verkar P2m visa ca två procent högre än min Monark (motstånd x kadens).

Nu kör jag med tre fläktar. Dels två bordsfläktar framför mig, dels en golvfläkt riktad mot benen bakifrån. Ändå blir jag väldigt varm. Så jag har också en blöt handduk som jag fuktar mig med och hänger över axlarna. Det känns riktigt skönt! Jag önskar att jag kunde svettas mer i stället!

Visa dina Watt
Klarade inte heller av att hålla 95-100 i kadens som var planen under dagens 20-minutare. Efter 10 minuter fick jag lägga i en växel tyngre men kunde i alla fall hålla 90-92 under de resterande 30 minuterna. Men 44!!! satan så lågt har jag aldrig testat med.

Visa dina Watt
Med frugan i Dublin och båda ungarna hos kompisar så passade det fint att smita ner i garaget och riva av ett pass. Det blev.. Ja.. några intervaller.. Typ en 16min på 325W och 3 maxspurter från stillastående med målet 1500W. SRMen var inställd på 4s sampling tyvärr så de kurvorna är lite så där.. Under första såg jag 1450W i displayen, mörker och vita prickor under andra (1628W enligt grafen), och 1550W på tredje..

Analysen..
Intervall.jpg

Visa dina Watt
freddan skrev:
> Med frugan i Dublin och båda ungarna hos kompisar
> så passade det fint att smita ner i garaget och
> riva av ett pass. Det blev.. Ja.. några
> intervaller.. Typ en 16min på 325W och 3
> maxspurter från stillastående med målet 1500W.
> SRMen var inställd på 4s sampling tyvärr så de
> kurvorna är lite så där.. Under första såg
> jag 1450W i displayen, mörker och vita prickor
> under andra (1628W enligt grafen), och 1550W på
> tredje..
>
> Analysen..
>

Vilka siffror. Har för mig att Cav drar spurter på de nivåerna, men då har han fuskat med lång uppvärmning först.

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> freddan: Haha! Du kanske kan sälja in upplägget
> av passet under något klatschigt namn
> (förälderintervaller?) och bli rik på kuppen!?
> ;-)

Åh ja! Vilken grym idé! Fatta vilken succé den intervallen hade gjort TrainerRoad och Sufferfest osv.. :D

Visa dina Watt
Fliken skrev:

>
> Vilka siffror. Har för mig att Cav drar spurter
> på de nivåerna, men då har han fuskat med lång
> uppvärmning först.

Och han håller nog nog den effekten lite längre än mig oxå. :) Nu vart det ju lite sisådär med samplingen men under 30s snittade jag 1000W och just de 1628W höll jag bara under 5s. Frågan är om inte Cav behåller alla sina 1500W under de 30s..
Hushovd drar väl runt 1800W så det får bli mitt mål. Och 1000W under en hel minut. Det tillsammans med en liten viktminskning till 80-82kg så.. :)

Visa dina Watt
freddan skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Vilka siffror. Har för mig att Cav drar
> spurter
> > på de nivåerna, men då har han fuskat med
> lång
> > uppvärmning först.
>
> Och han håller nog nog den effekten lite längre
> än mig oxå. :) Nu vart det ju lite sisådär med
> samplingen men under 30s snittade jag 1000W och
> just de 1628W höll jag bara under 5s. Frågan är
> om inte Cav behåller alla sina 1500W under de
> 30s..
> Hushovd drar väl runt 1800W så det får bli mitt
> mål. Och 1000W under en hel minut. Det
> tillsammans med en liten viktminskning till
> 80-82kg så.. :)

Kör du 1000W sittandes i 30s? Grymt oavsett.

Visa dina Watt
Nä, under spurt står jag allt. Dessutom tror jag inte att jag orkar få igång pedalerna ifrån stillastående om jag sitter ner. Jag ställer in motståndet innan jag startar. Mellan intervallerna trampar jag bakåt. Maxkadensen under 30s-spurten med snitteffekten 1000W var 141 och snittet 110..

Visa dina Watt
På menyn idag var tjugor. De landade på 340, 336 och 337W [3.8w/kg]. Sista minuten körde jag på 400w. Vilket inte borde gå. Men som nämnts tidigare så försöker jag hitta en basnivå från utomhusnivån att bygga vidare på.

Idag körde jag på cirka 90 kadens istället för brukliga 95-100. Verkar som det ger något bättre verkningsgrad då andningen är mer harmonisk och pulsen lite lägre. Nackdelen är förstås att det svider mer i benen men å andra sidan är det bara smärta.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    21 KB · Besök: 57
Visa dina Watt
DT skrev:
> 1628W och 2h20min långa trainerpass. Ugh. Nu
> vågar jag inte läsa den här tråden mer.

+1

Visa dina Watt
Efter en sommar där jag upptäckt nöjet med lvg och njutit av att fridfullt glida längs med vägarna flyttar nu säsongen in på trainer och med det ska vi nu träna power och pannben!
Hittade en wattbike på lokala f&s och gjorde ett försök till 20 min maxtest. Ftp landar väl på cirkus 250w och 3.2w/kg.
Nu blir det en vinter med sufferfest så återkommer jag med nytt ftp-test till våren.
Är en ökning till 300w ftp kombinerat med en 3kg viktminskning ett övermänskligt mål till sommarn tro? 4w/kg skulle ju smaka! ;-)

Bilagor

• DSC_0394.jpg
    DSC_0394.jpg
    52.1 KB · Besök: 35
Visa dina Watt
Välkommen till watt-träsket! :)

Själv gjorde jag ett nytt 8 minuters test på TrainerRoad. Första 8:an 293 och andra 298 watt. Det blev en liten ökning av FTP och LTHR sedan förra testet i början på oktober. Mitt delmål på över 300 watt under 5 minuter slogs också, 303 blev det. FTP (från 20131104): 266, dagsvikt: 90.1, FTP/kg: 2.95, LTHR: 150
pastis-2013-11-04-8-minute-test-458460.jpg

Visa dina Watt
Pastis skrev:
> Välkommen till watt-träsket! :)
>
> Själv gjorde jag ett nytt 8 minuters test på
> TrainerRoad. Första 8:an 293 och andra 298 watt.
> Det blev en liten ökning av FTP och LTHR sedan
> förra testet i början på oktober. Mitt delmål
> på över 300 watt under 5 minuter slogs också,
> 303 blev det. FTP (från 20131104): 266, dagsvikt:
> 90.1, FTP/kg: 2.95, LTHR: 150
> http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2013/1
> 1/pastis-2013-11-04-8-minute-test-458460.jpg

Tack Pastis. Äntligen realistiska siffror att jämföra sig med ;-)

Visa dina Watt
FTP-test utföres såhär:

Kopierat ifrån denna sida:
http://www.kurtkinetic.com/test-training-zones-i-50-l-en.html

----------------------------------------------------------------

TRY IT YOURSELF

Figure out your Functional Threshold Power. Be sure your body is rested, this is like a short race effort. Allen and Coggan's protocol is as follows:

20 minutes easy warm up
3 x 1-minute wind ups with a minute rest between (100 RPM pedal cadence)
5 minutes easy
5 minutes all out (hard at first, but not so hard that you can't complete the effort)
10 minutes easy
20-minute time trial effort (like the previous 5-minute all out effort, keep in control, hard but steady, you don't want to over cook it and die at the end)
10 to 15 minute cool down

----------------------------------------------------------------

Så det viktiga är att köra dig trött under dessa 5 minuter, sedan kan du köra dina 20min och medeleffekten multiplicerar du med 0,95. Summan blir din FTP. Alternativt tar du din medeleffekt som du klarar av i en timme. Ja man kan ju gå till något test center också.

Lycka till.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Lunchpasset igår bestod av djup knäböj med stång med efterföljande upphopp. Länge sedan jag fick upp pulsen så på gymmet. Träningsvärken idag är ... svår att ignorera.

Kvällspasset igår blev 3 x 10min @ 275W (3,5W/kg) vilket låg en bit under tröskel vilket kändes klart mycket bättre än söndagens pass som blev en ren katastrof.

Visa dina Watt
kiltedyaksmen skrev:
> FTP-test utföres såhär:
>
> Kopierat ifrån denna sida:
> http://www.kurtkinetic.com/test-training-zones-i-5
> 0-l-en.html
>
> --------------
>
> TRY IT YOURSELF
>
> Figure out your Functional Threshold Power. Be
> sure your body is rested, this is like a short
> race effort. Allen and Coggan's protocol is as
> follows:
>
> 20 minutes easy warm up
> 3 x 1-minute wind ups with a minute rest between
> (100 RPM pedal cadence)
> 5 minutes easy
> 5 minutes all out (hard at first, but not so hard
> that you can't complete the effort)
> 10 minutes easy
> 20-minute time trial effort (like the previous
> 5-minute all out effort, keep in control, hard but
> steady, you don't want to over cook it and die at
> the end)
> 10 to 15 minute cool down
>
> --------------
>
> Så det viktiga är att köra dig trött under
> dessa 5 minuter, sedan kan du köra dina 20min och
> medeleffekten multiplicerar du med 0,95. Summan
> blir din FTP. Alternativt tar du din medeleffekt
> som du klarar av i en timme. Ja man kan ju gå
> till något test center också.
>
> Lycka till.

Vad detta adresserat till mig? Tack i så fall, men det finns många andra sätt att få fram sin FTP på. Det mest använda på TrainerRoad är just 8-minuters testet (16598 gånger). Det pågår som framgår i min graf där ovan i en timme med nästan en halvtimmes uppvärmning och sedan 2 stycken 8-minuters test, med 10 minuters aktiv vila mellan dem. De har även 20-minuters test som använts 10963 gånger.

Visa dina Watt
Hmmm undrar varför 8 minuters testet är mest använt.
Troligen därför att det är psykiskt lättare.

Testa 1h du kommer att lyfta dig till oanade höjder, dvs du kommer att vänja dig att ligga på syranivå tröskeln lång tid inte bara fysikt utan även psykiskt.

Det är i regel psyket (pannbenet) som sätter dina begränsningar.

Visa dina Watt
Det ska gudarna veta att det är psyket som sätter gränserna! :)

Beroende lite på hur man är lagd, så passar 8-minutarna bättre för vissa och 20-minuterna för andra när det gäller FTP-testet. Mala på lite längre strax över FTP, eller pinna på kortare ännu högre över FTP. Vad man väljer spelar ingen roll. För det är sen som själva träningen börjar och följer man någon av träningsuppläggen så får man sin beskärda del av både sprinter, KOM, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 15 och 20-minutare.

Variationen är en orsak till att jag gillar TrainerRoad så mycket. Just nu har vi 17 cm snö här uppe och jag gillar inte att cykla ute på vintern. För mig är det längdskidor som gäller som aktivitet ute och det varieras med trainerpass inomhus. Denna vinter blir förhoppningsvis den första där inte cyklingen ligger nere för mig. Hoppas det ska göra lite skillnad i vår/sommar.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
men den FTP som ni får fram genom kortare intervaller eller genom mjölksyretestet, MRobson ovan. har ni testat att hålla den nivån i en timme? om inte så är det kanske läge att testa ett pass där för att se att den stämmer?

Visa dina Watt
Tunnis! ;)

Men det är skillnad på "proffs" och amatörer. Vi, den senare skaran har oftast psyket som ett första hinder innan vi lärt oss att plåga sig... Glömmer aldrig mitt första FTP-test, helt otränad. Urk, vilken mes man var och hjärnan skrek direkt "SLUTA"! och man sänkte snart motståndet. :)

Nu går det lite bättre och under en X-minutare, får man resonera med sig själv typ: "det har gått 2 min, tar jag 2 till är hälften gjord", o.s.v.

Visa dina Watt
Är det så noga med att FTP:n är absolut rätt? De flesta använder väl ändå sin skattning till att följa upp sin utvecklingskurva, och att köra huvudet in i kaklet en hel timme tror jag inte många klarar av alltför ofta.

Visa dina Watt
kiltedyaksmen skrev:
> Hmmm undrar varför 8 minuters testet är mest
> använt.
> Troligen därför att det är psykiskt lättare.

Helt säkert därför att det är psykiskt lättare.

Logiskt sett borde 20 minuter vara ett "bättre" test i meningen att det ligger närmare det som man egentligen vill testa (men inte orkar motivera sig till), dvs vad man maxar på 60 minuter med jämn belastning. Om sedan approximationen att FTP = 0,95 x CP20 verkligen stämmer hyfsat eller inte är en annan sak, men man borde iaf komma lite närmare sanningen än med ett 8 minuters-test.

Visa dina Watt
MRobson skrev:
> och FTP (4mmol/l laktat via
> blodprov) råder det väl hyfsad konsensus kring.

Nu kanske jag är ute på hal is, men jag tror bestämt att FTP och tröskel baserat på laktatnivå är två helt skilda ting. :-)

Visa dina Watt
DT skrev:

> Nu kanske jag är ute på hal is, men jag tror
> bestämt att FTP och tröskel baserat på
> laktatnivå är två helt skilda ting. :-)

Det två skilda tingen ger ungefär samma resultat för mig. Både 8min test hemma i källaren och test med mask och blodprov..

Senast ändrad:
Visa dina Watt
MRobson skrev:
> 4 mmol/l är ju enklare, snabbare och har säkert
> bättre noggrannhet och precision då det tas fram
> och används som mått på fysisk form.

Enklare och snabbare än vad?

FTP är den effekt du kan prestera max på en timme, som redan skrivits.
Bättre värde än så kan du inte få, för det är själva definitionen.

Vill man använda andra mått kan man det, men det är inte FTP.

Tillbaka
Topp